תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סובארו
  • סובארו פורסטר
  • סובארו פורסטר - מבחן דרך - סולידיות פונקציונלית

    סובארו פורסטר

    לדור החדש של סובארו פורסטר אין עיצוב חיצוני מוחצן, רשימת אבזור מרשימה או מנוע טורבו מתקדם. זה לא מפריע לו לספק יופי של כיף בשטח וביצועי כביש טובים. מבחן דרך לדור הרביעי של הפורסטר.

    • 01-08-2013
    • מאת: יניב רוטנברג | צילום: אלירן אברזל

    סובארו, כמו גם היבואן המקומי, נמצאים בפרשת דרכים. כל קו הדגמים הוחלף או עודכן עם מתיחות פנים קלות וכאשר השיקול הוא האם ללכת על טכנולוגיה עתידית, עיצובים מוחצנים או על שמרנות שככל הנראה הקנתה לפורסטר את המוניטין שלו ואת קהל האוהדים הגדול, כל החלטה שכזו יכולה להיות  לא פחות מהרת גורל, במיוחד כשמדובר ביצרן כל כך קטן.

    לכן, לא מפתיע לגלות שבעשור האחרון סובארו שומרים בקנאות על הקו השמרני. בסובארו פורסטר החדש לא תמצאו טכנולוגיות חדשניות (יש שיגידו מיותרות). המנוע, היה ונשאר, בנזין אטמוספרי בתצורת בוקסר, בלי טורבו. תיבת ההילוכים רציפה, ולא רובוטית כפולת מצמדים. ברכב המבחן אין לה אפילו אפשרות לתפעול ידני. אפילו העיצוב אינו מוחצן ונותר דומה מאוד לזה של הדור היוצא. צריך ממש להתרכז ביחידות התאורה של הרכב שחולף על פניכם ברחוב כדי להבין שמדובר בדור החדש ולא בדגם היוצא. כך שלמרות שמדובר ברכב די נאה, ראשים הוא לא יסובב בנסיעה איטית ליד הטיילת של אשדוד.

    סובארו XV, האח הקטן והזול, יצא מאותה נקודת המוצא ובכל זאת הצליח להרשים אותנו לטובה. עם ה-XV הזכירה לנו סובארו שהם לא שכחו את התחום החזק שלהם - רכבי פנאי שמספקים הרבה מאוד כיף בשטח אבל שומרים על יכולת כביש ראויה. ואם כזאת היסטוריה, לא פלא שהגענו מלאי תקווה למבחן הדרך של הפורסטר דור 4 החדש.

    סובארו פורסטר החדש

    סובארו פורסטר - מבחוץ ומבפנים

    העיצוב, כאמור, מאוד סולידי ונטול פוזה. כמעט כל סממני הסגמנט הצעקניים שזועקים לכל עובר ושב  "תראו אותי, אני פה ואני מוחצן"  לא נמצאים כאן. אבל נראה שזה בדיוק מה שקהל הלקוחות הנאמן של היצרנית מחפש - עיצוב נאה, פונקציונאלי ולא מנקר עיניים, ברכב שיעשה את העבודה בצורה טובה ועניינית. את הפוזה תשאירו בבקשה ליצרנים יפאניים אחרים. למעט ביקורת קלה שנשמעה מכמה חברים על כך ש"הוא נראה כמו סטיישן מוגבה", זו באמת התוצאה הסופית שמקבלים בפורסטר. סולידי!

    כניסה לרכב מגלה שהקו הסולידי נשמר גם בעיצוב הפנים. כל יחידת הדש-בורד המרכזית מוכרת לנו כמעט אחד לאחד מה-XV, קודרת ושחורה (למעט כמה נגיעות כסף מוברש). אולם איכות ההרכבה נראית טובה ולמרות ירידה מוחשית באיכות הפלסטיקים ככל שמתקרבים לרצפה, גם בשטח לא נרשמו קירקושים מיותרים. אמרנו כבר פונקציונאלי?

