תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סיטרואן
  • סיטרואן קקטוס
  • סיטרואן קקטוס במבחן - נוחות מהי

    סיטרואן קקטוס

    סיטרואן קקטוס המחודש רוצה לתת לכם גם את הקסם העיצובי של קודמו, וגם נוחות שטרם נראתה כמוה? האם הוא מצליח בשני התחומים או נופל בין לבין?

    • 16-05-2019
    • מאת: פבל צ'רניצקי

    אם אתם קוראים לעצמכם, במידה כלשהי, חובבי רכב, אתם בוודאי מכירים את סיטרואן קקטוס. אם לא, אפשר ליישר קו ולהגיד שהוא האחראי הכמעט בלעדי לרנסנס שחווה סיטרואן בחצי העשור האחרון. הוא הגיע משום מקום כשהוא עוטה את העיצוב הכי מעניין בשוק העממי, המשיך לכבוש לבבות עם התנהגות מהנה ומשקל נמוך, וחתם את סיפור ההצלחה שלו עם מחירים נמוכים ונוחות מצוינת.

    ההתחלה, לפחות בישראל, הייתה קצת מקרטעת, כי בתחילה הוצע הקקטוס רק עם מנוע 1.2 אטמוספרי שהיה הכל חוץ מחזק, ותיבת הילוכים ידנית בלבד. עם הזמן הצטרפו גרסאות הרבה יותר הגיוניות, כשההגיונית ביותר (אבל לא בהכרח הכיפית ביותר) נותרה היחידה בהיצע עת עבר הקקטוס את מתיחת הפנים שלו - 1.2 ליטר טורבו ותיבת שישה הילוכים אוטומטית.

    סיטרואן קקטוס 2019

    מעט לפני מתיחת הפנים שעבר הקקטוס, סיטרואן מסרה בשורה מעציבה - ה-C4 תוצא לגמלאות, והקקטוס, אולי בגלל שבאירופה הוא נקרא C4 קקטוס, ואולי סתם ככה, יחליף אותה בתור הרכב המשפחתי של המותג. כדי להצליח לעמוד במשימה הזו, סיטרואן חתכה בבשר החי של העיצוב המקסים והותירה את הקקטוס ללא סימן ההיכר שלו - האיירבאמפס, מהם נותר רק צל של זכרון בדמות פסים דקים על הדלתות. אתם בטח כבר יכולים לנחש שאני מעדיף את העיצוב הקודם פי כמה.

    בפנים השינויים - לפחות ככל שהעין רואה - מזעריים. אולם כשמתיישבים, באים במגע עם הדבר בו נתמקד הפעם - נוחות. אם אתם רוצים לקרוא על מרווח, תאי אחסון וכו', קפצו לאחד המבחנים שבוצעו כאן על הקקטוס הקודם ותחזרו לכאן אחר כך. אנחנו נחכה.

    לבד.

    בחושך.

    סיטרואן קקטוס 2019

     

    חזרתם? יופי. אפשר להמשיך

    נחזור רגע להתחלה, אם אתם קוראים לעצמכם חובבי רכב, אתם בטח יודעים מה הקלף עליו רוכבת סיטרואן כבר הרבה מאוד עשורים - נוחות. וכמו שהקקטוס הביא עמו רנסנס עיצובי לסיטרואן, כך הוא (יחד עם ה-C5 איירקרוס שיגיע בקרוב) גם נושא הדגל בכל הנוגע לנוחות.

    סיטרואן יצאה מגדרה כדי להבטיח שהקקטוס הזה הוא הדבר הכי נוח להוציא מרבדים מעופפים, והיא גם דואגת להדגיש את זה בפרסומים ובכל הזדמנות. אבל נוחות, בשונה מהרבה פרמטרים אחרים, היא פשוט בלתי מדידה לחלוטין. אפשר לבדוק כמה לחץ הישבן שלכם מפעיל על המושב, אבל מה זה שווה אם אתם מדממים מהאוזניים כי אין בידוד? ואם המושבים נורא רכים ומרגישים פנטסטי באולם התצוגה, מי מבטיח לכם שלא תקללו את כל המשפחה של מי שתכנן אותם אחרי 4 שעות נהיגה?

