תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

מבחן דרך - שברולט ספארק LTZ

דור חדש למכונית המיני של שברולט, שאמנם מקבלת מנוע גיבור ותיבה אוטומטית רציפה, אבל גם נכנסת לשוק תחרותי מאוד בו היא חייבת להצטיין כדי לערער את השליטה של קיה פיקנטו ויונדאי i10, יצאנו לבדוק מה יש לה להציע

  • 28-03-2016
  • מאת: יוליאן פרייליך, צילום: יוליאן פרייליך

כשהגיעה שברולט ספארק לארץ בדור הקודם, אי אז בשנת 2011, היה לה "אס" בקטגורית המיני - מנוע חזק, עיצוב צעיר ותא נוסעים מעניין עם לוח שעונים משולב צג דיגיטלי - אך היה חסר לה דבר אחד – תיבה אוטומטית. בדור החדש שלה, ספארק טיפלה בעניין ויש לה גם תיבת הילוכים ידנית וגם אוטומטית רציפה עם "יחסי העברה" קבועים מראש. מעבר לזה יש גם מנוע מעניין, שעל הנייר מבטיח להיות חזק ואבזור עשיר.

בעת קבלת הרכב למבחן, הוצגה לי מצגת אודות הספארק החדשה, מצגת שעל פיה שברולט רואה את קיה פיקנטו ויונדאי i10  בתור מובילות הסגמנט ושאותן ספארק החדשה צריכה לנצח, אבל הכל טוב ויפה במצגת, אבל אני צריך לבדוק האם היא מסוגלת לעשות את זה גם בעולם האמיתי?

מבחן-דרך-שברולט-ספארק

New kid in the block

ספארק הקודמת הייתה בעלת עיצוב צעיר וקצת לא שיגרתי ב-2011. זו הנוכחית מציגה שפת עיצוב בוגרת יותר ולדעתי החזית נראית טוב מאוד, במיוחד בתוספת הלדים בגרסת הLTZ- .

מאחור העסק פשוט יותר ומעט מזכיר את הפיקנטו, חבל שלא השקיעו בעיצוב ייחודי יותר מאחור.

שברולט ספארק משווקת בארץ בכמה רמות גימור, החל בLS- הידנית עם מנוע ה-1.0 ליטר שלושה צילינדרים ו-74 כ"ס שמתחילה ב-60 אלף שקלים ועד ל-LTZ שמחירה 82,500 אלף שקלים ולה תיבת הילוכים אוטומטית.

הגרסה שמתומחרת מול הגרסאות המאובזרות של קיה פיקנטו ויונדאי i10 נקראת LT+ ומחירה 80 אלף שקלים, שזה כמו המתחרות, אבל היא מציעה מסך מולטימדיה 7אינץ' אשר תומך בקישוריות מולטימדיה ANDROID AUTO וגם ב-APPLE CAR PLAY ומציג את מצלמת הרוורס, מצד שני ברמת האבזור המקבילה לפיקנטו יש גג שמש.

אבל אם רוצים לתת נוק-אאוט באבזור, הLTZ- עושה את זה כשהיא הולכת עד הסוף ומוסיפה: בקרת אקלים ושיוט, תאורת לד, כפתור התנעה ואופציה שאני מאוד אהבתי שהרכב מזהה את השלט ומאפשר פתיחת דלתות או תא מטען ללא צורך להוציא אותו, זה מצוין למשל אם חוזרים מהקניות או בידיים תפוסות עם ילד ישן. אל דאגה, אם תשכחו את המפתח ברכב ותצאו, הספארק תצפור לכם לחזור. בגרסה הזאת יש גם שישה רמקולים שעושים עבודה לא רעה, צמיגים ברוחב 185 על חישוקי 15 אינץ'. יש גם אופציה לחלון שמש בתוספת של 4,000 שקלים, רכב המבחן היה מצויד בו, ולדעתי זה יותר פוזה ופחות שימושי. בנסיעה בין עירונית הוא רועש כמו חלון פתוח והשמש דואגת לחמם טוב את הראש או הצוואר.

