תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סיאט
  • סיאט איביזה
  • סיאט איביזה 1.2TSI – מאכזבת לטובה

    סיאט איביזה

    סיאט איביזה 1.2TSI DSG עמוסה במילה האחרונה של טכנולוגיות המנועים והגירים האוטומטיים, אך עדיין לא ממש מצליחה להרשים.

    • 22-11-2011
    • מאת: אלירן אברזל

    המכונית הראשונה שלי הייתה סיאט איביזה. כחולה, ידנית, עם מנוע 1500 סמ"ק (System Porsche, נניח...), מודל 93 - אחת האחרונות שעלו על הכביש מהדור הראשון. בינה לבין האיביזה הנוכחית, זאת שעומדת כאן למבחן, אין הרבה מן המשותף. בשנת 1994 השלימה פולקסוואגן את ההשתלטות על סיאט והאיביזה הייתה הראשונה להתחדש. הפלטפורמה הישנה (שמקורה בפיאט ריטמו) פינתה את מקומה לפלטפורמה ולמנועים שהושאלו מחברת האם, פולקסוואגן. האיביזה 1.2TSI DSG שעומדת כאן למבחן לא שונה במאום מהבחינה הזאת. הפלטפורמה שלה משותפת לפולקסוואגן פולו ולסקודה פאביה, המנוע ותיבת ההילוכים משותפים גם לפאביה ולפולו אך גם לדגמים רבים אחרים של קבוצת פולקסוואגן (כדוגמת פולקסווגן ג'טה). עם נתוני פתיחה כאלו, רף הציפיות עלה לשמיים.

    סיאט איביזה



    ולמרות זאת, התחושה המיידית שעטפה אותי כבר ברגע בו יצאתי מהסוכנות היא תחושה מרה של חיסכון. אפשר להגיד הרבה דברים על תא הנוסעים של האיביזה, אי אפשר להגיד שהוא מרגיש מפואר במיוחד. הדלתות מדופנות בשני סוגים של פלסטיק, ללא שום זכר של בד. תא הכפפות לא כולל מנגנון הידראולי או תאורה, הדלת שלו מרגישה זולה ושבירה. כפתור כיוון המראות ברכב המבחן כבר מזמן נשבר, את המראות מכוונים ידנית, ממש כמו באיביזה מודל 93 שזכורה לי לטובה. סוככי השמש הם מהסוג הפשוט ביותר ולא כוללים תאורת איפור. לוח השעונים אינו כולל שעון חום או נורית חיווי על טמפרטורת מנוע נמוכה. פאנל ההפעלה של המזגן גם הוא פשוט-פשוט-פשוט, עם כפתורים קטנים ופשוטים להחריד. וזה, להזכירכם, ברכב מרמת האבזור Style שהיא רמת האבזור הבינונית. פה ושם נרשמו גם כמה קרקושים חשודים, בזמן עמידה מכיוון הדש-בורד ובזמן נסיעה על שביל משובש מכיוון הדלתות האחוריות.

    סיאט איביזה

    נעזוב לרגע את עניין האבזור ונתחיל בנסיעה. לאיביזה הזאת יש גיר רובוטי כפול מצמדים, טכנולוגיה חדשה יחסית שהפכה לנפוצה לפני פחות מעשור. כשפולקסוואגן הכניסו את תיבת ה-DSG גם לרכבים עממיים זה היה חידוש גדול שזכה להמון תשבחות מצד עיתונאות הרכב. מאז עברו לא מעט מים בירקון, הטכנולוגיה התקדמה וגם המתחרים הציגו תיבות הילוכים המבוססות על אותו העיקרון (כמו למשל ביונדאי וולוסטר). זה לא נעים אבל מישהו צריך להגיד את - החיקוי עולה על המקור. זה לא שהתיבה של פולקסוואגן גרועה, היא פשוט מרגישה פחות בשלה מתיבות אחרות. דוגמא טובה לחוסר העידון שלה הוא המצב האוטומטי הרגיל, D. במצב זה, שסביר להניח שישמש רוב הזמן את רוב האנשים, תיבה ה-DSG עושה מאמצים ניכרים לחסוך בצריכת הדלק, תוך שהיא ממהרת להעלות הילוכים (50 קמ"ש בהילוך שישי זה מצב סטנדרטי) ושומרת על המנוע בסל"ד נמוך מאוד, נמוך מידי. על העדר הביצועים בסל"ד זה היא מנסה לפצול בהורדות הילוכים מהירות עם כל לחיצה הגונה על דוושת הגז. אז זהו, שהתוצאה הסופית במקרה הזה לא מספיק מהירה ולא מספיק רהוטה.

    סיאט איביזה

    העברת הידית למצב S פותרת את הבעיה הזאת ומשאירה את המנוע בסל"ד יעיל יותר אבל מגלה בעיה אחרת, לא פחות חמורה, והיא בידוד הרעשים. האיביזה היא מכונית די רועשת, יותר מידי רועשת. כבר מסל"ד סרק חודר רעש המנוע לתא הנוסעים, מתקתק ומקרקש באוזניים בקול שמזכיר מנוע דיזל של פעם. בסל"ד ביינים הוא הולך וגובר, מגיע לשיאים לא נעימים בכלל עם ההתקרבות לקו האדום של מד הסל"ד. אם זה היה רעש ספורטיבי מגרה אולי היה אפשר להצדיק את זה, אבל זה לא. בנסיעה מהירה מצטרפים אליו גם רעשי רוח ורעשי צמיגים, שניהם מוחשיים ביותר. אין ברירה, חייבים להגביר את הווליום במערכת כדי להעביר את הנסיעה. זאת, אגב, הוחלפה ברכב המבחן במערכת מהתקנה מקומית שאינה מתקשרת עם ידית השליטה שמאחורי ההגה (למה לא על ההגה?) ואינה נוחה במיוחד לתפעול.

