תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • לקסוס
  • לקסוס IS
  • לקסוס IS 300h החדשה – מבחן דרך

    לקסוס IS

    משפחת ה-IS החדשה של לקסוס מושקת בישראל בגרסה היברידית בשם 300h. האם מאחורי העיצוב מסתתרת מכונית נהיגה מרשימה?

    • 20-01-2014
    • מאת: אלירן אברזל

    אם היינו מבקשים ממכם לחשוב על מכונית היברידית, לקסוס IS 300h החדשה לא הייתה כנראה המכונית הראשונה שהייתה עולה לכם לראש. לאורך השנים הרגילו אותנו יצרניות הרכב היפאניות שרכב היברידי מגיע עם עיצוב של חיפושית ולא של מטוס קרב, עם סקס אפיל של צמחוני מחבק עצים (ויסלחו לי הצמחונים שבקהל) ולא עם סקס אפיל של צ'אק נוריס. בלקסוס עבדו קשה מאוד על הלקסוס IS החדשה כדי להוכיח שלפחות מבחינה עיצובית, זאב כן יכול לגור עם כבש והיברידית יכולה להיות גם סקסית. עוד לפני שאני בכלל מתחיל לנהוג אני יכול להגיד - הצליח להם. התמונות, משום מה, לא עושות מספיק חסד עם המכונית הנאה הזאת.

    נחזור רגע אחד אחורה ונשפר עמדות. לקסוס, למי שלא היה מעודכן בעשור האחרון, הוא מותג היוקרה של קבוצת טויוטה. בערך כמו שאינפיניטי הוא מותג היוקרה של רנו-ניסאן או שאודי הוא מותג היוקרה של פולקסווגן. בניגוד ליצרני היוקרה הגרמניים, שמציגים לפחות פעם בשבוע דגם חדש עם איזו תצורת מרכב איזוטרית, בלקסוס שומרים על קצב נמוך יחסית של עדכון דגמים. בתחילת השנה הוצגה כאן ה-LS החדשה, סדאן גדולה שהיא ספינת הדגל של המותג. באמצע השנה הוצג עדכון קל לג'יפון הגדול שלהם, ה-RX. עכשיו מוצג הדור החדש והשלישי במספר של ה-IS, מכונית הסדאן הקומפקטית שאמורה להתחרות במכוניות כמו במוו סדרה 3 או אודי A4.

    לקסוס IS 300h החדשה

    אז העיצוב החיצוני של לקסוס IS 300h החדשה הוא, כאמור, מרשים למדי. קשה להאמין שיצרנית רכב שמרנית כל כך כמו לקסוס מציגה רכב עם פנסים אחוריים שנראים כאילו נלקחו מאיזה רכב קונספט שבחיים לא יגיע לייצור סדרתי. גם החזית, עם הגריל הקדמי המחודד, אולי לא נראה טוב בתמונות אבל תאמינו לי (או שתלכו לאולם התצוגה בהרצליה ותראו בעצמכם) - במציאות הוא נראה הרבה יותר טוב.

    העיצוב הסופר-מודרני ממשיך גם אל תוך תא הנוסעים. האווירה הכללית כאן מזכירה קוקפיט של מטוס קרב, זה בדיוק מה שלקסוס ניסתה לעשות. הקונסולה עוטפת, מחבקת, שלא לומר צפופה ומהודקת מידי. מזל שבלקסוס לא שכחו את השעון האנאלוגי הטיפוסי לכל הדגמים שלהם, אומרים שזה מוסיף נופך אלגנטי לעיצוב. מבחינתי זה די מיותר.

    לקסוס IS 300h החדשה

    תפעול תא הנוסעים של לקסוס IS החדשה זה משהו שדורש מעט הסתגלות. פקדי בקרת האקלים המפוצלת כוללים פס גלילה הפועל על מגע של אצבע, דומה מאוד לפטנט שפגשנו לראשונה אצל קאדילק ATS. גם ידית האיתותים שחוזרת למקומה לאחר הפעלת האיתות גרמה לי לא פעם ולא פעמיים לאותת לכיוון הלא נכון. המסך הצבעוני הגדול שבמרכז הקונסולה המרכזית אינו מסך מגע והתפעול שלו מתבצע דרך גלגלת שמותקנת בסמוך לידית ההילוכים. ופה מתחילה להיות בעיה. טויוטה תמיד התגאתה ברכבים קלים ואינטואיטיביים לתפעול ומלקסוס, שהיא יצרנית הבת שלה, ציפיתי ליותר. התפעול של מערכת הבידור והבקרה על הרכב לא מספיק אינטואיטיבי ובעיקר לא מספיק מהיר. המעבר בין מסך למסך אורך לעיתים שניות ארוכות שנראות כנצח.

    תנוחת הנהיגה ב-IS נמוכה ואינטימית. זה מתחיל כבר משלב הכניסה לרכב, שדורשת התכופפות משמעותית ומנוגדת למגמה הרווחת היום בעולם הרכב, שמושכת לכיוון רכבים גבוהים יותר עם מושב גבוה יותר ופתח כניסה גדול יותר. אם כבר התכופפתם ונכנסתם לתא הנוסעים, תגלו סביבת נהג מאוד עוטפת ומחבקת, אפילו קצת צפופה. ההגה נמוך ולוח השעונים גבוה, זה יוצר תחושה של ראות בעייתית לפנים ולאחור בחניות צפופות. מזל שיש כאן מערכת חיישני חניה היקפיים ומצלמת רוורס כסטנדרט, כך שאין מה לדאוג. תשכחו גם מלהניח את רגל שמאל על הרצפה, תא הנהג צפוף והיא תפגע בהגה. מקומה של הרגל על המסעד, וזהו. אבל המושבים, אוי המושבים. גם בדגם הבסיס בו נהגנו הם פשוט נהדרים.

