תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • מאזדה
  • מאזדה - X, תוכניות ל-2030 ועוד

    מאזדה

    מאזדה חושפת את דור ה-X, מנועי בנזין בלי מצתים, תוכניות ל-2030 ועוד

    • 09-08-2017
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: יצרן

    אחד העקרונות שמאזדה חרטה על דגלה בשנים האחרונות - למעשה מאז 2007, אז הכריזה היצרנית על תוכנית "זום-זום בר קיימא" - הוא, כמו שבטח הבנתם משמה של התוכנית, לייצר מכוניות חסכוניות ובעלות תרומה קטנה ככל האפשר לזיהום, ועם זאת זריזות ומהנות לנהיגה.

    בגדול, אפשר להגיד שנכון לרגע זה התוכניות של מאזדה די הצליחה. המכוניות שלה, למרות הבחירה שלא להשתמש במנועי טורבו או מערכות הנעה היברידיות, מצליחות להישאר חסכוניות למדי (גם אם לא כמו מכוניות עם אותם מנועי טורבו או מערכות הנעה היברידיות). מאידך, מבין המכוניות ה"לא ספורטיביות", ליין המכוניות של מאזדה הוא אחד המהנים יותר לנהיגה נכון להיום.

    היום מכריזה מאזדה על תוכנית חדשה, שתאריך היעד שלה הוא 2030. שלא במפתיע, שמה של התוכנית החדשה הוא "זום זום בר קיימא 2030". לא מאוד מקורי.

    בין פרטי התוכנית אפשר לראות שמאזדה ממשיכה לדבוק במטרה שלה להפחית את פליטת גזי החממה ואת ההשפעה של המכוניות שלה על האקלים, אלא שהפעם היא הולכת אפילו רחוק יותר. התוכנית כוללת הסתכלות רחבה יותר על פליטת הפחמן הדו-חמצני של המכוניות בפרט ושל החברה בכלל  - "מהבאר עד הגלגל". שזאת אנלוגיה לא ממש מדויקת (אם כי מובנת מספיק) לתפוקת המזהמים מהרגע שהנפט יוצא מהאדמה ועד לסוף "חיי" המכונית.

    יעדי הביניים של תוכנית "מהבאר לגלגל" מתייחסים לרמת פליטת המזהמים של שנת 2010. ביחס אליהם, רוצה מאזדה להפחית את הזיהום ב-50% עד שנת 2030 וב-90% מרשימים במיוחד עד 2050. הדרך לשם, כך על פי מאזדה, היא לתעדף את שיפור היעילות של כל המערכות המעורבות (במפעלים ובמכוניות) ולשים דגש חזק יותר על הביצועים בעולם האמיתי ולא בתנאי מעבדה (דיזלגייט מישהו?).

    לצד שיפור היעילות, מאזדה לא שוכחת לתת דגש גם לתפיסת ה"ג'ינבה איתאי" (או בעברית, "הרוכב וסוסו") ולהבטיח שתמשיך לשים גם אותה במרכז. שזו דרך מתוחכמת להגיד שהמכוניות של מאזדה מהנות לנהיגה היום - מה שנכון מאוד - ושהן ימשיכו להיות מהנות גם בעתיד - מה שאנחנו מאוד מקווים שיהיה נכון.

    אבל ללא ספק, הדבר המעניין ביותר בהודעה של מאזדה היא הופעתו של מנוע ה"סקייאקטיב X". שמועות על קיומו של המנוע מרחפות ברשת כבר מתחילת השנה, ולאחרונה הן התחילו לקבל אישורים מאנשי מפתח בחברה.

    המנוע החדש צפוי לעשות שימוש בהצתה באמצעות דחיסה, כמו במנועי דיזל. כלומר המנוע דוחס את תערובת הדלק-אוויר עד לטמפרטורת הניפוץ שלה ללא שימוש בניצוץ חשמלי. היתרונות של מנוע כזה, כמו שאנחנו כבר מכירים ממנועי דיזל, היא יעילות טובה משמעותית מזו של מנועים מסורתיים, צריכת דלק נמוכה יותר וכמובן פליטת מזהמים נמוכה יותר. החסרון המרכזי הוא לחץ גבוה שנוצר כתוצאה מיחס הדחיסה הגבוה, מה שיכול להשפיע על האמינות, אבל זה עניין שיהיה קל להתמודד איתו בזכות הנסיון של התעשיה עם מנועי דיזל.

    מאזדה טוענת לשיפור של 20-30 אחוז בצריכת הדלק של המנוע העתידי על פני מנועי הבנזין הנוכחיים. ובזכות הוספת סופר צ'רג'ר, טוענת היצרנית לשיפור של בין 10 ל-30 אחוזים בתפוקת המומנט של המנוע. המנוע החדש צפוי לצאת להגיע לייצור בשנת 2019. גם דור חדש של מאזדה 3 צריך לצאת בשנת 2019. רק אומרים.

    dddd