    תא הנוסעים מרווח ביחס לסגמנט. שלושה נוסעים בוגרים ישבו מאחור בנוחות, גם במרווח לצדדים וגם במרווח הרגליים. אולם התחושה שלי היא שזה מתקבל לא רק כתוצאה מהארכת בסיס הגלגלים בהשוואה לדגם הקודם אלא גם כתוצאה ממושבים קדמיים קצת צנומים בגודלם, צרים וקצרים ולא ממש תומכים. דגם הבסיס (X) הפורסטר מאובזר בהגה וידית הילוכים מצופת עור, דיבורית בלוטות', שקעי USB ו-AUX, שליטה מההגה על המערכת ובקרת שיוט. הדגם המאובזר יותר (XS) מוסיף לאלו גם חימום למושבים הקדמיים, מצלמת רוורס מקורית, לוח שעונים בצביעה שונה ומושבים אחוריים מושדרגים עם כיוון לזווית הגב וקיפול מהיר.

    אך למרות שרמת האבזור נשמעת על הנייר די סבירה, גם בדגם הבסיס, המראה הכללי של תא הנוסעים מעט קודר ומאכזב בהשוואה למתחרים בסגמנט. אין משענת יד לנהג או לנוסעים מאחור (אלו קיימים רק בגרסאות ה-XS וה-XT), אין אפשרות לפתיחת דלת תא המטען מתא הנוסעים, בקרת האקלים אינה דיגיטלית ואינה מפוצלת (שוב, רק בגרסות ה-XS וה-XT), החישוקים עשויים פלדה פשוטה ואין אפילו אפשרות לתפעול ידני של תיבת ההילוכים.

    אולי הפעם הפורסטר, שמחיר הבסיס שלו עומד על כ-190 אלף ₪, יצא קצת סולידי מידי?

    סובארו פורסטר החדש

    סובארו פורסטר - בנסיעה

    בפורסטר החדש מותקן מנוע ה-2 ליטרים בוקסר הכבר-לא-כל-כך-חדש של היצרנית (סדרת FB). מדובר באותו המנוע שהושק בפורסטר במסגרת מתיחת הפנים שקיבל הדור הקודם, אי שם בשנת 2011. המנוע החדש מתהדר אמנם בנפח זהה, הספק מרבי זהה (150 כוחות סוס) ומומנט מרבי דומה לזה של המנוע היוצא (מסדרת EJ), אך מתהדר בפליטת מזהמים נמוכה יחסית (דרגת זיהום 4, נמוכה משמעותית מהמתחרים). חובבי הביצועים ישמחו לדעת שמוצעת גם גרסת טורבו, שמפיקה ממנוע באותו הנפח לא פחות מ-240 כוחות סוס ומספקת ביצועים של נאים למדי.

    גם תיבת ההילוכים האוטומטית שומרת על השמרנות המסורתית. את תיבת ההילוכים האוטומטית של הדגם הקודם החליפה תיבת הילוכים אוטומטית רציפה (CVT lineatronic) מתקדמת יותר, שמבוססת על התיבה שפגשנו ב-XV. מערכת Start&Stop משודכת לתיבת ההילוכים הזו ולזכותה יאמר שהיא עובדת ללא דופי. בניגוד למערכות Start&Stop אחרות היא מכבה את המנוע בזמן, לא מתניעה אותו לשווא ובשעת הצורך ניעורה מיד לחיים ומתניעה את הרכב מיידית.

    תיבת ההילוכים הרציפה לא כוללת שום אפשרות לשליטה על יחסי ההעברה. לא פדלים מאחורי ההגה, לא העברה הילוכים "אה-לה-טיפטרוניק" בידית ההילוכים, נאדה. שים ב-D וסע, מה אתה צריך את כל המצבים האלו? אבל בסופו של יום, על הכביש, התוצאה הסופית היא רכב שנאות לטפס במעלה הסל"ד ולהאיץ כמעט מכל מהירות (שינוי מרענן לעומת המתחרה הישיר והעצל הונדה CR-V החדש שבחנו לאחרונה). עם שיפור שיכוך המתלים מהדגם היוצא ועם מערכת ה-AWD המשופרת הנהיגה בקצב מהיר נוחה, שקטה ומשרה בטחון. זאת חרף ההגה הלא מתקשר בעליל.