מבחן-דרך-שברולט-ספארק-תא-נוסעים

מאובזרת בנדיבות ברמת הגימור LTZ

על ההצטיינות שלה בסעיפי האבזור יכולה להעיב רק העובדה שלא הוסיפו מערכות בטיחות כמו בלימה אוטונומית למשל כמו שיש בסיאט מיי.

כניסה לתא הנוסעים מגלה סביבה נעימה מאוד לשהייה. איכות החומרים ממוצעת לקטגוריה, כלומר - פלסטיק קשיח, אהבתי את כיסוי הפלסטיק המבריק בצבע שחור באמצע הדשבורד אשר גולש גם לדלתות. תא הכפפות די קטן, ומחינת אזורי אחסון מקדימה יש שני מחזיקי כוסות ומאחור יש עוד אחד. ישנו גם תא אחסון בתחתית הקונסולה המרכזית ובלילה הוא מואר בתאורה כחולה נעימה, זה נוח אם יש צורך להוציא עט או כבל טעינה או כל דבר אחר ויש תאורה לטובת העניין.

הנדסת אנוש טובה, הכול ברור ונגיש, לוח המחוונים זנח את הצג הדיגיטלי והוא מאוד ברור. לחצני המזגן גם הם במיקום נוח כאשר ברמת אבזור זו יש בקרת אקלים. פתחי המזגן שאגב יעיל מאוד, ממוקמים נכון ולא מכוונים כך שיקפיאו את הידיים.

ההגה מתכוון לגובה וכך גם מושב הנהג, אישית מצאתי תנוחת נהיגה טובה די מהר, הראות לאחור טובה ולנתוני הפתיחה הטובים האלו נוספים גם חיישני רוורס ומצלמה ב-LTZ.

מאחור המושב לא נוח עם מרווח ברכיים ממוצע, המושב מרגיש קשיח אבל עוד לא מצאתי מושב באמת נוח בקטגורית המיני, לחיוב ניתן לציין שיש שלוש משענות ראש מתכוננות.

החיסרון העיקרי של הספארק הוא בתא המטען שגם ביחס לקטגוריה הוא בין הקטנים בנפח 185 ליטרים ,ביונדאי i10 למשל, הוא בנפח של 252. הבדל לא קטן אם יש צורך בהובלת עגלת ילדים.

שברולט-ספארק-תא-מטען

תא מטען מצומצם פוגע מאוד בשימושיות

חיה רעה

לספארק כאמור יש קלף מרכזי בדמות מנוע חזק. הוא בנפח 1.4 ליטר ו-98 כ"ס, אני יכול לומר לכם שתשכחו ממראה של רכב מיני שנאלץ לנסוע בעליות בשולים על מנת לתת לרכבים לעקוף אותו, המנוע הזה חזק בהחלט.

המנוע משודך לתיבה רציפה בעלת "יחסי העברה" קבועים לדמות תחושה של תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית. לדעתי זה פוגם מעט בתחושת הכוח המתפרץ, זה מורגש מאוד בעיקר בעליות , שכן כל לחיצה בינונית מורידה עוד "הילוך" ונותנת למנוע להאיץ ואז זה נפסק עד הלחיצה הבא שתוריד עוד "הילוך" ותאפשר לו להאיץ שוב. מה שנוצרת זו תחושה של מחסומים בגלל יחסי העברה מה שאין ברציפה רגילה שמעבירה בצורה חלקה ומיידית את הכוח. כי כאמור למנוע בהחלט יש כוח ברגע שלוחצים, עליות או עקיפות שצריכות להתבצע במהירות הן כבר לא סיפור גדול, אבל עדיין הייתי מעדיף תיבה רציפה רגילה ופחות מתחכמת.

