תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סיאט
  • סיאט לאון החדשה בישראל

    סיאט

    הדור הרביעי של סיאט לאון מגיע לישראל, כרגע בשלוש גרסאות, בהמשך יצטרפו נוספות. המחירים – החל מ-135,000 ₪

    • 16-12-2020
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: יצרן, פבל צ'רניצקי

    "אקספוננציאלית". כך תיארו אנשי היבואנית את צמיחת הפופולאריות של סיאט לאון. עם פחות מ-1000 מסירות של הדור הראשון, כ-2,400 של הדור השני, ויותר מ-12 אלף של הדור השלישי, אני לא חושב שהמילה הזו אומרת מה שהם חושבים שהם אומרת. כי "אקספוננציאלי" זה לא. זה יותר קרוב ל"התפוצצות מטורפת, איך לעזאזל זה קרה?!", בערך. המדענים עדיין לא נסגרו על המינוח המדויק.

    המעניין הוא שהצמיחה הזו לא באה בגלל שינויים דרסטיים במתכון של הלאון, שינויי ייעוד או קפיצות אדירות ביחס למתחרות במרוצת השנים. הלאון תמיד הייתה משפחתית פשוטה יחסית, עם קצת יותר או קצת פחות יומרות ספורטיביות – תלוי בשנתון ובגרסה – ותמיד נמכרה במחירים לא רעים. אני לא יודע אם זה הרצון ההולך וגובר לקנות מכוניות מגוונות יותר, או ההנגשה של מכוניות לאנשים יותר ויותר צעירים, או שזו ההבנה שבתכלס מקבלים כאן כמעט את כל היתרונות של פולקסווגן גולף אבל עם אבזור עשיר יותר ובמחירים נמוכים יותר, אבל אין עוררין על כך שהלאון הפכה מדגם שפנה פחות או יותר רק לחובבי הז'אנר לאופציה לגיטימית לחלוטין גם בקרב משפחתיות רגילות.

    סיאט לאון 2021

     

    הדור החדש של הלאון, לפחות אם לשפוט לפי העיצוב, עושה רושם כאילו הוא משלים – לפחות חלקית – עם הרעיון הזה, וכמו שבדור השלישי וויתרה סיאט על הייחוד של גרסאות ה-FR כגרסאות ביניים חמימות, כך הדור החדש שמושק היום בישראל מקבל עיצוב מעט פחות חד, זוויתי ואגרסיבי, ופונה יותר לאנשי משפחה מיושבים, ופחות לצעירים פוחזים שהתחביבים שלהם כוללים "פתיחות ברמזורים, אגזוזי לחץ, וסטייג'ים לאור שקיעה".

    הלאון החדשה גדולה יותר מקודמתה, עם בסיס גלגלים של 268.6 ס"מ, כמעט 7 ס"מ יותר מהדור הקודם, ואורך כללי שצמח במעל 8 ס"מ, ל-438.6 בסך הכל. תא המטען (380 ל'), הגובה (145.6 ס"מ) והרוחב (180 ס"מ) נותרו הלכה למעשה ללא שינויים והם עדיין יחסית ממוצעים לקטגוריה.

    סיאט לאון 2021

    בשלב הראשון מגיעה הלאון לישראל בשלוש גרסאות, מהן קיימת בפועל רק אחת והאחרות יגיעו בתחילת השנה. גרסאות נוספות, כולל כמובן הקופרה, צפויות להגיע "ברבעון הראשון של 2021", אבל בהתחשב במצב, אפשר לתת להערכה הזו גרייס של "שוטף +קורונה" במידה והגרסאות הנוספות ייתעכבו.

