Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

לידה מחדש - תיבת הילוכים אוט' רנו קליאו שנת 2001 - DP0


liranantebi
שימו לב! השרשור הזה בן 3985 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

טוב, אז לאחר חזרה לכביש ועדכון תוכנה במוסך אני מתפנה לשתף בפרוייקט ארוך של שיפוץ תיבת ההילוכים של האוטו שלי. התיבה היא DP0 תיבת הילוכים שנבנתה בשת"פ של רנו סיטרואן ופג'ו. רנו קוראים לה DP0 ופג'ו וסיטרואן AL4.

 

רקע והקדמות:

האוטו: רנו קליאו שנת 2001 אוט' עם יותר מ-300k. בגלל שהספידומטר לא תקין - אני מניח שאפילו 320k.

תיאור תקלות: החלקה בהילוך ראשון ובעצירה, מעבר למצב חירום בעליות ונסיעות ארוכות , טיפוף לאחר התחממות בנסיעה ממושכת (התיבה מדממת למוות!!).

מטרת השיתוף: אינפורמטיבי בלבד :)

חומר עזר: ספר - automatic transmissions and transaxles + מדריך שיפוץ DP0 שניתן להשיג ברשת. (אפשר לחפש בגוגל AL4 rebuild)

 

חלפים (נקנו מטורבו טק):

- קיט גומיות ואטמים לDP0

- שני band brake מקוריים

- שני שסתומים מקוריים

- כל 3 הקלאצ'ים

- כל הבוכנות

- שמן מקורי של רנו (מוסך מורשה)

 

היות ועשיתי את כל העבודה בעצמי - אז לא התקמצנתי על חלפים איכותיים ומקוריים. כמעט הכל הוחלף.

 

פירוק:

 

oV6UW.jpg

 

הקליאו לא נועדה לבני אדם. מאד קשה להגיע להרבה מקומות וצריך לפרק ה-מ-ו-ן כדי להגיע לכל מקום. אין לדעתי מה לפרט יותר מדי לגבי הפירוק. את האוטו הרמתי בעזרת בוקים של 6 טון מקדימה ושל 3 טון מאחורה. רציתי ללכת על בטוח והם נותנים לי הרגשה בטוחה יותר - במיוחד בגלל שהאוטו צריך להיות מספיק גבוהה כדי שהתיבה תוכל לצאת מלמטה וגם בגלל שהאוטו היה צריך להיות תק' ממושכת למעלה:

 

JcEI.jpg

 

 

 

התיבה יוצאת אחרי שמפרקים את ה-sub-frame ואת הסטרטר (ועוד הרבה שלא יפורט פה). יש צורך גם להוציא את שתי הציריות וכמובן לא לשכוח את כל שאר החיבורים לתיבה. יש מעט מאד משחק של מקום. הם גם דאגו לשים ברגים מאד מאד מאד מאד ארוכים - כך שחייבים להרחיק את התיבה מהמנוע לפני ההוצאה - מה שמקשה על העיניין עוד יותר במיוחד בגלל חוסר המקום. צריך גם בנוסף להנמיך את המנוע לזוית מאד חדה - רגע לפני שהגלגלת של המזגן נוגעת בגוף של האוטו (זהירות!). התיבה יוצאת לאחר פירוק מחליף החום.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שלב 1 - ניקיון ראשוני:

כל עוד התיבה סגורה - ניצלתי את ההזדמנות על מנת לבצע ניקיון ראשוני. השתמשתי בכמויות של engine degreaser וניקיתי את התיבה כמה שיכולתי מכל הלכלוך:

7kIc8.jpg

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שלב 2 - פירוק חיישנים:

ספידומטר:

 

speedoi.jpg

 

 

 

speedofullr.jpg

 

heat exchanger flow control electrovalve

heatexchangerflowcontro.jpg

 

הסלקטור:

 

selector.jpg

 

 

התמונה הבאה באה כדי להמחיש למי שרוצה להחליף את השמן בתיבה בעצמו או לבדוק מפלס שמן. כפי שניתן לראות בתמונה - הבורג הגדול יותר יוציא את כל מה שרואים למטה ויאפשר לכל השמן לרדת למטה. הבורג הקטן יאפשר רק לשמן מעל המפלס לצאת. בכל מקרה - כשבודקים מפלס - הטמפרטורה של התיבה צריכה להיות 60 מעלות.

 

mzLoU.jpg

 

חיישן לחץ שמן (תמונה נוספת):

znIC.jpg

 

בנוסף ישנם עוד כמה חיישנים - output, input וכו'.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שלב 3 - פירוק מכסה-קונברטר:

זהו רגע הקסם!