    נוחות הנסיעה בסיאט איביזה לא טובה במיוחד. המתלים קשיחים, לא ברמה ששוברת את הגב אבל כן ברמה שמספרת על כל תפר וקפל בכביש. המושבים גם הם לא תורמים יותר מידי לעניין הנוחות ואחרי נסיעה ארוכה מתגלים כלא נוחים במיוחד. את זווית המשענת שלהם מכוונים בעזרת ברז, ממש כמו באיביזה מודל 93 שאני זוכר. למה צריך את זה? למה אי אפשר להסתפק בידית קטנה שמקפיצה את המושב משכיבה לעמידה ולהפך תוך פחות משנייה? גם במושב האחורי לא נוח במיוחד, עם מרווח רגליים לא מלהיב ומושב פשוט למדי.

    סיאט איביזה

    סיאט איביזה

    עד כה כתבתי בעיקר על המאכזבת, ובכותרת הבטחתי גם כמה מילים לטובה. וובכן, אחרי יום מתגלים גם כמה צדדים חיוביים באיביזה. הראשון בהם הוא מנוע ה-TSI. רבות כבר נכתב על המנוע המוגדש הזה ולכן אציין בקצרה שמדובר במנוע מרשים למדי שמפיק המון כוח מנפח צנוע למדי. על הנייר יש לו רק 105 כוחות סוס, בפועל הוא מרגיש חזק יותר. כשבקרת המשיכה כבויה, זינוק חזק מהמקום או חזרה מהירה וחדה מידי לגז ביציאה מסיבוב יגרמו לפרפור הגלגלים הקדמיים. הפעלה של בקרת המשיכה תפתור את הבעיה כמעט לחלוטין. זאת גם הזדמנות מצוינת להחמיא למערכת בקרת האחיזה של האיביזה שאינה ממהרת להתערב בנהיגה וגם כשהיא כבר מתערבת אין היא עושה זאת בגסות.

    הגיר האוטומטי-רובוטי כפול המצמדים בו מצוידת סיאט איביזה מספק את הסחורה, אבל רק כשידית ההילוכים עוברת למצב Sport. במצב הזה הגיר הרובוטי עושה את כמעט את כל מה שאני הייתי עושה אם הייתי גיר רובוטי עם שבעה הילוכים. אני כותב כמעט, כי הסייג היחידי שמצאתי הוא בהורדת הילוכים בזמן בלימה. הגיר אמנם מוריד הילוכים לבדו, אבל מאוחר מידי. אבל למעט תכונה זו הוא באמת עובד טוב, לא ממהר להעלות הילוכים ושומר על הילוך נמוך בירידות. לאורך רוב הנסיעות שעשיתי עם האיביזה התגלה המצב הזה של הגיר כשימושי וכמוצלח ביותר.

    יתרון חשוב נוסף, חשוב מאוד לאור מחירי הדלק הגבוהים, התגלה רק בסוף המבחן עם הכניסה השלישית לתחנת הדלק ושליפת המחשבון המדעי. 12.4 קילומטרים נסעה האיביזה הזאת על כל ליטר של דלק, וזה להזכירכם בתנאי מבחן שכללו גם פקקים וגם כמה קטעים של נהיגה אגרסיבית. מדובר בתוצאה טובה ואין לי שום ספק שבנהיגה רגילה ומתונה יותר תציג האיביזה נתוני צריכת דלק מרשימים עוד יותר.

    סיאט איביזה

    סיכום
    על רקע המחמאות שחולקו לאיביזה בפורום ניגשתי למבחן הזה עם ציפיות גבוהות. בפועל, על חלקן לא הצליחה האיביזה לענות. בכל הנוגע ליחידת ההנעה, האיביזה מספקת את הסחורה ובגדול עם מנוע חזק אך חסכוני, שמשודך לתיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים טובה אך לא מושלמת. בכל הנוגע לאיכות תא הנוסעים האיביזה די מאכזבת. סיאט איביזה מגיעה עם תא נוסעים בינוני באיכותו במקרה הטוב, רחוק מאוד מהאיכות שמציג יצרן האם פולקסווגן ואף רחוק מהאיכויות שכבר פגשנו בכמה רכבים קוריאנים.

    מחירה של האיביזה 5 דלתות 1.2TSI לא זול, אך הוא גם לא יקר. למעשה, מחיר רשמי של כ-112 אלף ₪ מציב את האיביזה בשורה אחת ביחד עם כמה מתחרות מעניינות מהמזרח (כמו למשל יונדאי i20 1.6 ליטר אוטומט ברמת אבזור Supreme) אך גם עם כמה מתחרות מעניינות מבית (כמו למשל פולקסווגן פולו TSI). שתיהן נמכרות בערך באותו המחיר, לשתיהן רמת אבזור גבוהה יותר ולאחת מהן שילוב מנוע-גיר זהה. מול שני אלו קשה מאוד להצדיק את מחירה של האיביזה.  תג מחיר אטרקטיבי יותר, כזה שרואים פה ושם במבצעי המכירות של סיאט, מעמיד את האיביזה מול מתחרות אחרות לגמרי, בדרך כלל קטנות ופשוטות יותר. אז הופכת האיביזה לאופציה רלוונטית ומעניינת, אם כי לא מושלמת.

    דירוג סיאט איביזה

    סיאט איביזה בקטלוג הרכב של CarsForum.
    סיאט איביזה 5 דלתות 1.2TSI - מפרט טכני

    סיאט איביזה

    סיאט איביזה

    dddd