תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

מסירות 2014 – ג'יפונים ורכבי פנאי-שטח

יותר ויותר רכבי פנאי שטח וג'יפונים עלו השנה לכביש. מוביל את הקטגוריה בשנת 2014: מיצובישי אאוטלנדר.

  • 06-01-2015
  • מאת: אלירן אברזל

שנת 2014 הייתה עוד שנה נהדרת לסגמנט הג'יפונים בישראל. נהדרת, אך גם מלאת תהפוכות. קצת קשה להגדיר את הסגמנט הזה, שהולך ומתמזג עם סגמנטים סמוכים. האם סוזוקי קרוסאובר הוא ג'יפון? אולי, בסוזוקי מנסים כנראה לשווק אותו ככזה, אבל מבחינתנו הוא רכב משפחתי. ומה לגבי מיצובישי אאוטלנדר? הוא ג'יפון, זה די ברור, אבל בפועל יותר ויותר משפחות קונות אותו כתחליף למיניוואן בזכות שבעת מקומות הישיבה שהוא מציע כאופציה. ועוד לא הזכרנו את גרסת הבסיס החדשה שלו, עם חמשת מקומות הישיבה והגיר הידני, שמתומחרת ישירות מול הג'יפונים הקטנים.

הג'יפונים ש"זכו" להיכנס לטבלאות שבכתבה זו הם בעיקר ג'יפונים עממיים (כלומר ללא ג'יפונים של מותגי היוקרה) ואת החלוקה לפי גדלים עשיתי בעיקר על בסיס הפלטפורמה עליה מתבסס הג'יפון. בעיקר, אבל לא רק על סמך הפלטפורמה, שכן סובארו XV או סקודה יטי מבוססים על פלטפורמה של מכונית משפחתית ולא של סופר-מיני. אבל מבחינת מחיר הם ממותגים, לפחות בישראל, כקרוסאוברים קטנים ולא כקרוסאוברים בינוניים ומעלה. אתם מוזמנים לערער על החלוקה שלי בפורום.

סובארו XV

זאת ללא ספק הייתה שנתו הגדולה ביותר של מיצובישי אאוטלנדר. רכב הפנאי הזה, שהיה אפור ומנומנם למדי בשני הדורות הקודמים שלו, הפך בשנים 2013 ו-2014 לסיפור הצלחה מקומי של מיצובישי כשהוא מסיים את שנת 2014 כרכב הפנאי שטח הנמכר ביותר בישראל. נושף בעורפו מאזדה CX-5, שאולי זכה לעיצוב נאה יותר אך מחירו גבוה יותר והוא מגיע ללא אופציה ל-7 מקומות ישיבה. הדואליות הזו של האאוטלנדר, בין סגמנט הג'יפונים לסגמנט המיניוואנים, עושה ככל הנראה את כל ההבדל.

צמד הקוריאניות יונדאי ix35 וקיה ספורטאז' נהנו משנה טובה מאוד, בעיקר בשל גרסאות בסיס חדשות שהושקו לשני הדגמים. גרסאות בסיס אלו צמצמו עוד יותר את הפער, הקטן ממילא, בין הג'יפונים הבינוניים לג'יפונים הקטנים. אך למרות שנת שיא במכירות של שני הדגמים, הם נותרו מאחורי צמד היפאניות של מאזדה ומיצובישי.

יונדאי ix35

בקבוצת הג'יפונים הקטנים יותר ניכרת מאוד התחרות החדשה שנכנסה לשוק לקראת אמצע-סוף 2013. ניסאן ג'וק, שהיה השליט הבלתי מעורער של הקטגוריה, צנח השנה בשיעור של כ-30 אחוז לעומת שנת השיא שלו (2011). לאן נעלמו כל הרוכשים? הם לא עזבו את הקטגוריה אלא עברו למותגים אחרים. שברולט מסיימת את השנה עם נתון מסירות מדהים לטראקס שלה. סובארו, שהשיקה בקיץ 2014 גרסת בסיס חדשה ל-XV, בוודאי גנבה גם היא לא מעט לקוחות. על הנייר (ולמעשה גם בפועל) מציע ה-XV חבילה טובה יותר – הנעה כפולה קבועה, יכולת שטח אמיתית, מרווח פנים עדיף ותא מטען גדול יותר.

ויש גם אכזבות. מסתבר שלא מספיק להשיק בישראל ג'יפון כדי לזכות בנתח משמעותי מהשוק, צריך גם לדעת לתמחר אותו היטב ולשווק אותו. אופל מוקה, למשל, אחיו התאום של הטראקס, לא זוכה כאן ולו לעשירית מהצלחתו של האח הזול מבית שברולט. המוקה סוגר את טבלת הג'יפונים הקטנים עם נתון מסירות מאכזב מאוד. גם מכירותיו של סקודה יטי הצטמצמו מאוד השנה, למרות מתיחת הפנים שעבר במהלך השנה )ואולי דווקא בגללה(.

סקודה יטי

בשנת 2014 שלטה קטגוריית הג'יפונים (מכל הגדלים) על כמעט 14 אחוזים משוק הרכב החדש בישראל ונתון זה צפוי לגדול עוד יותר במהלך שנת 2015. לחגיגה הזו צפויים לתרום לא מעט ג'יפונים חדשים שיושקו כאן במהלך שנת 2015 והצפי הוא שהקטגוריה הזו בהחלט צפויה להמשיך ולגדול על חשבון קטגוריית המשפחתיות מחד וקטגוריות המשפחתיות הגדולות מאידך.

בין רשימת ההשקות החשובות ביותר של שנת 2015 אפשר למצוא את דאצ'יה דאסטר, הג'יפון העממי החדש של קבוצת קרסו שאמנם יגיע ללא תיבת הילוכים אוטומטית, אך לדברי היבואן יציע תג מחיר אטרקטיבי מאוד ואופציה למנוע דיזל חסכוני. מאזדה תשיק כאן את ה-CX-3, אח קטן ל-CX-5 המצליח שיתבסס על פלטפורמת ה-2 החדשה. סוזוקי תשיק כאן את הויטרה החדשה, גרסה מקוצרת ומעוצבת יותר של הקרוסאובר המוכר.

וזה עוד לפני שהזכרנו את קיה סורנטו החדש, האחים שהופרדו בלידתם פיאט 500X וג'יפ רנגייד, סיטרואן C4 קקטוס, סאנגיונג טיבולי, הונדה HR-V ומתיחת פנים לניסאן ג'וק הוותיק. צפו להתפתחויות משמעותיות במהלך השנה הקרובה.

ג'יפונים גדולים ובינוניים:

מסירות ג'יפונים בינוניים וגדולים

ג'יפונים קטנים:

מסירות ג'יפונים קטנים

dddd