תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סיטרואן
  • סיטרואן C5 איירקרוס
  • סיטרואן C5 איירקרוס בנהיגה ראשונה - כוכב נולד

    סיטרואן C5 איירקרוס

    סיטרואן C5 איירקרוס נוחת בישראל ולקחנו את גרסאות הבנזין והדיזל שלו לנסיעת מבחן. האם זה תאום חסר ייחוד של ה-3008 או מוצר עם אופי עצמאי מאחד היצרנים הכי ייחודיים על הפלנטה?

    • 04-06-2019
    • מאת: אייל כרמי | צילום: רונן טופלברג

    יש משהו מרגש בלידה של רכב חדש.

    משהו שנולד מאפס. לא מתיחת פנים, לא תרגילי יחצנות.

    הציפיה והעניין גוברים באופן מסורתי כשמדובר בסיטרואן. חברה שידועה ביצירתיות, ברוח השאנטי ובחלוציות ללא פשרות. החדשנות של סיטרואן התחילה לפני כ-80 שנה, כשאנדרי סיטרואן הבעלים, פיתח את הטרקסיון אוונט. הנעה קדמית, מתלים נפרדים, מרכב אחוד ועוד. למרבה הצער ההמצאה הזאת עלתה לו בחיים ובאיבוד החברה.

    חדשנות – זה המוטו של החברה וסיטרואן ניסתה לשמר אותה גם לאחר האיחוד עם פיג'ו וההפיכה לתאגיד PSA. אבל זה לא כל כך הלך להם. הם הפכו לעוד יצרנית. המכירות ירדו, החדשנות התעמעמה (בינינו, ככה שלא ישמעו, גם האיכות והאמינות). סיטרואן היתה בין היצרניות היחידות שלא הציגו, שלא נאמר התעלמו, משוק הקרוסאוברים (אם לא סופרים את ההרפתקה החד פעמית והמוזרה בשם C Crosser שהיה מיצובישי אאוטלנדר), ונצמדו לרכבים ה"סטנדרטיים".

    עד היום. בחברה הבינו שכבר אי אפשר להתעלם מנתח שוק ופוטנציאל מכירות כל כך גדול והחליטו להוציא משהו לסגמנט C, הפופולארי ביותר בפלח ה-SUV (הסגמנט הזה גדל רק בישראל מ-14,000 רכבים ב-2014 ליותר מ-75000 רכבים בשנה האחרונה).

    אז נכון שסיטרואן לא פיתחה את הרכב ממש מאפס אלא נטלה את מה שאפשר מהמחסן המשותף עם פיג'ו וה-3008 שלה, אבל עדיין הם טוענים שמדובר במשהו אחר לגמרי. וזה באמת חייב להיות משהו אחר לגמרי כי המתחרים של ה-C5 איירקרוס לא מתכוונים לעשות לו חיים קלים.

    סיטרואן C5 איירקרוס

    יונדאי עם הטוסון, קיה עם הספורטאז, טויוטה עם הראב4, פורד עם קוגה, מזדה עם CX5, סקודה עם הקארוק ועוד. וכמובן, גם מיצובישי אאוטלנדר, שתמיד שם ברקע, גם אם הוא לא בדיוק "סגמנט C".

    סיטרואן C5 איירקרוס מצויד במערך מלא של מערכות בטיחות וסיוע לנהג אקטיביות מקוריות כמו בלימה אוטונומית, תיקון סטייה עם שמירת מרכז נתיב, זיהוי תמרורים, ניטור שטחים מתים כולל תיקוני היגוי, בקרת שיוט אדפטיבית כולל זחילה בפקקים, חניה אוטומטית ועוד.

    C5 איירקרוס משווק בשתי רמות אבזור: FEEL ו-SHINE PK, שתיהן מצוידות במערכות בטיחות אקטיביות מקוריות ומערכות סיוע לנהיגה המעניקות לרכב ציון בטיחות 7.

    האיירקרוס מוצע כאן עם שתי יחידות הנעה - הראשונה, 1.5 ליטר BlueHdi טורבו דיזל המפיקה 130 כ"ס ב-3,750 סל"ד ו-30.6 קג"מ ב-1,750 סל"ד. הביצועים נאים למדי עם 10.6 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 188 קמ"ש, זאת לצד צריכת דלק מוצהרת של 24.3 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת על פי תקן WLTP החדש ומדורג בישראל בקבוצת זיהום 6. מחירים: 149,000 ₪ לגרסת Feel; 175,000 ₪ לגרסת Shine PK.

