אאודי S1 - מבחן דרך

אאודי A1

דברים טובים באים באריזות קטנות, ואאודי S1 באה באריזה קטנה מאוד, מה זה אומר על הטיב שלה? מבחן דרך לגנרטור החיוכים התורן של אאודי

  • 11-12-2014
  • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

"מזל שיש לה פנסי קסנון" שמעתי את עצמי ממלמל לעצמי. הפנייה, שהייתי יכול להישבע שהייתה 400 מטר מלפנים ממש חצי שניה קודם, כבר מתרחקת במראה האחורית מוארת באדום. קלאץ', הילוך שלישי, הטורבו נכנס לפעולה, מערכת ההנעה הכפולה מתקנת קמצוץ היגוי יתר והאאודי S1 יורה אותי לעבר הפניה הבאה.

12 שעות קודם, 7 בבוקר. אני עומד ומתסכל על ה-Pocket Rocket החדש של אאודי ומוצא את עצמי מול מכונית מאוד מושכת, הפתעה לא קטנה ביחס ל-A1 שתמיד נראתה לי מעט גמלונית. גרסת הסופר-פסיכו-ספורט שלה מצליחה איכשהו לקחת את העגלגלות וליצוק אותה למשהו שאי אפשר לטעות לגביו.

אאודי S1

מכל צד שתסתכלו עליה, אאודי דאגה שתבינו טוב טוב מה בדיוק עומד מולכם. מלפנים אלה הפנסים שקיבלו עיצוב חדש ונגיעות של "אדום בעיניים", הגריל המוחצן, וכמובן תג ה-S1 ליד ארבעת הטבעות. בצדדים אלו חישוקי 18 אינץ' שמחביאים קאליפרים אדומים עם הכיתוב S1 ומשאירים מקום רק לצמיגים בחתך 215/40 שצמחו ל-225/35 ברכב המבחן, ומאחור מיישרים אליכם מבט ארבעה (כן, ארבעה!) פתחי מפלט ו-ניחשתם נכון, תג S1.

5 דקות מאוחר יותר אני כבר ספון במושב הנהג של האאודי הקטנה. לחיצה, הנעה, וכך התחיל אחד הימים הכי טובים בקריירה הקצרה שלי. עיצוב הפנים מעט רגוע יותר, אך ללא ספק ממשיך את אותו מוטיב, עם תגי S1 המעטרים פחות או יותר כל מקום שבו מחלקת העיצוב של אאודי הצליחה למצוא כמה סנטימטרים רבועים פנויים, כדי שחס וחלילה לא תשכחו ששפכתם 232,000 שקלים על סופר מיני, אבל לעניין המחיר נחזור מאוחר יותר.

מעבר להיותה מכונית, אאודי S1 היא חוויה, ולכן אשתדל להעביר כמיטב יכולתי את עצם החוויה ואמנע מלהעמיס עליכם נתונים ומספרים אותם תוכלו למצוא במפרט הטכני שמצורף בסוף הכתבה או דברים שמהם תוכלו להתרשם באולם התצוגה. באותה נימה ובמעמד זה, אמנם מדובר במידה מסויימת בניגוד אינטרסים, אך אני רוצה שתפסיקו לקרוא, תרימו טלפון לסוכנות אאודי הקרובה לביתכם ותקבעו נסיעת מבחן. אחר כך תמשיכו לקרוא.

אאודי S1

סיימתם? יופי, אפשר להמשיך. בניגוד למידות החיצונית הקטנות, בשני המושבים הקדמיים יש די מקום לנהגים בגודל ממוצע, ולמרות שמצאתי את ברך ימין שלי מתחככת לעיתים בקונסולה המרכזית, אין תלונות מעבר לכך. מאחור המצב שונה בתכלית, מרווח הברכיים סביר, אבל בידוד הגג נוגס המון ממרווח הראש ואפילו אנשים בגובה ממוצע ימצאו את עצמם עושים היכרות קרובה מידי עם קורה C בכל פניה כמעט. אפשר להסיע אנשים מאחור, הם לא יאהבו אתכם על זה, אבל אפשר. מצד שני, אם האופציה השניה היא אוטובוס, הם ימהרו להכנס כדי שיוכלו להרגיש את המכונית הזו ולו במעט.

