תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • קאדילק
  • קאדילק SRX
  • קאדילק SRX - לא נוסעת כמו קאדילק

    קאדילק SRX

    היא אולי לא נוסעת כמו קאדילק, אבל זה לא בהכרח דבר רע. קאדילק SRX מתייצבת אצל ירון ויניב למבחן דרך ומפתיעה לטובה.

    • 16-09-2011
    • מאת: ירון ישורון ויניב רוטנברג

    תגלגלו את זה על הלשון, תוסיפו מעט מבטא אמריקאי, ומיד תרגישו שיש לכם לפחות כרטיס אשראי פלטינום אחד בארנק - קאדילק. לשם הזה מצורפת הרגשה לא מבוטלת של יוקרה. אבל לצערו של היצרן GM, ישנה תחושה נוספות שבדרך כלל באה עם השם - זיקנה. בפלורידה גילו הממוצע של נהג קאדילק הוא באיזור ה-80. התביעה סיימה. אפשר לסגור את התיק.
    אפשר? אולי לא...

    קצת רקע

    הדור הראשון של הקאדילק SRX הופיע בשנת 2004, וגרף לא מעט פרסים בארה"ב. בתחילת 2009 הוצג הדור השני שבוסס על רכב קונספט היברידי שקאדילק הציגה שנה לפני בלאס וגאס - הפרוווק. בניגוד לאב הירוק, לדור השני לא הגיעה טכנולוגיית הצלת העולם מגזי הפליטה. דגמי 2010 כללו שני מנועי V6 - האחד שמן שלובש אקסטרה-אקסטרה-לארג' (3.0 ליטרים), והשני שמן שחושב שהוא רזה יותר ולובש גופייה ספורטיבית (2.8 ליטרים מוגדש טורבו). האתלט נשלח לסדנת אכילה, ויוחזר ב-2012 לבוש בשק (3.6 ליטרים, אותה תצורת V6). עד שיחזור מהסדנה, רק הראשון זמין כרגע לרכישה בצורה מסודרת בארץ ובו גם נהגתי.

    אז נכון, קאדילק לא התקדמה כמו שאר העולם לכיוון סגירת החור באוזון, אבל כנראה שהיא גם לא מכוונת עצמה לאלו שזה מעניין אותם במיוחד. נמשיך הלאה.

    קאדילק SRX

    קאדילק SRX

    משעמם, זקן ומגושם

    את כל הדברים האלו לא ניתן להגיד על העיצוב החדש של ה-SRX. רק על הפנסים ניתן להביט שעה וכל דקה לגלות פרט עיצובי חדש שלא נראה קודם. מישהו השקיע הרבה מאד שעות עבודה על עיצובה של ה-SRX. זה השתלם. ה-SRX נראית מעולה. רכב שרירי, אמריקאי, עם קווים חדים וספורטיבים. אחד שלא הייתם רוצים להיתקל בו בסמטה חשוכה. כיאה לרכב אמריקאי הוא מעוטר בכרום פה ושם, אבל זה נראה מצוין - בייחוד בחישוקי ה-20'' שלרגליו. מעניין איך הוא ישתלב ברחובות הארלם.

    מבפנים הסיפור האמריקאי נמשך - הכל, אבל הכל, חשמלי. החל מכוונון המושבים, דרך פתיחת וסגירת תא המטען, ועד כיוון דוושות הנהג (כן, הדוושות מתכווננות חשמלית). גם ההתנעה חשמלית וניתנת לביצוע מחוץ לרכב. מצוין עבור הקיץ הישראלי כדי להפעיל מרחוק את המזגן בעל שלושת האזורים וקירור המושבים. הפינוק לא נגמר באלקטרוניקה - בכל מקום יש עור ועץ. אפילו בהגה יש שילוב של עץ, מה שנראה אולי יפה אבל לא נעים לאחיזה בזמן נהיגה. המושבים הקדמיים מעולים ומפנקים. תאורה עדינה מעטרת את דלת הנוסע ונמשכת לחלקו האחורי של הרכב. קאדילק עשו הרבה כדי ליצור הרגשה מלכותית בפנים. זה הצליח. רק הפלסטיקים של מחווני המיזוג ומערכת השמע קצת יוצאי דופן - בתוך ה-SRX הם מרגישים קצת זולים. מעבר לכך אין דבר זול במערכת השמע - 10 רמקולים של BOSE ייתנו הרגשה של הופעה חיה, וכונן פנימי של 40GB יאחסן לכם כמה כאלו שתירצו.