    יחידת הכוח השנייה, 1.6 ליטר PureTech טורבו בנזין מפיקה 180 כ"ס ב-5,500 סל"ד ו-25.5 קג"מ כבר ב-1,650 סל"ד. צריכת הדלק המוצהרת היא 17.5 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת על פי תקן WLTP החדש והוא מדורג בקבוצת זיהום 14. זאת לצד תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 8.2 שניות ומהירות מרבית של 216 קמ"ש. שני המנועים מגיעים עם תיבה אוטומטית פלנטרית של אייסין עם 8 הילוכים. מחירים: 160,000 ₪ לגרסת Feel; 180,000 ₪ לגרסת Shine PKאת המפרט המלא תוכלו לקרוא כאן.

    לרגל ההשקה התכנסנו במרכז לובינסקי בשורק כדי לבדוק את הרכב בנסיעה ארוכה במבחר כבישי ישראל וכדי להבין האם יש להצהרות של סיטרואן כיסוי. האם באמת מדובר בקרוסאובר חדש או שזאת 3008 בתחפושת?

    סיטרואן C5 איירקרוס

     

    בעמידה

    כבר ממבט ראשון, העיצוב החיצוני של סיטרואן C5 איירקרוס החדש קופץ לעין. אתה מזהה מיד שמדובר בסיטרואן. עיצוב שונה, מקורי ואפשר אפילו לומר צעיר. אתה פותח את דלת הנהג ובניגוד לאחות מבית פיג'ו אתה לא מפסיק לנשום בתדהמה, אבל אתה כן מבין שזה משהו אחר. משהו יחודי. נו, סיטרואן.

    סיטרואן C5 איירקרוס החדש בנוי על הפלטפורמה המודולרית של קבוצת PSA, ה-EMP2. ה-C5 איירקרוס מציע מרחב פנימי מצוין בזכות בסיס גלגלים של 273 ס"מ (268 ס"מ בפיג'ו 3008), רוחב של 186 ס"מ (184), אורך של 450 ס"מ (445) וגובה של 169.5 ס"מ (162). גם תא המטען הוא הגדול בקבוצה 580 ליטר עם מושבים במצבם הרגיל (520 ליטר ב-3008), עד 720 ליטר כאשר שורת המושבים האחורית משוכה לפנים ועד 1,630 ליטר כאשר המושבים האחוריים מקופלים.

    מושבי הנהג והנוסע נוחים מאד ולדברי סיטרואן מרופדים בשלוש שכבות ריפוד בעלי קושי שונה כדי להתאים ולשמור על הנוחות. סביבת הנהג סיטרואנית למהדרין. מסך מגע 8 אינץ', שבניגוד ל-3008 לא מזדקר מהדשבורד אלא נמצא בתוכו. העיצוב הפנימי מאד מזכיר את הקקטוס, עם משטחי גומי דמויי עור וריבועים שחוזרים על עצמם במזגן, בהגה ומסביב.

    סיטרואן C5 איירקרוס

    כמו אצל אחותה, סיטרואן הוסיפה כפתורים לשליטה על מסך המגע אבל כאן אלו כפתורי מגע. המערכת עצמה פועלת במהירות, חלקה והמעבר בין האפשרויות השונות נעשה בנגיעה קלה. אחרי שמתרגלים למערכת, התפעול נעשה בקלות.

    מאחור, שלושת המושבים נפרדים, זזים עצמאית על מסילות קדימה ואחורה, וניתנים להתאמה אישית לכל נוסע. מאחר והם נפרדים, ניתן בהחלט להושיב שם שלושה אנשים מבוגרים בנוחות. הרצפה שטוחה לחלוטין מה שמאפשר גם ליושב במושב האמצעי להניח את רגליו בנוחות וללא הפרעות.

    סיטרואן C5 איירקרוס

    פתחי המיזוג לאחור עושים עבודה מצוינת, גם בחום של 37 מעלות. ולמרות גג פנורמי גדול שנסגר עם וילון חצי שקוף, הטמפרטורה ברכב הייתה נעימה. אפילו כאשר פתחנו את הווילון, החום לא חדר פנימה.

