תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • וולוו
  • מרצדס
  • מרצדס CL
  • טכנולוגיות חדשות בשירות הנהג

    מרצדס CL

    וולוו ומרצדס הציגו לאחרונה טכנולוגיות חדשות ומתקדמות שהופכות את הנהיגה לבטוחה יותר. האם מיומנות הנהג הופכת למיותרת?

    • 19-07-2010
    • מאת: מערכת CarsForum

    אולי הנהג הוא החוליה החלשה שאחראית לרוב תאונות הדרכים ואולי לא, מה שבטוח הוא שיצרניות הרכב לא לוקחת צ'אנס ומתכננות יותר מערכות אלקטרוניות חכמות שייקחו את השליטה ברכב ברגעים הקריטיים מיידי הנהג ויעבירו אותה ליידי המחשב.

    נדמה שעם מערכת בקרת יציבות (ESP) שאינה מתנתקת כבר למדנו, איכשהו, לחיות. בקרת היציבות הפכה לחובה ברכבים שנמכרים בארץ מתחילת השנה, וברוב המקרים הגדילו לעשות יצרני הרכב ולא אפשרו ביטול זמני של המערכת, גם ברכבים ספורטיביים שמיועדים לנהגים מיומנים. הלכה למעשה, מערכות אלא מפקיעות את השליטה מיידי הנהג במקרים של אובדן אחיזה קריטי ומחזירות את הרכב למסלולו המיועד. עכשיו מזכירות לנו וולוו ומרצדס שהעתיד של מערכות הבטיחות הרבה יותר ממוחשב והרבה פחות אנושי.

    על מתיחת הפנים של המרצדס CL סיפרנו לכם בשבוע שעבר.

    במסגרת מתיחת הפנים של הCL תקבל המכוניות שתי מערכות בטיחות חדישות ומעניינות.

    הראשונה היא מערכת ה-Active Lane Keeping Assist. מערכת זו מבוססת על מצלמה חדישה המותקנת בשמשה הקדמית של המכונית. מחשב מהיר מפענח את התמונות שמשדרת המצלמה, מפענח אותן ומזהה בדיוק רב את מיקום המכונית בתוך נתיב הנסיעה. במקרה של סטייה לא מתוכננת מנתיב הנסיעה ישלח המחשב רטט עדין אל גלגל ההגה של המכונית בכדי להתריע לנהג על הסכנה. לא עזר? המחשב יפעיל את מערכת הESP ינסה להחזיר את הרכב למסלול תוך שימוש בבלימה מתוכננת ומתוזמנת של חלק מהגלגלים.

    המערכת השנייה היא מערכת Active Blind Spot Assist. מערכת זו מבוססת על מכ"מ המותקן בצידי הרכב. המכ"מ מזהה רכבים אחרים הנמצאים בצידיה של המרצדס ומתריע לנהג על קיומם בעזרת שתי נורות אזהרה צהובות במראות הצד. במידה והנהג מאותת ומנסה לעבור נתיב כשנורת האזהרה דולקת, צבעה יתחלף לאדום וצפצוף אזהרה ישמע בתא הנוסעים. לא עזר? גם כאן, המערכת תפעיל את מערכת הESP ותחזיר את המכונית לנתיב הנסיעה המקורית. את המערכת זו אמנם פגשנו בעבר במספר רכבי יוקרה אחרים (למשל BMW סדרה 7), אבל השילוב שלה עם מערכת Active Lane Keeping, אופי הפעולה שלה והתזמון בו הושקה גורמים להרמת גבה מסוימת.

    Active Blind spot

    גם וולוו הציגה לאחרונה כמה מערכות בטיחות מתקדמות.

    הS60 והV60 החדשות ששיווקן יחל בקרוב יצוידו במערכת בטיחות מתקדמת למניעת פגיעה בהולכי רגל. המערכת של וולוו מבוססת גם היא על מצלמה חדישה המותקנת בשמשה הקידמית ועל מכ"מ המותקן בחזית הרכב. המערכת של וולוו מתוכננת לפעול בסביבה עירונית ולצמצם למינימום את כמות הנפגעים בקרב הולכי הרגל. איך זה עובד? וולוו העלו לרשת סרטון קצר המדגים את אופי הפעולה של המערכת ואת החשיבות שלה. בקצרה, המערכת מזהה הולכי רגל שעתידים להתפרץ אל הכביש בעזרת המכ"מ והמצלמה, מתריעה לנהג על הסכנה מבעוד מועד ואף בולמת את הרכב במידה והנהג לא בלם בזמן. בוולוו מאמינים שהגישה הזאת היא הגישה הנכונה להתמודדות עם פגיעות הולכי הרגל. במקום להתמקד בתכנון מכונית שתהיה ידידותית יותר להולך הרגל במקרה של תאונה, עדיף לתכנן מכונית שתמנע מראש את הפגיעה בהולך הרגל.

    מה זה אומר עלינו, כנהגים? לנו נדמה שיצרני הרכב כבר לא ממש סומכים על שיקול הדעת של הנהג ולאט לאט מרגילים אותנו לרעיון שהרכב עתיד לנהוג את עצמו. הכיוון של התעשייה ברור, ואחרי שהופקעה השליטה על דוושת התאוצה (מערכות בקרת יציבות ובקרת משיכה), דוושת הבלם (שוב בקרת היציבות וגם שלושת המערכות שהוזכרו קודם), המאותתים (הפעלה אוטומטית במקרה של בלימת חרום או תאונה), האורות והמגבים (שמופעלים אוטומטית בהתאם לתנאי הדרך) - השלב הבא יהיה הפקעה של ההגה מידיו של הנהג לידיו של מחשב. אחר כך, מה בעצם יהיה תפקידו של הנהג בכל השרשרת המפוארת זאת?