תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

סקודה קאמיק – נהיגה ראשונה

פגישה ראשונה עם סקודה קאמיק, הנשק החדש של סקודה בקטגוריית הקרוסאוברים הקטנים, שמוכיח את עצמו כטוב מאוד, בינתיים

  • 30-08-2019
  • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

כשסקודה הודיעו, ב-2015 ו-2017, על סיום השיווק של הרומסטר והיטי (בהתאמה), משהו קטן בתוכי מת. למרות שגם לאחר מכן סקודה די המשיכה עם ליין של מכוניות שהן בעיקר פרקטיות ומרווחות, ופחות נכנעות לטרנדים חולפים (כן, ג'יפונים, אני מדבר עליכם), החיתוך של שתי מכוניות שבגדול כמעט כל תכליתן הייתה שימושיות חסרת פשרות הייתה התעוררות כואבת מהפנטזיה האידיאליסטית.

כל זה השתנה במרץ האחרון, כשבתערוכת ז'נבה סקודה חשפו קרוסאובר חדש וקטן (יחסית, עוד על זה בהמשך) בשם קאמיק – הניצוץ של היטי חזר לחיים. עכשיו הוזמנו להגיע לצרפת כדי לנהוג לראשונה בקאמיק, ואם תרשו לי להתחיל מהשורה התחתונה, אומר לכם בפשטות – אין כאן שום הפתעות, ואני לא יכול להיות יותר שמח.

אחרי נסיעה קצרה משדה התעופה בציריך, פגשנו שורה (אוקיי, שתי שורות. מה אתם קטנוניים עכשיו?!) של קאמיקים בהמון צבעים שנראו מאוד יפים מתחת לשמש האירופאית של סוף אוגוסט. וכנראה יזכו לבדיוק אפס ביקוש במדינת ישראל חובבת גווני הלבן/אפור.

סקודה קאמיק

אחרי תדריך עיתונאים קצר על הנקודות המרכזיות של הקאמיק, נכנסנו לקאמיק שלנו, הראשון משלושה רכבים בהם ננהג ביומיים הקרובים, ויצאנו לנהיגות שיצטברו בסך הכל לכ-400 ק"מ לא מבוטלים. תא הנוסעים של הקאמיק הוא – יחד עם זה של הסקאלה עליה הוא מבוסס – מציג את העיצוב והנדסת האנוש החדשים של תאי הנוסעים של סקודה. במרכז הדשבורד עומד מסך 9.2 אינץ' (אחד משלושה גדלים אפשריים, בנוסף ל-6.5 ו-8 אינץ' כאשר אצלנו ה-8 אינץ' יהיה הבסיסי) שמציג את מערכת ההפעלה העדכנית של סקודה. היא עובדת מעולה – זריזה ופשוטה, עם טקסטים קריאים מאוד ומיעוט תפריטים וסרבול, כוללת קישוריות וצימוד מלאים לטלפון וגם כמה פיצ'רים מבוססי אינטרנט שכנראה לא יהיו זמינים (או נחוצים, למען האמת) אצלנו.

בלוח המחוונים גר המסך הגדול השני של הקאמיק, שמחליף את לוח המחוונים המסורתי. באופן קצת מפתיע, דווקא לוח המחוונים הדיגיטלי של  סקודה הוא זה שכולל הכי הרבה אפשרויות התאמה אישית ומצבי תצוגה מכל לוחות המחוונים של הקבוצה. המסך הזה מציג את כל הנתונים הדרושים, וכמובן גם את מפת הניווט. נקודה אחת מאוד מבאסת היא שגם אם מחברים את הטלפון לאנדרואיד אוטו ומבקשים ממנו להציג את ווייז, המפה בלוח המחוונים היא עדיין זו המקורית של הרכב. משיחה עם האחראי על מחלקת המולטימדיה והבידור בסקודה – מסתבר שמדובר במגבלה של גוגל שלא מאפשרת להציג את אנדרואיד אוטו בתוך לוח המחוונים, והם מקווים למצוא לסוגיה הזו פתרון בהקדם האפשרי.