    תא המטען בהחלט ענק. סיטרואן החביאו איפשהו את בתי הגלגלים והנמיכו את רצפת התא. ניתן להגביה את הרצפה עם מדף וכך משיגים גובה אחיד במידה ומקפלים את המושבים. תאי האחסון ברחבי הרכב נדיבים מאוד והתא האמצעי בין המושבים זהה לזה שב-3008, וגם כאן הוא מקורר.

    אז לפחות מבחינת עיצוב ופונקציונליות, סיטרואן עמדו בדיבורם. זאת בהחלט סיטרואן.

    סיטרואן C5 איירקרוס

     

    בנסיעה

    באופן מסורתי, סיטרואן תמיד מתגאים בנוחות הנסיעה. למעט כמה חריגים בודדים, סיטרואן לא חזקים בספורטיביות. במקום זה הם מתרכזים בלפנק. שקט, איכות נסיעה, מתלים מעולים, החיים הטובים.

    כחלק מתוכנית CITROEN ADVANCED COMFORT (ככה סיטרואן קוראים לזה היום), האיירקרוס מצויד במערכת מתלי ה-PHC הייחודית, שזה בעברית, בולמי זעזועים בעלי פעולה הידראולית פרוגרסיבית.

    שלא כמו במערכות מתלים סטנדרטיות הנעזרות בבולם זעזועים, קפיצי סליל ומגבילי מהלך מכאניים, הבולמים החדשניים של סיטרואן מוסיפים שני אזורי שיכוך הידראוליים בתוכם ואלו מרסנים באופן פרוגרסיבי את הפתיחה והכיווץ של בולם הזעזועים. פתרון זה מאט ומרסן תנועות חדות במהלך המתלה ויוצר שיכוך מושלם מפני שיבושי הדרך.

    במקרים של כיווץ או פתיחה חזקים של המתלה כתוצאה מפגישה בשיבוש קשה בדרך, בולמי הזעזועים מאטים בהדרגה את תנועת המתלה ומונעים חבטות פתאומיות והקפצה לא רצויה של המרכב.

    מערכת מתלים זו, עליה רשמה סיטרואן מספר פטנטים, הופיעה לראשונה בשנת 1994 במכונית המרוץ ZX Grand Raid וסייעה לה מאוד בספיגת המהלומות הקשות שבמרוצי הראלי, במיוחד בנחיתה מקפיצות. מערכת זו הופיעה גם במכוניות ה-WRC של סיטרואן לאורך השנים כמו ה-C2 S1600 משנת 2006, DS3 R3 וה-DS3 R5. סיטרואן מכנה את המערכת, השטיח המעופף.

    וזה עובד. ועובד נפלא.

    סיטרואן C5 איירקרוס

    מיד בעליה על המפגע הראשון בכביש, אני מכווץ את הישבן וממתין לחבטה - שלא מגיעה. אתה שומע את החבטה, מרגיש את הצמיגים והבולמים עובדים, אבל כל זה לא מגיע אליך. הנוסעים מנותקים כמעט לחלוטין.

    אם אפשר לדמות את זה לטכנולוגיה אחרת, התחושה זהה כמעט לחלוטין למתלים הפניאומטיים המופלאים של סיטרואן ששכנו בכל סיטרואן עד למותם בטרם עת לפני כמה שנים.

    המילה שטיח מעופף מדוייקת. האיירקרוס פשוט מרחף מעל רוב רובם של פגעי הכביש. בורות, פסי האטה ושברי כביש נעלמים מתחת הסיטרואן הזאת בזלזול אדיש. עד כדי כך שבדקות הראשונות טרחתי לעצור ולחזור לאותו פס האטה מחשש שפספסתי אותו איכשהו. מה שמכניע את הבולמים אלו סדקים חדים. בעליה על אחד כזה, הרכב מזדעזע ומשדר איזשהו רעד לפנים הרכב.

    בדרך הלוך בנסיעת המבחן הצטיידתי בגרסת הטורבו בנזין 180 כ"ס ברמת גימור SHINE PK. הרכב מרגיש חזק מאד. התאוצה חדה והחלטית, יש כח זמין בכל מעלה הסל"ד ותיבת ההילוכים עושה עבודה מצויינת. תוסיפו לזה את המתלים המצויינים, את העובדה שהרכב לא מאבד את עשתונותיו ולא רוכן כמעט, ותקבלו חווית נהיגה מצויינת.