    בכלל, קשה למצוא מילים רעות על איכות החומרים של לקסוס IS החדשה. תא הנוסעים מרגיש איכותי, נעים למגע, מוצק במידה הנכונה ובאופן כללי - מצוין. אפילו סוככי השמש, נקודה שמשום מה מוזנחת גם אצל חלק מיצרניות הפרימיום, קיבלו כאן תשומת לב מיוחדת ונעטפו בבד נעים למגע. איכות ההרכבה מצוינת, אין שום קרקושים או רווחים מיותרים בתא הנוסעים וגם הקרקושים היחידים שכן נמצאו, הגיעו לבסוף מקופסת סוכריות מנטה שמישהו שכח בתא האכסון הגדול שבין המושבים הקדמיים.

    לקסוס IS 300h החדשה

    כדי להדגיש עוד יותר את הניסיון של לקסוס IS 300h החדשה לאפשר לזאב לגור עם הכבש, ציידה לקסוס את הרכב במערכת ה-Drive Mode Select. במילים פשוטות זה אומר שיש בורר עגול ליד ידית ההילוכים שמאפשר לנהג לבחור בין אחד משלושה מצבים - Eco, Normal ו-Sport. שני המצבים הראשונים מרגישים פחות או יותר אותו הדבר. העברת הבורר למצב Sport תחדד את תגובת המצערת, תהפוך את שעון המערכת ההיברידית לשעון סל"ד וכיוון שמדובר ברכב היברידי עם גיר רציף בו אין קשר מחייב בין הסל"ד למהירות, גם תשמיע קול מלאכותי של מנוע בנזין. וכאן מתחילה הבעיה...

    כי מערכת הקול המלאכותית היא רק הסימפטום שמצביע על מה שהוא, לפחות בעיניי, נקודת התורפה העיקרית של המכונית הזאת. על הכביש המפותל היא מרגישה מלאכותית מידי ולא מספיק מאתגרת. זאת לא מכונית ספורטיבית, למרות שמבחוץ היא נראית ממש כמו אחת כזאת. זאת לא מכונית שתדרבן אותך לנהוג מהר ואגרסיבי בכבישים הררים מפותלים. אז נכון, יש לה הנעה אחורית, כמו שיש בבמוו או בקאדילק, אבל היא כל כך מסורסת שקשה להבחין שהיא בכלל קיימת ולא מדובר בעוד סדאן עם הנעה קדמית "רגילה". וכל זה עוד לפני שהזכרנו את הבלמים, שסובלים מחוסר אחידות בבלימה, תופעה שפגשנו גם בדגם היברידי אחר של הקבוצה - טויוטה קאמרי היברידית.

    רק אל תבינו מזה שמדובר במכונית איטית או אנמית, כי היא לא. טויוטה היא יצרנית הרכב המובילה בתחום יחידות ההנעה ההיברידיות וגם כאן, היא לא אכזבה. ה-IS300h היא מופת ליחידת הנעה היברידית, שמשלבת בין הנעה חשמלית טהורה להנעה משולבת חשמל-בנזין בצורה כל כך חלקה, שרק בעזרת סטטוסקופ (או בעזרת אחד משני המסכים הצבעוניים) תוכלו להבחין במעבר בין הנעה אחת לשנייה. הביצועים אמנם רחוקים מלהיות חורכי אספלט, אבל בהחלט מספיקים כדי להפוך את המכונית הזאת למהירה יותר מקצב התנועה.

    לקסוס IS 300h החדשה

    לקסוס IS החדשה - סיכום

    ה-IS300h היא סדאן קומפקטית יוקרתית וטובה, אפילו טובה מאוד. תא הנוסעים שלה איכותי, יחידת ההנעה ההיברידית שלה מספקת ביצועים נאים אך גם צריכת דלק סבירה (כ-12.5 קילומטרים לליטר בנסיעת המבחן שלנו) ורשימת האבזור שלה נאה כבר בדגם הכניסה (Executive). רוב הלקוחות הפוטנציאליים ימצאו בה בת לוויה נהדרת, שתספק את כל צרכיהם כולל הצורך במקדם הפוזה שנגזר מהעיצוב החיצוני המרשים. אבל מי שמחפש מכונית עם קצת פלפל וקצת הנאה מנהיגה, יתאכזב. כי למרות של-IS300h אחיזת כביש גבוהה וביצועים נאים, מהנה לנהיגה היא לא.

    וכאן כבר נכנסות לתמונה המתחרות. קאדילק ATS, למשל, מגיעה עם מנוע טורבו-בנזין חזק יותר שמספק ביצועים טובים יותר והתנהגות כביש מהנה יותר. מצד שני, לביצועים הללו יש מחיר בדמות צריכת דלק גבוהה יותר (8.5 מול 12.5 קילומטרים לליטר) וגם המושב האחורי ב-ATS צפוף יותר. ויש גם את המתחרות הקלאסיות מגרמניה - במוו סדרה 3, מרצדס C קלאס (דור חדש בדרך לישראל) ואודי A4 - שהן לא פעם ולא פעמיים הבחירה האוטומטית של הלקוחות בקטגוריה זו.

    לקסוס IS החדשה בקטלוג הרכב של CarsForum
    לקסוס IS החדשה - מפרט טכני להורדה

    לקסוס IS 300h החדשה

    dddd