תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • אאודי
  • אאודי TT קופה
  • אאודי TT - זאת לא את, זה אני

    אאודי TT קופה

    מכירים את המכוניות האלו שעושות את הכל נכון אבל בדרך שלהן? אאודי TT החדשה היא מכונית כזאת בדיוק, מהירה אבל לא מרגשת. סקירת גולשים.

    • 21-09-2015
    • מאת: falou

    את יוכבד (שם בדוי) הכרתי בצבא. היא הייתה מודל של שלמות. 5 מקצועות בגרות מוגברים, מקצוע צבאי נחשק, רצה 10 ק"מ שלוש פעמים בשבוע, ולא אכלה דבר שהיו בו יותר מ-5% שומן. וכן, נראתה טוב, הייתה חברותית, תמיד מחייכת, ואף פעם לא כועסת. אם זוגיות הייתה צ'ק ליסט, היא עשתה V על כל סעיף (גם על כאלו שלא ג'נטלמני לפרט) ובנוסף גם הצהירה שהיא חובבת אדרנלין. גן עדן.
    כביכול.

    פרופו אדרנלין....
    נוהג ב-Audi TT החדשה בירידה לעמק האלה. אני עוקב אחרי שני רוכבי אופניים. הילוך שלישי, 75 קמ"ש בערך. אני צופה נינוח בשני מסוקסים שטופי האדרנלין עם העכוז על הרמה (כנראה כדי למנוע מהביצים לשקשק), משכיבים  את אופני הכביש דקי הגלגלים בירידה. אני הרבה מעריך וקצת מקנא על התעוזה ועל... האדרנלין.
    אני אפילו לא הזעתי קצת הבוקר. אפילו לא טיפה בכפות הידיים, מה שקורה לעיתים כשאתה אוחז הגה בריכוז בנהיגה תובענית. אצלי הכל נינוח, כמו קפה של שבת בבוקר. את ה-TT קבלתי אתמול ליום של נהיגה, והיא עשתה רושם ראשוני טוב, והכל עובד מעולה, אבל...
    נתחיל מהתחלה.

    אאודי TT

    מכוניות קופה באות בכל מיני גוונים, סוגים, מינים ומחירים. יש כאלו שהן גרסאות של דגמים אחרים, עם שינויים יותר או פחות גדולים ויש כאלו שמיוצרות כדגם נפרד לגמרי. בלי להיכנס לדיון האינסופי מהי כן ומהי לא מכונית קופה, המשותף לכולן הוא דבר אחד – הן נועדו למכור עיצוב לפני שימושיות. הן מכוניות שופוני, קודם כל ולפני הכל. כן, חלק מהפאסון שבא איתן אמור לבוא מההילה הספורטיבית שלהן, אבל לא חסרות דוגמאות לכאלו שהן לא ממש אתלטיות.

    דבר ראשון שחשבתי בכניסה ל-TT החדשה זה שהיא דווקא כן מרגישה בפנים, לפני שהזזת אותה, כמו מכונית נהיגה. ההגה הקטן נעים ומאוד מהיר, ככה שלא צריך לתפוס את החלק הלא עגול שלו כמעט בשום תמרון (למה זה טוב, הקטימה הזו?), המושבים ספורטיביים למראה, והכל משדר קלילות ותכליתיות. השקיעו פה המון מחשבה, זה בטוח, ותיקנו הרבה פאולים ארגונומיים של אאודי שנהגתי בהם בעבר.

    פחות חדשנית ומרשימה מה-TT המקורית, הגרסה הנוכחית נראית טוב מבחוץ, אבל יותר דומה לאאודי אחרות שאנחנו רואים כיום. בלבן היא גם נראית יפה, אלגנטית, אבל גם קצת חיוורת. סולידית, אם נרצה לבחור מילה חיובית יותר. 

    בניגוד למקורית, התחושה בתוך תא הנוסעים אוורירית. רואים היטב בכל הכיוונים ואין משטחי פלסטיק אנכים וכבדים למראה. רמת הגימור משובחת ויש המון נגיעות מוצלחות של אלגנטיות מאופקת, מפנסי התאורה המתעוררים למגע, לוח השעונים, שהוא למעשה מסך LCD עם מספר אפשרויות תצוגה (מאוד יעיל), מגוון אפשרויות להגיע לכל הפונקציות של מערכת המולטי מדיה (שדי קלה ללמידה), כולל כמובן שליטה מההגה, ועד, גולת הכותרת – פתחי האוורור עם פקדי החוגה הנמצאים במרכז המאוורר, והכוללים תצוגה באמצעם (ראו תמונה). 

