תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

אוטו תל - התרשמות ו"מבחן דרך"

גדעון, התלאביבי הנצחי שלנו, החליט להירשם לשירות שיתוף המכוניות החדש, זה מה שהוא חשב עליו

  • 07-09-2017
  • מאת: גדעון בוקסר

ראשית עלי להבהיר שזוהי דעתי האישית והניסיון האישי שלי בלבד. נרשמתי לשירות מתוך כוונה לבדוק האם השימוש בו יתאים לי, ואלו הרשמים שלי.

מה זה?

אוטותל הוא שירות השכרת רכבים תל-אביבי שעובד על מודל תשלום על בסיס זמן שימוש (בדקות). נכון לכתיבת שורות אלה ישנם 250 רכבים שמפוזרים ברכבי העיר, וזמינים להשכרה מיידית. מה זה מיידית? לגשת לרכב, לפתוח אותו באמצעות כרטיס, להניע ולנסוע אל עבר השקיעה, או אל עבר כיכר מסריק, מה שבא לכם. ממש בדומה לשירות הרכבים של CAR2GO (שהם המפעילים של הרכבים גם כאן, אגב). השוני הבסיסי הוא שבעוד שלכל רכב ב-CAR2GO יש חניה פרטית שמורה לו, שממנה לוקחים ואליה מחזירים אותו, כאן ניתן לקחת רכב מכל מקום בתחומי העיר, ולהחזיר אותו לכל מקום בתחומי העיר. כאשר מחזירים את הרכב, חייבים להחנות אותו קודם כל באחד מן המקומות השמורים, ואם אין כאלה זמינים ליד היעד, בחניה חוקית שזמינה לכולם. קרי, סימון כחול לבן או אפור על המדרכה. אם תרצו, שילוב של CAR2GO ושירות השכרת האופניים תלאופן.

למה צריך את זה? למה זה טוב בכלל?

זוהי שאלה של אופי השימוש. המשתמשים הקלאסיים הם אלו הגרים ועובדים בתל-אביב, שיוצאים מן העיר בתדירות נמוכה. לכן אין להם באמת צורך להחזיק רכב פרטי, על כל ההוצאות המשתמעות מכך, כולל זמני חיפוש חניה.

כמה זה עולה לנו?

נכון לכתיבת שורות אלו, השירות נמצא בשלב הבטא השני שלו, ולכן התמחור מעט שונה ממה שיהיה כאשר יורחב לשימוש מלא, אבל אלו המספרים שצריך לדעת:
תשלום עבור דקת נסיעה/שימוש: 1.5 ₪
תשלום עבור שמירת הרכב כאשר הוא עומד: 0.75 ש"ח (כאשר רוצים לחנות ולעזוב את הרכב, אבל עדיין לשמור אותו עבורנו).
דמי המנוי החודשיים עוד לא פרסמו, כאמור, כי השירות בתקופת הבטא שלו כרגע.
חניה, דלק, ביטוח ותחזוקה, הכל כלול במחיר.

השתכנעתי, איך זה להשתמש בזה?

ראשית, צריך להירשם באתר של אוטותל, ולהמתין לקבלת הכרטיס שבאמצעותו משחררים את הרכבים. שנית, צריך להתקין את האפליקציה בסמארטפון שלכם, פשוט למדי. לאחר שמקבלים את הכרטיס, אפשר להתחיל לנסוע. כאמור, נכון לכתיבת שורות אלו השירות עדיין בשלב הבטא, אז ההרשמה כרגע סגורה.

מעלים את האפליקציה, שמשום מה עדיין קורסת לפעמים, ומאתרים רכב שנמצא קרוב אליכם. סימון אפור משמעו חניה שמורה ללא רכב, סימון ירוק (עם מספר לפעמים) משמעו רכב, או רכבים זמינים, ואם יש גבול כחול לבן מסביב לסימון, הרכב או הרכבים חונים בכחול לבן ברחוב.

אחרי שבוחרים רכב, ניתן לראות את הפרטים עליו. מספר רישוי, מספר סידורי, וכמות דלק. מכאן ניתן להזמין את הרכב. הזמנת הרכב בעצם אומרת שהמערכת תשמור אותו עבורכם, ללא תוספת תשלום, למשך 15 דקות. למה? כדי שתספיקו להגיע אליו בהליכה. ניתן גם להאריך את זמן השמירה בעלות נוספת, אם לא מספיקים להגיע לרכב. הסיבה לדעתי לאופן הפעולה הזה, היא שלא יווצר מצב שבו מצאנו רכב שאנחנו רוצים, ומספר רגעים לפני שהגענו אליו, אנשים אחרים באו ולקחו אותו לעצמם.

