תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סקודה
  • סקודה יטי
  • סיכום 3 שנים עם סקודה ייטי 1.2 טורבו (TSI) ידנית

    סקודה יטי

    אחרי שלוש שנים עם סקודה ייטי, מני מסכם. עלויות אחזקה, חוויות, ומחשבות על העתיד.

    • 17-05-2017
    • מאת: מני רייף

    לא מזמן ציינו אני והסקודה ייטי 3 שנים של זוגיות, וזאת הזדמנות ראויה לבצע סיכום כולל של עלויות האחזקה וחו"ד כללית לטובת הגולשים. הייטי היא המשפחתית המרכזית בבית ורכבי האישי (בבית יש עוד סיטרואן C4 המשמשת את אשתי וקארט 2 פעימות בשביל הנשמה).

     

    תעודת זהות

    סקודה ייטי, עם מנוע 1.2 ליטר טורבו בנזין (TSI) עם תיבת הילוכים ידנית (6 הילוכים) ברמת גימור Ambition. הייטי שלי יוצרה בנובמבר 2013 ועלתה על הכביש בתחילת מרץ 2014. מדובר בדגם שלפני מתיחת הפנים, אשר הועדף על הדגם המתוח ממספר סיבות:

    אני מעדיף את ה"פרצוף" מלא האופי בעל פנסי הדרך/ערפל העגולים על פני ה"פרצוף" המעודכן שלדעתי הרבה פחות מקורי ומיוחד. העובדה שמתיחת הפנים לא כללה שינויים מכאניים ו/או שינויים מהותיים אחרים ברמת הפלטפורמה רק חיזקה את דעתי (מנוע ה-1.2 המשודרג הוצג בייטי רק שנה לאחר מכן).

    אבזור הדגם לאחר מתיחת הפנים עבר עדכון – ויתרו על בקרת האקלים לטובת מזגן מכאני ומנגד הוסיפו מערכת מולטימדיה מקורית. מבחינתי בקרת האקלים עדיפה עשרות מונים ממולטימדיה (אני מניח שדעתי אינה פופולארית...).

     

    נתונים בסיסיים:

    -       מנוע – 1.2 ליטר המוכר של הקונצרן מדור ראשון (8 שסתומים עם שרשרת תזמון), 105 כ"ס ב-5000 סל"ד ו-17.8 קג"מ הזמינים מ-1550 סל"ד ועד 4100 סל"ד. ב-2015 הוחלף המנוע 1.2 לדור השני (רצועת תזמון ו-16 שסתומים) שהציע שיפור קל של ההספק וזמינות המומנט -  110 כ"ס ב-4600 סל"ד ו-17.8 קג"מ החל מ-1400 סל"ד ועד 4000 סל"ד. המנוע משולב עם גיר ידני 6 הילוכים.

    -       אבזור – דגם ה-Ambition הינו הדגם הבסיסי ששווק בארץ אך רמת האבזור שלו מספקת למדי (בהשוואה לרמות הגימור הגלובאליות זאת רמת גימור אמצעית, הנמוכה לא שווקה בארץ). היא כוללת:

          בקרת אקלים דו-אזורית עם פתחי יציאה מאחור (שכבר לא קיימת לאחר מתיחת הפנים)

    -     4 חלונות חשמל עם פעולה אוטומטית

    -      גלגלים מסגסוגת קלה בקוטר 16 אינץ' (וצמיגי 215/60)

    -      6 כריות אויר + בקרת יציבות/משיכה

    -      הגה וידית בריפוד עור

    -      דיבורית BT  המתממשקת  למערכת הקול המקורית (תוספת אופציונאלית)

    -      חיישני רברס מקוריים עם תצוגה גראפית על מסך המערכת (תוספת אופציונאלית)

    -      מושבים קדמיים מתכווננים לגובה

    -      תא כפפות מקורר + משענת יד עם תא אחסון גדול

    -      שני שקעי 12V, אחד מקדימה והשני בתא המטען (שימושי למקרר נייד ואפשרות לנוסעים מאחור לטעון את הנייד)

    -      סט רשתות לעיגון בתא המטען

    -      מערכת מקורית + 6 רמקולים (4 מקדימה ו-2 מאחור)

    המכונית נרכשה במבצע מכירות ב-115,000 ש"ח כולל חבילה אופציונאלית הכוללת דיבורית BT  (לא מקורית המתממשקת למערכת המקורית), חיישני רברס מקוריים ואיתוראן SAVE (אשר נדרש ע"י כל חברות הביטוח).

     

    אחזקה וטיפולים

    המכונית גמאה 46,000 ק"מ והיא מטופלת כל 15,000 ק"מ או שנה (בשנה האחרונה הנסועה שלי ירדה משמעותית לאור שינוי מקום עבודה ושימוש יומיומי ברכבת, הטיפול האחרון בוצע לאחר שנה ו-12,000 ק"מ). המכונית מטופלת מיומה הראשון במוסך "אוטובדק" בת"א. המכונית נשטפת ידנית בשטיפה עצמית.