     

    סיטרואן קוראת לאסטרטגיה שלה CAC, ראשי תיבות של Citroen Advanced Comfort (או פשוט קאק, שנשמע הרבה יותר מצחיק) והרעיון מאחורי האסטרטגיה הזו אומר שמי שצריך להנות מהנסיעה הוא לאו דווקא זה שנוהג ברכב (בשביל זה יש את פיג'ו), אלא כל אלה שיושבים בו.

    התפיסה הזו סובבת סביב כמה פרמטרים, כשדי ברור (או לפחות אפשר להתווכח על זה) שחלקם סתם השתרבבו לשם כדי להאריך את הרשימה, בעוד האחרים הם באמת חלקים אינטגרליים בכמה נעים לנסוע ברכב וכמה מעט תירוצים תמציאו כדי להימנע מהנסיעה לדודה בצפון. הרשימה כוללת את המושבים, המתלים, מערכות הסיוע (בטיחות אקטיבית), המרווח, הדיפון, הטקסטורות והאור, השימושיות והמודולריות, קלות השימוש והבידוד האקוסטי.

    בניכר, למה שאנחנו מכנים "נוחות" קוראים לפעמים גם NVH, שהם ראשי תיבות של Noise - רעש, Vibration - ויברציות או רעד, ו-Harshness - שהתרגום הכי ישיר שאני יכול לחשוב עליו הוא "נוקשות". והיות ואני לא באמת רואה איך מודולריות או טקסטורות משפיעות על נוחות הנסיעה, אלה שלושת הדברים שנתמקד בהם ונשלב לתוכם את החלקים הרלוונטיים מהנקודות של סיטרואן. ואחרי שתראו כמה ארוכה תהיה החפירה, אתם תהיו מאוד שמחים שלא התמקדנו בדברים נוספים כמו מחיר, מתחרים וכל השאר - את הדברים האלה אני בטוח שתוכלו למצוא באחד מעשרות המבחנים האחרים שפורסמו לקקטוס.

     

     

    מתלים ומושבים

    נתחיל מהשינוי הכי גדול שעבר הקקטוס המחודש, שגם מתחבר הכי טוב לנושא ה-Harshness - מתלי ה-PHC המתוחכמים-על-הנייר-אבל-תכלס-די-פשוטים, ממש גובלים בגאונות. ע"י קדיחת כמה חורים והתקנת קפיץ נוסף ומעט קשיח יותר בקצה המהלך, סיטרואן הצליחו להפוך את צינורות הברזל הפשוטים והליניאריים שאנחנו רגילים לקבל למעין בולמים אדפטיביים-טיפשים (לא בקטע של מטומטמים, אלא בלי מערכות מסובכות - כלומר פשוטים וזולים להחלפה). הם יודעים להתאים את קשיחותם בהתאם לכמות הרכינה של המרכב, לנטרל לחלוטין את המכה המתקבלת בסגירת מהלך, ובאופן כללי מבטיחים (יחד עם שאר החלקים ב-CAC) תחושת שטיח מעופף.

    עד כאן התאוריה וההבטחות. בפועל מה שמתקבל הוא מתלים מאוד מאוד (כפול 30) רכים, ונטיית מרכב חריפה מאוד בכל הפניית הגה, עד לרמה של חוסר נעימות ממשי בנהיגה מעט מהירה מהרגיל. בנסיעה ישרה או עדינה/איטית, זה נפלא ובאמת נעים מאוד. אם אתם אפילו חושבים על משהו בניחוח מעט ספורטיבי, תפסיקו עכשיו.

    בכל הנוגע להתמודדות עם מהמורות, אני חייב להגיד ששטיחים מעופפים לא ראינו. רוב המהמורות כן עוברות לתוך תא הנוסעים, אבל הן משוככות כמעט לחלוטין בדרך לשם. הדבר המדהים באמת הוא הדרך בה הקקטוס מצליח "לעגל" שיבושים חדים או קשים במיוחד כמו בור טרי עם שוליים חדים או פס האטה שבור בחלקו.

