תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

סמארט מוביליטי - מקדמים את התחבורה בפעם השביעית

פסגת התחבורה החכמה של 2019 יצאה לדרך זו הפעם השביעית ברצף. אנחנו היינו שם ומצאנו את הדברים הכי מעניינים

  • 29-10-2019
  • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: אפי שמח

אתמול והיום מתקיימת "הפסגה השנתית לתחבורה חכמה" של "מינהלת התחבורה החכמה ותחליפי הדלקים של משרד ראש הממשלה" (כמה שהם מתים על שמות קליטים...) שהיא – כמו שאפשר להבין מהטייטל: פסגה (כנס), שעוסקת בתחבורה חכמה ותחליפי דלקים, שמאורגן ע"י מינהלת, שהוקמה ע"י משרד ראש הממשלה. על פניו, לא בדיוק נשמע כמו הדבר הכי מרתק בעולם, אבל בכל הנוגע לעתיד התחבורה, אלה כנראה שניים מתוך 4-5 הימים הכי חשובים בשנה, ולא רק בקנה מידה ישראלי. על כך יעידו עשרות העיתונאים ואלפי המבקרים שפקדו את הכנס מחו"ל.

הכנס כאמור מתקיים גם היום (29.10) אז אם אתם קוראים את זה עם הקפה של הבוקר וממש תמהרו, תוכלו להספיק להיכנס ולפגוש חלק מהאנשים שתקראו עליהם בהמשך.

המינהלת הוקמה לפני שבע וחצי שנים, ושוב – כמו שאפשר להבין מהטייטל – היא הוקמה כגוף בין משרדי של משרד האנרגיה, הכלכלה, המל"ג ואחרים, כדי למצוא פתרונות לצורך העולמי בדלקי מאובנים. עם התפתחות התעשייה, עברה המינהלת שינויים וכיום עם אין ספור ההתפתחויות בתחום האוטו-טק והתחבורה החכמה, עוסקת המינהלת גם (אם לא בעיקר) בתחבורה חכמה. היא ממליצה למשרדים ממשלתיים לתת מימון לסטארט-אפים, יוצרת קשרים עם יצרניות רכב עולמיות כדי שיפתחו בישראל מרכזי מחקר ופיתוח, ובעצמה דוחפת לקדם ולפתח את תחום התחבורה החכמה, השיתופית, האוטונמית והחשמלית בישראל.

במילה אחת – תפקידה של המינהלת (והיא תסלח לי שהשתמשתי בשם המלא שלה רק פעם אחת) הוא לגרום לכך שכולנו נעמוד פחות זמן בפקקים, נשלם פחות על תחבורה, ולא נמות מזיהום בדרך. אז אני מאמין שמגיע להם כל הכבוד. וכן, אני יודע שזה יותר ממילה אחת. אל תהיו קטנוניים, התחלנו כל כך יפה.

סמארט מוביליטי 2019

כמו בכל שנה, גם השנה אירח הכנס עשרות דוברים, מרצים ומשתתפי פאנלים מהמקומות הגבוהים ביותר בתעשיית הרכב והאוטו-טק – אלברט בירמן (ראש מו"פ, יונדאי), ברנרד מאייר (מנכ"ל סקודה), שי אגסי (מייסד בטר פלייס), אודי אדירי (מנכ"ל משרד האנרגיה) ואחרים.

אבל, כמו בכל שנה, גם הפעם בחרתי להתמקד דווקא בחבר'ה הקטנים, ששמותיהם פחות מוכרים, אבל עבודתם מגניבה לא פחות (אם לא יותר) ויש סיכוי טוב מאוד שבעוד מספר שנים האקזיטים שלהם ירפדו את קופת הממשלה בסכומים נאים.

הפעם פגשתי חמישה סטארט-אפים שסיפרו לי מי הם, מה הם עושים, ולמה מה שהם עושים צריך לעניין אתכם. מאוד.

 

MD GO

מה זה עושה? מציל חיים
איך זה עושה את זה? במקרה של תאונה, התוכנה יודעת לאמוד את חומרת ואיזור הפגיעה בנוסעים, ולהזעיק את כוחות ההצלה. "10 שניות אחרי התאונה, המערכת יודעת לנתח את אופיה ולהודיע לכוחות ההצלה".
מה הופך את זה לממש מגניב? המערכת "רוכבת על חומרה קיימת". על-ידי שימוש בחיישנים שכבר קיימים ברכב – בעיקרם חיישן התאוצה – לא דרושה התקנה של רכיבים יקרים או מסורבלים. זה אמנם פתח לאי דיוקים, אבל חשוב לזכור שהמערכת נועדה רק "לתת כיוון" לכוחות ההצלה שיגיעו לזירה.
איפה הם רואים את עצמם בעוד 5 שנים? עובדים עם שני יצרני רכבים, ונמצאים בחצי מהרכבים בישראל.
מה דעתנו? המטרה מקודשת, האמצעי יעיל – אבל עם כניסת מצלמות לתאי נוסעים, כדאי יהיה לדייק את המערכת עוד יותר.