    במושב האחורי יש מקום לשלושה שומרי ראש מגודלים, שלהם חיבורים למערכת מולטימדיה במקרה והם משועממים בזמן הנסיעה. למולם מסכים שמובנים בגב המושבים הקדמיים ומשום מה אינם מתרוממים חשמלית. שיתאמצו. בשביל זה משלמים להם. בניגוד לדור הקודם של ה-SRX, בדגם זה אין שורה שלישית. שלושה שומרי ראש זה מספיק.

    קאדילק SRX

    כמו הטיטאניק

    לזה היינו רגילים בדגמים הקודמים של קאדילק - רכות ונעימות יציבה שלא מטרידה את הנוסע בזוטות הכביש, אבל ברגע שישנה פנייה - פוגעים בקרחון. לא בבית סיפרנו.

    ה-SRX בעלת המתלים הקשים יושבת חזק מאד על הכביש ומרגישה חדה כמו ספיטפייר. את הפניות היא לוקחת כמו אירופאית זריזה עם זווית גלגול צנועה ויפה מאד יחסית לרכב ששוקל כמו ירח קטן - 1.9 טון. היא אפילו תטלטל מעט את נוסעיה בכביש משובש - דבר לא צפוי בכלל יחסית למותג. מדוע אין כיוונון מתלים חשמלי? גם המנוע נשמע כאילו שנלקח ממטוס קרב ממלחמת העולם השנייה. בלחיצה נחושה על הדוושה החרחור שלו פורץ לתא הנוסעים וחושף שיניו לכל עבר. איזו אופרה נהדרת. בעצם אולי רק השמע נהדר, כי הדרך לא ממש חולפת מהר יותר עם העלייה בטונים. 265 הסוסים שבמנוע לא מספיקים בשביל ליצור איזשהו ריגוש מיוחד בתאוצות. אבל האמת היא שהם לא צריכים. ה-SRX היא רכב אלגנטי. בזמן נהיגה רגועה אפשר לשחק דוקים ולשמוע כל אחד ואחד מהם כשהוא פוגע בבד הריפוד. שקט ב-SRX. שקט מאד. שקט ומרגיע. לפחות כל עוד לא מלחיצים את המנוע לטורים גבוהים.

    ה-SRX קלה מאד לנהיגה, מה שאומר שהעובדה שהיא בגודל של צוללת (מספיק מבט אחד לאחור כדי להבין זאת) לא יוצר איזושהי הכבדה על הנהג, ויש גם מצלמת רוורס שעוזרת בחנייה. בכלל הראות היא טובה לכל הכיוונים. ימינה, שמאלה, קדימה, אחורה ולמעלה (כן, גם למעלה). מעל ראשי הנוסעים ישנו גג פאנוראמי, שמספק עוד אינסוף מטרים מעוקבים של אוויר מעל הנוסעים במידה והם רוצים זאת. חבל רק שההתקנה המקומית של מערכת הניווט מקלקלת את האווירה המושלמת הזו, כאשר לה רמקול חיצוני כמו של דיבורית שמצרצר בחריקה במקום להשקיט את מערכת השמע באלגנטיות לשם הוראות הנסיעה. משום מה השליטה על מערכת השמע בזמן הניווט גם היא מעט מסורבלת. בשיוט בדרכים מהירות ורגל עדינה מאד מיצעה ה-SRX קצת יותר מ-8 ק"מ לליטר. עם רגל מעט פחות עדינה המספר היה קרוב יותר ל-7. חסכונית במיוחד היא לא.

    בשלב הזה העברתי את המפתחות של ה-SRX (טוב, זה לא באמת מפתח. זה יותר בכיוון של שלט) ליניב, כתב השטח של המערכת, שהתקשר לאלירן ואמר שהוא פשוט חייב לבחון את הרכב בשטח. יניב, השטח שלך.

    קאדילק SRX

    יכולות שטח רציניות

    או כל דבר אחר שאפשר איכשהו להגדיר כיכולת שטח אין לקאדילק SRX הזה בכלל. אז נכון שדווקא הצלחתי להשתעשע איתו בשבילים שבין בריכות הדגים של מעגן מיכאל, אבל עדיין לא מדובר ביכולת שטח של ממש. אבל רגע, אני עוד אחזור לזה.

