תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • טויוטה
  • טויוטה ראב4
  • טויוטה ראב4 החדש (2013) – מבחן דרך

    טויוטה ראב4

    הדור הרביעי של טויוטה ראב4 מגיע לישראל ומציג עיצוב חדש ורשימת אבזור נדיבה מתמיד. אבל מה חוץ מזה? אספנו אותו למבחן דרך ויצאנו לבדוק.

    • 13-03-2013
    • מאת: אלירן אברזל

    טויוטה ראב4 החדש - אין צורך להכביר במילים. מדובר בנצר הרביעי למשפחת הראב4 המצליחה והוותיקה של טויוטה, שמשווקת בעולם מאז 1994 ואצלנו משנת 1996. בטויוטה טוענים שהראב4 שלהם היה מייסד הקטגוריה, נדמה לי שהונדה תחלוק עליהם בסוגיה הזאת, עם ה-CR-V הוותיק שלה. או שאולי הייתה זו בכלל סוזוקי, עם הויטרה שהושקה בתחילת שנות ה-90? מה שבטוח, היו אלו היפאניים שהבינו ראשונים את הצורך הפסיכולוגי של הלקוחות לרכוש רכבים שאולי לא באמת יכולים לעבור כל מכשול, אבל בהחלט עושים פוזה של כאלו שיכולים.

    גם היום, כמעט 20 שנים אחרי, עדיין מובילים היפאנים את הקטגוריה עם שלל דגמים בשלל גדלים ויכולות שטח. בדיוק בנקודה הזאת מנסה להתבלט טויוטה ראב4 החדש, עם עיצוב חיצוני מרהיב למדי. בניגוד לדור הקודם, שהיה חמוד אבל חסר ייחוד, הדור החדש מציג עיצוב שקשה להישאר אדיש אליו. הוא ללא ספק נאה למדי, במיוחד מהחזית והפרופיל. משם הוא נראה נאה ומרשים, ממש אוריס על סטרואידים. את עיצוב החלק האחורי אני פחות אהבתי, עם יחידות התאורה מפוצלות ובולטות שיוצרות מעין "מדף" בחלקם העליון.

    טויוטה ראב4 החדש

    גם בתוך תא הנוסעים ניתן לפגוש את קו העיצוב החדש של טויוטה, שמצליח להיות מודרני מבלי לפגוע באינטואיטיביות השימוש. דגם הפרימיום, אותו אספנו לנסיעת המבחן, מצויד גם בריפוד דמוי עור לחלק מהקונסולה המרכזית ולדיפוני הדלתות. ביחד עם נגיעות קלות של פלסטיק דמוי קרבון באזור ידית ההילוכים וכפתורי הפעלת חלונות החשמל, במבט ראשון תא הנוסעים נראה מרשים ומזמין כאחד.

    מבט מדוקדק יותר אל תא הנוסעים של טויוטה ראב4 החדש מגלה תמונה מעט שונה. איכות החומרים ברובה טובה. ההגה עטוף עור איכותי ונעים למגע, שמרפד גם את חלקו המרכזי. דיפוני הדלתות רכים ונעימים, כל הידיות והכפתורים מרגישים מוצקים ואיכותיים. אבל כל זה נכון רק מגובה הכתפיים ומטה. החלק העליון של תא הנוסעים מאכזב מאוד ומציג כמה פשלות קטנות שאפשר אולי לסלוח עליהן אם מדובר ביאריס שעולה 100 אלף ₪ אבל לא כשמדובר בראב4 שעולה 200 אלף ₪. שתי דוגמאות לכך הן סוככי השמש שמרגישים זולים מידי או נקודת החיבור בין הפלסטיק לריפוד הבד בקורה הפנימית, בה שניהם פשוט לא מהודקים טוב זה לזה (ולא, זאת לא תוצאה של התקנה מקומית, הכל מקורי מהיצרן ברכב ההדגמה).

    עוד כמה מילים על האבזור. מצד אחד, מדובר בדגם הפרימיום של הראב4 והוא אכן כולל כמה פריטי אבזור שמצדיקים את השם. בין היתר ניתן למנות את הפתיחה החשמלית המרשימה לדלת תא המטען, את מערכת בקרת האקלים המפוצלת והיעילה להפליא או את מערכת השמע המקורית של טויוטה (Toyota Touch) שהיא ממערכת השמע המקוריות הטובות מסוגה שפגשתי. קצת מבאס לגלות שרכב יקר כל כך מגיע בלי מפתח קפיץ מתקפל, פתחי מיזוג ליושבים מאחור או עם גג שמש פנוראמי.

    המושבים האחוריים של טויוטה ראב4 החדש מרווחים בצורה חריגה לטובה, עם מרווח ברכיים נדיב במיוחד ומרווח ראש נהדר. גם נוסעים גבוהים או גדולים במיוחד ירגישו שם בנוח, במיוחד אם יגלו את הידית הקטנה שמסתתרת בתחתית המושב ומשנה את זווית משענת הגב של המושבים בטווח רחב מאוד. תא המטען גדול, שימושי ונוח מאוד לשימוש. הוא ללא ספק יספיק לכל שימוש משפחתי ואף למעלה מכך ורק חבל שהגלגל הרזרבי הגדול (במידה מלאה) גוזל מעט מגובהו.

