תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • פולקסווגן
  • פולקסווגן גולף
  • פולקסווגן גולף R - מבחן דרך

    פולקסווגן גולף

    עם 280 כ"ס, הנעה לארבעת הגלגלים ומחיר מאוד קרוב למתחרה יוקרתית יותר, הגולף R מציעה חלופה דיסקרטית למדי למאחרים סדרתיים

    • 13-08-2015
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    "בונ'א! היא חזקה!!" אני מצליח בקושי לדחוס את המילים מהריאות שלי בזמן שהראש פוגש את המשענת והצוואר מפתח כאב קל.
    -"כן, יש לה כח. 280 ליתר דיוק" שלומי מספר. "קצת פחות מהגרסה העולמית. בגלל האקלים"
    "היא גם פונה לא רע" אני מפרשן תוך כדי סיבוב ההגה ובקושי מצליח לשמור על פרצוף רציני.
    -"הנעה כפולה. טונות של אחיזה" שלומי מאשש את התחושות שלי ואני מצליח לזהות חצי חיוך ערמומי.
    "מה אתה מבסוט?" אני מנסה להבין.
    -"אתה רוצה שאני אוציא אותה ממצב Comfort?"

    זה, בקיצור נמרץ, התיאור לפולקסווגן גולף R החדשה. גרסת ה"אטרף" של פולקסווגן גולף היא מכונית חזקה, אוחזת ורועשת, שמשתפת את כל החושים בנהיגה. היא אמנם מקבלת את אותו מנוע כמו ב-GTI, כלומר 2.0 ליטר מוגדשים טורבו, אך היא סוחטת ממנו לא פחות מ-280 כוחות סוס ו-38 קג"מ שעוברים לכל ארבעת הגלגלים (הנעה קדמית ב-GTI) דרך תיבת DSG6 רובוטית כפולת מצמדים ומשושת מהירויות.

    פולקסווגן גולף R

    סולידית, אנמית, ערסמוביל

    אלה התגובות שקיבלתי על העיצוב שלה. תלוי את מי שואלים - ותלוי בכמות החיבה שלו ליצרנית - התגובות לעיצוב של הגולף R הן הכל חוץ מאחידות. יש מי שיאהבו את חישוקי הענק - 18 אינץ' כסטנדרט ו-19 ברכב המבחן ויש מי שיחשבו שהם מוגזמים, בעיקר בגלל הבלמים הלא מאוד גדולים שיושבים בתוכם. יש מי שאצלו ארבעת האגזוזים יגרמו לבלוטות הריר לעבוד שעות נוספות ויש כאלה שחשבו שזה סר טעם ומוגזם.

    הנקודה היא, שלא משנה מאיזו זווית תסתכלו עליה, היא נראית כמעט כמו הגולף של השכנים. אולי, לכל היותר, כזאת שהבן בן ה-17 לקח למקצה "שיפורים" בחנות אביזרי הרכב שליד הבית. קשה להגיד שהיא תרגש כל אחד, ואולי בעצם זה חלק מהקסם. כי מי שמבין מה עומד מולו יתקשה לפספס בפס הכרום שיוצא מהגריל מגיע את קצוות הפנסים ואת תגי ה-R מלפנים, מאחור ועל הכנפיים הקדמיות, וגם את זה שהיא קצת נמוכה ורחבה יותר מהגולף הרגילה. מה שנקרא, "למבינים בלבד".

    בתא הנוסעים, העיצוב שונה עוד פחות מהגולף המסורתית. מלבד המחוגים בלוח המחוונים ופסי LED בדלתות שנצבעו כחול, צבע ההיכר של ה-R, ממושב הנהג לא נראה כי הגולף הכל כך מיוחדת הזו קיבלה טיפול שהולם אותה. על תחתית ההגה הקטומה נח תג R נוסף, ברוח הדגמים הספורטיביים של הקונצרן ולפני ידית ההילוכים ישנו תג 4Motion קטן, שרומז על ההנעה הכפולה.

     אגב המושבים, הם ספורטיביים, חשמליים ומספקים המון תמיכה ואחיזה גם כשעל ארוחת הצהריים שלכם מופעלים הרבה הרבה כוחות G צידיים. ברכב המבחן המושבים עם עטו ריפודי עור איכותיים עם תג R רקום שתורמים לאווירה, אבל נשכחים מהר מאוד כשמסבים את המבט קדימה.

    פולקסווגן גולף R

    וואו, מדהים, מטורף

    בניגוד מוחלט לתגובות המעורבות על העיצוב, התגובות על ההתנהגות של פולקסווגן גולף R היו הרבה יותר חד משמעיות.

    רכב המבחן הגיע כשהוא מצוייד במערכת בולמי זעזועים אדפטיביים. הווה אומר, שבלחיצת כפתור הגולף R יכולה להפוך ממכונית משפחתית מתונה למדי למפלצת רושפת אש שלא לוקחת שבויים. במצב קומפורט, היא אפילו מצליחה להיות נוחה למדי. המושבים עדיין מעט קשים וחישוקי ה-19 אינץ' האופציונליים לא באמת משאירים מספיקים מקום לצמיגים לבלוע שברי אספלט. אבל לא תתפסו אותי אומר שהיא מתרסקת, מענישה, או שוברת עצמות. בואו נקרא לזה "סבירה פלוס".

