תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • טויוטה
  • טויוטה לנד קרוזר
  • טויוטה לנד קרוזר המחודש 2014 – חלק ב' - מבחן שטח

    טויוטה לנד קרוזר

    לא שכחנו, טויוטה לנד-קרוזר הוא גם רכב שטח קשוח. יואב לקח אותו לטיול של סוף שבוע במדבר וחזר עם מסקנות מהשטח, תרתי משמע.

    • 25-04-2014
    • מאת: יואב פולס | צילום: אמיר הנדל-ענבל

    לחלק א' של מבחן הדרך (מבחן הכביש) - לחצו כאן

    נתחיל מהסוף. טויוטה לנד-קרוזר החדש (סדרה 150) נושא את השם בזכות ומספק את הסחורה בשטח כמו אחיו הגדולים (סדרות ה-100 וה–200). הוא אינו חף מחסרונות, אבל כשנסכם אותם נבין שחלקם הם בגדר פיינשמקריות וסביר להניח כי 99.5% מהרוכשים לא ירגיש בהם.

    עם חזרתנו מהשטח, נשאלתי על ידי הבוסית איך היה. עניתי שהיה נפלא.
    "ואיך האוטו?" היא שאלה.
    "מרשים מאוד, אחלה אוטו" עניתי.
    "אז למה לא תפרגן לעצמך אחד כזה?" היא ממשיכה.
    "הוא עולה 370 אלף שקלים" עניתי.

    "XXXX$# @#&$!!!  *&*)^%???" היא ענתה. וזו לדעתי הבעיה של הקרוזר החדש.

    אם נחשוב על המתחרים הטבעיים של הקרוזר החדש נגלה מצד אחד את מיצובישי פג'ארו קינג המוכח על יתרונותיו וחסרונותיו או הג'יפ גרנד צ'ירוקי עם 5 מקומות. מהצד השני גם את הלנדרובר דיסקברי 4 היוקרתי. למי שרוצה רכב שטח קשוח עם הילוך כח לא נשארו הרבה אפשרויות. חלק גדול מהמתחרים עבר למבנה של שלדה אחודה עם מתלים נפרדים, באותה ההזדמנות נפתרו גם מהילוך הכח.

    טויוטה לנד-קרוזר שומר אמונים לתצורה הבסיסית של שלדת סולם עם סרן אחורי חי ומתלים נפרדים מקדימה. על השלדה הלבישו מהנדסי טויוטה תא נוסעים מרווח מאוד לשתי השורות הראשונות, עם נגיעות יוקרה כמו ריפודי עור, מערכת מולטימדיה, חשמול מלא למושבים, סאן-רוף ובקרת אקלים עם 15 אזורי זמן שונים. על כל אלה ירחיב אלירן בחלק הראשון של המבחן. אני כאן בשביל הבוץ. 

    טויוטה לנד קרוזר 2014

    בשעה 06:30 מתייצבים בחניה שלי ארבעה גברים חסונים וטויוטה לנד-קרוזר חדש אחד. אני מצטרף, במושב האחורי, באמצע. בדרך כללי סיטואציה כזו הייתה גורמת לי לנטוש את הג'אמוס היפני ולעלות על הפראדו הקשיש שלי. אבל להפתעתי שלושה גברים, 'פול סייז' כל אחד מהם, יושבים במושב האחורי וכולנו נהנים ממרחב מחייה נאות. למרות שהייתי מחליף את שניהם בבנות המין היפה ומתלונן שצפוף, שלושתנו יושבים בנוחות. ללא ספק פלוס גדול ללנד-קרוזר החדש.

    מתחילים לנסוע. האוטו שקט, נוסע בנינוחות על הכבישים המשובחים של גוש דן בואכה צומת בית קמה. נפגשים עם שאר החבר'ה, שותים קפה קצר ומדרימים לירוחם כדי לרדת למכתש הגדול ולעשות את המסלול של מעלה אברהם. בכיוון עליה, מקווה שלא חשבתם אחרת.

