תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

המדריך המלא לתאורת קסנון

מהן נורות קסנון? מהם ההבדלים בין הקיטים השונים? מה חוקי ומה לא? איך כדאי להתקין? מאמר שיאיר את עיניכם, באדיבות גלעד קפוליס.

  • 30-06-2010
  • מאת: מערכת CarsForum

המדריך לקסנון יתאר את הנושאים הבאים:

1. סוגי נורות הלוגן וקסנון + מדדים לעוצמה וגוון האור.

2. ההבדל בין נורות הלוגן לנורות קסנון.

3. נורות לבנות / נורות הלוגן חזקות.

4. רכיבי מערכת קסנון. הבדלים בין OEM ל-Aftermarket.

5. קיטים לקסנון - איכות / חוקיות

6. כיצד נתקין קיט קסנון ברכב?

אני לא ארד לפרטים טכניים מדי מכיון שאינני סטודנט לפיזיקה וגם כי רוב הסיכויים שאנשים ירדמו.

סוגי נורות + מדדים
דבר ראשון, טרמינולוגיה -
קלווין (Kelvin) או בקיצור K זהו המדד לגוון האור (ולא לעוצמת האור, כפי שנהוג לחשוב).
Luminous Flux או בקיצור lm זהו המדד לעוצמת האור.
וואט (Wattage) או בקיצור W זהו המדד לעוצמה החשמלית שרכיב חשמלי מסוים צורך.
High Intensity Discharge או בקיצור HID - זהו הביטוי למערכת קסנון (או זנון, בעגת המיוחסים).

ישנם כמה סוגי נורות שיכולות להיות מורכבות בכלי רכב.
למשל נורות הלוגן טיפוסיות: H1, H3, HB4וכו'; נורות קסנון טיפוסיות: D2S, D2R וכו'.
נורות הלוגן הן נורות בעלות חוט להט הנדלק כאשר עובר בו מתח חשמלי (לא נרד לפרטים).
נורות קסנון הן נורות המאירות על ידי קשת חשמלית.
ישנן נורות הלוגן בעלות חוט להט כפול. חוט להט אחד משמש לאור המעבר והשני לאור הדרך.
הנה דוגמה (מימין)לנורה מסוג H4 בעלת חוט להט כפול, ודוגמה (משמאל) לנורה מסוג H3 בעלת חוט להט אחד:

נורה רגילהנורה רגילה

נורות צורכות מספר מסויים של וואטים. ככל שנורת הלוגן צורכת יותר W היא מאירה יותר חזק. יש תקן (עולמי) מסויים לעוצמת הנורות. לאורות מעבר התקן הוא55W ולאורות דרך 60W.

הנה טבלה של כמה סוגי נורות ועוצמתן:

נורות ועוצמתן

ניתן לראות שנורות קסנון (HID) מאירות פי שתיים ויותר מנורות הלוגן אף על פי שהן צורכות פחות וואט. נסביר את הסיבה בהמשך.

הנה טבלה של גוון האור על פי K:

טבלת גווני אור

הבדלים בין הנורות:
ההבדל בין נורות הלוגן לנורות קסנון הוא שבעוד שנורות ההלוגן מכילות חוט להט, נורות קסנות מכילות 2 אלקטרודות שביניהן מקפצת לה קשת חשמלית (בדומה לברק). המתח (Voltage) הנדרש כדי ליצור כזו קשת עומד על כ-25,000 וולט! להזכירכם, מצבר הרכב עובד במתח של 12 וולט. אז איך יוצרים קשת חשמלית ממצבר "עלוב" של רכב? יש ממירים (Ballasts) שאחראים על העסק.
נורות קסנון (בהנחה שהן עובדות בצורה אופטימלית) מחזיקות מעמד פי 5 עד 10 מנורות הלוגן (3000 שעות לקסנון). "החיסרון" הוא שהן עולות 500 שקלים לזוג נורות.
היתרון הגדול של נורות קסנון (חוץ מאורך החיים) הוא שהן מאירות בעוצמה הרבה יותר חזקה וגם הגוון שלהן קרוב מאוד לגוון של אור יום שעינינו רגילות אליו. לכן נורות הקסנון פחות מאמצות את העיניים לעומת הלוגן צהוב. הנה תמונה של מערכת קסנון OEM:

קיט קסנון מקורי

נורות הלוגן חזקות / לבנות:
בשוק ישנן נורות הלוגן שמאירות בגוון לבן. אלו נורות צבועות בכחול. הבעיה היא שכאשר צובעים נורה בכל צבע שהוא - חלק מספקטרום האור שנפלט ממנה נבלע על ידי הצבע ולכן מוריד את עוצמת הנורה (lm).
נורות לבנות הצבועות בכחול נמכרות לעיתים עם ערך צריכה גדולה יותר של 100W, 90W על מנת לפצות על אובדן כמות האור. הבעיה היא שחוטי החשמל ברכב נועדו לעמוד בתקן מסויים ואם הם לא איכותיים, הם עלולים להתמוסס או חס וחלילה להדלק! בנוסף, מחברי פלסטיק זול לא יעמדו בטמפרטורה הגבוהה ויתחילו להתמוסס גם הם, עם הזמן.
גם הרפלקטורים בפנסי הרכב עלולים להפגע מהטמפרטורה הגבוהה, מה שיוריד את איכות ועוצמת אלומת האור שהרכב שלכם מפיק.

