תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

השקה מקומית – קיה ספורטאז' החדש

הדור השלישי של קיה ספורטאז' שבר את השוק כאשר הציג ג'יפון במחיר הנושק לשל משפחתית והפך בן לילה למוצר לוהט – האם לדור הרביעי יש את מה שצריך כדי להמשיך במלאכה?

  • 13-01-2016
  • מאת: קינן כהן, צילום: רונן טופלברג

"אמת מוצרית" – זה היה מושג שחזר כמו מנטרה במסיבת העיתונאים בהשקת קיה ספורטאז' החדש. "אמת מוצרית" היא הדרך של טלקאר היבואנית לכנות מכונית שמפגישה  מחיר נכון ומוצר טוב בפני עצמו. "אמת מוצרית" היא מה שעומד מאחורי מוצר שמצליח למכור. יש לקיה מוצרים עם "אמת מוצרית"; קיה פיקנטו וגם ספורטאז' הם כאלו – פורטה היא לא והם יודעים את זה. הטבלה, לא משקרת ואכן את 2015 סוגרות פיקנטו וספורטאז' כשתיים מהמכוניות הבולטות של השנה החולפת בשוק המקומי. פיקנטו עם דומיננטיות של  46 אחוזים בסגמנט המיני וספורטאז' ב-29 אחוזים מאלו של ג'יפוני סגמנט C.

אבל עכשיו השליח הקודם הגיע לסוף המקטע ומעביר מקל לדור חדש, רביעי במספר של קיה ספורטאז'. דור רביעי שב"דף המשימה" שלו מופיע משפט מחייב מאוד "הדור הרביעי של הספורטאז' יוביל את שוק ה-SUV הקומפקטיים העולמי עם ביצועים משופרים ועיצוב מהפכני" – אז יצאנו לנהיגה בשניים משלושת המנועים שיגיעו לישראל כדי לבדוק אם הוא עומד במשימה.

 

מבחן ההופעה

זה היה מתישהו באמצע שנת 2010 בהשקת פורשה קאיין, כתבתי אז שמהפרופיל ובחלק האחורי הוא מתקשה להרשים ונראה יותר כמו ג'יפון קוריאני מאשר פורשה. חמש שנים וחצי אחר כך, אני עומד מול ג'יפון קוריאני ואומר לעצמי שהחזית שלו ובזוויות מסוימות המכונית הזו באופן כללי מזכירה את הקאיין ואולי זו רק האסוציאציה הפרטית שלי...

הפרופורציות טובות מאוד, הוא אמנם גדל באופן זניח ביחס לדור היוצא (ארבעה ס"מ לאור, אחד לגובה והרוחב נותר זהה) אבל נראה אתלטי ואגרסיבי מאוד. לפחות עד שיציף את חניות הקאנטרי הקרוב למקום מגוריכם הוא בהחלט מראה מרענן ונעים מאוד ויעידו גם תגובות נלהבות שקיבלנו בדרך.

פתיחת דלת וכניסה פנימה מפגישה עם עיצוב פנים נאה מאוד ומרשים למראה, אבל אחרי כמה רגעים ובמבט שני בעצם קצת ״ריק״ בעיניים, במיוחד בקונסולה המרכזית באזור בו בגרסה המאובזרת יש את בקרת האקלים ובגרסת האבזור הבסיסית מזגן רגיל והמון פלסטיקה מסביב לו. התא נראה הרבה יותר טוב בגרסאות ה-LX וה-EX עם בקרת אקלים מפוצלת, גג שמש ענקי במיוחד והאחרונה מוסיפה שני גוונים של ריפוד עור ושאר תופינים.

תא הנוסעים מרשים במבט ראשון, אבל די פשוט בחומריו בגרסת אורבן הבסיסית

בחלק העליון של הדשבורד פלסטיק רך עם ״תפר״ נאה אבל שאר התא מציג פלסטיקה מאוד פשוטה ובסיסית, וגם אם אינכם מאלו הנוטים למזמז את תא הנוסעים יפריע לכם במיוחד היעדר הריפוד בגרסת האורבן בדיוק במקום בו המרפק נח על פנים הדלת בנהיגה. למה רק פתחי המיזוג בצדדים מקבלים מסגרות אלומיניום יפות ואלו במרכז פלסטיק? לא יודע, למה הן מכוונות בדיוק למפרקי האצבעות שלי? לא יודע. תהיית אבזור אחרונה – למה רק חלון הנהג אוטומטי ורק לפתיחה בגרסת האבזור אורבן הבסיסית?

אבל בגרסת ה-EX המאובזרות זו כבר חגיגה

אבל העיניים נמשכות ישר למערכת המולטימדיה, מסך שמונה אינץ' כסטנדרט עם מערכת הפעלה של אנדרואיד בלוטות' ו-WAZE מובנה, תפעול נוח יחסית, אבל בהיותה מהתקנה מקומית – מאפשרת התעסקות בנבכי תפריטיה בזמן נהיגה, וזה פחות טוב. יש שתי יציאות מתח, USB שגם מטעין וכניסת AUX. על גבי המסך מוקרנת גם מצלמת הרוורס האיכותית מאוד. 

