תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

דיטיילינג - המדריך המלא

רוצים לעשות דיטיילינג לרכב ולא יודעים איך? חברי פורום הדיטיילינג רכזו עבורכם את השלבים העיקריים בדרך לדיטיילינג המושלם. מדריך מתעדכן.

  • 02-10-2013
  • מאת: אורי קדר

דיטיילינג הוא תהליך אשר מטרתו היא להחזיר את צבע הרכב למצבו הטבעי. כלומר להחזיר לצבע את הברק, העומק, הטבעיות המראה החלק שיש לצבע "מקורי" כפי שיצא מהמפעל.

הגורמים העיקריים לאיבוד ברק בצבע הרכב הם סוורלים (Swirls) ולכלוך. סוורלים גורמים לצבע הרכב לאבד מהברק ומהעומק שלו משום שקרני האור המוחזרות מן הרכב מתפשטות לכיוונים רבים בגלל השריטות עצמן, מה שגורם לאור המוחזר להיות לא עקבי, לא נקי ולא ישר. על מנת להשיג את הברק האולטימטיבי יש להשיג משטח כמה שיותר נקי משריטות ומסוורלים, בו האור יוחזר בצורה נקייה וישרה.

 

שטיפה

השטיפה הידנית היא תורה שלמה. היא יכולה לכלול שלבים רבים ויכולה לשלול שלב אחד כתלות ברצון והפדנטיות של השוטף.

השלבים

1. באמצעות דלי, אביזרים ומים אחרים ננקה את הג'אנטים.
2. את הצמיגים ננקה בעזרת חומר לניקוי כללי בדילול אגרסיבי ונעזר במברשת קשה.
3. שטיפה עם מים (Rinse) - אפשר לבצע גם עם מים מדלי או מרסס (למרות שיותר קל עם צינור, למי שיכול ולא אכפת לו לעבור על החוק). השטיפה הראשונית הזאת נועדה להוריד כמה שיותר לכלוך ואבק ובכך לצמצם את הסיכון לסוורלים (השלב הזה בעצם עושה את רוב הניקיון ומוריד את הלכלוך הרב ביותר).
4. Pre-wash - נועד כדי להרים את הלכלוכים הקשים יותר ובכך להוריד אותם מהרכב. מבוצע באמצעות ריסוס של חומר ניקוי עם מרסס ידני (ONR בדילול 1:16) או באמצעות snow foam. לאחר מכן יש להוריד גם את הקצף/חומר הניקוי באמצעות צינור.

שיטת שני הדליים

טכניקת השטיפה המקובלת ביותר. בשיטה זו משתמשים בשני דליים כאשר באחד יש מים בלבד ובשני מים ושמפו ייעודי לרכב.

1. נטבול את אביזר השטיפה במים עם הסבון, נסבן משטח אחד ברכב (מכסה מנוע\ דלת\ חצי גג וכו').
2. נסחט את אביזר השטיפה ונטבול בדלי עם המים הנקיים. רצוי לוודא שאין לכלוכים גסים על אביזר השטיפה ונסחט לאחר מכן שוב.
3. נטבול בחזרה במים עם הסבון וננקה משטח אחר ברכב.
4. בעזרת מים (צינור או דלי עם מים) נשטוף את הסבון מהרכב.
5. נייבש את הרכב בעזרת מטלית מיקרופייבר ייעודית.

הערות

* רצוי לבצע את השטיפה על פח קר ובמקום מוצל.
* מומלץ להשתמש בשני אביזרי שטיפה שונים לאזורים העליונים והתחתונים ברכב. אם לא, ניתן יש לשקול שימוש ב-Tar Remover על מנת להוריד משקעים קשים ביותר קלות.
* יש להשתמש בסבונים ייעודיים לרכב אשר שומרים על צבע הרכב ושכבת ההגנה של הרכב.
* ניתן להוסיף לדלי עם הסבון מעט ווקס נוזלי וכך לקבל יותר ברק (הדבר לא מותיר שכבת הגנה מספקת לרכב והיא לא מחליפה מריחת ווקס אחת לתקופה).
* מומלץ להוסיף לכול אחד מהדליים לפחות Grit Guard אחד.
* בתום הייבוש רצוי לפתוח דלתות, תא מטען ומכסה מנוע ולנגב אזורים רטובים שם. הדבר ימנע התפתחות חלודה בעתיד.
* לעיתים אבק הבלמים נדבק חזק מאוד לג'אנטים. במקרה כזה יש להשתמש בחומר ייעודי לג'אנטים.
* לפני הורדת הסבון מהרכב  ניתן לשלב ניקוי יסודי יותר עם מברשות.