לכן, מומלץ להצמד לתקן של 55W או אם אתם ממש רוצים להחליף לנורה כחולה - יש להחליף את החוטים ברכב לעבים יותר ולעיתים גם לדאוג למחברי פלסטיק איכותיים יותר. אל תשכחו שנורות בעלות צריכה גבוהה יותר מ-55W הן לא חוקיות (למרות שנורות כחולות לא תסנוורנה יותר מנורות צהובות תקניות עקב אובדן חלק מהספקטרום).

רכיבי מערכת קסנון
זהו החלק המעניין. מערכת קסנון מורכבת מהרכיבים הבאים:

ממיר מתחנורת קסנון

משמאל - נורות קסנון (צריך שתיים מהן, מן הסתם), משמאל - ממירי מתח (שוב שניים)

 

 

 

חיווט:

חיווט לקיט קסנון

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אופטיקה:

אופטיקה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

האופטיקה בד"כ לא נכללת בקיטים מסוג Aftermarket וזה החיסרון הגדול שלהם.

כאן המקום להדגיש את ההבדלים בין OEM ל-Aftermarket:
מערכת OEM מיוצרת על ידי היצרן ומורכבת במקור על רכבים במפעל. חברות ידועות לדוגמה הן Osram, Phillips, Hella.
קיטים מסוג Aftermarket לשידרוג אורות הלוגן לאורות קסנון נמכרים בנפרד. הקיטים מכילים לעיתים ממירים ונורות מתוצרת OEM אבל חיווט לנורות קסנון מקוריות שהוסבו למחברים של נורות הלוגן.

איך עובדת המערכת?
כשאתם לוחצים על מתג ההפעלה, הממיר משגר מכת חשמל בעוצמה של 25 אלף וולט ומצית את הקשת החשמלית. ב-10 השניות הראשונות, האור יהיה די כחול עד שהקשת מתייצבת ואז האור יהפוך ללבן (לא לגוון הנורה, תלוי בנורה). לאחר ההתייצבות, המתח יורד לכ-85V.
ישנן 4 סוגי נורות:

נורת D2S (מימין), נורת D2R (משמאל)

נורות קסנון

נורת D1S (מימין), נורת D1R (משמאל)

נורות קסנון

ההבדל בין S ל-R:
S נועדו לפרוז'קטורים (Projectors) ו-R נועדו לרפלקטורים.
R מאירות בעוצמה מעט נמוכה יותר מ-S בגלל המגן שמולבש על הנורות (למנוע סינוור).
D2 - המצית (שמצית את הקשת) נמצא על הממיר ולכן צריך חוטי מתח גבוה מהממיר לנורה.
D1 - המצית נמצא על הנורה (הקוביה שרואים בתמונה) לכן החיווט מהממיר לנורה יכול להיות דק יותר. הנורות האלו יקרות יותר אבל כל העסק יותר בטיחותי.
שימו לב שה-R מיועד לרפלקטורים מיוחדים במכוניות שיועדו למערכות קסנון ולא לסתם רכב עם מערכת רפלקטורים רגילה.
ישנה תופעה ידועה במערכות קסנון שנקראת Color Shift. מערכת חדשה היא בעלת גוון טיפה צהבהב. לאחר כ-100 שעות הגוון משתנה לכחלכל. אם קונים נורה חדשה אחת, הצבע יראה שונה בהתאם לשעות השימוש של הנורה הישנה.

קיטים לקסנון - איכות / חוקיות
כעובדה: כל קיט Aftermarket הוא בלתי חוקי נכון לעכשיו, בגלל העובדה שהחוק בישראל אוסר על שינויים או תוספות למערכת התאורה המקורית של הרכב.
קיט Aftermarket בדרך כלל מגיע בלי האופטיקה המתאימה ולכן גורם לזוהר (Glare), מה שמסכן ומסנוור את הנהגים שעוברים מולכם ומלפניכם.
כמו כן, קיטים מגיעים בדרך כלל עם חיווט שמתחבר לחיווט המקורי של הרכב. זהו דבר מסוכן שדורש הרבה מאוד מהמערכות החשמליות של הרכב בשעת ההדלקה. החוטים עלולים להתמוסס או להשרף עם הזמן. קיטים איכותיים יותר מגיעים עם מעקפים שמזרימים את המתח מהסוללה לממירים ישירות ולא דרך מערכות הרכב. ככל שהקיט איכותי יותר, הממירים יכילו יותר הגנות בפני עומס יתר, מים, מתח נמוך וכו'.
יש להזהר מקיטים זולים של חברות לא ידועות מהמזרח, גם אם הם משתמשים בנורות או ממירים OEM. בשביל איכות ובטיחות צריך לשלם.
יש קיטים (בעיקר הזולים) שגורמים להפרעות אלקטרומגנטיות. ניתן יהיה להרגיש את ההפרעות בעיקר בקליטה ברדיו כאשר מדליקים אורות.
קיטים עם גוון כחול יותר (מעל 5800K) פחות עוצמתיים (פחות lm) ויותר מעייפים את העיניים. הקיט עם העוצמה הכי גבוהה הוא 4100K-4300K - אור לבן לחלוטין. בדר"כ OEM מגיע רק 4100K או 6000K~ (של פיליפס).