אני מוצא את תנוחת הנהיגה הנכונה והנוחה לי די בקלות, המושבים טובים ותומכים. סביבי כמות סבירה של תאי אחסון, כולל תא מרכזי גדול יחסית. מוזר מאוד שבגרסאות האבזור אורבן הבסיסיות מושב הנוסע לא מתכוונן לגובה וחבל כי הוא בהחלט נמוך, ומוזר באותה מידה שהנוחות בו הייתה פחות טובה מאשר במושב הנהג. הגג די קרוב לראש הנהג ולגבוהים ייתכן ותהייה פה קצת בעיה, בטח עם סכי השמש שהפנייה שלהם הצידה תדרוש פעולת חמיקה נוסח "מטריקס" מסך השמש.

המושב האחורי מרווח לכל הכיוונים, יציאות מיזוג ושקע כוח כסטנדרט בכל רמות האבזור

המושב האחורי מרווח, אמנם רשמית נוספו כאן רק שלושה ס"מ לבסיס הגלגלים, אבל יש די והותר מקום לברכיים, כפות הרגליים והראש ומשענות הגב מתכווננות אבל הבסיס קצר. פתחי מיזוג בשורה האחורית כסטנדרט הם משהו שייחודי לספורטאז', אפילו לאחיו התאום טוסון אין כאלו ברמת האבזור הנמוכה. 

תא המטען גדול (466 ליטרים), עמוק ועם פתח נוח לשימוש.

 

אבל אם צריך לתת דגש בכל מה שקשור לאבזור הספורטאז' החדש, זה חייב להיות בתחום מערכות הבטיחות המתקדמת. היבואנית ראויה לכל שבח על העמדת רף גבוה מאוד של ציוד המכונית במערכות בטיחות שהן בליגה אחרת לגמרי מהמקובל בסגמנט שלה בפרט ונכון להיום גם בכלל מחוץ למכוניות יוקרה. כל אלו מגיעות כסטנדרט בכל רמות הגימור.

מערכת HBA – מזהה באמצעות המצלמה (בשעות החשכה) רכב המגיע ממול ומנמיכה את עוצמת אלומת האור אוטומטית.

מערכת AEB – מזהה כלי רכב או הולכי רגל לפני המכונית, מתריעה ובמידת הצורך גם בולמת בעוצמה את המכונית. במקרה של הולכי רגל המערכת פעילה עד מהירות של 70 קמ"ש. במקרה של כלי רכב, עד מהירות של 180 קמ"ש היא תתריע ותאט עצמאית ועד מהירות 80 קמ"ש תבלום בלימת חירום עצמאית.

אבל המרשימה מכולן היא ה-LKAS – מערכת לשמירה על נתיב הנסיעה שמסוגלת גם להתריע ויזואלית וקולית על סטייה מהנתיב אבל גם לתקן ממש עם הפנייה של ההגה את המכונית חזרה למרכז הנתיב. למעשה המכונית מסוגלת ממש "לנהוג" את עצמה גם כאשר אתגרנו אותה לשמור על הנתיב כשהכביש התעקל בסיבובים. היא מזהה מצוין גם סימוני כביש לא טובים, אבל לא מצליחה להתמודד טוב עם שוליים צהובים ברוב המקרים.

 

מבחן הנסיעה

 

אנחנו כבר יודעים שעמישראל כבר לא חושש מ-1.6 ליטר אטמוספרי בג׳יפון. ואותו מנוע אטמוספרי הזרקה ישירה מהטוסון הקודם ממשיך כאן בגרסת ה-1.6 הוא מפיק 132 סוסים ב-6,300 סל״ד ו-16.4 קג״מ ב-4,850 סל״ד. המספרים רומזים על מנוע רזה, אבל שישה הילוכים בתיבה האוטומטית ויחסי העבר קצרים בהילוכים הראשונים אמורים לשפר את המצב. אכן, בעיר המנוע מספק כושר תנועה טוב וגם מחוץ לעיר כל עוד השטח מישורי ואופי הנהיגה נינוח. 

כשהוא נדרש למאמץ כמו עליות ארוכות או יציאות לעקיפה במהירות בין עירונית וצפונה הוא מרגיש מחסור במחץ וכוח וגם רועש יותר, לא רמת צלצולים באוזניים אבל רועש במידה של להוריד את הרגל מהדוושה ולהשלים עם מגבלות הכוח על משקל של 1,480 ק"ג. יש לו גם נטייה להוריד הילוך בכל דרישה קלה לדחף בטווח המהירות של 90-110 קמ"ש.

המנוע השני אותו דגמנו היה 2.0 ליטר (155 כ״ס ב-6,200 סל"ד, 19.6 קג״מ ב-4,000 סל"ד) זהו מנוע הזרקה רב נקודתית ולא ישירה כמו ה-1.6, הוא כבר מוסיף יותר מחץ ועתודות כוח ופחות נדרש לטפס גבוה. המנוע הזה הולם בהרבה את הספורטאז' ואם הנסיעות שלכם כוללות כבישים הרריים באופן קבוע או שכוח זמין הוא משהו שאתם חייבים לדעת שיש לכם אפשרות ליישם באופן מיידי – זה המנוע המתאים יותר. תיבת ההילוכים בעלת אפשרות לתפעול ידני ועובדת חלק וטוב בלי בורות או שיהוי, תחת עומס כבד היא מעט גסה, אבל זה בשולי השוליים.