    סובארו פורסטר החדש

    סובארו פורסטר - בשטח

    לצערנו, דווקא בתחום החשוב ביותר, נחלנו אכזבה. לא מיכולותיו של הרכב בשטח אלא מהיבואן, שהחליט למסור לנו למבחן רכב ללא מערכת ה-X Mode החדשה. מדובר במערכת בקרת אחיזה חדשה מבית סובארו שמיועדת בעיקר לנהיגה בשטח וכוללת בתוכה גם מערכת בקרת ירידה במורד. ה-X Mode מדמה דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה (LSD), משנה את כיול דוושת התאוצה, משנה את כיול תיבת ההילוכים האוטומטית ובאופן כללי, משפרת את ביצועי השטח של הרכב בצורה מרשימה למדי.

    אבל כל זה, כאמור, רק בסרטוני התדמית של סובארו. בהעדר מערכת בקרת אחיזה זו נאלצנו לשמור את הפורסטר בעיקר על שבילי כורכר מהודקים יחסית. וכאן, נוכל לדווח שכמו כל דגמי ההנעה הכפולה של סובארו שבחנו מדובר ברכב שכובש שבילים בשטח במהירות מרשימה, ללא כל מאמץ ותוך שיכוך מהמורות מרשים ביותר שהולך ומשתפר ככל שעולה קצב הנסיעה. הפורסטר החדש מזכיר לנו את שורשי הראלי של סובארו ומספק שפע של כיף למי שלא מחפש אתגרי עבירות.

    גם אם במקרה תיתקלו, פה ושם, בהצלבה פשוטה או במדרגה קלה כנראה שלא תעצרו. גם ללא מערכות העזר האלקטרוניות החדשות של סובארו מצליח הפורסטר להתגבר על מכשולים קלים בשטח ללא תלונות מיוחדות. קצת רעש ממערכת בקרת האחיזה שמנסה לנעול את הגלגל המצליב והרכב מחוץ למכשול. מי שבכל זאת בונה על כניסה לשטח טקטי יותר ייאלץ כנראה לרכוש את הדגם היקר יותר שמגיע עם מערכת ה-X mode העדיפה.

    סובארו פורסטר החדש

    סובארו פורסטר - סיכום

    לאחר יומיים בלוויית הפורסטר החדש, שכללו נסיעות כביש ושטח מאומצות, גמא הרכב בממוצע 12 קילומטרים לליטר - נתון מרשים למדי לרכב בסגמנט הזה, במיוחד כזה שמצויד במערכת הנעה כפולה קבועה. נראה שכמו בדגמים האחרים, גם עם הפורסטר הצליחה סובארו לשפר את הרכב ולשמור עליו סולידי ולא מוחצן. "פונקציונאלי" הייתה המילה שחזרה על עצמה לאורך כל המבחן, בלי קשקושים מיותרים ובלי עיצובים מוחצנים. זאת בדיוק הגישה שהקנתה לדורות הקודמים של הפורסטר קהל לקוחות נאמן כל כך וזאת גם כנראה הגישה שתשמור על הצלחתו של הדגם החדש.

    עם תג מחיר התחלתי של 190 אלף ₪ (יש גם גרסה ידנית שמגיעה בהזמנה מיוחדת, ומחירה עומד על כ-175 אלף ₪), המתחרים העיקריים של הפורסטר מגיעים בעיקר מיפן. העיקריים שבהם הם ה-CRV החדש של הונדה והראב-4 החדש של טויוטה. שניהם מתחרים טובים וראויים, שזכו במסגרת עדכון הדגם שבוצע בהם לאחרונה גם לעיצוב מוחצן (יותר בראב-4, פחות ב-CR-V) ולרמת אבזור משודרגת. אבל לשניהם אין משהו שיש לפורסטר, ובשפע, וזאת היכולת לנוע בשבילים לא סלולים במהירות ועם חיוך גדול על הפנים.

    סובארו פורסטר החדש הוא הרכב הנכון למי שמחפש רכב פנאי-שטח, בדגש על השטח. הוא בשורה טובה ליצרן, בשורה טובה ליבואן (מי שזה לא יהיה) ואפילו בשורה טובה לצרכן שמחפש קצת FUN בדרך חזרה מהעבודה.

    סובארו פורסטר בקטלוג הרכב של CarsForum
    סובארו פורסטר - מפרט טכני להורדה

    קבלו הצעה אטרקטיבית ברכישת פורסטר חדש או משומש מהמומחים של CarsForum

    סובארו פורסטר החדש

    dddd