הדבר העיקרי במכונית שתרצו אתם, וגם שני החברים המצופפים שלכם מאחור, לחוש - הוא המנוע. מדובר על אותו מנוע אשר משרת את פולקסווגן GTI והוא מפיק גם נתונים דומים - 231 כוחות סוס (לעומת 220 בגולף) ב-6,000 סל"ד ומומנט מרבי של 37.7 קג"מ כבר בטווח שבין 1,600 ל-3,000 סל"ד. ולמרות שנראה שיש כאן בור כח די גדול, דווקא מצאתי שהבעיטה של המנוע מורגשת ביותר בטווח שבין 4,000 סל"ד ועד עמוק לתוך הטווח האדום של המד.

למרות משקל לא קטן של 1,390 ק"ג לגרסת שלוש הדלתות שנבחנה (1,415 ק"ג לגרסת הספורטבק), הצליחה ה-S1 לזנק מעמידה למאה קמ"ש תוך פחות מ-6 שניות באופן עקבי למדי. עם זאת, עם כמה שהנתון הזה מעורר השתאות, מדהים אף יותר הוא הזמן שלוקח לה להאיץ מ-80 ל-120 קמ"ש - 4 שניות בדיוק בהילוך שלישי ו-8 שניות לא פחות מרשימות בהילוך שישי, זה שבו אתם לא אמורים לנסות לעשות את זה.

תחילת הנסיעה ב-S1 מלווה בלחיצה על הקלאץ', אין דרך אחרת. לא תוכלו לקבל אותה עם תיבה אוטומטית גם אם תבקשו ממש יפה, אאודי פשוט לא מייצרת אותן ככה. מהלך דוושת המצמד טובה ואפשר להתרגל למשקל שלה מאוד מהר, נקודת החיבור גם היא ברורה למדי, ואם במקרה פספסתם והמנוע נכבה, אם תפעלו מספיק מהר ותלחצו שוב על המצמד, היא תניע בשבילכם ותמנע את ההשפלה.

אאודי S1

ידית ההילוכים גם היא פועלת טוב ומסילת ההילוכים מחולקת כך שההילוכים 1-4 נמצאים קרוב למדי אחד לשני, כך שכאשר תנוח עליכם המוזה ותחליטו לצאת לתקוף פניות תוכלו להחליף את ארבעת ההילוכים הראשונים במהירות. מסילתם של שני ההילוכים האחרונים ממוקמת ברווח מעט גדול יותר, על מנת שלא תמצאו את עצמכם מכניסים להילוך חמישי במקום שלישי במהלך סשן נהיגה סוער.

במהלך אותו סשן נהיגה סוער, זה שפתח את הכתבה, מצאתי את עצמי נוהג - או שמא נאחז בכל כוחי - במכונית שהתיאור הטוב ביותר עבורה הוא "יתוש טורבו". למה יתוש? כי למרות שמדובר כאן במכונית לא קלה, 1,400 קילו כאמור, ההגה הזריז, בסיס הגלגלים הקצר והאפשרות לשלוח כח לגלגלים האחוריים, מאפשרים לה  לשנות כיוון בהרף עין ולירות עצמה לתוך פניות במהירויות לא הגיוניות בעליל. למה טורבו? כי יש לה טורבו, מה למה?

האחיזה פנומנלית, ולמרות האפשרות לכבות לחלוטין את בקרת המשיכה והאחיזה, היא ממשיכה לאחוז ולאחוז הרבה אחרי שהאומץ וכישורי הנהיגה שלי כבר מזמן דופקים על החלון ומבקשים ממני לעצור בצד. תרשו לי להיות בוטה לרגע, כדי לגרום ל-S1 לאבד אחיזה, או להפגין איזשהו שמץ של אי שביעות רצון, צריך להיות אידיוט, אידיוט מוחלט. תשכחו כל מה שידעתם על קווי פניה, בלימה בקו ישר, חזרה לגז בתזמון הנכון, ה-S1 עובדת במתכונת של "שגר ושכח", רק תכוונו אותה לאן שאתם רוצים להגיע והיא תעשה את העבודה עבורכם.

אולי מצטיירת כאן מכונית "קלינית", "סטרילית", מהירה אך לא מרגשת, אך אין זה הדבר. השלדה המצויינת של ה-S1 מצליחה להעביר די והותר מידע לבסיס המושב, וההגה השמנמן מצליח לספר לא רע בכלל אודות מה שקורה מתחת לגלגלים הקדמיים. אם תקשיבו מספיק טוב, תדעו שעומדת להיגמר האחיזה מספיק זמן לפני שזה יקרה בפועל - אם תהיו אמיצים מספיק.

