תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

נתונים על שוק הרכב בשנת 2012

מחפשים רכב עם קילומטראז' נמוך? חפשו בגבעתיים או ברמת גן ולא בכרמיאל. מרוויחים מעל 26 אלף ₪ בחודש? סיכוי גדול שאתם נוסעים בטויוטה סיינה מיבוא אישי. נתונים מעניינים על שוק הרכב הישראלי בשנת 2012.

  • 12-10-2013
  • מאת: מערכת CarsForum

שנת 2012 הייתה שנה חלשה בשוק הרכב הישראלי. לאחר שבשנים 2010 ו-2011 חל גידול משמעותי בהיקף מכירות הרכב החדש בישראל, ב-2012 קטן מספר כלי הרכב החדשים שנמכרים בישראל ועמד על כ-203 אלף כלי רכב בלבד - ירידה של כ-12 אחוזים בהשוואה לנתון בשנת 2011. רשות המיסים פרסמה בתחילת השבוע את הסקירה השנתית שלה על שוק הרכב הישראלי, המאפשרת לנו הצצה אל נתונים מעניינים שחושפים מעט משוק הרכב המקומי.

הכנסות ממיסוי כלי רכב

נפתח בכמה נתונים כספיים מעניינים. בשנת 2012 טרם שוק הרכב הישראלי כ-8.2 מיליארד ₪ לקופת האוצר. סכום זה כולל מיסי קניה ומכסים המוטלים על רכבים חדשים וחלקי חילוף המיובאים ארצה ואינו כולל אגרות רישוי וקנסות, שבוודאי יגדילו בצורה משמעותית מספר זה. אך למרות מספר מרשים זה, מדובר בירידה חדה של כ-11.8 אחוזים בהשוואה לגביית המיסים בשנת 2011. ירידה זו נובעת, לדברי רשות המיסים, מירידה במס המשולם על כל רכב בשל המעבר של הלקוחות לכלי רכב מזהמים פחות (עליהם חל מס נמוך יותר).

בשנים 2010 עד 2012 חלה מגמה ברורה של הפחתת דרגות זיהום האוויר של כלי הרכב הנמכרים בישראל. בעוד בשנת 2008 רק 33 אחוזים מכלי הרכב שנמכרו בישראל היו בדרגות זיהום האוויר 2 עד 6, בשנת 2011 עלה נתון זה לרמה של 65 אחוזים ובשנת 2012 הגיע לשיא של 82 אחוזים. עובדה זו לא חמקה מעיניי משרד האוצר, שעדכן באמצע 2013 את נוסחת זיהום האוויר ובכך החמיר בצורה משמעותית את דרגת זיהום האוויר של רוב כלי הרכב הנמכרים בישראל (וכתוצאה מכך גם העלאה את המס האפקטיבי המוטל על רוב הרכבים בישראל).

ציון ירוק ממוצע

נתונים מעניינים נוספים קשורים לציי הרכב הגדולים. בשנים האחרונות, מאז הועלה שווי השימוש ברכב צמוד מהעבודה, ירד בצורה משמעותית משקלם של ציי הרכב בשוק הרכב. משקל הרכישות של ציי הרכב ירד מרמת שיא של כ-60 אחוזים בשנים 2006-2007 לרמה של 49 אחוזים בלבד בשנת 2012. אך הירידה האמיתית בכוחם של ציי הרכב גדולה אף יותר, שכן נתון זה כולל בתוכו מספר גודל והולך של רכבי "יד ראשונה אפס קילומטרים", כלומר כלי רכב שנרכשו על ידי חברות הליסינג לצורך מכירתם ללקוחות פרטיים. כ-5 אחוזים מסך כלי הרכב החדשים שנמכרו בישראל בשנת 2012, נמכרו בדרך זו.

מעניין גם לציין שהנסועה השנתית של רכבי הליסינג עלתה בשנת 2012. רכב ליסינג צמוד נוסע בממוצע כ-28,600 קילומטרים בשנה, עלייה של כמעט שלושה אחוזים בהשוואה ל-2011. רכב בבעלות פרטית, לעומת זאת, נוסע בממוצע 14,700 קילומטרים בשנה. רכב מסחרי בבעלות פרטית נוסע 21,000 קילומטרים בשנה בעוד רכב מסחרי בבעלות תאגיד נוסע יותר - 34,400 קילומטרים בשנה. מונית ממוצעת בישראל עוברת כ-81 אלף קילומטרים בשנה.

ומי נוסע הכי הרבה? על פי נתוני רשות המיסים בתואר המפוקפק מחזיקים תושבי הערבה, מצפה רמון, מטולה ועג'ר - שם נוסעים בממוצע קצת יותר מ-20,000 אלף קילומטרים בכל שנה. מהצד השני של הטבלה ניתן למצוא את תושבי בני ברק, גבעתיים, תל אביב ורמת גן שנוסעים רק 12,243 קילומטרים בשנה בממוצע.

נסועה שנתית בישראל

ב-2012 חלה ירידה משמעותית בהיקפי היבוא האישי של רכבים לישראל. מרמת שיא של כ-3,000 רכבים בשנה שנקבעה בשנת 2009 ירדו היקפי היבוא האישי לרמה נמוכה של כ-1,400 רכבים בשנה. הרכב הנמכר ביותר בייבוא אישי היה טויוטה סיינה, שאחראי לכ-12 אחוזים (167 רכבים) מכמות כלי הרכב שהגיעו ארצה בייבוא אישי. עוד ברשימת להיטי היבוא האישי - מרצדס ML עם 96 רכבים, ג'יפ גרנד צ'ירוקי עם 87 רכבים וטויוטה קאמרי היברידית עם כ-80 רכבים.

על פי נתוני רשות המיסים, רוכשי הרכבים בייבוא אישי היו ברובם בעלי הכנסה חודשית ממוצעת של כ-26 אלף ₪. גם רוכשי הרכב החדש היו ברובם בעלי הכנסה גבוהה מהממוצע, של כ-17,334 ₪ בחודש. אלו שמשתכרים את השכר הממוצע במשק (כ-9,300 ₪) יאלצו להסתפק במכונית משומשת בת 5-7 שנים.

הכנסה ממוצעת לרכישת רכב