תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • טויוטה
  • טויוטה פריוס
  • פיגו
  • פיגו 107
  • רנו
  • רנו פלואנס
  • מבחן השוואתי -איזה רכב חסכוני ביותר?

    טויוטה פריוס

    קארספורום בודק איזו מכוניות החסכוניות היא באמת הזולה ביותר לאחזקה. תגידו שלום למכונית המשפחתית הסטנדרטית שלכם.

    • 11-03-2012
    • מאת: מערכת CarsForum

    מחירי הדלק שוב עלו בתחילת החודש ושוב שברו שיא חדש. תרשו לנו להניח השיא הנוכחי לא יהיה השיא האחרון. בשנים האחרונות מראים מחירי הדלק בישראל מגמת עלייה ברורה שנובעת הן מכוחות השוק העולמיים והן ממגמה ברורה של עלייה במיסוי. תחבורה ציבורית ראויה עדיין אין בישראל, ומכונית פרטית (אחת לפחות) היא הכרח ולא מותרות בעבור חלק ניכר מאיתנו. אז מה עושים עם העלייה התלולה הנוספת במחירי הדלק? עד שמשרדי האוצר והתחבורה יסיימו לריב, נאלץ להסתפק בפתרונות הקיימים. יצרני הרכב הגדולים מציעים מגוון פתרונות לחיסכון בדלק - רכבי מיני קטנים, רכבי דיזל עם מנועים יעילים ורכבים היברידיים שמשלבים מנוע בנזין עם הנעה חשמלית. איזה אחד מהם משתלם יותר? זה בדיוק מה שיצאנו לברר.

    לקחנו כמדגם מייצג שלושה רכבים חסכוניים במיוחד, מהמובילים בקטגוריה שלהם. העמדנו אותם במבחן זה מול זה והשוואנו אותם (וירטואלית) אל המכונית המשפחתית הישראלית הממוצעת. כן, אתם יודעים בדיוק על איזו מכונית אנחנו מדברים ולכן לא נציין את שמה. אבל הפעם, בניגוד למבחני הדרך הקודמים שערכנו, לא תקראו במבחן המשווה הזה מילה אחת על נוחות הנסיעה, על יחידת הנעה ועל התנהגות הכביש. במבחן הזה רק המספרים מדברים. במבחן הזה, הכיס (או ליתר דיוק מה שנשאר בו) קובע.

    כדי לשמור על אחידות בחרנו נקודת מוצא זהה לשלושת הרכבים. שלושת הרכבים נרכשים חדשים ישירות מהיבואן במחיר המחירון הרשמי ומגיעים עם שלוש שנות אחריות מלאה. כל הרכבים ננהגים בצורה נורמטיבית כ-18,000 קילומטרים בשנה (נסועה ממוצעת בישראל, על פי נתוני הלמ"ס) ומטופלים אך ורק במוסכים המורשים של היבואן. האחריות המקיפה ושגרת הטיפולים לפי הוראות היצרן ישמרו, כך אנחנו מקווים, על מינימום של הפתעות ותקלות לא צפויות. לנתונים אלו הוספנו את עלויות הרישוי, הביטוח וירידת הערך הצפויה של הרכבים. חסרי הסבלנות שביניכם יוכלו ללחוץ על הקישור ולהגיע ישירות לשורה התחתונה. בינתיים רק נספר - הגיע הזמן שתגידו שלום למשפחתית 1,600 סמ"ק אוטומטית שלכם.

    המכוניות החסכוניות בישראל

    עוד רגע אחד לפני שנצא לדרך, נספר לכם בקצרה על שלושת המתמודדות שעמדו למבחן, מהזולה אל היקרה -
    פיג'ו 107 היא מכונית מיני קטנטנה ואוטומטית שמציעה את הפיתרון הכי ישן שיש בספר לבעיית צריכת הדלק. במקום לבנות קופסת פח גדולה וכבדה ואז להתקין עליה כל מיני מערכות מתקדמות שינסו לנצח את הפיזיקה, פיג'ו 107 בפרט ומכוניות המיני בכלל מגיעות עם מנוע קטן ומשקל עצמי נמוך שאמורים לחסוך בדלק. עם צריכת דלק ממוצעת (לפי נתוני היצרן) של 21.8 קילומטרים לליטר, מסתמנת ה-107 כאחת ממכוניות המיני האוטומטיות החסכוניות בישראל.
    רנו פלואנס דיזל-אוטומט הגיעה למבחן משווה זה כנציגת רכבי הדיזל האוטומטיים. היא כבר עמדה למבחן דרך מקיף באתר לפני מספר שבועות, והרשימה אותנו מאוד עם צריכת דלק מצוינת. ביחד עם הבטחה של היבואן להוזלה משמעותית במחירי הטיפולים ומחיר רכישה אטרקטיבי, פלואנס דיזל מסתמנת כמובילת קטגוריית המכוניות המשפחתיות בעלות מנוע דיזל ותיבת הילוכים אוטומטית.
    טיוטה פריוס היא המכונית ההיברידית הנמכרת והמוכרת ביותר בישראל ובעולם כולו. שני הדורות האחרונים של הפריוס נמכרים בישראל בהצלחה רבה, למרות מחיר הרכישה הגבוה (יחסית) שלהם. עם יחידת הנעה מתקדמת ביותר היא החסכונית ביותר מבין ההיברידיות האחרות והפכה למתמודדת טבעית למבחן המשווה שלנו.