בניגוד לשני המנועים הנ"ל שאינם חדשים או חדשניים במיוחד, המנוע השלישי בהיצע, שלא היה זמין בהשקה הוא כבר כניסה ראשונה של קיה לעידן הטורבו המתקדם. מדובר על 1.6 ליטר טורבו עם 177 כ"ס ב-5,500 סל"ד ו-27 קג"מ כבר מ-1,500 סל"ד. המנוע הזה יהיה זמין רק בגרסת ה-GT פרימיום בעלת הנעה כפולה ותיבת הילוכים כפולת מצמד שבעה הילוכים. זו הגרסה עם הבשורה הטכנולוגית האמיתית והמבחן של קיה בבשלות שלה להיכנס לגוב האריות של השורה הראשונה של יצרניות הרכב בהיבט הטכנולוגי של יחידות כוח.

 

מבחינת נוחות בתוך העיר וגם מחוץ לעיר העסק עובד טוב מאוד כל הכביש סלול היטב והאספלט איכותי. על כבישים שבורים ולא ברמה גבוהה כבר חודרים רעשי דרך פנימה. למרבה ההפתעה גם על חישוק 19 אינץ' של רמת הגימור הגבוהה הנוחות נותרה טובה.

את ההבדלים הגדולים יותר בין הצמיגים מרגישים בהשפעה שלהם על התחושה וההתנהגות כשהוא נדרש לפנות ולהתפתל.  

 

גרסת ה-1.6 ליטר על חישוקי ה-16 וצמיגי 215/70 הייתה ברורה מאוד במסר שלה - לא נוח לה כשהיא נלחצת חזק. המנוע זועק הצמיגים מקהים את ההיגוי החשמלי וזה לא נוסך ביטחון, תורידו קצב וקיבלתם מכונה צפויה ורגועה. עם מנוע 2.0 הליטרים היה קל יותר לייצר קצב מעניין, וגיבו אותו חישוקי 19 אינץ׳ עם צמיגי 245/45 שהם כבר סוליה רחבה ופחות רגישה לכוחות צד. גם פה הספורטאז' לא ״מתנהג״ או כיף לנהיגה נמרצת, בעיקר בגלל הגה מתוגבר חשמלית ומכויל להעניק תחושה כבדה ו"ספורטיבית" אבל הוא לא מצטיין. בכל מקרה, על הצמיגים הרחבים יש יותר חדות להיגוי ופחות עמעום במשוב בנוגע לאחיזה. הבלמים מציגים עוצמה ודיוק טובים מאוד. גם המתלים והבולמים הצליחו לייצר ריסון סביר מאוד של הגוף מצד לצד.

אני חייב להתנצל אך בניגוד למנהגי, בשל תנאי ההשקה לא התאפשר לנו לבדוק צריכת דלק באופן רציני ויסודי בתנאי נהיגה עירוניים ובין עירוניים. לזרוק מספרים ממחשב הדרך זה לא מספיק, כך שאעשה זאת כמו שצריך בהזדמנות הראשונה שננהג בהם באופן מקיף יותר ונעדכן במספרים.

 

מבחן התוצאה

 

אז, האם יש "אמת מוצרית" בקיה ספורטאז'? במילה אחת כן, בשתי מילים – בהחלט כן. הוא מסמן V ענק על כל רובריקה שרלוונטית ללקוח הממוצע שלו; עיצוב מובחן, תא נוסעים נאה, אבזור סביר, מרווח טוב ושימושיות, מערכות בטיחות מהשורה הראשונה בקבוצתו, נוחות טובה ומחיר אטרקטיבי. לשלילה יש לו את עניין הביצועים הפושרים במנוע ה-1.6 ליטר, הנוקשות שלו על כבישים משובשים והפלסטיקה המעט פשוטה בתא הנוסעים ברמות הגימור הנמוכות – אבל לא באמת קונים אותו כדי להשחיל GTI-ים ברמזור ומה שחשוב ללקוחות שלו הוא בעיקר איך זה נראה מבחוץ. במחיר בסיס של 138 אלף שקלים לאורבן 1.6 ליטר, לא צריך להיות מומחה גדול כדי להגיד שלהוציא קטסטרופה לא צפויה – גם 2016 תהייה שייכת לספורטאז'. מגיע לו - בזכות ולא בחסד.

 

מחירים וגרסאות- 

1.6 ברמת הגימור אורבן - 138 אלף שקלים

2.0 ברמת גימור אורבן - 153 אלף שקלים

2.0 ברמת הגימור LX - ב-168 אלף שקלים

2.0 ברמת הגימור EX - ב-177 אלף שקלים

1.6 טורבו GT פרימיום (177 כ״ס, כפולת מצמד 7 הילוכים והנעה כפולה) - 185 אלף שקלים

 

 

dddd