תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

סיכום שנת 2013 – מכוניות מיני

שנת 2013 הפכה לשנת שיא במסירות הרכבים בקטגוריית המיני עם עלייה נאה במכירות, דגם אחד שבולט גבוה מעל כולם וכמה דגמים חדשים בקנה.

  • 03-01-2014
  • מאת: אלירן אברזל

אחת משתי הקטגוריות המעניינות ביותר בשנת 2013 הייתה קטגוריית מכוניות המיני. לפני פחות מעשור שווקו בישראל שניים וחצי דגמים בקטגוריה זו, וגם אלו הגיעו ארצה בעיקר לפי דרישתן של חברות ההשכרה. באמצע שנת 2009 הגיעה לישראל סוזוקי אלטו, מכונית המיני של היצרנית היפנית החביבה, והסכר נפתח. בתחילה בעיקר בדגמים אוטומטיים, אך מיד לאחר מכן גם בדגמים ידניים שהיו זולים וחסכוניים מתמיד. שינויים המיסוי שהכתיב משרד האוצר, הן ברפורמת המיסוי הירוק שדחפה את מחירי המכוניות הללו כלפי מטה, והן בהעלאת המיסוי על רכבי הליסינג הצמודים לעובדים שכירים, הגדילו משמעותית את המכירות בקטגוריה.

נחזור לשנת 2013. בסוף שנת 2012 הושקו כאן שני רכבי המיני של קונצרן פולקסווגן - סיאט מיי וסקודה סיטיגו. 2013 הייתה השנה המלאה הראשונה בעבור שני הדגמים בישראל. בינואר הגיעה יריית פתיחה מכיוון לא צפוי, כשסמל"ת הכריזה על הוזלה משמעותית במחירי פיאט 500. בינואר גם הגיעו דגמי 2013 המחודשים של שברולט ספארק. ביוני הגיעה ארצה גרסת ה-3 דלתות הנאה של הפיקנטו (קיה פיקנטו "ספורט") ובספטמבר הכריזה שברולט מלחמה מוחדשת על סגמנט המיני, עם השקתה של גרסת בסיס חדשה ומוזלת לספארק. המלחמה, אגב, לא הצליחה במיוחד שכן הספארק ממשיכה לאבד גובה ולהקטין את נתח השוק שלה.

שברולט ספארק 2013

השנה הקרובה צפויה להיות רגועה יחסית בקטגוריה. בתחילת השנה תשיק יונדאי את דגמי ה-i10 החדשים, שאמורים להציע צריכת דלק ומרווח פנים משופרים. בהמשך השנה תחל צ'מפיון מוטורס לשווק בישראל את דגמי האפ!, שהן למעשה הדגמים היקרים והיוקרתיים יותר של הסיטיגו והמיי. אופל מאיימת להתחיל לשווק בישראל את האדם, העירונית הקטנה והמסוגננת שלה. אי שם לקראת סוף השנה יגיעו לייצור גם דגמים חדשים של סוזוקי אלטו, רנו טווינגו ופורד קא - אך עדיין לא ברור האם אלו יספיקו להגיע לישראל עוד השנה.

ועכשיו, אחרי ששקע האבק מעל קרבות ההשקה אפשר להתחיל לסכם ולבדוק מי הייתה זו שלקחה את כל הקופה. המובילה היא ללא ספק ובפער עצום על פני המתחרות - קיה פיקנטו. למרות תלונות מצד צרכנים על צריכת דלק גבוהה (תלונות שהגיעו לידי תביעה ייצוגית שהוגשה לאחרונה לבית המשפט), הפכה המכונית הקטנה הזאת של קיה לסנסציה בשוק הרכב הישראלי והפכה למכונית הנמכרת ביותר בישראל בשנת 2013. הישג מרשים לא פחות לאור העובדה שמדובר במכונית שנמכרת היטב גם בשוק הפרטי ולא רק בשוק ציי הרכב.

מי שלא הצליחו להתרומם בשוק היו דווקא הצמד סקודה סיטיגו וסיאט מיי. הם הושקו בישראל בקול תרועה רמה ועם תקוות רבות מצד היבואנית, שהתרסקו באולמות התצוגה. הסיבה העיקרית לכך היא ככל הנראה העדרה של תיבת הילוכים אוטומטית והבחירה של היצרן בתיבה רובוטית לא רהוטה. או כמו שאמר לי פעם נציג מכירות של סקודה - "אם לקוח מבקש ממני נסיעת מבחן בסיטיגו הרובוטית, אני יודע שהוא לא יקנה את הרכב". לא פלא אם כך שהיבואנית כבר החלה במבצעי חיסול אגרסיביים למדי לדגמים הרובוטיים, כולל 100% מימון לדגמי ה-3 דלתות של המיי.

סיאט מיי

למרות גילם המתקדם, יונדאי i10 וסוזוקי אלטו המשיכו להימכר בארץ במספרים נאים. היונדאי בעיקר בזכות ציי הרכב הגדולים והאלטו בזכות מחירה הנמוך. שלישיית הרכבים התאומים סיטרואן C1, פיג'ו 107 וטויוטה אייגו סובלת גם הן מהעדרה של תיבה אוטומטית מלאה ומגילן המתקדם שהופך אותם לפחות אטרקטיביות. שלושת היצרניות חתמו השנה על הסכם שיתוף פעולה נוסף וניצני הדגם החדש צפויים להופיע במהלך השנה הקרובה.
שימו לב אל פיאט 500, שממוקמת במקום החמישי בטבלה. היקף מכירותיה של אלו גדל פי 2.5, כתוצאה ממדיניות תמחור אטרקטיבית הרבה יותר של היבואן. מאז תחילת השנה הוזלו מחירי גרסאות הכניסה של ה-500 והמספרים צמחו בהתאם. מדוע מדיניות התמחור הזו לא מגיעה לשאר הדגמים של פיאט, שמדשדשים מאחור? לסמל"ת הפתרונים.

מסירות רכבי מיני 2013

dddd