    שתי הגרסאות העיקריות הן ה-1.5 ליטר ברמת גימור סטייל ו-FR, כאשר בשבועות הקרובים צריכה להגיע גם גרסת 2.0 ליטר FR, שהנתונים לגביה עדיין לא סגורים סופית. מנועי ה-1.5 ליטר החדשים מקבלים חיזוק מודרני בדמות מערכת היברידית זעירה שאמורה לסייע בהשגת צריכת דלק טובה יותר בזכות היכולת לכבות את המנוע לפרקי זמן ארוכים יותר בעצירות, כיבוי מנוע בשיוט ובלימה רגנרטיבית. יש לציין, כי למרות קיומה של המערכת הזו, סיאט לא בחרה – בניגוד למותג אחר – לשווק את הלאון כ"היברידית". כל הכבוד, סיאט.

    סיאט לאון 2021

    נתוני ההספק והביצועים של הלאון עם המנוע החדש לא השתנו משמעותית והם עומדים על 150 כ"ס (זהה לדגם היוצא), 25.5 קג"מ (זהה), 8.4 שניות למאה (0.4 שניות יותר). צריכת הדלק, בזכות כל השיפורים, המערכת ההיברידית והפחתה של לא פחות מ-150 ק"ג, עומדת על 16.9 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת. קצת פחות טוב מה-18.2 ק"מ לליטר של הדגם היוצא. וברצינות, הפער כמובן נובע משינוי התקן ל-WLTP המחמיר הרבה יותר, ובפועל צריכת הדלק צפויה להיות טובה משמעותית אפילו מהצריכה הטובה כשלעצמה של הדגם היוצא. מנוע 2.0 הליטר טרם נכנס לייצור, אז למעט ההספק שעומד על 190 כ"ס ונתון ה-0-100 קמ"ש (7.4 שניות) אין לגביו נתונים.

    מבחינת אבזור, כמו בדורות הקודמים גם הפעם נראה שהלאון שוברת את תקרת הזכוכית של הקטגוריה ומביאה דברים שטרם נראו במכוניות משפחתיות עממיות. כבר בגרסת סטייל הלאון מציעה בקרת אקלים עם שלושה אזורים, תאורת לד מלאה, חלון גג פנורמי עם הפעלה בכפתור מגע (אלוהים יודע למה גם שם הרגישו צורך לדחוף משהו מופעל במגע, אבל שיהיה), חישוקי 17 אינץ', שיקוף טלפון מלא ואפילו גלגל רזרבי, משהו שבשנים האחרונות הפך להיות יותר נדיר מפוליטיקאי אמין.

    סיאט לאון 2021

    גרסת FR מגדילה את החישוקים באינץ' אחד ואת מסך המולטימדיה ל-10 אינץ' (8.25 אינץ' בסטייל), ומוסיפה בורר מצבי נהיגה, כניסה והנעה ללא מפתח (התנעה בלבד בסטייל), תאורת במראות (ללא ספק אחד הפיצ'רים המיותרים בתבל), תאורת אווירה בתא הנוסעים, לוח מחוונים דיגיטלי ופס לד שמחבר בין הפנסים האחוריים (רק פלסטיק אדום בסטייל). גם בכל הנוגע לבטיחות הלאון החדשה לא קוטלת קנים, אבל למעט התראה על פתיחת דלתות בגרסת ה-FR, היא לא מחדשת הרבה ביחס למתחרות שלה. יש כאן בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית ותיקון סטיה מנתיב בגרסת סטייל, וניטור שטחים מתים עם – כאמור – התרעה על רכב מתקרב בזמן פתיחת דלת. את המפרט הטכני ורשימת האבזור המלאה תוכלו לקרוא כאן.

    בניגוד לדור הקודם, הפעם צ'מפיון לא מתמחרת את הסיאט לאון באגרסיביות יוצאת דופן, אבל זה בסדר, כי בדומה אליו גם הפעם היא חזקה יחסית לרוב המתחרות. דגם ה-1.5 ליטר סטייל יעלה 135,000 ₪ וה-FR עם אותו מנוע תעלה 153,000 ₪. גרסת ה-2.0 ליטר, שתוצע רק בגרסת FR, תעלה 166,000 ₪.

    סיאט לאון 2021

     

    dddd