תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סיטרואן
  • סיטרואן קקטוס
  • סיטרואן קקטוס טורבו – תכל'ס

    סיטרואן קקטוס

    פשוט, אבל גאוני. גימיקי, אבל פרקטי. בולט בלי לחורר את הכיס. סיטרואן קקטוס הוא רכב שאולי לא קל לעיכול לכל אחד – אבל מה זה טעים... יצאנו לסיבוב קצר עם גרסת הטורבו

    • 10-08-2016
    • מאת: קינן כהן, צילום: קינן כהן

    אני משוחד, אני מוטה, אני לא אובייקטיבי. סיטרואן קקטוס הוא רכב שנכנס אצלי עמוק מאוד מתחת לעור מהרגע הראשון שראיתי אותו, מהרגע הראשון שנהגתי בו בהשקה ובכל פעם שאני רואה אחד בכביש ואוכל את הלב שלא התעקשתי עם הקנצלרית שהטילה ווטו על התיבה הידנית כשרצינו לקנות אחד. זה לא מדעי במיוחד, אבל כל בעל קקטוס שאני מכיר – הוא טיפוס סופר מיוחד – האדם הוא תבנית נוף מכוניתו.

    בחוץ בפנים

    צריך לומר את האמת, סיטרואן עם כל עברה המהולל – מעולם לא ייצרה מכונית יפה. אבל ממש יפה. מיוחדות? כן, מתקדמות? בטח, שונות? אוהו בהחלט. אבל יפות? את זה הם השאירו לאחרים. ולא שלא היו מכוניות נאות מאוד, DS במיוחד בגרסת הקבריולה וגם הקסארה במיוחד בתצורת הקופה. אבל איפה הן ואיפה פיג'ו 406 קופה למשל. הקקטוס לא שונה. הוא ממש לא ייכנס להגדרה האסטטית המקובלת של "יפה" אבל בהפוך על הפוך – זה הקסם שלו, הוא נראה אחר מכל דבר סביבו ובהחלט מדליק. תא הנוסעים מצליח לחמוק עם אותה גישה ולהיראות רענן ומיוחד. הוא מצניע חומרים פשוטים עם עירוב של טקסטורות וצורות בשורה התחתונה נעים מאוד להסתכל עליהם וגם מפזר תאים קטנים לכל מיני חפצים.

    ההשקעה בעיצוב הפנים מחפה על חומרים פשוטים 

    המרווח מצוין, בתחושה וגם באופן מדיד. המושבים פה סופר נוחים ונעימים – פשוט תענוג לקבל פינוק ישבן ברמה הזו במכונית זולה. החיסרון שלהם הוא זליגה של הגוף בפניות חדות בהיעדר תמיכה צידית. הנדסת האנוש בגדול בסדר, מהלך ידית ההילוכים הארוך ומשענת היד המרכזית לא מסתדרים יחד, ההגה מתכוונן רק לגובה. אני לא אהבתי את התפעול של כל המערכות דרך מסך המגע. אולי זה עניין של הרגל, אבל כשאני רק רוצה להפחית את עוצמת המפוח במזגן (מכני) אני לא רוצה לחטט במסך – אלא לסובב חוגה וזהו.

    תענוג של מושבים בהיבט הנוחות, חסרה תמיכה צידית

    אגב מזגן, אין פתח מיזוג לנוסע אבל הפתח בקונסולה המרכזית גם חריג בגודל שלו ובנוסף לכך המזגן יותר ממספיק לצנן את מי שיושב שם.

    המושב האחורי פחות טוב מזה הקדמי, גם בנוחות וגם בגלל תנוחה זקופה שלו, המרווח טוב. החלונות האחוריים לא נפתחים, אלא לכדי חרך צר. לי אישית לא מפריע להוציא ימי קיץ חמים מאוד בהם פתיחת כל החלונות מסייעת בפינוי מהיר של החום מהמכונית. אין תאורה למשבים האחוריים ובחושך קשה לראות מה הולך שם, בלט כאשר ניסיתי להבין איך רתמות הבטיחות בכיסא של הילדה הסתבכו.

    מרווח מספק מאחור לצרכי המשפחה הקומפקטית

    תא המטען הוא אמבטיה לא מאוד נגישה, הסף גבוה וכרכב שפונה לשוק ה"פנאי" אין בו פתרונות אחסון למיני חפצים בטיולים למשל. בניגוד לדגמים המוקדמים של הקקטוס, כאן משענת המושב האחורית מתפצלת בקיפול.