    טויוטה ראב4 החדש

    על הכביש מרגיש טויוטה ראב4 החדש די קשיח. כיול המתלים כאן הוא בגוון אירופאי ואינו מנתק את הנוסעים מהכביש כפי שמקובל לעיתים ברכבי הפנאי-שטח הגדולים. זאת לא קשיחות שתשבור את הגב אבל היא בהחלט מורגשת בזמן עלייה על פתחי ביוב או פסי האטה בנהיגה עירונית. התמורה המידית לקשיחות הזאת היא התנהגות כביש בטוחה ומאוד נשלטת, כזאת שתשרה ביטחון על הנהג שינסה לנהוג בראב4 במהירות בסיבובים הדוקים. קצת פספוס לדעתי, במיוחד לאור העובדה שרוב הלקוחות הפוטנציאלים של הרכב לא ממש ינסו לאתגר אותו בכבישי ירושלים המפותלים וגם אם ינסו, יגלו מגבלה משמעותית מצד המנוע.

    לישראל מגיע הראב4 עם יחידת הנעה אחת בלבד - מנוע בנפח 2 ליטרים ובהספק מרבי של 151 כוחות סוס, תיבת הילוכים רציפה (עם אפשרות לתפעול ידני) ומערכת הנעה כפולה קבועה. זה לא נשמע כמו מתכון לרכב מהיר ואכן על הכביש לא מרגיש הראב4 כמו רכב ממש מהיר. מערכת ההנעה הכפולה הקבועה גוזלת כוח והגיר הרציף מסרס את הזינוק מהמקום כך שהתחושה המקבלת מעט כבדה וחסרת מחץ. לתיבת ההילוכים יש מצב Sport שאמור לסייע לחלץ קצת יותר ביצועים מהרכב, אבל למען האמת חוץ מרעש הוא לא עושה יותר מידי.

    טויוטה ראב4 החדש

    טויוטה ראב4 החדש מתגלה במיטבו דווקא כשלא מנסים לדחוק בו להאיץ בו חזק מידי. נהיגה רגועה ברכב מסייעת לגיר הרציף לשמור על סל"ד המנוע בתחום בינוני ומטה, אז בידוד רעשי המנוע מעולה. בכלל, לרכב בידוד רעשים טוב מאוד ולמעט מעט רעשי כביש (ככל הנראה תולדה של צמיגי הקצת-שטח המקוריים איתם מגיע הרכב) שיוט בין עירוני ברכב מתבצע בשקט מופתי. מערכת השמע המשובחת ומערכת בקרת האקלים החרישית מסייעים גם הם לתחושה הנעימה שבזמן נסיעות ארוכות. צריכת הדלק המשולבת במהלך המבחן שלנו הייתה סבירה ועמדה על כ-9.5 קילומטרים לליטר.

    פרק השטח במבחן דרך זה היה קצר יחסית. מספיק מבט זריז בגחון הרכב או בזווית הגישה (שהוקרבה על מזרח עיצוב הפגוש הקדמי) כדי להבין שלא זאת הייתה כוונתו העיקרית של המשורר. ובכל זאת, לא הצלחתי להתאפק וירדתי מהכביש הסלול כדי לבדוק כמה שבילים מזדמנים באזור בית שמש והנגב הצפוני. אתגרי עבירות משמעותיים לא פגשתי אבל כמה שבילים דרדרתיים או מחורצים לעייפה דווקא כן. שם הפתיע לטובה הראב4 עם יכולת שלדעתי צריכה לספק את כל צרכיו של המטייל המשפחתי השפוי, שבסך הכל רוצה להגיע לפינה השקטה ההיא שנמצאת איפה שהכביש נגמר והשביל מתחיל. המתלים הקשיחים, מרווח הגחון המצומצם ושלל קישוטי הפלסטיק יחייבו נהיגה שהיא מעט איטית וזהירה, אבל בהחלט אפשרית.

    טויוטה ראב4 החדש

    טויוטה ראב4 החדש - סיכום

    נדמה שבטויוטה הבינו מה חשוב באמת. הראב4 החדש מציג שיפור ניכר בכמה מהנקודות היותר חשובות בקטגוריית רכבי הפנאי הבינוניים, כמו עיצוב או אבזור. בכל הנוגע לביצועים או לנוחות הנסיעה אין כאן בשורה של ממש ולדעתי זה הפספוס העיקרי של הראב4 החדש. אני מניח שזה לא יטריד את כל הלקוחות, שאולי יעדיפו את העיצוב והנראות על פני ביצועים מרהיבים או שימושיות גבוהה יותר.

    מה שבטוח זה שב-2013 לא צפויים לטויוטה ראב4 חיים קלים בישראל. המתחרים רבים, וטובים. המתחרה הוותיק הונדה CR-V קיבל גם הוא דגם חדש השנה ונמכר בטווח מחירים דומה, סובארו פורסטר גם הוא הושק בדור חדש וינסה לפנות לאלו שבכל זאת מחפשים קצת יותר יכולת שטח, בקיה ינסו לשכנע אתכם לוותר על ההנעה הכפולה ולקבל במקום שני מקומות ישיבה נוספים (סורנטו אורבן) ובמיצובישי ינסו לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, עם הדגם המאובזר ביותר של האאוטלנדר החדש שמציע גם מערכת הנעה כפולה וגם 7 מקומות ישיבה.

    טויוטה ראב4 החדש בקטלוג הרכב של CarsForum.
    טויוטה ראב4 החדש - מפרט טכני

    טויוטה ראב4 החדש

    dddd