תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סקודה
  • סקודה פאביה
  • סקודה פאביה – אחלה חמודה

    סקודה פאביה

    לא הכי מאובזרת, לא הכי משוכללת, לא הכי זולה וגם לא מושכת מבטים. עדיין, סקודה פאביה נותנת תמורה מלאה לכסף.

    • 13-02-2012
    • מאת: אלירן אברזל

    את אחלה, ואת חמודה

    פולקסוואגן פולו, סיאט איביזה וסקודה פאביה. שלושה רכבים שונים עם המבוססים על פלטפורמה אחת אך מציגים השקפות עולם שונות. אותם המנועים, אותם הגירים, אפילו הממדים כמעט זהים. איכשהו הצליחה סקודה לבדל את הפאביה מהאיביזה ומהפולו גם בלי לשבור את הכלים. זה הרי אותו התרגיל המוכר שלהם, שעובד לא רע בכלל עם האוקטביה והסופרב. הפאביה לא גדולה משמעותית מהפולו או מהאיביזה המקבילות, היא לא מעוצבת בצורה אוונגרדית כמו האיביזה ולא מציגה תא נוסעים איכותי כמו של הפולו. אז מה כן? היא פרקטית, מאוד פרקטית. זאת כנראה הפילוסופיה של סקודה בתוך הקבוצה הגדולה של פולקסווגן על שלל מותגיה.

    סקודה פאביה

    רואה אותך רוקדת, אחלה

    סקודה פאביה מגיעה לישראל עם מבחר של שתי תצורות מרכב (האצ'בק וסטיישן), שתי תיבות הילוכים (ידנית ורובוטית כפולת מצמדים DSG) ושלושה מנועים (בנזין 1.4 ליטר, טורבו-בנזין 1.2 ליטר וטורבו-דיזל 1.6 דיזל, האחרון בשתי רמות הספק). בין לבין יש גם שלוש רמות אבזור (אמביינט, אלגנס וספורט) אבל כאן נעצור את הפירוט רגע לפני שאתם מאבדים את הצפון. אנחנו אספנו למבחן הדרך את גרסת ההאצ'בק בנזין-מוגדשת והאוטומטית מרמת האבזור הבסיסית ביותר - אמביינט (Ambiente). במספרים יבשים זה אומר 105 כוחות סוס, 18 קג"מ מומנט, 7 הילוכים, 10.2 שניות מעמידה למאה קמ"ש ומחיר של 102 אלף ₪.

    שלא במספרים יבשים, האבזור הבטיחותי כולל בקרת יציבות, בקרת לחץ אוויר בצמיגים וארבע כריות אוויר. שש כריות אוויר, שהן סטנדרט אצל רוב המתחרות הצעירות יותר, כלולות רק בדגמי ה-Sport היקרים יותר. הציון במבחני הריסוק של EuroNCAP לא מחמיא במיוחד, עם ארבעה כוכבים בלבד בציון ההגנה על המבוגרים. שאר האבזור סטנדרטי למדי, בעיקר ברמת האבזור הבסיסית בה נהגנו. יש כאן מערכת שמע מקורית (ללא שליטה מההגה, חיבור USB או בלוטות'), מחשב דרך בסיסי ומפתח קופץ משולב בשלט נוחות.

    שלא במפרטים יבשים, תא הנוסעים של הפאביה משדר הרבה מאוד פרקטיות ומעט פאר. הצבע השולט כאן הוא שחור. הדש-בורד שחור, ההגה שחור, הקונסולה המרכזית שחורה והמושבים שחורים. טוב, נו, לא שחורים, אפורים. רק נגיעות קלות של כסף בכפתורי ההפעלה של מערכת השמע מצילים את האווירה השחרחרה של תא הנוסעים. מערכת השמע המקורית גם היא דוגמא טובה לפשטות שלא באה על חשבון נוחות השימוש. לא רק שצג ה-LCD שלה אינו צבעוני ואינו כולל צג מגע, הוא גם לא מסוגל להציג גרפיקה משוכללת. זה לא הופך את המערכת לגרועה, לא צריך יותר מצג פשוט כדי להפוך אותה לנוחה ואינטואיטיבית לשימוש. מוטיב הפשטות והאינטואיטיביות חוזר על עצמו כמעט בכל פריט אבזור שתמצאו בתא הנוסעים. לא משוכלל, לא מצועצע, פשוט ונוח לשימוש.

     סקודה פאביה

    רואה אותך עומדת, חמודה

    שלא בהקשר לאבזור, יש לי בעיקר דברים טובים לכתוב על נוחות הנסיעה בפאביה. המושבים נוחים גם בנסיעות ארוכות, מספקים די והותר תמיכה צידית. המושב המתכוונן לגובה, ביחד עם ההגה המתכוונן, אפשרו לי למצוא תנוחת ישיבה נוחה במהירות עם סייג אחד - ברך ימין נכנסת ישר בפלסטיק של הקונסולה המרכזית. המושב האחורי מרווח למדי, מציע שפע של מרווח ברכיים וראש. הוא בהחלט יכול לאכלס שני מבוגרים בנוחות, השלישי ירגיש לא בנוח על המושב המרכזי הקטן והמוגבה. תאי האכסון מפוזרים בנדיבות ברחבי הרכב, כולל מחזיק כוס לטובת יושבי המושב האחורי ותא אכסון קטן מתחת למשענת היד המרכזית. תא הכפפות מפוצל לשני חלקים, אם כי שניהם קטנים למדי. לוח השעונים פשוט, אינו כולל מד חום או שעון דלק אנלוגי. פרקטיות היא שוב מילת המפתח, הדגש כאן הוא על מד המהירות ומד הסל"ד.