שימו לב למגן באופטיקה של הקסנון שמתעל את האור לזוית מסויימת

אופטיקה

מערכת OEM, שימו לב להבדל בין השטח המואר לחשוך (תקינה אמריקאית)

מערכת OEM

תקינה ארופאית (האלומה לא סימטרית)

אלומה בתקן אירופאי

אלומת האור ברכב שלי (6000K), פנסים עם תקן ארופאי

אלומה בתקן אירופאי

קיט AfterMarket 8000K - שימו לב לבריחת אור וצבע לכיוונים לא רצויים עקב רפלקטור לא מתאים

אלומה בקיט אפטרמרקט

שימו לך לזוהר בקיט הזה

זוהר

מכונית עם קיט

מכונית עם קיט

מסקנה: קיט Aftermarket הוא לא בטוח ומסנוור נהגים כאשר מתקינים אותו על רפלקטור פשוט. מכאן השם הרע שיצא לקסנון בסינוור. אין לקנות קיטים זולים שמוצעים בארץ או ב-Ebay. זה מסוכן גם לחיווט ברכב וגם לנהגים אחרים בכביש.

היום מחיר של קיט ממוצע עם אחריות לשנה נע בין 1,500 ל-2,000 שקלים, סביר להניח ש-Bi-Xenon יהיה יקר יותר.

Bi-Xenon:
בקיטים לנורות מקוריות מסוג 4H יש 2 חוטי להט (בד"כ אחד בעל צריכה של 55W לאורות מעבר ואחד 60W לאורות דרך, שממוקם בצורה כזו שהאלומה תהיה מוסטת למעלה). מכיוון שלא משתמשים בקסנון לאורות גבוהים, הפיתרון הוא מין תריס מכני שמסיט את אלומת הקסנון כאשר עוברים מאורות מעבר לאורות דרך. הפיתרון הזה נקרא Bi-Xenon.

קסנון ואורות ערפל:
אם כבר יש קסנון באורות מעבר, למה לא להתקין גם באורות הערפל?
קסנון מאיר פחות טוב בתנאי ערפל (או בגשם) ולכן זה פחות פרקטי להתקין קסנון בפנסי הערפל במדינות שבהן יש ערפל דרך קבע. בארץ זה פחות משנה ויופי של מקדם פוזה (אם כי קצת יקר). זכרו שהדלקת אורות ערפל בתנאי ראות טובה יכולה לגרור דו"ח משטרתי - למרות שאורות ערפל שמכוונים נכון לא מסנוורים נהגים ממול!
יש גם תאוריה שאורות צהובים הכי מתאימים לתאורה בפנסי ערפל בגלל קונטרסט גבוה יותר אבל אינני יודע כמה נכונה התאוריה הנ"ל.

חומר לקריאה נוספת:

http://faqlight.shopower.com/

http://www.intellexual.net/hid.html

לסיום: כיצד נתקין קיט קסנון ברכב?

* דאגו שלא יהיה יותר מ-6000K. קיטים מעל 6000K ימשכו יותר תשומת לב, לטוב (בחורות, בחורים - כל אחד והטעם שלו) ולרע (שוטרים שעוצרים לביקורת, בוחנים במכון רישוי, בוחני תנועה וכו'). זכרו שהנורות הן בעלות טמפרטורת הצבע הרצויה; אפשר לקנות קיט 6000K ואז להחליף לנורות 4300K מתוצרת אותה החברה שמוכרת את הקיט.

* במידה והבקליות שלכם עכורות, דאגו להחליף אותן. קרני האור של הקסנון מתפזרות ולא יעילות (ומסנוורות) אם הבקליות מלוכלכות או ישנות ועכורות.

* כוונו את הפנסים כמו שצריך, שלא יסנוורו נהגים ממול. אם אין לכם מתזים לפנסים, דאגו לנקות את הפנסים מדי פעם.

* קנו בסדנאות בארץ, שלפחות תהיה לכם אחריות כלשהי.

* זיכרו שמחיר לזוג נורות הוא 500 ש"ח בערך.

* הדלקה וכיבוי תכופים של נורות קסנון מקצרים את חייהן.

* אין דבר כזה "הקיט רק נראה מסנוור כי נהגים מביטים אל תוך פנסים עקב שוני הנורות מנורות רגילות". אם מכוונים נכון ומשתמשים באופטיקה מתאימה, הקיט לא יסנוור נהגים שמביטים אל הפנסים (אלא אם הפנים שלהם בתוך אלומת האור, כמובן). גם נורות צהובות רגילות מסוגלות לסנוור יופי (למשל כשמדליקים אור דרך). קחו אחריות אישית וכוונו נכון את הפנסים (קסנון או לא).

פורסם במקור במגזין מוטורי

dddd