    סיטרואן קקטוס 2019

    כמעט בכל מכונית אחרת, שיבושים כאלה מלווים מיד בחבטות קשות של פלסטיקים, אנחת כאב מהנהג, או עצירה בצד ואיסוף שיניים מהרצפה. פה, מרגישים שהיה משהו, אין ספק, אבל זה עובר כמעט בלי שום דרמה.

    ביציאה ממשרדי המערכת, סללו (ואני משתמש במילה "סללו" בנדיבות מוגזמת) נתיב חדש בקטע כביש (גם במילה "כביש") מסוים, שנפתח ביום המבחן של הקקטוס. החלטתי, למען המדע, לנסוע דווקא על הנתיב הזה, כשלפני נוסעת פורד פוקוס משנתון 2013-16. ביותר מנקודה אחת בכמה עשרות המטרים של הנתיב, אני יכול להישבע שראיתי את הפוקוס מנתקת צמיג מהכביש ואני כמעט בטוח ששמעתי את הנהג מקלל. בקקטוס אמנם הורגשו השיבושים, אבל השניות האלה עברו בשלום. כדי לקבל פרספקטיבה, נסעתי בדיוק באותו קטע כמה ימים מאוחר יותר עם רכב אחר. בפעם השלישית נסעתי בנתיב אחר.

    המושבים של הקקטוס גם הם מקרה קשה של אמביוולנטיות - לפחות אלה המתוחכמים שמגיעים רק בגרסה היקרה יותר - הם כנראה הדבר הכי נוח שאי פעם ישבתי עליו, ונהגתי במכוניות שעולות כמו עשרה קקטוסים. זה לא רק הספוג שמרפד אותם, שבאמת מרגיש כמו משהו שפותח ע"י נאס"א או חייזרים, או גם וגם, אלא גם הבד בו הספוג הזה עטוף, שמצליח להיות רך, גמיש, נעים למגע, וקשיח, והכל בו זמנית. הנקודה הכי מעניינת במושבים האלה שגם אחרי הרבה שעות רצופות של נהיגה לא רק שהגוף לא כואב אלא שהתחושה היא שהלחץ על הגוף מתפזר בצורה כל כך טובה שאין אף נקודה שמופעל עליה לחץ גדול. ואנחנו מדברים פה על הגוף שלי, שמספיקה לו רק המחשבה על הרבה שעות רצופות של נהיגה כדי לכאוב.

    סיטרואן קקטוס 2019

    אבל מצד שני, הם גם הדבר הכי פחות אוחז שאי פעם ישבתי עליו. מספיק לדמיין הפנייה של ההגה, ואתם מרגישים את הגוף שלכם מתחיל לנזול הצידה, ואחרי פניות חדות, ואני חייב להגיד שעמוק בפנים מאוד הופתעתי לגלות שאני לא יושב במושב הנוסע.

    לסיכום החלק של המושבים אומר זאת כך - אם אתם נוסעים רגוע, הנסיעה בקקטוס תהיה מאוד נעימה ומהנה. מצוינת אפילו. אם, כאשר אתם שומעים "התנהגות", עולה לכם איזושהי אסוציאציה שהיא לא 'ילדים שאומרים יפה תודה', יש סיכוי טוב שהרכות תהיה לכם מוגזמת.

    סיטרואן קקטוס 2019

     

    מנוע ותיבת הילוכים

    בקקטוס מותקן מנוע שלושת הצילינדרים המוכר של פיג'ו-סיטרואן שמשרת את הקונצרן כבר כמעט חצי עשור והוא משודך לתיבת שישה הילוכים אוטומטית איתה הוא הושק. ואת חלק המנוע אני רוצה לחבר לנושא ה-Vibration, או הרעד.