סקודה קאמיק

איכות החומרים בקאמיק ממוצעת לקטגוריה – רוב החומרים די קשים וחלולים, וחומרים רכים יותר מפוזרים במשורה במקומות אסטרטגיים כמו על משענות היד והחלק העליון של הדשבורד. הקאמיק יוצע (לפחות בחו"ל) עם תא נוסעים בשתי גרסאות – רגילה וספורטיבית, כאשר הספורטיבית מובדלת בתקרה שחורה, מושבים שונים ונגיעות עיצוביות "ספורטיביות" נוספות בתא הנוסעים. באופן מפתיע, כמעט כל מי ששאלתי, העדיף את המושבים ה"רגילים" על פני מושבי הספורט בזכות נוחות ואחיזה טובים יותר.

עכשיו ניגע בחלק החשוב והקריטי ביותר של הקאמיק, וזה שמייחד אותו משאר המתחרים בקטגוריה שלו, וגם מהאחות ארונה לבית סיאט. הקאמיק מבוסס על פלטפורמת ה-MQB A0 – שהיא פלטפורמת הסופר מיני עליה בנויות גם האיביזה, הפולו, הארונה, והשני הקרוסאוברים הקטנים של פולקסווגן שאינם משווקים בישראל. אבל סקודה, בהיותה סקודה, החליטה לנצל את היכולות המודולריות של הפלטפורמה עד הקצה ולהגדיל את בסיס הגלגלים עד המקסימום שהפלטפורמה מאפשרת. התוצאה היא בסיס גלגלים של 265 ס"מ (זהה לסקאלה) – ארוך ב-10(!) ס"מ מזה של הארונה, פער שמקביל לפערים בין קטגוריות גודל. למעשה, הוא גדול אפילו מבסיס הגלגלים של הקארוק (264 ס"מ).

סקודה קאמיק

המחיר הגדול ביותר שהקאמיק משלם, הוא בתא המטען, שמסתפק בנפח של 400 ליטר בלבד – 60 ליטר פחות מהארונה ו-100 פחות מהקארוק. מבחינת מידות חיצוניות, הקאמיק נמצא בין הארונה לקארוק עם אורך כללי של 424 ס"מ (10 ס"מ יותר מהארונה, 14 פחות מהקארוק) ורוחב של 179 ס"מ (1 יותר מהארונה, 5 פחות מהקארוק).

התוצאה היא – כמצופה – תא נוסעים מאוד מרווח לארבעה מבוגרים שיוכלו לבלות בקאמיק שעות ארוכות מאוד בלי שום בעיות, הן במושבים הקדמיים והן באחוריים. לחמישה מבוגרים יהיה מאוד צפוף בגלל הרוחב הכללי הקטן יחסית, וגם בגלל שהמושבים קיצוניים במושב האחורי מכווצים מעט לכיוון מרכז הרכב כדי להרחיק את היושבים בהם מדפנות הרכב ולהגברת הבטיחות במקרה של התנגשות צד.

סקודה קאמיק

ואם כבר בבטיחות עסקינן, הקאמיק מקבל (ויקבל גם בארץ) את מלוא מערכת הבטיחות שהיצרנית מציעה – זה כולל בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב, ניטור שטחים מתים עם התרעה על תנועה חוצה, זיהוי תמרורים והתרעת עייפות. בנוסף, קיימת גם בקרת שיוט אדפטיבית עם סייען פקקים, אבל בגלל שהקאמיק מקבל רק בלם יד מכאני ולא חשמלי, הנהג צריך ללחוץ על הבלמים 3 שניות אחרי העצירה כדי לשמור על תפקוד בקרת השיוט, או שהיא תתנתק.

הנהיגה בקאמיק עברה ללא שום הפתעות, שזה גם טוב וגם רע. בהשקה נכחו שתי יחידות הנעה בלבד, שתיהן מוכרות מההיצע הקיים של הקבוצה בארץ – מנוע 1.0 ליטר טורבו בנזין עם 95 כ"ס ותיבת הילוכים ידנית, וגרסה אוטומטית עם תיבת DSG עם שבעה הילוכים ו-115 כ"ס.