    בפירוש לא מדובר כאן על נטיה ספורטיבית. בכל זאת, קרוסאובר בגובה מטר ושבעים מוגבה עם בולמים רכים, אבל אם תחפשו בכל זאת את ההנאה מנהיגה, תמצאו אותה. פשוט לא בספורטיביות. האיירקרוס משדר נינוחות סיטרואנית בכל סיטואציה. טונות של בטחון בכל סוג וסגנון נהיגה ואחיזה טובה מאד. אפילו פרובוקציות קשות ומכוונות מצידי, שכללו נסיעה עקשנית ואינסופית במעגל תנועה בנסיון למצוא את נקודת השבירה, לא צלחו. וגם כשהרכב כבר מאבד אחיזה, הוא עושה את זה בנחת רוח, בלינאריות ובלי דרמה מיותרת. בהשוואה, ה-3008 לבית פיג'ו, הרבה יותר עצבנית ותזזיתית.

    הדבר השני שלא פחות חשוב הוא איכות הבידוד. האירקרוס שקטה באופן מדהים. במהירויות של עד 130 קמ"ש אין כמעט רעשי רוח, לא רעשי כביש ודממה שולטת ברחבי הסיפון. עם זאת, לחיצה נמרצת על הדוושה כן מכניסה את רעש המנוע והוא די מורגש ונשמע מעל 4000 סל"ד, אך בזכות הכוח הרב שמושג בסל"ד נמוך, לחיצות חזקות יהיו די נדירות. אלא אם אתם פורעי חוק. את האיירקרוס אפשר לקחת לנסיעה רצופה מחיפה לאילת ולצאת רענן כמו בתחילת הנסיעה.

    בדרך חזור החלטתי לנסות גם את גרסת הדיזל 130 כ"ס, גם היא ברמת הגימור SHINE PK. להפתעתי, נראה שהמתלים בגרסה זו מכוילים אחרת. הרכב מתנדנד הרבה יותר ופחות נוח מאחיו המבונזן (זאת לא מילה אמיתית. העורך).

    שלא תטעו. הנוחות מצויינת אבל אחרי שאתה מתרגל לשטיח מעופף, ההבדל קופץ ישר לעכוז. כנראה שהמנוע הזה כבד משמעותית מהבנזין כי נוספו גם רכינות מורגשות בפניות. מנוע הטורבו דיזל נעים לנהיגה, חלק ולינארי ועושה את עבודתו. אל תצפו כאן לביצועים מסמרי שיער, אבל זה בסדר גמור. רעש המנוע נוכח ומתחזק מעל 2500 סל"ד שם נוספת גם מעין יבבה חלושה אך מעצבנת.

    סיטרואן C5 איירקרוס

     

    שטח?

    לא!

     

    לסיכום

    סיטרואן אייקרוס C5 עושה את זה ובגדול. סיטרואן הצליחו לקחת מרכב, יחידת הנעה ומידות מהמחסן המשותף ואיכשהו ליצור מהכל משהו שונה, יחודי ומרגש.

    סיטרואן מתייצבת לתחרות עם כלי מצוין, מודרני, ומהוקצע. מבין כל הקרוסאוברים בסגמנט, כחבילה עד היום ה-3008 היה בראש. היום אני יכול לומר שהוספתי לרשימה גם את הסיטרואן. בואו נגיד שאישית, בגלל שאני מעדיף התנהגות ספורטיבית ועיצוב שונה, אני עדיין עם ה-3008, אבל הסיטרואן מנצח אם ההעדפה היא נוחות נסיעה כוללת (נוחות, בידוד, והתנהגות כביש רגועה).

    אם אסכם את זה במשפט אחד, בתור בוגר סיטרואן לדורותיה (GSA, AX, BX וקסנטיה) כשיצאתי מהאיירקרוס לאחר נסיעה של כמעט 3 שעות, הדבר הראשון שעלה לי לראש היה "יש! זאת סיטרואן של פעם!" ונראה לי שזה די מסכם הכל.

    יש לכם שאלות לאייל? רוצים לספר לנו מה דעתכם על סיטרואן C5 איירקרוס ועל סיכויי ההצלחה שלו? הצטרפו לדיון בפורום.

    dddd