    מועד טיפול

    נסועה

    מהות

    עלות

    1/25/2015

    14820

    טיפול 5,0001 - שמן + מ. שמן + סבב צמיגים

    370 ש"ח

    13/03/2015

    16807

    תקר

    40 ש"ח

    9/4/2015

    18000

    כיוון פרונט* + כיוון מקבול גלגל אחורי

    472 ש"ח

    30/10/2015

    27450

    טיפול 30,000 – שמן + מ. שמן + מסננן אבקנים

    1,121 ש"ח

    18/10/2016

    39447

    טיפול 45,000 / שנה  – שמן + מ. שמן

    703 ש"ח

    6/11/2016

    39830

    החלפת משאבת מים** + נוזל קירור (100% חלקים + 80% עבודה ע"ח היצרן)

    308 ש"ח

    10/01/2017

    42112

    תקר

    50 ש"ח

     


    סה"כ עלויות תחזוקה ב-3 שנים – 3,064 ש"ח

     

    הערות:

    -        בכל הטיפולים מולא שמן מסוג Eurol 5W-40 סינטטי מלא ממיכל של 5 ל'.

    -        עלות הטיפול הראשון כוללת הטבה של 50% של היבואן על טיפול ראשון.

    -        * כיוון פרונט: באחד הלילות, נסעתי ברחוב חשוך במהירות לא גבוהה, אך פספסתי במפר אכזרי לא מסומן (מכשול נגד טנקים יותר נכון) שלאחריו תעלה רוחבית. לאחר אותו "מפגש" הרגשתי סטייה מאד קלה בהגה והחלטתי לבצע כיוון פרונט אצל מוסך ארביב בחולון (מקצוען, אחד ממומלצי הפורום – אכן התגלתה סטייה מזערית)

    -        ** החלפת משאבת מים: במהלך הטיפול האחרון, גילו במוסך סימני נזילה מאד עדינה ממשאבת המים. בדיעבד מסתבר שהייתה סדרה של משאבות תקולות. כחלק מאחריות של רצון טוב (המכונית כבר לא הייתה באחריות) היבואן נשא ב-100% מעלות המשאבה החדשה + 80% מעלות העבודה וקיבלתי שנתיים אחריות על המשאבה החדשה. המשאבה הזאת יקרה יחסית ועלות החלפתה כולל עבודה, היא כ-2500 ש"ח.

    דלק

    אני מאלה ששומרים טבלת אקסל בה מתועדים כל הטיפולים והתדלוקים. הצריכה הממוצעת לאורך 3 השנים האחרונות היא 13.91 ק"מ/ל' (הצריכה הטובה ביותר הייתה 15.1 ק"מ/ל' והגרועה ביותר 11.85 ק"מ/ל'). סה"כ עלות דלק ב-3 שנים ו-46,000 ק"מ – 19,235 ש"ח (מחיר ליטר ממוצע עפ"י 3 שנים – 6.3 ש"ח).

     

    ביטוח ורישוי

    -        שנה 1

    • מקיף 3,500 ש"ח
    • חובה 1,400 ש"ח
    • שרות איתוראן ע"ח צ'מפיון (רישוי כלול במחיר הרכישה)

    -        שנה 2

    • מקיף 3,490 ש"ח
    • חובה 1,197 ש"ח
    • שרות איתוראן 336 ש"ח (28 ש"ח בחודש)
    • רישוי: 1750 ש"ח

    -        שנה 3

    • מקיף 3,200 ש"ח
    • חובה 1,188 ש"ח
    • שרות איתוראן 336 ש"ח (28 ש"ח בחודש)
    • רישוי: 1560 ש"ח

    בשנה הרביעית חברת "שומרה" הסכימה לבטח אותי ללא איתוראן.

    מיומה הראשון, לא נדרשתי להוסיף שמן בין טיפולים והצריכה הייתה מזערית (גובה המפלס היה קרוב מאד לקו העליון). המכונית נוסעת עדיין עם הצמיגים המקוריים (Continental ProContact 2) – מצבם סביר לאור העובדה שהיא חונה כל חייה רק בחנייה מקורה. סביר להניח שלקראת סוף השנה אחליף זוג (אעביר את האחוריים קדימה) או את כל הרביעייה, תלוי במחיר.

    המצבר אף הוא מקורי ולא מראה סימני חולשה. הרפידות מקוריות אף הן ולפי מדידה הן עוד לא עברו את חצי הדרך...

    בדיקת מחירון משוקלל מראה שווי שוק של כ-83,000  ש"ח

    סיכום עלויות:

    -        אבדן ערך          32,000 ש"ח

    -        דלק                  19,235 ש"ח

    -        תחזוקה             3,064 ש"ח

    -        ביטוח + רישוי    17,957 ש"ח

    -        סה"כ                72,256 ש"ח

    כלומר, כ-2000 ש"ח לחודש (עבור תקופת החזקה של 3 שנים). חישוב זה לא כולל את הפסד רווח ההון הפוטנציאלי על הקרן ששימשה לרכישת המכונית (עלות הרכישה מומנה 100% על ידי ללא הלוואה).

