תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

יום הולדת 20 ל-ESP

אומרים מזל טוב לאחת מהמערכות הכי חשובות בהיסטוריה של עולם הרכב

  • 03-05-2015
  • מאת: פבל צ'רניצקי

אוקיי, נכון, אתם צודקים. מערכות בקרה אלקטרוניות כאלה ואחרות היו קיימות כבר לפני למעלה מ-30 שנה. הראשונות ביותר היו מערכות בקרת משיכה או TC באנגלית (ראשי תיבות של Traction Control), שיכולות לגלות החלקה של אחד הגלגלים בזמן האצה ולהפעיל את הבלם שלו על מנת להפסיק את הסחרור ולהחזיר לאותו גלגל אחיזה. מאוחר יותר פיתחו יצרניות נוספות מערכות רבות ומגוונות, חלקן חוברו למערכות היגוי לכל ארבעת הגלגלים, חלקן עבדו בשיטות שונות ומשונות, אבל מטרת כולן הייתה אחת - לשמור אתכם מחוץ לתעלה בצד הכביש.

אבל כל המערכות שהיו קיימות קודם לכן, עבדו כאמור בשיטות רבות ומגוונות, בעוד מערכת בקרת היציבות האלקטרונית כפי שאנחנו מכירים אותה, הותקנה במכוניות סדרתיות רק בשנת 1995. שלוש היצרניות הראשונות להציע את המערכת היו מרצדס ובמוו, שהטמיעו ב-S600 קופה ובסדרה 7 (בהתאמה) את המערכת של חברת בוש, וטויוטה, שהתקינה גרסה שלה למערכת אותה היא כינתה VSC (או Vehicle Stability Control). מספר שנים מאוחר יותר, החליטה טויוטה לשנות את שמה של מערכת היציבות שלה ל-VDIM, (ראשי תיבות של Vehicle Dynamics Integrated Management) בו היא משתמשת עד היום. דווקא במירוץ הזה, אאודי, הצלע השלישית המסורתית למרצדס ובמוו, פיגרה מאחור והטמיעה מערכת שהייתה מותאמת לעבודה עם מערכת ההנעה הכפולה שלה, קוואטרו.

פעולת מערכת ה-ESP

מערכת היציבות האלקטרונית - או ESP כפי שהוא מכונה (ראשי תיבות של Electronic Stability Program) וחברתה, ESC (או Electronic Stability Control) עובדות באופן זהה למעשה והשוני היחיד ביניהן הוא עניין השם בלבד. בזמן פניה, מודדות המערכות ארבעה פרמטרים. השניים הראשונים הם זווית ההגה ומצב המצערת, ומהם מסיקה המערכת את הכיוון שאליו רוצה הנהג להתקדם. שני הפרמטרים האחרים הם האצה צידית והפרש מהירויות בין ארבעת הגלגלים. מאלה יכולה המערכת להסיק מהו הכיוון אליו מתקדם הרכב בפועל שכן כל ארבעת הגלגלים מסתובבים כל אחד במהירות שונה. אם המערכת מזהה הבדל משמעותי במהירות של אחד הגלגלים, היא מסיקה שהוא מחליק ולכן היא מפעילה את הבלם על אותו גלגל ובכך מתקנת החלקות ועוזרת לשמור על קו הפניה. פרמטר נוסף שמודדת המערכת הוא זווית הגלגול, אותו המערכת מנטרת כל העת על מנת להימנע מפעולה אגרסיבית מדי או לתקן פעולות אגרסיביות שעלולות לגרום להתהפכות של הרכב.

הפריצה הגדולה של מערכות ה-ESP הייתה בשנת 1998 בעקבות מקרה מביך שכלל מרצדס A קלאס. במהלך "מבחן אייל", בו מאיצה המכונית לעבר מכשול (בובה בדמות אייל) למהירות של 80 קמ"ש ואז צריכה לבצע פעולת התחמקות על מנת לברוח מאותו אייל. מרצדס A קלאס, שהוצגה באותה שנה, נבחנה במבחן ונכשלה בו בצורה קטסטרופלית כשהיא מתהפכת ומסיימת על הצד. בתגובה, הכריזה מרצדס על ריקול רחב היקף והחזירה יותר מ-130 אלף מכוניות למוסכים והתקינה בהן את מערכת ה-ESP שאיתה עברה ה-A קלאס את המבחן בהצלחה.

ומאז הכל היסטוריה. המערכת החלה לזלוג למכוניות עממיות יותר והפכה לתקן מחייב בארצות רבות. גם בישראל הפכה המערכת להיות חובה בכל מכונית שנמכרת בישראל החל מהראשון לינואר 2010. חובה שגרמה להפסקת הייבוא של מספר מכוניות, בהן סוזוקי ג'ימני, שהייבוא שלו הופסק עד לתחילת שנה זו.