תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • איסוזו
  • איסוזו טרופר
  • הגבהת רכב ברישיון - ככה תעשו את זה

    איסוזו טרופר

    אולי לא ידעתם, אבל היום אפשר לרשום הגבהה של עד 50 מ"מ ברשיון הרכב. Elibaba עשה את ושרד כדי לספר

    • 06-06-2017
    • מאת: Elibaba

    לפני הכל, בואו נסתכל על המצב החוקי כיום (או יותר נכון, עד לפני מרץ 2017).

    כידוע, בהקשר של מכוניות, במדינתנו אסור הכל - חוץ ממה שכתוב שמותר.

    בפרט, אסור לבצע כל שינוי במבנה רכב, ולא משנה מהו אותו השינוי. לפיכך, במשך שנים רבות התנהלה קהילת רכבי השטח במעין אזור דמדומים אפור, שבו הגבהות מתלים לעתים נפסלו במבחן השנתי ומאידך לעתים עברו ללא כל בעיה.

    המצב היה מורכב גם מהבחינה הטכנית, שכן כל החלפת קפיץ או העמסת משקל משנה במידה מסוימת את גובהו של הרכב, גם אם אין בהכרח כוונה להגביהו, ואין הגדרה מוסמכת מה אמור להיות גובהו של רכב מסוים.

    בתחילת מרץ 2017 פרסם משרד התחבורה הוראת נוהל בנושא הגבהת רכבים, ולפיה סוף סוף ניתן יהיה לרשום באופן חוקי ברישיון הרכב הגבהת מתלים של עד 50 מ"מ. כחלק מהנוהל, מחויב כל מי שברכבו כבר מותקנת הגבהה כזו, להסדיר את הנושא (לרשום ברישיון) עד הראשון למרץ 2018. בכל אופן, למעט "מקרים חריגים" כותב משרד הרישוי כי עד התאריך האמור אין לפסול רכב מוגבה במבחן הרישוי.


    איסוזו טרופר - הקורבן. אילוסטרציה. / צילום: איסוזו

    לכאורה בא לציון גואל, אבל איך עושים את זה תכלס?

    אני אחלוק אתכם את התהליך שעברתי לאישור הגבהה מתוצרת איירון מן לרכב שלי, איסוזו טרופר ארוך.
    את ההגבהה התקין הבעלים הקודם, במוסך שבינתיים כבר נסגר.

    אז איך מגביהים?

    ראשית יש לוודא שהקפיצים ו/או הבולמים שמותקנים על הרכב ("הקיט") עברו תקינה על ידי מעבדה מוסמכת בארץ או בחו"ל. אני אישית פניתי לרקורד, יבואני איירון מן, והם סיפקו לי את תיק המוצר לקיט, אבל זו לא חובה - לרוב המתקינים המורשים יש העתקים של תיקי המוצר לקיטים שעברו תקינה. מומלץ להתקשר למספר סדנאות ולוודא שמה שמותקן על הרכב יכול להירשם חוקית ברישיון.


    אחרי. / צילום: Elibaba

     

    בשלב הבא יש לסור לאחד המתקינים המורשים על מנת שיבדוק שמה שמותקן על הרכב אכן תואם את תיק המוצר ויאשר זאת. כחלק מתהליך זה יש לבצע כיוון אורות וכיוון פרונט. בתום שלב זה תקבלו "אישור בדיקה והפניה למשרד הרישוי". דף בודד, בו המתקין ציין את פרטי הרכב והבעלים, מצהיר שהוא בדק את התקנת ההגבהה, ובוצעו כיוון פרונט ואורות.

    אם אתם רוצים להמשיך מכאן בעצמכם, קחו את האישור שקיבלתם, צילום של רישיון המתקין להתקנת ערכות הגבהה וצילום של תיק המוצר של ההגבהה ממעבדת רכב מוסמכת ישראלית. אל תשכחו גם את רישיון הרכב ותעודת זהות. כעת סורו למשרד הרישוי הסמוך אליכם, שם הפקידה תזין הערה חדשה ברישיון ותפיק לכם רישיון עליו היא מתנוססת (רצוי להתעקש שהיא תשקיע עוד דקה ותכתוב את ההערה על הרישיון ולא על דף נספח, אחרת תצטרכו לסחוב עוד דף לנצח).

    אני אישית בחרתי לבצע את כל התהליך דרך מתקין מורשה באיזור מודיעין, אשר מבצע את כל התהליך במשרד הרישוי בעבורך ושולח את הרישיון החדש ותעודת הזהות חזרה אליך בדואר רשום. סך העלות כולל כיווני האורות והפרונט, השירות במשרד הרישוי, המשלוח והמע"מ עמדה על כ-820 שקלים חדשים שלטעמי שווים את ההימנעות מהטרטור הבירוקרטי.


    תם הטקס

    מקרים מיוחדים

    במידה ומותקן ברכב קיט הגבהה שעדיין לא עבר תקינה בישראל, או שיש לכם רכב נדיר יחסית: יש לכם בעיה - בנוהל הקיים אין מענה לכך, והעברת תקינה עבור מס' מצומצם של כלי רכב איננה כלכלית. כנראה שלא תהיה לכם ברירה אלא לפרק את ההגבהה הקיימת ולהתקין קיט שכבר עבר תקינה.

    במידה ומותקן אצלכם קיט הגבהה קיצוני יותר, המגביה מעל 50 מ"מ - שוב, אין מענה לכך בנוהל ומבחינת החוק ביצעתם שינוי לא חוקי במבנה הרכב.

    עם זאת, לדעתי האישית מדובר ברוח רעננה ומבורכת המנשבת במשרד התחבורה, שלראשונה מאפשרת שינוי מרכב הגיוני וסביר בכלי רכב לשם שיפור התאמתם לייעוד שלהם, שהוא נסיעת שטח במקרה זה. הלוואי שהרוח תמשיך הלאה למחוזות הגדישה, ההנמכות, החלפות המנועים ועוד היבטים רבים של תרבות השיפור המוטורית שכיום אצלנו מתמקדת בעיקר בקישוטים חיצוניים.

    dddd