 

Neteera

מה זה עושה? מנטר לכם ת'לייף
איך זה עושה את זה? מיקרו רדאר שמנתח מיקרו-תזוזות של העור כדי לנטר נשימה, דופק וכו'.
מה הופך את זה לממש מגניב? החברה הוקמה ע"י מומחים מתחומים שונים (רפואה , מוליכים-למחצה, תעשיית הרכב, אלגוריטמיקה) ויוצאי מובילאיי, המערכת בשלבי אישור FDA, כל-כולה מותקנת על צ'יפ בגודל של 8*8 מ"מ, ופועלת באופן פאסיבי לגמרי וללא מגע. בזכות הגודל והיכולת למדוד מבעד לחומרים מוצקים כגון פלסטיק, המערכת גמישה מאוד להתקנה בתוך הרכב: בכסאות, בלוח הבקרה ובמקומות רבים אחרים. היא יודעת לא רק לזהות שהתפגרתם בתוך הרכב האוטונומי שלכם, אלא גם דברים כמו הזעה או לחץ, מה שיכול להפוך אותה למעין פוליגרף/מכשיר בטחון דיסקרטי שאף אחד אפילו לא יודע שהוא שם.
איפה הם רואים את עצמם בעוד 5 שנים? מובילים בתחום ניטור הנוסעים ברכב (גם שכחת תינוקות) ונכנסים לתחומי הבריאות וניטור הבית והמשרד.
מה דעתנו? ברגע הראשון – תמונות עירום של כ-ו-ל-ם דולפות לרשת. אחרי שהבנו שזה לא מייצר תמונה, יהיה צריך להתאמץ הרבה יותר כדי לא להיראות כאילו גנבת משהו אם יצאת מהחנות בלי לקנות כלום.

 

Adam

מה זה עושה? מפקס את הנהג
איך זה עושה את זה? מערכת ניטור עייפות מתקדמת במיוחד שעושה שימוש במצלמה, מנתחת את תנועת העיניים והראש, ובעזרת מודלים של פסיכולוגיה התנהגותית יכולה להתריע על נהג עייף, שיכור או לא כשיר לנהיגה.
מה הופך את זה לממש מגניב? המערכת יודעת לא רק לנתח את התנהגות הנהג, אלא גם לשלוח לו מסרים תת-הכרתיים (באמת, נו) בעזרתם הצליחה החברה לשפר את זמני התגובה של נהגים ב-60-70%! אפילו תוך כדי שהם שיחקו בטינדר (הנהגים, לא החברה. ושוב – באמת,נו).
איפה הם רואים את עצמם בעוד 5 שנים? בכל רכב. פשוט ושאפתני (ולא כזה מופרך).
מה דעתנו? שיפור זמני תגובה וגם תוך כדי משחק בטינדר?! מה אפשר לא לאהוב פה?

 

WiseSight

מה זה עושה? אוטומציית חניה.
איך זה עושה את זה? מצלמות אבטחה שיודעות לקרוא לוחית רישוי וברגע כניסת הרכב לחניה (בחניון פתוח/סגור או סתם בכחול לבן ברחוב) המערכת שולחת לבעל הרכב SMS בו היא מזכירה לו לשלם על החניה.
מה הופך את זה לממש מגניב? המערכת יודעת להפעיל לבד את שירות התשלום על החניה, אם בחרתם לא לשלם, המידע עובר לפקחי החניה של הרשות המוניציפלית, שכבר לא צריכים לעבור רכב-רכב אלא יכולים רק לתת דו"חות לאלו שידוע שלא שילמו. והכי מגניב (ונעים על הנשמה)? רכבים שחונים בחניית נכים שלא כחוק – יקבלו דו"ח אוטומטית. צדק זה טוב. מעבר לזה, המערכת יודעת גם לנטר דברים נוספים כמו חפצים שמושארים מחוץ לרכבים (חפץ חשוד), אלימות, עומסי תנועה ותאונות.  
איפה הם רואים את עצמם בעוד 5 שנים? מנטרים כ-80 אלף מקומות חנייה בישראל, מתרחבים ל-7 ערים בארה"ב ותופסים שם 100 אלף חניות.

 

Hi Auto

מה זה עושה? מסנן רעשים
איך זה עושה את זה? שילוב של אות אודיו יחד עם צילום.
מה הופך את זה לממש מגניב? המערכת היא תוכנית לחלוטין (כמו MD GO) ומשתמשת במיקרופון שכבר קיים בכל מכונית (דיבורית, שליטה קולית) ומצלמות תא נוסעים שצפויות להיכנס לשימוש בשנים הקרובות. היא מצלמת את הנהג ובעזרת קריאת שפתיים יודעת מתי הוא מדבר. שילוב של הצילום יחד עם קלט מהמיקרופון מאפשר למערכת לנתק לחלוטין את קולו של הנהג מרעשי רקע. כן, גם אישתך/בעלך זה "רעש רקע".
איפה הם רואים את עצמם בעוד 5 שנים? בכל רכב, ובכל מקום עם מיקרופון, מצלמה ורעש.
מה דעתנו? כמי שלא פעם העביר 15 דקות של שיחה ב"מהההה?!?! לא שמעתי!! אני באוטו עם דיבורית!!! מה?!!??!" אני לא יכול שלא להסכים עם הצורך במערכת כזו.

dddd