    בצד הביקורת ניתן לציין את המושבים. הם בסדר, אבל לא תומכים מספיק צידית. את העובדה שבסך הכל, לפחות בבחירת הגימור הזו, כל העסק די מפוחם.

    אאודי TT
     

    את הסיבוב שלי התחלתי בחמישי בערב ולא משכתי שום תשומת לב. נסו להסתובב עם ניסאן 370Z (אליה אחזור בהמשך) ותרגישו את ההבדל. בתור מכונית פוזה, היא לא עושה מי-יודע-כמה רושם. הרכב קשיח (עם ג'אנט 19 אינטש, יפהפה דרך אגב, אבל שלא תורם לנוחות) אבל דווקא נוח מהמצופה בטיפול בבורות שטוחים. פסי האטה זה תמיד עניין מייגע במכוניות ספורטיביות, ככה שאין ניסים.

    למרות הפנים התכליתי, אין בעיה לשכוח שיש לך 220 סוסים מתחת למנוע ולשקוע בקצב תנועה נינוח. גם את העובדה שיש כאן הנעת quattro לכל ארבעת הגלגלים לא מרגישים כשלא ממש לוחצים. ההגה אומנם סופר מהיר, אבל ממשיך את מסורת הנקרופיליה לנהג של אאודי משכבר הימים. פידבק - אין. כשמוסיפים לזה את  מהלכה הארוך של דוושת התאוצה עם הספוגיות והנשיכה המאוחרת של דוושת הברקס, מקבלים רכב שהוא בעיקר נינוח. זה לא רכב שדורש שתנהג בו מהר. כשכבר סוחטים את הדוושה, המנוע נשמע קצת צורם בטורים גבוהים. הוא לא נשמע מרוצה שם. אם תעביר הילוך בטורים גבוהים במצב ספורט, האגזוזים ייתנו נביחה כאילו יש לך בק-פייר. בעיני, לא יודע... קצת פתטי. זה כמו חננה עם קעקוע של קוברה על הכתף.

    אבל זה לא אומר שלא נהגתי מהר...
    ההיענות להפניית הגה בכניסה לפניה (turn in) מידית ומוצלחת, כצפוי מרכב נטול סרחי עודף. כשאתה סוחט את הגז ביציאה העסק מתקדם מאוד מהר. האחיזה תחת האצה היא אידיאלית, לא פחות, כשאפשר להרגיש את הרכב מעביר את הכוח לאחור לפי הצורך, ושומר על התקדמות רציפה.

    אם תחליט דווקא להדק את ההגה ביציאה מסיבוב, להרפות מהגז וללחוץ עליו מיד שוב, אז אולי תקבל איזו רמיזונת של היגוי יתר, כשהכוח יעבור אחורה. רגע קטנטן, לפני שה-TT תתאפס על עצמה ותעביר את הכוח לאן שצריך ובכמות הנכונה. אבל, אף אחד לא נוהג ככה. זה כמו lift-off-oversteer, תמרון שלא מקדם אותך, רק נועד לגרום להרגיש שאתה קצת מחליק.

    הגיר הוא אותו DSG מצוין והכל קצת ממכר בקלות שלו. מודה. מאוד מחמיא לטכניקה, לא חשוב מה תעשה. כאן אני גם מוצא את הפאול הראשון. תגובת דוושת הגז מאוחרת ממש ללחיצה גסה. אני לא יודע אם זה המנוע, שתוספת הסוסים שלו אולי הפכה את הטורבו ליותר עצלן או שמא זו האלקטרוניקה, שעסוקה קודם כל לשמור עליך ורק לאחר מכן להביא את הכוח, אבל זה מעצבן. מעבר למצב "ספורט" בבורר מצבי הנהיגה משפר חלקית בלבד. קצת בעסה. בנוסף, נהגת המבחן שהבאתי טענה שהיא מרגישה רעידות מכיוון גלגל שמאל בעקומות בכביש המהיר. מלאנו אוויר, ונראה שנפתרה הבעיה. אחרי זה הלכנו לאכול, כי ה-TT זו לא מכונית שמעניין להסתובב איתה, גם אם נעים, אחרי שהבנת את העיקרון: נוסעים מהר.

    אאודי TT
     

    בחזרה לנס הרים.

    אחרי שנפרדתי מרוכבי האופניים (האחרונים לאותו היום), שמתי פעמיי לבית גוברין. בבוקר השבת, תחנת הדלק מול הפארק הלאומי נראית כמו קפטריה בדיסנילנד לגברים. כל הגברים שם עם הצעצועים שלהם. מי באופניים (שטח או כביש), מי באופנועי שטח או כביש (קאסטום או ספורט) ומי ברכב, שזה אני ועוד אחד עם TT דור קודם לבנה.