    להפתעתי הרבה אנשים מזהים את הסמל שבחזית. כששני בחורים בגיל צבא הסתכלו על האוטו וזיהו אותו מיד עוד לא הייתי מופתע. אבל אחר כך, כששמעתי את הבנים של השכנים (בני אולי 9-10) צועקים אחד לשני "בוא מהר! אתה לא מאמין, הוא הביא ג'יפ של קאדילק!" זאת כבר הייתה ממש הפתעה. מצד שני, אולי המוניטין של קאדילק הוא לא מה שאני חושב שהוא. כשסיפרתי לאבי שיש לי ג'יפ של קאדילק לנסיעת מבחן הוא שאל אם זה הטנק הזה מהשירים של השחורים של אמריקה (טוב, נו, הוא לא באמת אמר שחורים. הוא השתמש במילה אחרת).

    בנהיגה בין עירונית הרכב מרגיש יציב, נוח ואוחז בצורה מרשימה. אפילו נהיגה מהירה בבית אורן אשר מידי פעם הייתה מלווה בפרובוקציה מכוונת לא הרשימה את ה-SRX. חלק מזה בזכות הגומי המסיבי (235/55R20) וחלק בזכות האלקטרוניקה. למען האמת, הביקורת היחידה שמיד צצה לעין היא תיבת ההילוכים אשר בהילוכים נמוכים, תחת לחיצה מהירה ומיידית על דוושת התאוצה, משתהה לשניונת ואז פתאום משלבת הילוך בליווי מכה לא נעימה. קשה לי להאמין שבנהיגה יום-יומית מישהו יתקל בזה, אבל בנהיגה מהירה בדרך מפותלת או בנהיגת שטח זה מוחשי למדי (יניב, לא אמרת שאתה יוצא למבחן שטח? בית אורן זה לא ממש שטח. אלירן).

    אז כיוונתי את ה-SRX לבריכות הדגים של מעגן מיכאל, ביניהם רצים שבילי כורכר רחבים ונוחים שמאפשרים לחרוש אותם במהירות שעל הכביש הייתה כבר מפעילה את מצלמות המהירות. רק שכאן יש מלכודות קטנה ושונה לחלוטין. בכביש במקסימום תקבל דו"ח. בשבילים האלו פספוס אחד ואתה מחזיר את ה-SRX לסוכנות של UMI עם ניחוח קל של קרפיונים. אבל אני לא מעוניין להטריד את מנוחת הקרפיונים (וגם לא נציג המכירות הנחמד בסוכנות של קאדילק בהרצליה). הנהיגה המהירה מלווה בשמירה על הקווים הנכונים והרכב רוקד יפה מאוד על שבילי הכורכר, מגהץ מהמורות ומשרה אווירת ביטחון אמיתית הן לנהג והן לנוסעים. בתוואי שטח שכולל אפילו שמץ של מעברים טכניים לא ניסיתי אפילו לאתגר אותו. מערכת ההנעה הכפולה פשוט לא מיועדת לזה. גם מהלך המתלים הקצר צועק הצילו. אם הצלחתי למצוא הצדקה אחת לרכישה של SRX היא דווקא היכולת המרשימה שלו בשבילי הכורכר הכבושים.

    קאדילק SRX

    קאדילק SRX

    קאדילק SRX

    סיכום

    דגם המבחן המאובזר - Premium - עולה כ-380,000 ש"ח - מחיר לא מבוטל, במיוחד בהתחשב בעובדה שבמהלך כל המבחן מיצעה ה-SRX קצת פחות מ-6 ק"מ לליטר. כל רכישת רכב תגרור עמה רכישה של מדינה מאזור האמירויות. בסך הכל, זה יוצא לא זול. אבל אולי זה יחסית כן? בתמורה לסכום הנ"ל תקבלו קרוסאובר מאוד מאובזר, נח, זריז, בטוח אקטיבית ופאסיבית
    (Top Safety Pick של ארגון הבטיחות האמריקאי IIHS) ועם התנהגות מפתיעה בשבילי כורכר.

    ההגנה סיימה.

    קאדילק SRX בקטלוג הרכב של קארספורום

    צילם: ירון ישורון

    קאדילק SRX

    קאדילק SRX

    dddd