    גם בדגם הזה טויוטה ויתרו על נעילת הדיפרנציאל האחורית המקורית (שאהובה כל-כך על עכברי השטח) וציידו את הג'אמוס בבקרת משיכה יעילה עם נעילת דיפרנציאל מרכזי. הדורות הראשונים של בקרות המשיכה (נועלת באמצעות המעצורים את הגלגל שבאוויר ובכך מעבירה מומנט באמצעות הדיפרנציאל הרוחבי לגלגל לו יש אחיזה בקרקע) הגיבו לאט ולעיתים גרמו לרכב לאבד את מומנט התנועה הכל-כך חשוב בשטח. לא כאן. בקרת המשיכה יעילה, מגיבה כהרף החלקה ומסייעת לתנועה זורמת ורציפה.

    טויוטה לנד קרוזר 2014

    המהירות בשטח אינה גבוהה ואנחנו משלבים להילוכים הנמוכים – LOW  בשפה של אנשי שטח. השילוב מתבצע בעצירה מלאה, כשתיבת ההילוכים ב-N. שלוליות בוץ טרי מאירוע הגשם האחרון ממלאות את השביל, ומרבדים סגולים וירוקים שזוכרים עדיין את אירועי הגשם בדצמבר ממלאים את הדרך. שיחי הרותם פורחים בלבן וממלאים את המדבר בבישום עדין. כיף גדול. 

    הצמיגים המקוריים של טויוטה לנד-קרוזר הם במידה 265/65/17 והם צמיגי כביש. לחץ האוויר גבוה, החלטנו שלא להוריד אוויר ולראות מה יקרה. 
    הנסיעה בשטח ברכב עמוס בנוסעים וציוד לא עושה רושם על הג'אמוס. שלוליות הבוץ לא מורגשות והאוטו מושך ללא כל קושי. הנה אנחנו בתחתית מעלה אברהם. בודקים את מצב תיבת ההעברה בתא הנוסעים - דיפרנציאל מרכזי נעול ומצב LOW בגיר. מתחילים לטפס בזחילה, שומרים על סל"ד נמוך בין 1000 ל-1200 סל"ד. האוטו לא מתרשם. אין החלקות גלגלים, אין מלחמות. סיבוב חד ימינה עם הצלבות – לא מורגש.

    מגיעים למדרגה הגדולה. סלע גדול באמצע המעלה מלא סימני צמיגים וחריצי דיפרנציאלים. הוא מסתכל על הג'אמוס המלוכסן, כאילו אומר לו "אוף כמה כמוך ראיתי כאן, תסתכל על הצלקות שעלי!". הג'אמוס בשלו. גז עדין, רגלים קדמיות על המדרגה, רגלים אחוריות והופ, אנחנו למעלה. הג'אמוס כאילו שואל "זה הכל? לא הבטחתם שטח?".

    טויוטה לנד קרוזר 2014

    למען הסדר הטוב, כל רכב שטח עם הילוך כח יעלה את מעלה אברהם. יחד עם זאת – רכבים נמוכים יגרדו את הגחון, טנק הדלק, פגושי הפלסטיק נמוכים ועוד. בלנד-קרוזר זה פשוט לא קורה. דבר נוסף – אם אין לכם ניסיון בנהיגת שטח אל תגיעו לשם לבד! בכל מקרה אני לא ממליץ לאף אחד לנסוע לבד בשטח.

    עברנו את המעלה, והנה אנחנו בתצפית יפהפייה על המכתש הגדול. ממשיכים במסלול. לעיתים שבילים סלולים שללא קושי רואים בהם מהירויות על גבול החוקי בכביש מהיר, ולעיתים זוחלים בתוך ערוצי נחל מלאי מים, הלנדקרוזר עושה הכל בקלות. הוא באמת לא מתאמץ. אוטו מרשים מאוד.

