תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

GAC בישראל – תחילת המתקפה החשמלית

GAC נוחתת בישראל עם דגם חשמלי ראשון במחיר תחרותי. האם היא תפרוץ את הסכר החשמלי או שהקונה הישראלי עדיין לא מוכן למהפכה?

  • 02-02-2020
  • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: רונן טופלברג, יצרן

בזמן שטסלה מתחממת על הקווים, GAC (Guangzhou Automotive Corporation) הסינית מקדימה אותה ומתחילה בפעילות ישראל עם תחילת שיווק ה-GE3, ספק קרוסאובר ספק מיקרו-וואן חשמלי במידות די דומות למתחרה היחיד שלו בשוק – ה-MG ZS החשמלי. גם במחיר הוא דומה, עם תג של 139,000 ₪, יקר בכ-100 ₪ מה-MG.

נקודת בידול משמעותית מאוד של ה-GE3 היא המחסור המוחלט במערכות בטיחות אקטיביות. הוא אמנם זכה בציון של חמישה כוכבים, אך הוא עשה זאת במבחן של ארגון ה-NCAP הסיני (שנמצא בבעלות הממשל), והחברה, כמו כמעט כל חברה בסין, גם היא בבעלות חלקית של הממשלה, אז תרשו לי לקחת את התוצאה הזו עם קורט מלח.

GAV-GE3-2020

ה-GE3 הושקה ב-2017 תחת מותג Trumpchi, אחד מהמותגים הרבים שנמצאים תחת בעלותה של GAC. מדובר במותג-שוק-מקומי של החברה שהחל לפעול מחוץ לסין רק בשנים האחרונות: ב-2015 החלו להימכר רכבי החברה בקטאר, ב-2018 בפיליפינים ובערב הסעודית, וב-2019 הושק המותג ברוסיה ולבנון. החברה תכננה להתחיל שיווק גם בארה"ב ב-2019 אולם המהלך נבלם נכון לרגע זה בגלל היחסים הלא-בדיוק-לבביים בין ארה"ב לסין (ולא בגלל הדמיון בין שם המותג לשמו של נשיא ארה"ב, למרות שזו סיבה הרבה יותר מצחיקה, ובהתחשב בנפשות הפועלות, לא פחות הגיונית).

המכונית הראשונה של GAC להימכר בישראל היא כאמור מכונית חשמלית מלאה, ויש לה בשרוול אס לא קטן בדמות טווח של למעלה מ-300 ק"מ בזכות סוללת 54.75 (נעגל ל-55) קילו-וואט. גם הביצועים אמורים להיות חמימים עם 8.6 שניות למאה קמ"ש הודות ל-177 כ"ס ו-29.5 קג"מ המופקים מהמנוע. מאידך, הטעינה של ה-GE3 איטית במיוחד, היא מאפשרת טעינת AC בלבד (כלומר לא תואמת לעמדות טעינה מהירות) עם הספק של 6.6 קילו-וואט-שעה בלבד. מה שנותן זמן טעינה מלא של למעלה מ-8 שעות ללא שום אפשרות להטענה מהירה כלשהי.

אבזור הנוחות של ה-GE3 נדיב יחסית למחיר עם מצלמת 360, תאורת לד מלאה, מראה מרכזית מתכהה ועוד לא מעט דברים שלא מוצאים במכוניות במחירים האלה, בטח ובטח במכוניות חשמליות. את המפרט המלא תוכלו לקרוא כאן.  

GAV-GE3-2020

GAC היא אמנם מותג לא מוכר בישראל, אבל אל תתנו לעובדה הזו לבלבל אתכם. מדובר ביצרן ענק שמכר ב-2019 בלבד כשני מיליון מכוניות בסך הכל וגם התברג למקום ה-46 בעולם ברשימת העסקים הצומחים של פורבס לשנת 2018, כאשר רק שתי יצרניות רכב מוקמו מעליו – טסלה (31) וג'ילי (בעלת הבית של וולוו, 28). יחד עם זאת, גם הנתון הזה (שני מיליון מכוניות), כמו פחות או יותר כל נתון שמגיע מסין, לא בדיוק מספר את כל הסיפור.

שני מיליון המכוניות האלה כוללות גם מכוניות שנמכרות כחלק משיתוף פעולה של יצרנים זרים עם GAC המקומית (חלק מההגבלות בסין) בהם הונדה (771 אלף), טויוטה (682 אלף), מיצובישי (133 אלף), פיאט (74 אלף) ועוד. המותג GAC עצמו מכר ב-2019 כולה כ-385 אלף מכוניות בלבד, נתון שאמנם לבדו גדול מכל השוק הישראלי, אבל ביחס לשוק הסיני הוא מהווה קצת יותר מעשירית מנתון המכירות של המובילה המקומית – פולקסווגן (3.1 מיליון), ואפילו פחות משלושת הדגמים הנמכרים ביותר (פולקסווגן לאבידה, 533 אלף; ניסאן סילפי, 471 אלף; האבאל H6, 386 אלף), מה ששם אותו במקום ה-18 בטבלת המכירות הסינית.

GAV-GE3-2020

אחרי עליה מטאורית במספרי המכירות מ-5.76 מיליון ב-2005 ל-27.56 מיליון ב-2017, השוק הסיני, כמו זה הישראלי, סובל מירידה חדשה במכירות בשנתיים האחרונות והגיע עד 24.46 מיליון ב-2019. גם GAC (המותג) סובל מנפילה חדה במכירות עם ירידה של 28% בין 2018 ל-2019, כך שנראה שיש הן ליצרן והן ליבואן את כל התמריצים כדי להחדיר את המותג לשוק בהצלחה.

כחלק מהמאמץ, שיהיה קשה ללא צל של ספק – ראו ערך MG, תציע אוריון מוביליטי (היבואנית, מקבוצת יוניון יבואנית טויוטה) חבילה מפתה בהחלט ל-100 הרוכשים הראשונים של הרכב שתכלול התחייבות לטרייד-אין עתידי במחיר מחירון, טיפולים ללא עלות למשך 3 שנים (או 45,000 ק"מ, או במילים אחרות – שלושה טיפולים) ולראשונה בעולם הרכב הישראלי תאפשר היבואנית תקופת ניסיון של חצי שנה שבסיומה יוכלו הלקוחות להחזיר את הרכב ולקבל זיכוי (לרכישת רכב של טויוטה או לקסוס) בניכוי 2,700 ₪ לכל חודש שעבר ו-4,500 ₪ על עמדת הטעינה.

GAV-GE3-2020

עם תחילת שיווק שלושה דגמים חשמליים מלאים בשנה שעברה, עוד אחד מתחילת השנה הנוכחית ועוד שני מותגים כל-חשמליים, אין ספק ש-2020 תהיה השנה שהחלה את המעבר הגדול של שוק הרכב הישראלי לחשמל. אני לא יודע אם GAC וה-GE3 שלה יקחו בתהליך חלק מכובד או שמא הן ידעכו ויעלמו כלעומת שבאו, אבל אני יודע בוודאות שלא יהיה משעמם. 

dddd