     

    שימושיות וחו"ד כללית

    הייטי הוכיחה שהיא מיקרוואן/משפחתית מצוינת. למרות שהיא מאד קצרה (כחצי מטר בקירוב פחות ממזדה 3 לדוגמא) היא מאד מרווחת לאור התכנון הקופסתי שלה, המאפשר את הזזת המושבים האחוריים הרחק מהמושבים הקדמיים וקבלה של מרווח ברכיים מצוין. בציר הרוחב, יש מספיק מקום לשלושה ילדים, אך כמו בכל מכונית שאינה מצוידת בשלושה מושבים אמתיים, לשלושה מבוגרים לא יהיה מאד נח. בנוסף תעלת ההינע ופתחי המיזוג לא מאפשרים ישיבה נוחה לאדם מבוגר במושב המרכזי.

    תא המטען קטן יחסית (כ-400 ליטר) ודומה לנפח המקובל במשפחתיות קומפקטיות, אך אותי הוא מספק היטב (אנחנו 2+2). ניתן להגדיל את נפחו ע"י הזזת המושבים האחוריים קדימה (הם נעים על מסילה). כאשר מקפלים אותם או אפילו מסירים אותם לחלוטין, מתקבל תא מטען ענקי (רק להמחשה, העברתי במספר הזדמנויות שונות מזנון של איקאה, טלוויזיה "55 ושני זוגות אופניים בקלות). בכלל המכונית מאד פרקטית ומודולארית, תכונה שאני מחבב מאד.

    המושבים הקדמיים מאד נוחים, כרית המושב ארוכה דיה כך שהירכיים אינן תלויות באוויר והתמיכה לגב מצוינת. המושבים האחוריים פחות נוחים לדעתי, אך בהחלט מספקים נוחות סבירה ואפשרות לכוונון זווית גב המושב. ההגה ניתן לכוונון גובה ועומק, וניתן להגיע לתנוחת נהיגה קלה בקלות. קו החלונות הנמוך יחסית תורם לתא נוסעים מואר ומאפשר גם לילדים להביט החוצה.

    מערכת בקרת האקלים מצוינת, היא מקררת את חלל המכונית במהירות ויעילות. הפתחים האחוריים שימושים מאד, בעיקר כאשר המזגן מתחיל לקרר בעוצמה מרבית לאחר חנייה ממושכת בשמש.

    איכות הבנייה מרשימה והמכונית נותנת הרגשה מאד מוצקה (כמו לנהוג בתוך נגמ"ש, אבל בקטע טוב). הכל בנוי היטב, וניכר שתא הנוסעים יזדקן בצורה טובה. הדלתות מאסיביות עם גומיות שאפילו אוטמות את הרווח בין הדלתות הקדמיות לאחוריות. מאידך, המכונית שמנמנה – משקלה עומד על קצת יותר מ-1,300 ק"ג וזאת המכונית הכבדה ביותר של הקונצרן שמשתמשת במנוע 1.2. הנדסת האנוש מצוינת כמיטב המסורת של קבוצת פולקסווגן ואיכות הסאונד במערכת המקורית טובה (תוצרת Blaupunkt, כוללת 6 רמקולים). בידוד רעשי הכביש אינו מהמצטיינים ובמהירות שיוט שומעים היטב את רעש הצמיגים (לדעתי בתי הגלגלים הגדולים מתפקדים כתיבות תהודה).

    המכונית מבוססת על פלטפורמת הגולף 5 וכוללת מתלה אחורי רב חיבורי. נוחות הנסיעה טובה בעיר וטובה מאד מחוץ לעיר, אך פחות טובה מהגולף המקבילה (תוספת הגובה מענישה בריסון יתר של הבולמים). כיול המתלים מוצלח מאד ומרסן היטב את תנודות המרכב, כך שהנהיגה בה אפילו מהנה (ביחס לקבוצה, כן? זאת לא מכונית להתגרזנויות...). ההיגוי מדויק ובעל משקל טוב אך חוסך בדיבורים. המנוע הקטן חזק דיו רב הזמן וזמינות הכח בסל"ד נמוך תורמת לנמרצות של המכונית. גם במהירות כביש 6 המנוע מושך היטב, אך זוכרים את נתון המשקל שהוזכר מעלה? אז מעל 120 קמ"ש המנוע מרגיש פחות נמרץ והייתי שמח למנוע קצת יותר חזק. הגיר הידני מצוין וקל מאד לתפעול (ההילוכים נעים כמעט בעצמם), דוושת המצמד רכה ובסה"כ הגיר נעים מאד לשימוש.

    לסיכום, מבחינתי (ומבחינת משפחתי) הייטי היא "משפחתית עם טוויסט" מאד מוצלחת ואנו מאד נהנים ממנה. אני מתכוון להמשיך ולהחזיק בה עוד כשנתיים לפחות לאור העובדה שהיא במצב "כמו חדש".