    ייסלח לי האיש הנחמד שאני לא זוכר את שמו, אבל הוא אמר לי: "לחיצה ארוכה מנתקת את הבקרה לגמרי – תנסה". "זה גם מפסיק לחלק את הבלימה בין הגלגלים". עכשיו, אני לא נוהג לנתק בקרות לגמרי במכוניות שהן לא שלי (ומהכרותי עם אאודי, זה אף פעם לא לגמרי, כי הבקרה חוזרת בתנאים מסוימים). אני לא נהג טוב ובשנים האחרונות גם ממש לא מתורגל. יותר מדי זמן עם מכוניות שיש להן ESP הכהו את חושיי, שלא היו משובחים ביותר מלכתחילה. "תנסה", הוא אומר. "זה אוטו אחר".

    המשכתי. בהתחלה בלי לנסות. סיבוב רודף אחר סיבוב, הרכב מתקדם בלי שיהוקים אבל... משעמם.  בסוף הקטע המיועד לבדיקות ונטול התחבורה, החלטתי שנשבר לי. עשיתי פרסה, עצרתי בצד וניתקתי את בקרות. OK... עשיתי את הקטע חזרה לאט, בודק שאין עוד רכבים ורוכבים. מתרגל. הגעתי לסופו ו...עוד פרסה. חוזר יותר מהר. פרסה. חוזר יותר מהר... פרסה... הנה החיוך!

    קשה להסביר מהו העדר היזון חוזר, אבל זו התחושה של הכוח מנסה להניע את הגלגלים באופן שמתנגד להפניה של ההגה. מהשלדה, התחושה שהיא זזה בהתאם לשינויים בהאצה/האטה. למרות שההגה עודנו מחריש, השלדה ללא הבקרות כבר מרגישה שהיא זזה. אני לא יודע להסביר מה נשתנה בכוונון של האאודי TT, אבל זה מוחשי. מאוחר יותר סבבתי אותה סביב כיכר כמה וכמה פעמים, כדי לנסות להבין. לא בטוח שאני יכול, אבל עם הבקרה מנותקת אולי העדר חלוקת הבלימה גורם לשלדה להעביר מאסה באופן שמאפשר התנהגות קצת שונה מאשר שמירה על היגוי ניטראלי עם נטייה לתת היגוי קל, בכל מצב.

    בשורה התחתונה, עם בקרה מנותקת, אאודי TT מתחילה לדבר. להשען קצת לפנים, להעביר משקל לצד, להגיב לבלימה והאצה מהמושב של הנהג. זה לא שהפסקתי לנהוג נקי ובזהירות ראויה. הכל נכון, בלי לבלום לתוך הפנייה ובלי פרובקציות, אבל ה-TT מרגישה סופסוף כמו מכונית נהיגה. פתאום יש היזון חוזר, ועם ההיזון מגיעה התחושה המספקת, שאתה נוהג. שהרכב נע תחתיך בהתאם לפקודותיך. 

    ואז גם מגיע הזמן לפגישה שלי ביקב באזור לטרון. שם אני נמנע מלטעום, מוסר את המפתחות של ה-TT ולוקח את המפתחות של הנגטיב. אם ה-TT היא ישו או הביטלס, הניסאן 370Z היא האנטי-קרייסט או הסטונז. אם ה-TT היא אתלטית שמדגמנת שמלות ערב, ה-Z היא דוגמנית פלייבוי שמפגינה את החזה.

    מי שקולט אותה ישר זו הניידת שיוצאת אחרי מיד מתחנת הדלק. אני שם 89 קמ"ש על הקרוז קונטרול ומעביר את תשומת ליבי לרעש. רועשת ה-Z, מרעשי רוח, דרך רעשי מנוע והתמסורת, ועד למנוע ה-V6. לפחות המושבים, הפחות ספורטיבים למראה, דווקא יותר נוחים, וזה קצת מפצה על הברדק בתא הנוסעים והפלסטיקה הלא אחידה באיכותה.

    החלפות ההילוכים בתיבה האוטומטית הן מהירות, אבל ברוטליות ובועטות, ומחייבות עבודה נכונה עם הגז, כדי לא ליצור העברת משקל לא רצויה. זה לא כמו ב-DSG, כאן צריך לתזמן. למנוע תגובה עדיפה, כמו גם הרעש שלו בטורים גבוהים, אם כי העלייה לאשתאול מיד מגלה שה-Z לא מרגישה יותר מהירה. היא בעיקר יותר כבדה, והרבה פחות קלה לשליטה. כאן לא תמצא אותי מנתק את ה-ESP. מספיקה לחיצה קצת כבדה מדי וההנעה האחורית תשלח את הזנב לסיבוב שאני לא מספיק מיומן לתפוס. אני נוהג זהיר, משתדל לעבוד נכון ובמתינות, בלי לבלום לתוך הפניות ולהחליק ביציאה, אבל  גם כך ה-Z היא מכונית כל כך יותר מתגמלת מה-TT לנהיגה...