אחרי שהזמנו את הרכב, אפשר לקבל הנחיות הגעה, לבטל, ולסמן שהגענו אליו.

הגענו לרכב, נפלא! הפעם הרכב חנה ברחוב בכחול לבן, לא באמת קריטי עבורנו. סיבוב קצר מסביבו כדי לבדוק שאין איזה פגם או פגיעה משמעותיים, ואפשר לשחרר את הנעילה. טיפ קטן שחשבתי עליו באותו הרגע, במקום לסמן באפליקציה שהגעתי לרכב, אני קודם כל עובר מסביבו, ורק אחרי שאני מרוצה, מסמן שהגעתי אליו. זה נותן לי עוד כמה רגעים לוודא שהכל תקין חיצונית, ולהשאיר את 5 הדקות שאני מקבל מהרגע ששיחררתי את הנעילה לבדוק את מצב הפנים. כל זה כמובן אם נשאר זמן מ-15 הדקות של ההזמנה.

הרכב חדש לגמרי, פחות מ-250 ק"מ אז לא ציפיתי באמת שיהיו פגמים, אבל בכל זאת חשוב לבדוק.

מעבירים את הכרטיס על הקורא בשמשה הקדמית, ובאורח קסם, טוב לא באמת - טכנולוגיה, הנעילה משתחררת ואפשר להיכנס. גם בפנים הכל נקי וחדש כמובן. האפליקציה משתנה להצגת מסך עם "כפתורים" רלוונטיים לנסיעה עצמה.

ברכב ישנו קלסר שבו אמורים לבדוק אם נזקים שמצאנו לפני תחילת הנסיעה רשומים בו, ולרשום נזקים חדשים שלא מופיעים בו. נרחיב על העניין הזה בהמשך. בעיה אחת שאתעכב עליה כאן, העט שהוצמד לקלסר היה שבור ולא שמיש, ולא היה עט נוסף ברכב. הפתעה נחמדה, יש מעמד לטלפון כלול, בילט אין, פנסיון מלא. יפה מאוד שחשבו על זה.

המפתח מוצמד עם חוט קפיצי שכזה, מכניסים לסוויץ' ומניעים. מערכת המולטימדיה נדלקת, ואפשר להתחיל לנסוע. פה אציין לטובה את השימוש במערכת עצמה. זו הפעם הראשונה שאני נתקל במערכת אפטר-מרקט-התקנה-מקומית שעובדת, ועובדת מעולה. ממשק הטאץ' מגיב מהר מאוד, ברמת סמארטפון דגל לבחירתכם, הוא נוח ומותאם לשימוש ברכב עם "כפתורים" גדולים ומיעוט אופציות. בדיוק מה שצריך, בדיוק איפה שהכל צריך להיות. שוב, כל הכבוד, ככה צריך לעשות את זה.

פשלה אחת, ספק שלי, ספק של אוטותל: האייקון של "התקשרות למוקד התמיכה" לא בדיוק היה ברור, לי לפחות. כמובן שבדקתי מה כל אופציה עושה, וכמובן שגם בוצעה שיחה בטעות למוקד.

הנסיעה שבחרתי לעשות הייתה יחסית קצרה, ממיקום הרכב שהיה ברחוב, אל החניה השמורה הקרובה ביותר לדירתי. הנסיעה הזו הייתה בעצם ניסוי כלים עבור יום למחרת, בו תכננתי להשתמש בשירות.

השתמשתי בפונקציה של מציאת חניה, ויצאתי לדרך הארוכה (לא באמת) והמפותלת ברחובות מרכז תל-אביב. היונדאי היא, טוב יונדאי, לטוב ולרע. לא מצאתי באמת חיסרון ברכב כזה, לשימוש הזה. מבחנים מקיפים קיימים בשפע באינטרנט, אני בטוח שיהיו מקיפים יותר מהרשמים שלי ולכן אני חוסך זאת מכם כאן.

מגיעים לחניה השמורה, הן בדרך כלל בזוגות, חונים, ומדוממים את המנוע. על הצג מופיעה הודעה שהמערכת זיהתה את סיום הנסיעה. ניתן לשמור את הרכב בתעריף הנמוך, או לסיים את הנסיעה. פה הייתי קצת מבולבל, האם אני מכבה את המערכת בעצמי? האם אני נועל את הרכב עם האפליקציה? מעביר את הכרטיס שוב על הקורא בחלון?

בחרתי להעביר את הכרטיס שוב, והרכב אכן ננעל, המערכת כבתה, וההשכרה הסתיימה.