    אני לא יודע אם זו התיבה, כי ב-3008 עם תיבת שמונה ההילוכים החדשה זה כמעט ולא קיים, או שזה בגלל המשקל הנמוך של הקקטוס, אבל הרעידות מורגשות, ולא מעט. בעמידה במקום, בתחילת נסיעה ובנסיעה איטית בסל"ד נמוך, תמיד יש רעידות קטנות ומעצבנות ברקע. מאידך, הן גם לא חמורות כמו למשל באופל קרוסלנד. אם אנחנו מתרכזים בנוחות נסיעה, הרעידות האלה הן כנראה אחת מנקודות החולשה הכי רציניות של הקקטוס המחודש.

    מבחינת ביצועים וצריכת דלק אין הפתעות - בשניהם הקקטוס המחודש דומה-עד-זהה לזה שלפני מתיחת הפנים. הביצועים סבירים לחלוטין ולמרות המתלים הרכים מאוד והעברות ההילוכים המעט איטיות, הקקטוס עדיין מצליח לשמר חלק גדול מהזריזות שאפיינה אותו גם בדגם הקודם. לפחות בכל מה שנוגע לנסיעה בקו ישר.

    סיטרואן קקטוס 2019

     

    בידוד רעשים

    החלק הזה די ברור. בידוד הרעשים כמובן מתקשר לחלק של ה-Noise ב-NVH, ואני חושב שזו הנקודה בה הקקטוס "נופל" הכי חזק. וזה לא נאמר כדי להגיד שבידוד הרעשים הוא מחפיר או מתחת לכל ביקורת או שום דבר בסגנון הזה, אלא שבכל הנוגע לנוחות ונינוחות בנסיעה, הקקטוס הרבה יותר טוב בשאר הפרמטרים.

    רעשי מנוע נשמעים כמעט בכל מהירות, לא ברמות קשות או נוראיות, אבל זה שם, וזה מורגש. במיוחד על רקע הניתוק היחסי שמייצרים המתלים והמושבים.

    הרעשים שמבודדים הכי פחות טוב הם רעשי רוח וכביש, רעשי כביש מתחילים לחדור לתא הנוסעים כבר במהירויות שיוט עירוניות של 50-60 קמ"ש ורעשי רוח מתגברים עד רמה שדורשת להרים את הקול כדי לנהל שיחה במהירויות של בערך 110-120 קמ"ש. המתלים אגב, לא רק שעושים עבודה מצויינת בשיכוך מהמורות, אלא גם עושים אותה בשקט מופתי.

    סיטרואן קקטוס 2019

     

    נו בקיצור! זה נוח!?

    אחרי 1300 מילים, אתם בטח מצפים לתשובה של כן או לא על השאלה הזאת, אבל כמו בשאר המבחן המצב פה יותר מסובך מזה. האם הקקטוס רך מאוד ומבודד את רוב תחלואי הכביש מהיושבים בו? כן. חד משמעית. האם זה המתכון לנוחות מושלמת? זה כבר הרבה יותר תלוי בהעדפה אישית. אם תשאלו אותי, אומר לכם שאני פחות מתחבר, כי לי יותר חשובה תחושת יציבות וריסון המרכב, הן נותנות לי בטחון ברכב ואני מוכן לשלם על כך בחוליה שיוצאת מהמקום מדי פעם.

    מה שלא מסובך בכלל, זה שהקטטוס המחודש איבד חלק מהקסם השובב של הדגם הקודם, אבל בתמורה לכך הוא גם איבד חלק גדול מהחד-מימדיות של הדגם הקודם שהיה "זול ומגניב". הקקטוס המחודש הוא רכב הרבה יותר בוגר, מכל הבחינות - הוא פחות מצועצע, הוא פחות שובב, אבל הוא עמוק יותר והרבה פחות קל לשפוט במשפט אחד או באופן חד משמעי.

    המסקנה הכי חד משמעית שאני יכול להסיק מהקקטוס המחודש הוא שאם לדעתכם הוא יכול להתאים לכם על הנייר, אתם חייבים, חייבים, חייבים! לבצע נסיעת מבחן ולראות אם אתם מתחברים לאופי הנסיעה בו.

    סיטרואן קקטוס 2019

    dddd