    אאודי TT
     

    רצף פניות מהיר, שעשיתי עם ה-TT מספר פעמים, כדי לנסות להבין מה היא עושה... עם ה-Z אין ספק. ב-TT הרכב מקבל הוראה ואז חושב מה לעשות, ואתה מקבל את התוצאה בדיעבד. ב-Z דוושות התאוצה והבלימה מגיבות מהר, ואתה יודע לאן הרכב ייסע, כי השלדה וההגה ההידראולי (הללויה!) והכבד, מתקשרים איתך. אומרים לך כמה רזרבת אחיזה יש ולהיכן המאסה של המרכב נעה. רצף פניות הוא בדיוק זה, רצף של תנועה מתמשכת, לא מקטעים שצולחים אותם איכשהו.

    ה-Z זורמת איתך, לא בשבילך.
    לכן גם נפרדתי מיוכבד, זו מהפסקה הראשונה. היא לא באמת אהבה אדרנלין. היא היתה מצטרפת לטיול טרקטורונים ומספרת כמה היא נהנית מהאקשן, אבל בתכל'ס ראית שזה לא באמת כוס התה שלה, כי היא היתה מפגרת הרבה מאחור. היא אף פעם לא היתה מכופפת קצת את החוקים, ואוכלת איזה מוס שוקולד. היא אף לא באמת היתה ברגע. יותר מדי עסוקה בלעשות את הדבר הנכון. וזו הבעיה של ה-TT מבחינתי. היא לא ממש שם בשבילך. היא שם במקומך, תמיד עושה את הדבר שלה. כמכונית נהיגה היא לא משעממת לגמרי, אבל גם לא מרגשת. היא באה, אבל בתנאים שלה. גם עם הבקרה מנותקת, היא עדיין רחוקה שנות אור ממכונית נהיגה כמו ה-Z או אפילו הרנו מגאן RS CUP

    כמכונית קופה היא סולידית מדי לטעמי. נעדרת "וואו". החזרתי אותה כמה שעות לפני הזמן, כי פשוט לא מיוחד להסתובב איתה. אם כבר אין תחושה מיוחדת, יש גרסאות של ה-A3 שאולי ננהגות לא פחות טוב ועולות פחות.
    חבר, שהיתה לו S3, חושב אחרת ממני. הוא ממש אהב את ה-TT, שהזכירה לו את ה-S3 בהתנהגות והוסיפה עיצוב ושאר רוח (וממשק נהג שאפשר לשחק איתו). הוא גם מאוד אוהב את הנהיגה בה, את העובדה שאי אפשר לדחוק בה מעבר למגבלות, אלא רק קצת, אבל אפשר לנהוג ממש מהר.

    קשה לי לסכם את ה-TT בנימה שלילית. היא מכונית שמושקעת בה המון מחשבה ואני מניח שהיא מיישמת בדיוק את התכנון שלה. היא מהוקצעת, מדויקת ונטולת חסרונות ביחס למטרה. היא רק לא מה שבעיני מכונית קופה צריכה להיות.
    ואצלי במקום יוכבד באה מתילדה (שם לא בדוי). לא תמיד ידעתי אם היא תגיע כשקבענו, בגרות לא היתה לה (רק שלוש שנים פור עליי בגיל), היא היתה יותר עסוקה בלחיות לבד ולבלות. לא היה לה אופי נוח והיא היתה מתעצבנת כשאני עם אחרות, רק שלי אסור היה להתעצבן כשהיא עם אחרות.

    איתה נכנסתי למסיבות הגייז "בשחיתות" (הכי שוות בעיר, לפני 20 שנה), ראיתי את תל אביב בלילות, למדתי לעשן, ומישהו פעם קרא מאחורי גבינו לחבריו בטיילת באילת: "בואנה, עם איזו בחורה הילד הזה מסתובב!". אם כבר אתה הולך על בילויים ולא על פרקטיקה, אז ללכת על חוויה, לא על נוחות, ועם מכונית קופה אמורים לבלות, לא להתחתן.

    אאודי TT בקטלוג הרכב של CarsForum
    אאודי TT - מפרט טכני להורדה

     
    אאודי TT

     

    dddd