    איך נוסע

    מכונית המבחן היא קקטוס טורבו. מנוע 1.2 ליטר משולש צילינדרים המפיק 110 סוסים ב-5,500 סל"ד ו-20.9 קג"מ מ-1,500 סל"ד. מספרים תקניים למדי למנוע מוגדש וקטן. מי שנותן פה טוויסט מעניין הוא המשקל – 1020 ק"ג בלבד למכונית קצת יותר קטנה מקומפקטית האצ'בק זה מעולה. זה גם אומר שמקבלים מכונית זריזה מאוד. יש מספיק גמישות בסל"ד נמוך, אפשר ממש לזחול איתו בקמש"ים בודדים בלי שהוא יאיים להיכבות. הכניסה של הטורבו פתאומית עד כדי הרחבת קו פנייה כשהגלגלים הקדמיים מקבלים את הבוסט הזה, נקודה שדורשת התרגלות והיכרות עם אופי המנוע. אני חיבבתי פלוס את הצליל שלו, ששונה ומיוחד מזה של מנועי ארבעה צילינדרים. כמו שציינתי מהלך ידית ההילוכים מעט ארוך מדי. אין מד סל"ד, אבל יש חיווי העברת הילוכים, עניין של טעם והרגלים.

    שלושה צילינדרים מוגדשים, פחות מתורבת מזה של קונצרן פולקסווגן בעל התצורה הזהה

    המרדף אחרי פשטות ועלויות ייצור זולות הביא לשימוש במתלים רכים מאוד, מצוין לנוחות, פחות לדינאמיות – אבל כמה אחוזים ביום הלקוחות ייהנו מהנוחות וכמה מהם מבינים מה קורה בסיבוב מעבר להפניית הגה? אגב, זה אומר שכאשר נוהגים אותו חזק מדי הוא מתחיל להזיז את הישבן לא מעט בהעברות משקל – אני די חיבבתי את זה במעגלי התנועה הגדולים בקרבת הבית שלי.

    הנוחות בכל תנאי כביש, עירוני, מטולא, שבור או מצולק מצוינת, השקט טוב מאוד עד גזרת 130 קמ"ש.

    בסיום הנהיגה הלא מאוד חסכונית ומרובת האצות צריכת הדלק הייתה 13.7 ק"מ לליטר, סבבה פלוס פלוס.

    שהמרווח בין הצמיג לכנף לא יטעה אתכם, הוא לא אמור לרדת לשביל שהוא מעבר ליכולתה של מכונית נוסעים רגילה

    סיכום

    סיכום לקקטוס זה דבר מאוד פשוט. מצד אחד יהיו אלו שיגידו שאין סיכוי בעולם שהם יקנו אותו בגלל החלונות האחוריים שאינם נפתחים או התיבה הידנית או שאין פתח מיזוג לנוסע או העיצוב ובאמת שכאן נגמר הסיפור. אלו מהצד השני ידעו את כל זה וגם ידעו על תא המטען שלא מאוד נוח, הפשרות באיכות החומרים, ההגה שלא מתכוונן לעומק ועוד. אבל הם גם יסתכלו על תג המחיר ויבינו ששום דבר בטווח המחירים שלו – 96 אלף שקלים רוב ההצעות הן כלי תחבורה חמורי סבר, עם מעט מאוד שאר רוח אם בכלל, אף אחד לא מתקרב לתמורה הפיזית וגם האמוציונלית שיש למכונית הזו.

    רק איך לעזאזל אני משכנע את הקנצלרית לנהוג במכונית ידנית...

     

    סירואן קקטוס 1.2 טורבו

    מנוע, הנעה

    בנזין, טורבו, 3 צילינדרים

    נפח

    1,199

    הספק/סל"ד

    5,500/110

    מומנט/סל"ד

    1,500/20.9

    תיבת הילוכים

    ידנית, 5 הילוכים

     

     

    מידות

    אורך (ס"מ)

    416

    רוחב (ס"מ)

    173

    גובה (ס"מ)

    153

    בסיס גלגלים (ס"מ)

    260

    תא מטען (ליטרים)

    348

    משקל (ק"ג)

    1,020

     

     

    מתלים, בלמים,צמיגים

    מתלים קד'/אח'

    מק'פרסון, קורת מתח

    בלמים קד'/אח'

    דיסק, תוף

    צמיגים

    205/55 16R

     

     

    יש לכם שאלות לכותב המבחן? בואו לפגוש אותו בפורום

     

    dddd