המנוע אגב שקט מאוד וגם במאמץ הוא לא נשמע בצורה מוגזמת, הודות לתיבה נסיעה במהירות של 100 קמ"ש מציבה אותו באזור 2,000 סל"ד נמוכים, 120 קמ"ש ב-2,300.

עד איזור 120 קמ"ש רעשי רוח לא חודרים ברמה שמצריכה להרים את הקול, יש רק רעשי כביש שמאוד מושפעים מאיכות הכביש, מרמה שדי שקט עד רמה שחודרת היטב.

אבל לתיבה כזאת יש עוד יתרונות, בירידות למשל יש בלימת מנוע ועדיין המנוע עובד בסל"ד נמוך יותר מה שתורם לשקט בנסיעה והספארק בהחלט לא רכב רועש.

מבחן-דרך-שברולט-ספארק

המושבים הקדמיים נוחים, ביום השני למבחן גמעתי כ-300 ק"מ ללא כאבים, התמיכה הצדדית באזור הרגליים טובה, אבל פחות טובה באזור הכתפיים וכמו כן עבורי ולאנשים נוספים שנסעו המושב היה מעט צר.

בעיר, שיבושים חדים מרוסנים בצורה פחות טובה והספארק קופצנית למדי, אבל מצליחה לשכך כבישים גליים בצורה מפתיעה ושיבושים בינונים בצורה לא רעה בכלל. הייתי אומר שהרכב נוח ברוב השיבושים אך מצטיין בעיקר מחוץ לעיר.

כל מי שנסע ברכב הסכים שהמהירות לא מורגשת, באחת הנסיעות אשתי אומרת לי אולי תיסע קצת יותר מהר ואני הייתי כבר ב-120 קמ"ש, היא אגב מאוד הופתעה מזה.

בכביש המפותל היא משדרת ביטחון, עם זווית גלגול לא גדולה וצמיגים ברוחב 185 תורמים מאוד, כשמוסיפים מנוע שלא פוחד מעליות מתקבל רכב שיכול אפילו להעלות חיוך.

מבחינת צריכת דלק, בנסיעה עם שני אנשים לרוב בתוספת מזגן ולא נהיגה חסכונית במיוחד השגתי 16.6 ק"מ לליטר, בנסיעה רגועה יותר לדעתי הספארק תצליח להגיע גם לאיזור ה-18 ק"מ לליטר.

סיכום

אחרי שלושה ימים ובערך 700 ק"מ עם הספארק אני יכול להגיד בבטחה שהיא בהחלט בקבוצת החוד של קטגורית המיני יחד עם קיה פיקנטו ויונדאי i10.

האם היא הכי טובה? תלוי למי.

למשפחה צעירה עם תינוק תא המטען יהיה בעייתי והם כנראה יעדיפו את היונדאי, אבל בתור רכב לנהג? בהחלט. אבל לא רק בגלל המנוע. המושבים הנוחים (אם כי צרים), הנסיעה השקטה, התנהגות הכביש, הנוחות וכמובן המנוע בהחלט יגרמו לי לעדיף אותה.

אבל ישנם גם שתי בעיות, שהן לא דווקא במכונית עצמה, קוראים להן פיגו 208 וסיאט איביזה שמתומחרות ב-83 ו-86 אלף שקלים (בהתאמה) וזה מאוד קרוב למחיר ה-LTZ המאובזרת שכאמור עולה 82,500 שקלים. שם, למעט האבזור, הן מציעות יותר מרווח, זריזות, איכות חומרים, תא מטען ראוי והן בעצם כבר קטגוריה מעל.

אבל מי שבכל זאת יחליט על מיני, בהחלט צריך לקחת את הספארק בחשבון, שכן שברולט יכולה להסתכל בלבן של העיניים של קיה פיקנטו ויונדאי i10 בלי שום רגשי נחיתות.

dddd