    פרמטר ראשון: צריכת דלק

    נתוני היצרן נותנים אמת מידה טובה לצריכת הדלק של הרכב. טובה, אבל לא מצוינת, כי ברוב המקרים צריכת הדלק האמיתית נמוכה מצריכת הדלק עליה מצהיר היצרן. כדי לבדוק מה היא צריכת הדלק האמיתית של שלושת הרכבים אספנו את שלושתם לנסיעה משותפת של כמה מאות קילומטרים. כדי להגיע למדידה אמיתית ככל האפשר, שלושת הרכבים נסעו בשיירה, בזה אחר זה, כשהם שומרים על קצב נסיעה אחיד ונורמטיבי. ארבעת הנהגים שהשתתפו במבחן צריכת הדלק הקפידו להחליף ביניהם רכבים אחת לכמה עשרות קילומטרים כדי למזער את השפעת אופי הנהיגה על צריכת הדלק. את הרכבים נהגנו במסלול ששילב גם כמה קטעי נסיעה איטיים ועליות קשות שידמו נסיעה בין עירונית פקוקה.
    נתון צריכת הדלק של המשפחתית ההשוואתית מתבסס על נתוני הגולשים בפורום.

    טבלת השוואה - עלויות דלק

    עלות הדלק לשלוש שנים חושבה לפי נסיעה ממוצעת של כ-18,000 קילומטרים בשנה ומחיר דלק של 8 ₪ לליטר. כדאי לשים לב שהפלואנס, בניגוד לשלושת הרכבים האחרים, נוסעת על סולר שאינו נמצא בפיקוח של משרד האנרגיה. בלא מעט תחנות דלק ניתן למצוא סולר מוזל שמחירו קרוב למחיר הבנזין אך גבוה ממנו בכ-10 עד 15 אגורות. אנחנו בחרנו את הממוצע, וחישבנו את עלות הדלק לפי 8.12 ₪ לליטר. כמו כן, הוספנו לחשבון 400 ליטרים של דלק שיתודלקו בתחנת דלק יקרה יותר שמוכרת ליטר סולר ב-10 ₪, למקרים בהם חייבים לתדלק ואין תחנה זולה קרובה.

    פרמטר שני: רישוי שנתי (טסט)

    גובה אגרת הרישוי השנתית נקבע ע"י מחירו הרשמי של הרכב כחדש. צפוי לגלות אם כך, כי דווקא הפריוס הירוקה היא זו שסובלת יותר מכל ממודל תמחור האגרה של משרד הרישוי. ה-107 היא הזולה בחבורה, נופלת לקבוצת רישוי 1 ומחיר הרישוי השנתי שלה הוא הנמוך ביותר. הפלואנס ומשפחתית X החביבה שלנו נופלים באותה קבוצת רישוי.

    טבלת השוואה - ביטוח

    פרמטר שלישי: ביטוח

    מחיר הביטוח משתנה בצורה משמעותית בהתאם לפרמטרים האישיים של הנהג. אנחנו בחרנו בפרופיל שמורכב מנהג עיקרי בן 30, ללא היסטוריית תאונות, עם עבר ביטוחי נקי, שגר באזור המרכז ואליו מצטרפת בת זוג בגיל 26 כנהגת משנית. את הנתונים האלו הזנו למספר אתרי השוואת מחירי ביטוח ברשת ובחרנו את ההצעות הזולות ביותר שהתקבלו מבין כל האתרים.