האפליקציה משום מה הציגה לי קבלה עם תשלום של 0 שקלים (שעדיין לא התעדכנה עד היום). הרמתי טלפון לשירות, והופתעתי לגלות שהמענה הוא של מוקד השארת הודעות. אנחנו אמנם מדברים על יום שישי בערב המוקדם, אבל אם ישנה תקלה עם הרכב, אני לא רוצה להשאיר הודעה, אני רוצה נציג לייב שיטפל בפניה שלי. אם תל-אופן יכולים, גם אתם יכולים. השארתי את ההודעה לגבי הקבלה המאופסת, והמשכתי בדרכי. כרבע שעה לאחר מכן קיבלתי מייל עם פירוט ההשכרה, ובו הייתה קבלה עם המספרים הנכונים. כנראה עוד באג של האפליקציה. אחרי הכל, זו תקופת בטא, אז לא ניטפל לזה.

אז האם אפשר למכור את הרכב ולהסתמך רק על זה?

בגדול, כמעט. הרעיון מאחורי השירות נכון, ובשילוב CAR2GO בהחלט ניתן לקבל רכב זמין מתי שרוצים, במחיר משתלם יותר מאחזקת רכב פרטי. יש לי מספר חברים שמשתמשים ב-CAR2GO כבר תקופה ארוכה, מרוצים מאוד, ומאמצים גם את אוטותל בנוסף.

מצד שני, במצבו הנוכחי, השירות לדעתי עוד לא בשל, שזה טוב כי בדיוק בשביל זה קיימת תקופת הבטא.

זוכרים את הקלסר שהופיע במערכה הראשונה?

אז במערכה השלישית מתברר שהוא החיסרון הגדול ביותר פה לדעתי. ראשית, הרכבים יפים וחדשים כרגע, אבל מה יקרה כשיסעו עוד 1,000 או 10,000 ק"מ? הם חונים ברחוב לפעמים, ישנם הרבה נהגים שהם - איך נאמר - לא אדיבים לרכבים אחרים כשהם חונים לידם, וכן, טעויות קורות לאנשים בנהיגה. הרכבים יהיו שרוטים, מבפנים ומבחוץ, ויהיה קשה עד בלתי אפשרי לדווח על הפגמים האלה בדף שנמצא בקלסר.

שנית, וזה הפחד האמיתי, מה מונע ממני לרשום פגם בקלסר כשהוא קורה, או בסיום הנסיעה, ככזה שהיה ברכב לפני ששכרתי אותו? (למען הסר ספק, אני לא מעודד לעשות זאת, אבל הפרצה בהחלט קיימת) מה שיקרה זה שאם יתחקרו את המקרה, זה יגולגל לשוכר הקודם. השוכר הקודם יכול להיות אני. כך שנוצר מצב שאני לא באמת יודע שסיימתי את החוזה בסיום הנסיעה, כי ייתכן ויבואו אלי בטענות לגבי פגמים עתידים שלא באשמתי. דמיינו מצב בו החזרתי את הרכב שלם ותקין אל חניה שמורה או אפילו ברחוב בכחול לבן, ולפני שמגיעים השוכרים החדשים, מישהו פוגע בו. העניין כמובן לא דווח על ידי, וידווח על ידי השוכרים העתידיים. מצב ביניים מעניין בו יכולים לגלגל את האשמה עלי.

ממה שאני מבין, ב-CAR2GO על כל פגם שמוצאים או כשקורה, יש להתקשר ולהודיע עליו מיד. זה כמובן קצת מסרבל את העניין, אבל מונע את הסוגיה הזאת. לחילופין, אנחנו בשנת 2017, למה לא לחייב צילומים של הרכב מבפנים ומבחוץ כתנאי להתחלת הנסיעה, או לפתח מעין "טופס השכרה" דיגיטלי שבו אפשר לסמן את הפגמים רק לפני התנעת הרכב, ואם חלילה קורה משהו תוך כדי הנסיעה, לדווח דרך האפליקציה? פשוט ונוח.

 

כמה טיפים שלקחתי לעצמי מהשימוש עד כה:

כדאי לדאוג לכבל טעינה לטלפון, כי הוא לא כלול ברכב כמובן.

לדאוג לצלם הכל, לפני ואחרי. וידאו, תמונות, מה שנוח לכם, ולשמור איפשהו.

מכיוון שאני גם מהמחמירים, אם הייתי משתמש קבוע, הייתי דואג למצלמת רכב שתהיה איתי זמינה, כדי שאוכל לחבר בכל רכב שאני נכנס אליו. זה אולי קצת מוגזם, אבל לדעתי בהחלט מועיל.

ישנה האפשרות להוסיף בתשלום חודשי של 99 שקלים (נכון לכתיבת שורות אלו) ביטול השתתפות עצמית מלאה. שקט נפשי, אבל ניתן למנוע זאת אם מחליפים את הקלסר הזה במשהו יותר עדכני, וגם שימוש במצלמת רכב.