 

פלסטלינה

חומר שנראה ומרגיש כמו פלסטלינה של ילדים, אך הוא נועד להסיר משקעים קטנים ביותר אשר נדברים לפח הרכב. בכל רכב קיימים משקעים כאלה ולכן השלב הזה חשוב מאוד. לפלסטלינה יש רמות אגרסיביות שונות, לשימוש שלנו פלסטלינה עדינה תספיק.

ניתן לבדוק האם יש צורך בפלסטלינה באמצעות העברת גב כף היד על הפח. במידה ומרגישים שהפח מחוספס יש צורך. ניתן להלביש על היד שקית פלסטיק אשר מגבירה את התחושה המחוספסת ביד.

פלסטלינה לרכב

השלבים

1. לוקחים חתיכת פלסטלינה במשקל של כ-50 גרם ולשים אותה עד שהיא מתרככת.
2. משטחים את הפלסטלינה עד לקבלת צורה שדומה לפיתה.
3. מרססים חומר סיכוך על האזור המטופל.
4. משפשפים את הפלסטלינה קדימה ואחורה (לא בתנועות מעגליות) על הפח תוך הפעלת מעט לחץ. בין שניים לשלושה מעברים יספיקו בדרך כלל.
5. מידי פעם בודקים אם הפלסטלינה מלוכלכת, אם כן לשים אותה קצת עד שחלק נקי מתגלה.
6. לאחר היישום מנגבים את חומר הסיכוך ומוודאים שהפח חלק.
7. שוטפים שוב את הרכב.

הערות

* אין לעבוד עם פלסטלינה על פח חם\חמים, רק על פח קר ושטוף.
* ניתן להשתמש בחומרים נוספים שמיועדים להורדת משקעים כגון משקעי ברזל (Iron-X), זפת ולכלוך בוצי (Tar Remover) אשר מסייעים בהורדה טוטאלית של משקעים.
* ניתן לקנות חומר סיכוך ייעודי או להשתמש בסבון מהול.
* ניתן להשתמש בפלסטלינה על שמשות אך לא על חלקי פלסטיק גלויים.

הכנה

לפני ביצוע הפוליש יש לכסות אזורים שלא צריכים לעבור פוליש. הכיסוי מתבצע בעזרת מסקנטייפ. ניתן להשתמש בכזה ייעודי לרכב אך לא חובה. יש לכסות את כל הגומיות, הפלסטיקים, חלקי פח שכבר עברו פוליש, סמלים ופנסים. השלב הזה חשוב מאוד ולא כדאי לוותר עליו.

מסקנטייפ

פוליש

פוליש הוא חומר השוחק את הצבע ומסיר שכבה מיקרונית של צבע. השחיקה הזו יכולה להסיר מהצבע לכלוך קשה שלא יורד בשטיפה ועל ידי ריכוך הצבע אפשר גם לעזור לטשטש שריטות עדינות. העבודה תתבצע על שטח בגודל של דף A4 לערך.

את הפוליש מומלץ לעשות בעזרת מכונה מסוג DA (קיצור של Dual Action), אך ניתן לעשות גם בצורה ידנית.

פוליש ידני - השלבים

1. לאחר בחירת הפד והפוליש שמים שלוש-ארבע נקודות בגודל אפונה על הפד.
2. מפזרים בטפיחות את הפוליש על האזור המטופל.
3. משפשפים את הפד על האזור המטופל בתנועות מעגליות תוך הפעלת לחץ, עד שהפוליש מתחיל להתייבש.
4. מסירים את הפוליש בעזרת מטלית מיקרופייבר נקיה.

פוליש עם מכונה - השלבים

1. לאחר בחירת הפד והפוליש מפזרים חמש נקודות בגודל אפונה על הפד.
2. מורחים את הפד על כל האזור המטופל במהירות הנמוכה ביותר של המכונה.
3. בוחרים מהירות מתאימה ליישום (מקובל מהירות 4-6 לחיתוך, מהירות 3-4 לפיניש) בהתאם למכונה.
4. מניחים את המכונה (שהיא לא פועלת) על הפח ומפעילים אותה. זזים בתנועות איטיות על הפח בתנועה אופקית (מימין לשמאל). לאחר שעברנו על כל המשטח המטופל עוברים עליו שוב, הפעם בתנועות אנכיות (מלמעלה למטה).
5. לאחר שסיימנו מסירים את הפוליש בעזרת מטלית מיקרופייבר נקיה ובודקים את התוצאה.
6. אם התוצאה משביעת רצון ממשיכים לשלב הבא. אם לא עושים עוד סיבוב או מחלפים פוליש/פד.