    טבלת השוואה - ביטוח

    המכוניות החסכוניות בישראל

    פרמטר רביעי: ירידת ערך

    זה ככל הנראה הפרמטר הקשה ביותר לחיזוי מבין כל הפרמטרים שנבחנים כאן. כדי לקבל אומדן טוב ככל האפשר על מחיריהן של המכוניות בעוד כשלוש שנים, בדקנו את מחירי המחירונים המובילים (לוי יצחק ויד 2) לרכבים זהים לאלו שבדקנו אך בני שלוש שנים בדיוק. בהתאם למחיר המחירון, הערכנו את מחיר המכירה בפועל בעזרת מחלקת ייעוץ ברכישת רכב של האתר, שכן כידוע לא כל הרכבים נמכרים במחיר מחירון.
    הפלואנס יצרה לנו בעיה קלה עם השיטה, כיוון שהיא חדשה יחסית בשוק ולא שווקה כאן לפני שלוש שנים, אז עדיין שווקה בישראל המגאן II. אנחנו גם יודעים כי מחיר השוק של המגאן II רחוק ממחיר המחירון הרשמי שלה. כנקודת מוצא לקחנו את מחיר המחירון של מגאן II דיזל בת 3 שנים כנקודת המוצא של החישוב והרשנו לעצמנו להניח כי לפלואנס תדמית טובה יותר מהמגאן בשוק הרכב ולכן תגיע קרוב יותר למחיר המחירון מהמגאן II.

    טבלת השוואה - ירידת ערך

    פרמטר חמישי: עלויות אחזקה

    כאן יצאנו מנקודת ההנחה כי כשמדובר ברכב חדש יעדיף הלקוח לגשת אל מוסך מורשה של היבואן ולא למוסך פרטי, למרות שאין הדבר מחויב על פי חוק. כמו כן, לקחנו בחשבון כי טיפול ה-60,000 (טיפול גדול יחסית בחלק מהרכבים) יבוצע כבר על ידי הקונה המאושר של המכונית המשומשת, שכן היא תימכר לאחר 3 שנים עם 54,000 קילומטרים לערך. תקלות ובלאי לא אמורים להופיע, מניסיוננו, ברכבים בני שלוש ומטה.

    כל מחירי הטיפולים שמופיעים כאן ברשימה הם המחירים הרשמיים של היבואנים במוסכים המורשים. בהחלט ייתכן כי צרכנות נבונה תוכל לקצץ את עלויות האחזקה בחלק מהמקרים, אולם כדי לשמור על תנאי בדיקה אחידה החלטנו להשוות את המחירים הרשמיים כפי שהתקבלו ממחלקות השירות של היבואנים או מהמוסכים המורשים. אנחנו, בכל אופן, לא ממליצים לנסות ולחסוך בהוצאות האחזקה בעזרת קיצוץ של שגרת הטיפולים וממליצים לשמור על שגרת הטיפולים שהומלצה על ידי היצרן ויבואן הרכב.

    טבלת השוואה - טיפולים

    סיכום עלויות

    הפעם ניתן לטבלה לדבר תחילה:

    טבלת השוואת סופית

    המנצחת הברורה של המבחן הזה היא פיג'ו 107. מכונית המיני הקטנה והחביבה הזאת תחסוך לכם יותר מ-10,000 ₪ בשנה על עלויות האחזקה, בהשוואה למכונית המשפחתית הממוצעת. כמובן, ניצחון זה לא מגיע בלי מחיר. ה-107 היא מכונית קטנה שלא יכולה להוות תחליף אמיתי למכונית משפחתית. אבל המסקנה כאן ברורה למדי - אם אתם לא באמת צריכים מכונית משפחתית, אולי כי כבר יש לכם אחת בבית ואולי כי עדיין אין לכם ילדים, ה-107 ומכוניות מיני כדוגמתה הן האופציות המשתלמות ביותר.

    אבל גם אם אתם כן זקוקים למכונית משפחתית בגודל מלא, כזו שאפשר להעמיס לתוכה שני ילדים ולעלות לסוף שבוע בצפון, כדאי שתבדקו אופציות נוספות מלבד המשפחתומטיות 1,600 סמ"ק הסטנדרטיות. בניגוד לסטיגמה המצויה, מסתבר כי מכונית דיזל משפחתית כמו רנו פלואנס היא רכישה כדאית גם בעבור מי שנוסע "רק" 18,000 קילומטרים בשנה. דווקא הפריוס, שאמורה להיות ירוקה וחסכונית מכולן, מסתמנת כאופציה הפחות משתלמת אל מול האלטרנטיבות. עדיין מדובר במכונית נהדרת, פורצת דלק ומרשימה למדי. את השאלה האם כדאי לשלם יותר בעבור יתרונות אלו אנחנו משאירים למבחן דרך אחר.

    מפרטים טכנים ומחירים:
    רנו פלואנס דיזל - בקטלוג הרכב של קארספורום
    טיוטה פריוס היברידית - בקטלוג הרכב של קארספורום
    פיג'ו 107 רובוטית - בקטלוג הרכב של קארספורום

    השתתפו בהכנת המבחן: אלירן אברזל, איתמר ורהפטיג, טל אויכהרמן ורן אלקובי.

    המכוניות החסכוניות בישראל

    המכוניות החסכוניות בישראל