נחזור רגע לקרקע ולעולם האמיתי, שהרי עם כל הצער שבדבר, נהיגות לילה משוחררות רסן בכבישי הצפון ההרריים מהווים רק חלק קטן מחיינו ורובינו "מבלים" בעמידה בפקק, ארבעה מילימטרים מהמכונית האפורה שלפנינו. ואחת ההפתעות הגדולות של המבחן היא דווקא כאן, ברחובות המצולקים והכבישים השבורים בין המשרד לבית. אל תטעו, אאודי S1 היא לא מכונית נוחה, אבל בזכות בורר מצבי הנהיגה שמאפשר לבחור בין מצב Auto, Sport, ו-Efficiency שהופך את המתלים לרכים יותר, ההגה לקל יותר ודוושת התאוצה לפחות עצבנית, היא מצליחה לשכך את פגעי האספלט באופן לא רע בכלל, ואפילו מפתיע לטובה.

אאודי S1

אוקיי, דחיתי ודחיתי, אבל אני מניח שלא שכחתם שהבטחתי להתייחס לסוגיית המחיר, אז הנה. המחיר של ה-S1 מהווה בפני עצמו חסם די מרתיע, 232,000 הם הרבה מאוד שקלים להוציא על סופר מיני, איכותית וביצועיסטית ככל שלא תהיה. אבל כאשר בוחנים אותה מול המתחרות - בקטגוריית המחיר, מאחר שמתחרות ישירות פשוט אין לה - מוצאים מכוניות דוגמת אותה גולף GTI שהיא כמובן המתחרה המתבקשת והקרובה ביותר, וגם דגמים נוספים, ביניהם אלפא ג'ולייטה תלתן, פורד פוקוס ST ועוד מכוניות ספורטיביות שמחירן נעים סביב 220,000 ש"ח. מוצאים מכונית שמספקת את אחת מחבילות הביצועים הטובות והמהנות ביותר בהן נתקלתי. נכון, היא פחות מרווחת, פחות שימושית, אבל פה בערך נגמרים ה'פחות'ים, כי את כל מה שרציתי ממנה, היא עשתה 'יותר' - יותר מהר, יותר חזק, יותר מהנה, ויותר עצוב ברגע הפרידה.

17 שעות מאוחר יותר, התאריך בשעון מתהפך בעצלתיים, נורת הדלק נדלקת ואני נכנס לתחנה הקרובה ומשקה את ה-S1 בפעם השניה מאז אותו בוקר, הסיבה - מעל ל-500 קילומטרים שעברנו יחד. למרבה ההפתעה, חישוב זריז מראה לא פחות מ-10.1 קילומטרים לליטר, וזאת בתנאי נהיגה לא קלים. קשה להתאפק איתה.

אאודי S1 - סיכום

יש מכוניות שגורמות לכם לרצות לצאת באמצע הלילה רק כדי לעשות עוד נסיעה קטנה, ויש מכוניות שגורמות לכם להפוך את הרצון למעשים ובאמת לצאת ולנהוג. אאודי S1 היא אחת מיחידות סגולה שמשתייכות לקבוצה השניה. יתרה מזו, היא אחת המכוניות הספורטיביות הקטנות הטובות ביותר שהיה לי העונג לנהוג בהן. האם היא יקרה? בהחלט. האם היא שווה את המחיר? כן. בלי צל של ספק. היא מאובזרת, איכותית, חזקה, מהירה, מהנה, ואולי לא פחות חשוב, מגיעה עם שלוש דוושות. אפילו בפן ההגיוני היא מצליחה לסמן ב-וי בכמה סעיפים, היא פחות מענישה מהמצופה בנסיעה בעיר ואפילו מצליחה להיות חסכונית למדי.

מדובר על מכונית שאם מצליחים לשפוט נכון, כלומר יותר עם הלב ופחות עם הראש, מתגלה מכונית כמעט נטולת חסרונות שנתפרה במדויק ללקוחותיה הפוטנציאליים. אלה שמוכנים לסלוח לה על המרווח המצומצם, היעדר תיבה אוטומטית, ו...זהו בעצם, ימצאו כאן מכונית שיהיה קשה מאוד לגרום להם לצאת ממנה.

אאודי S1 בקטלוג הרכב של CarsForum
אאודי S1 - מפרט טכני להורדה

אאודי S1

dddd