    שלא בהקשר לפלסטיקים, בזמן הנסיעה מתגלה הפאביה כמכונית נוחה. היא מעט קשיחה, אבל לא ברמה מטרידה. לפעמים, פה ושם, בכניסה למהמורה גדולה בכביש מהיר, מרגישים זעזוע רציני. אבל בכל שאר הזמן הפאביה דווקא עושה עבודה טובה בבידוד הנהג מפגעי הכביש. דווקא בנושא בידוד הרעשים היא עושה עבודה טיפה פחות טובה. ההילוך השביעי שומר על סל"ד שיוט נמוך, שמצמצם מאוד הנוכחות של רעש המנוע בתא הנוסעים ובתמורה הופך את רעשי הרוח והכביש למוחשיים יותר.

    סקודה פאביה

    רואה אותך שותקת, אחלה

    שלא עומדים ומתחילים לנסוע, מתגלה מתחת לפחים הנאים של הפאביה יחידת ההנעה המוכרת של הקונצרן. מנוע ה-TSI נהדר הזה מפיק המון כוח ומספק את הסחורה גם בכל מה שקשור לצריכת דלק. במהלך המבחן שלנו נסעה הפאביה 13.5 קילומטרים לכל ליטר בנזין, בהחלט צריכת דלק מרשימה לטובה. הביצועים טובים, במיוחד כשמעבירים את התיבה למצב ספורט ומדרבנים את תיבת ההילוכים למצב Sport. כן, גם הפאביה מסורסת קשות על ידי תיבת ההילוכים האוטומטית כשהיא משולבת למצב האוטומטי הרגיל. במצב הזה התיבה ממהרת להעלות הילוכים, משאירה את המנוע לנמנם בסל"ד נמוך ומנסה להוריד הילוכים עם לחיצה הגונה על דוושת התאוצה. זה לא תמיד עובד, ויוצר לעיתים השהיות שמזכירות תיבות הילוכים אוטומטיות מיושנות.

    שלא מנסים לחסוך בדלק, מגלים מכונית שמצטיינת גם בשיוט בין עירוני. לפאביה אין שום בעיה לשייט לאורך זמן במהירות תלת-ספרתית. נהפוך היא, דווקא על כבישים מהירים הסלולים היטב היא מרגישה נהדר, משדרת המון ביטחון ויציבות שבדרך כלל אופייניים למכוניות גדולות יותר. הפאביה ממשיכה לשדר ביטחון גם כשהכביש מתפתל. אחיזת הכביש טובה, היכולות ללא ספק יספקו כל נהג ממוצע. אין טעם לנסות ולהוציא ממנה יותר מזה, די ברור שגרסה זו של הפאביה פשוט לא מיועדת לזה. מעניין לציין שדווקא במצב Sport, שכל כך הכרחי בנהיגה קצת יותר נמרצת, אין אפשרות לתפעול ידני של התיבה. למה, בעצם?

    סקודה פאביה

    רואה אותך הולכת, באסה

    לא בקטע של זלזול, אבל אנחנו הישראלים אוהבים להסתכל אחד על המכונית של השני ברמזורים. מודה אני, גם אני אוהב לעשות את זה ובמיוחד בזמן נסיעות מבחן. אני אוהב לראות איך מקבלת הסביבה את מכונית המבחן. עם הפאביה לא הצלחתי לעשות את זה. אף אחד פשוט לא הסתכל. אולי זה בגלל הצבע האפור של מכונית המבחן, אולי זה בגלל שלא התגלחתי באותו היום. לי נראה שזה בגלל שסקודה פאביה היא לא מכונית שמושכת מבטים. כנראה שזאת לא הייתה המטרה של מתכנני הפאביה. מבטי קינאה זה פשוט לא פרקטי.

    וזאת אולי המילה הכי טובה לסכם איתה את המבחן הזה. סקודה פאביה היא מכונית פרקטית. מרווחת, נוחה, חסכונית, עם תא מטען גדול ותג מחיר סביר. בגרסת הבסיס היא לא מצוידת בכל מיני גיזמואים חשמליים אבל גם לא ממש חסר לה יותר מידי. היא נותנת תמורה מלאה לכסף, עם מנוע נהדר ותיבת הילוכים מודרנית.

     

    סקודה פאביה בקטלוג הרכב של CarsForum
    סקודה פאביה 1.2TSI - מפרט טכני

    סקודה פאביה

    סקודה פאביה

    dddd