הערות

* הפוליש הוא תהליך ארוך ובעיקר בלתי הפיך. יש לנקוט במשנה זהירות ואם משהו לא ברור חובה לשאול.
* במידה ואין לכם את הידע הנדרש מומלץ ללכת למקצוען שיבצע עבורכם את תהליך הפוליש.
* אין לבצע פוליש לרכב בתדירות גבוהה מכיוון שהפוליש מוריד שכבה מהלכה ועלול לשרוף את הצבע.

המחשה של סוגי השריטות השונים:

סוגי שריטות בצבע הרכב

לאחר הורדה של חלק משכבת הלכה:

לאחר הורדת שכבת הלכה

 

ניקיון

לאחר הפוליש נשארות על הצבע שאריות שומן אשר פוגעות ביכולת ההיצמדות של שכבת ההגנה ואותן יש להסיר. ניתן להסיר אותן בעזרת שטיפה עם סבון כלים (שמוריד שומנים), מעבר על כל הרכב עם IPA (אלכוהול מדולל) או חומר ניקיון ייעודי אחר (CarPro Eraser).
למרות שהתהליך נראה מיותר הוא חשוב מאוד ויש לו השפעה גדולה על עמידות שכבת ההגנה.

גלייז

הגלייז מגיע לפני שכבת ההגנה ומיועד למלא סוורלים עדינים, להגברת הברק ולהיצמדות טובה יותר של שכבת ההגנה. בדרך כלל מיישמים גלייז רק לפני אוטם מכיוון שהוא נותן פחות עומק לצבע.

השלבים

1. מורחים את הגלייז בזרת אפליקייטור (אני משתמש באפליקייטור מיקרופייבר, אבל אפשר לבחור גם אחרים) בתנועות סיבוביות.
2. בהתאם להוראות על המוצר משאירים את הגלייז להתייבש או מסירים מיד בעזרת מטלית מיקרופייבר נקיה.

הערות

* יש לוודא טרם השימוש את אופן השימוש אשר עשוי להשתנות ממוצר למוצר.

ווקס

הווקס הוא מוצר על בסיס טבעי אשר שומר על צבע הרכב מפגעי שמש ומים. יש שני סוגים של ווקס - נוזלי ומוצק. השוני בניהם הוא באופן היישום אשר משתנה מעט. ווקס שיכיל יותר אחוזי קארנובה יהיה, בדרך כלל, איכותי ועמיד יותר.

השלבים

1. שמים על אפליקייטור מעט ווקס (בווקס מוצק יש לאסוף מעט ווקס אל תוך הפד).
2. מורחים את הווקס בתנועות סיבוביות על הפח עד לכיסוי מלא של השטח המטופל.
3. מניחים לווקס להתייבש ולאחר מכן מסירים אותו בעזרת מטלית מיקרופייבר נקיה בתנועות סיבוביות.

הערות

* יש לבדוק כמה זמן מומלץ להשאיר את הווקס על פח הרכב. באם לא מצוין על האריזה ניתן להשתמש במבחן האצבע - מעבירים אצבע על הפח בלי להפעיל לחץ. אם הווקס יורד בקלות אז הוא יבש וניתן להסיר אותו.

* יש ליישם ווקס אחת לתקופה (מקובל אחת ל3-4 חודשים בהתאם לעמידות הווקס).

* ניתן ליישם שכבה שניה על מנת לוודא כיסוי מלא.

* ניתן לוותר על יישום גלייז לפני הווקס.

 

אוטם צבע

אוטם צבע הוא בעצם ווקס סינטטי, ומכונה גם סילנט. הסילנט מחזיק יותר זמן ומעניק לצבע מראה רטוב אך לא נותן לצבע את העומק והחום כמו ווקס.

השלבים

1. שמים מעט אוטם צבע על אפליקייטור.
2. מורחים את אוטם הצבע בתנועות סיבוביות על הפח עד לכיסוי מלא של השטח המטופל.
3. מניחים לסילנט להתייבש ולאחר מכן מסירים אותו בעזרת מטלית מיקרופייבר בתנועות סיבוביות.

הערות

* יש לבדוק כמה מומלץ להשאיר את הסילנט על הצבע, אם לא מצוין ניתן להשתמש במבחן האצבע.
* יש ליישם אוטם צבע אחת לתקופה (מקובל 4-6 חודשים בהתאם לעמידות הסילנט).
* ניתן ליישם שכבה שניה על מנת לוודא כיסוי מלא.

אוטם צבע