    מאידך, שלוש לחיצות על בורר המצבים מאוחר יותר (יש עוד שלושה מצבים - נורמלי, חסכוני(?!) ומותאם אישית. אבל הם מיותרים לחלוטין) הגולף R נכנסת למצב Race (להלן - מצב אטרף). צליל האגזוז הופך מנהמה קבועה אך לא חודרנית למשהו שנשמע כאילו בקע מסצנת קרב אווירי באירופה של תחילת שנות ה-40 והמתלים מתקשחים ומרגישים כאילו מישהו ריתך את הגלגלים לשלדה. את הריטואל הקולני והעצבני משלימה נביחת גז-ביניים שרומזת שהתיבה עברה למצב ספורט והורידה הילוך. או שלושה.

    אם במצב קומפורט הגולף R היא מכונית מהירה ואוחזת, הרי שעם המעבר למצב אטרף היא הופכת לחיה מזן אחר לגמרי. היא הופכת ממכונית שאפשר לחיות איתה ביומיום לשדה משחת שמנצלת כל שניה וכל סנטימטר של כביש כדי ללחוש לך באוזן "אתה יכול לנסוע יותר מהר". כל ליטוף של הדוושה מניב נביחה, נהמה, או רעם מתגלגל - תלוי כמה חזק ליטפתם, כל הפניה של ההגה גוררת שינוי כיוון שמרגיש תלוש לחלוטין מהמציאות וכל לחיצה על הבלם נובחת עליי עוד גז ביניים ומורידה עוד הילוך. מחכה לליטוף הדוושה הבא.

    פולקסווגן גולף R

    מהירה, אוחזת, מרגשת(?)

    אבל מספיק סופרלטיבים ומספיק השתפכויות. הגיע הזמן לתת לפולקסווגן הזאת גם לעבוד קצת. אחרי הכל, אאודי S3 השאירה אותי קצת קר והיא הרי האחות התאומה של הגולף R, אז כמה שונה זה כבר יהיה הפעם?

    ובכן, אחרי שעיטה מהירה במעלה - ומורד, ושוב מעלה, ועוד פעם מעלה לקינוח - של הכביש המפותל האהוב עליי, אני מבין למה היו אלה פולקסווגן שקנו את אאודי ולא להיפך. בכל פניה בה האאודי הודיעה לי בקור גרמני אופייני ש"הכל תחת שליטה, אתה רק תכוון". הגולף מצליחה לייצר קצב אבל לא לגרום לי להרגיש כאילו אני מפריע לה.

    ההנעה הכפולה, שמסוגלת להעביר כמעט 100% מהכח לגלגלים האחוריים, יחד עם בקרת אחיזה שאפשר לנתק בשני שלבים - עד ניתוק מלא - גורמות לי לעבוד. ההגה הקצרצר (2.1 סיבובים מנעילה לנעילה) הופך את העבודה למעט קלה יותר והכח האדיר שהמכונית הזו מורידה לכביש הופך כל פניה לאורגיה מטורפת של חושים שמנסים, כל אחד בתורו, להכתיב לי את הקצב.

    מודה ומתוודה, ברוב הפעמים הרגש שיצא עם ידו על העליונה היה הרעד הבלתי נשלט באיזור המפשעה שלי כשהבנתי שאת הפניה האחרונה עברתי כל כך הרבה יותר מהר ממה שחשבתי. מה שמביא אותנו לצומת -מטאפורית, כן? - מעטפת הביצועים והאחיזה של הגולף R כל כך גבוהה, שבנהיגה מדוייקת ונכונה, אם לא מנתקים את הבקרות, קשה מאוד להוציא אותה משלוותה. היא תעשה הכל מאוד מהר ובלי יותר מדי דרמה.

    בהינתן התנאים הנכונים - צמיגים חמים וכביש סלול היטב - היא גם תשמח לתקן לא מעט טעויות נהיגה ברמות חומרה משתנות. אבל ברגע שמאסתי בנהיגה נכונה והחלטתי להשתעשע מעט (או לחילופין גרום לזוגתי לצרוח עלי בהיסטריה), הגולף הזו משנה שוב את עורה והופכת מ"מיישרת פניות" למכונת החלקות מרשימה לא פחות. למרבה המזל, היא גם מצליחה להעביר מספיק פידבק מהגלגלים להגה ולמושב כך שלא עובר הרבה זמן ואנחנו מצליחים לשמור על רמת וירטואוזיות גבוהה למדי.

    אבל יש פה קאץ', יותר נכון 300,000 כאלה לפני התוספות של רכב המבחן, או 325,000 קאצ'ים אחריהם. המחיר של הגולף R מעמיד אותה מול כמה מתחרות לא פשוטות בכלל. במוו 135 תהיה חזקה, מהירה ומתקשרת לא פחות, ה-235 תהיה גם הרבה יותר יפה וייחודית, ואותה S3 תהיה יוקרתית יותר ואפילו תאפשר לכם "להישאר בבית". מי אמר ש"צרות של עשירים" זה רע?

    פולקסווגן גולף R - סיכום

    זאת עומדת להיות שורת הסיכום הקצרה ביותר שכתבתי אי פעם. גולף R היא מכונית מצויינת. אבל יקרה מדי. היא תתאים למי שרוצה את היכולות והביצועים של אאודי S3 ולא רוצה שיראו אותו ב"מכונית יוקרה", אבל לא להרבה אנשים אחרים.

    פולקסווגן גולף R - מפרט טכני

    פולקסווגן גולף R

    dddd