    איכות הייצור גבוהה. אין קרקושים, אין ויברציות, הכל מהודק היטב ונראה שיחזיק מעמד הרבה זמן. במקרה הזה חובת ההוכחה היא על טויוטה לנד-קרוזר, אחרי שדגמים ישנים שלו סבלו מבעיות שונות באיכות ההרכבה והחומרים - דשבורד רועש ומקרקש (בדגמים שעד 2002) או פלסטיקה מתבקעת ונסדקת (בדגמים שהחל מ-2003). אני נוטה להאמין כי הלקחים הופקו כחלק ממתיחת הפנים והדגם החדש יפנק באיכות גבוהה.

    טויוטה לנד קרוזר 2014

    לחובתו של טויוטה לנד-קרוזר אני יכול למנות מספר דברים שלא אהבתי:

    1. הגלגל הרזרבי תלוי מתחת לתא המטען, מבחוץ. במשפחת הקרוזרים החדשה יש גם כאלה בהם הרזרבי תלוי על הדלת האחורית – זה המקום הנכון לטעמי לגלגל רזרבי ברכב שטח. אם יש אפשרות להזמין את הקרוזר גם עם רזרבי מתחת לתא המטען וגם עם דלת אחורית עם רזרבי – רווח כפול.

    2. החלק העליון של הקונסולה המרכזית, פתחי האוורור ומערכת המולטימדיה – משהו בעיצוב או במבנה שלהם לא מצטיין, וזה אנדרסטייטמנט. על אחת כמה וכמה כשמתחת יש תא ענק לאכסון סנדוויצ'ים. הוא כל ככך גדול שאולי אפילו אפשר למקם בו כלב צ'יוואווה בנוחות. מה חשבו מהנדסי טויוטה כשתכננו את הגוש הזה שמזדקר מהדש-בורד? אין לי מושג, זה מטריד.

    3. ידיות האחיזה בדלתות הקדמיות, ביחד עם מתגי החלונות החשמליים, ממוקמים לא נוח. אבל אולי זה אני ועודף הקפה שלי על הבוקר.

    4. תחתית המרכב חושפת מיכל דלק פגיע משהו ומיגון שלו (ושל כמה איברים חיוניים נוספים) יפחית מעט ממרווח הגחון. המיגון הזה לא הכרחי בעבור רוב הנהגים, אבל יש לתת את הדעת לחלקים החשופים בעת נהיגה בשטח.

    5. אני הייתי מעדיף את הלנד-קרוזר שלי עם צמיגים בעלי פרופיל AT על פני צמיגי הכביש בהם הוא נעול.

    טויוטה לנד קרוזר 2014

    טויוטה לנד קרוזר 2014 - סיכום

    אז מה היה לנו שם? טויוטה לנד-קרוזר ארוך, שנושא את שם המשפחה הכל-כך מחייב הזה בזכות. כמה בעיות בסיסיות אך לא מהותיות. עבירות מצוינת, נסיעה נעימה ושקטה בכביש. בהחלט רכב מצוין.

    האם הייתי קונה אותו? שאלה מצוינת, ואני סבור שזו שאלת המפתח. ברור כי קהל היעד שלו לא נמנה עם הצעירים במדינה המוחים כנגד עלויות המחיה. מי שהפרוטה מצויה בכיסו ייהנה מרכב שטח מצוין שייקח אותו בבטחה לשטח, וגם יחזיר אותו הביתה בשלום ללא ביקורים יזומים במוסך.

    מי שקנה אותו יכול בסבירות גבוהה מאוד לדעת כי גם כשירצה למכור אותו הוא יקבל מחיר מצוין, ויעידו על כך המחירים הגבוהים בהם נסחרים לנד-קרוזרים משומשים. מניה בטוחה. אני אמתין ארבע שנים ואקנה אחד כזה משומש ששימש כ "סופר ג'יפ" (רכב שטח שמיועד לקניות בסופר, להסיע את הילדים לחוגים ולהביא את הארונית מאיקאה) ואז נצא להפליג יחדיו אל עבר השקיעה.

    אחלה אוטו!

    טויוטה לנד קרוזר בקטלוג הרכב של CarsForum
    טויוטה לנד קרוזר 2014 - מפרט טכני להורדה

    טויוטה לנד קרוזר 2014

    dddd