סקודה קאמיק

בשני המקרים מדובר על מנוע מעולה, ביחס לנפח לפחות – הוא מושך מצוין בכל סל"ד ורץ נהדר במעלה הסל"ד. בשום שלב לא מורגש חוסר מהותי בכח ורק בסל"ד מאוד מאוד נמוך הוא מגלה את האופי התלת-צילינדרי שלו עם מעט רעידות והשתנקות קלה לפני שהוא חוצה את רף 1500 הסל"ד.

ישנן גם גרסאות דיזל ובעתיד תצטרף להיצע גם גרסת 1.5 ליטר בנזין, אבל גרסאות הדיזל אינן רלוונטיות לישראל אז לא טרחנו לנהוג עליה, וגרסת ה-1.5 בנזין עדיין לא נכנסה לייצור כך שגם אם היינו רוצים זו לא הייתה אפשרות.

מבחינת נוחות והתנהגות, חלק מהקאמיקים בהשקה צוידו במערכת ה-DCC של סקודה, שמשלבת בין היתר בורר מצבי נהיגה ובולמי זעזועים אדפטיביים. למען האמת, מעבר לעובדה ש"ספורטיביות" לא בדיוק מתכתבת עם האופי של הקאמיק, ההבדלים בהתנהגות ובנוחות בין שני המצבים לא היו מספקים ברמה שתצדיק את הרכישה של החבילה. גם במצב הקשיח יותר הקאמיק אמנם משיג ריסון לא רע של המרכב, אבל מציג זוויות גלגול לא טובות במיוחד ולא בדיוק מעודד נהיגה נמרצת.

סקודה קאמיק

האחיזה לא רעה כשלעצמה, וגם באיבודי אחיזה הרכב נשאר נשלט מאוד ובטוח לגמרי, כך שהסיכוי שתמצאו את עצמכם על הצד או בתעלה, קטן עד אפסי.

נוחות הנסיעה באופן כללי די טובה. בכמעט כל תנאי הדרך חוץ מאשר בכבישים משובשים מאוד ו/או מהירות מאוד נמוכה המתלים של הקאמיק אמנם מרגישים מעט עסוקים, אבל רוב השיבושים משוכחים יפה ובמידה יוצאת דופן לרעה (או לטובה) ביחס למתחרים הישירים שלו, להוציא יחידי סגולה כמו ה-C3 אייקרוס של סיטרואן.

גם בידוד הרעשים ממשיך באותו מתכון של "סביר לחלוטין" עם רעשי רוח וכביש שמתחילים להפריע במהירויות של 130-140 קמ"ש כאשר במהירויות נמוכות יותר אין שום בעיה לנהל שיחה נינוחה גם עם יושבי המושבים האחוריים.

סקודה קאמיק

בסופו של יום, הקאמיק הוא אמנם לא תאום זהה של הארונה, אבל האופי הדינמי שלו מאוד דומה לה עם נוחות, בידוד רעשים והתנהגות שנמצאים במקום טוב ביחס לקטגוריה, גם אם לא בראשה. השטיק של הקאמיק, שהוא גם השטיק של סקודה, מגיע כאן במלוא הדרו עם תא הנוסעים הטוב ביותר בקטגוריה ללא שום שאלה או תחרות – הוא הכי מרווח, הכי יעיל, וגם אחד הנעימים והמאובזרים שבה, גם אם איכות החומרים כשלעצמה נופלת מזו של אותו C3, אופל קרוסלנד או מאזדה CX3.

אבל הבעיה הכי גדולה של קאמיק היא בכלל לא עכשיו, אלא תתחיל להתעורר לקראת סוף השנה הנוכחית ובמהלך השנה הבאה, אז הוא צפוי להגיע לישראל (במחירים שטרם הוחלטו, אבל כנראה לא יהיו חריגים לקטגוריה, שהמחירים בה נעים בין 100 לכ-140 אלף שקלים). עם לא פחות משלושה מתחרים חזקים מאוד – פיג'ו 2008, רנו קפצ'ור וניסאן ג'וק, שאמורים להציג דורות חדשים, כמו גם כמה שחקנים חדשים שעשויים להכנס לתחרות כמו קיה סלטוס החדש לחלוטין, פסק הדין של הקאמיק הוא "טוב מאוד, בינתיים". ונצטרך לחזור אליו לביקור נוסף אחרי שננהג במתחרים החדשים.

 

dddd