כשסופסוף הגעתי אל הפתיחה עצמה. אחרי כל כך הרבה עבודת פירוק פתחתי את התיבה ומה שנגלה לעיניי.. חלום.. מה שאפשר לראות פה בודאות זה הניקיון. אין שאריות שמן מוצקות, הכל נקי ובמצב מצויין. הפילטר מלוכלך. הגיוני. ונצמדו למגנט חתיכות קטנטנות של נסורת מתכת - כנראה גם כן בגדר הסביר לתיבת הילוכים שעשתה לא מעט.

j3rWY.jpg

 

המיכסה:

 

G5ZmD.jpg

 

נסורת מתכת על המגנט:

bZDl8.jpg

 

פירוק בנד של F3 Brake

mfsN.jpg

 

 

Kytbn.jpg

 

 

wTUrF.jpg

 

פירוק הבוכנה של brake F3

ZhL4S.jpg

 

 

לאחר הוצאת מכלול דיפרנציאל + גלגל ביניים (שחייבים לצאת ביחד):

dp0014.jpg

 

 

ולבסוף:

GmaSd.jpg

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שלב 4 - פירוק החלק האחורי:

לאחר מכן מיד ניגשתי לפירוק החלק האחורי. בו נמצאים כל שאר הבוכנות והברקסים השונים בנוסף, כמובן, לכל שלושת מכלולי הקלאצ'ים.

הבוכנה של brake F1

jSI9w.jpg

 

 

 

VehMZ.jpg

 

 

מיכלול קלאצים (ובוכנות):

hjI25.jpg

 

 

gbB1A.jpg

 

הוצאת הבוכנה של brake F2

 

zQyso.jpg

 

וככה היא נראית כשהיא בחוץ:

 

QJ26L.jpg

 

 

לאחר הוצאת הבוכנה ניתן להוציא את הband של brake F2

 

 

dp0053.jpg

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שלב 5 - פירוק והרכבה של מיכלולי הקלאצ'ים והבוכנות:

הפירוק של גלגל השמש (sunwheel) ואיתו מכלול הקלאצ'ים הראשון הוא דיי פשוט:

z8Vkm.jpg

 

 

G4sz.jpg

 

 

tF0qd.jpg

 

 

לאחר הוצאת הcirclip אפשר להוציא את מכלול הקלאצ'ים של clutch E2

nZqLX.jpg

 

Nohy.jpg

 

הדברים מסתבכים פה:

Iui8x.jpg

 

כדי להוציא את שאר הבוכנות והקלאצ'ים צריך פרס (press). הcirclip הבא וזה הבא אחריו מוחזקים בלחץ שמגיע ממערכת הקפיצים ממתחת. יש צורך ללחוץ את הקפיצים על מנת להוציא את החלקים השונים. אבל.. "העם היהודי ממציא לנו פטנטים..." אז הרשו לי להציג בפניכם את מתקן העינויים הביתי שפיתחתי ובניתי (במחיר סמלי) עבור משימה זו:

 

eRBOb.jpg

 

עם המתקן דחקתי את הקפיץ למטה (תכף תגיע תמונה של הקפיץ) ושחררתי את הcirclip באמצעות הפתח שהכנתי בצינור:

N8D4.jpg

 

 

ולאחר מכן ניתן להוציא את הבוכנה ולגלות את מערכת הקפיצים ואת הבוכנה הנגדית:

W9lLy.jpg

 

 

מבנה הקלאצ'ים של E1:

 

pSl7c.jpg

 

מבנה הקלאצ'ים שפירקנו זה עתה:

 

M28vZ.jpg

 

ולאחר הפירוק של שתי הבוכנות האחרונות:

AK4ki.jpg

 

 

RFJun.jpg

 

כל מבנה הקלאצ'ים והבוכנות פרוס:

vSTV0.jpg

 

עד עכשיו רק פירקנו. עכשיו הגיע הזמן להרכיב. הוחלפו:

גומיה

כל הבוכנות

כל הקלאצ'ים

band brake

את הקלאצ'ים חובה לטבול בשמן לפחות לכמה שעות. המטרה היא לספוג כמה שיותר שמן כדי שבהפעלה ראשונה הם לא ישרפו.

M6plG.jpg

 

את הבוכנות משמנים בשמן של התיבה מעורבב בואזלין.

כך זה נראה מורכב מחדש:

OZ6lv.jpg

 

 

וכך זה נראה בנוי מחדש:

gEJv3.jpg

 

 

 

gh3bO.jpg

 

 

ועם הקלאצ'ים:

7SmyV.jpg

 

A1dL7.jpg

 

ה-sunwheel נכנס בחריצים של הקלאצ'ים:

 

CUhe1.jpg

 

 

ולבסוף בנוי מחדש:

 

zvxfm.jpg

 

 

עם 3 אטמים חדשים ובוכנה חדשה (band brake f2):

 

3M5uP.jpg

 

 

בוכנה חדשה עם גומיה חדשה:

VZGIF.jpg

 

 

מורכבת מחדש:

wtEqo.jpg

 

בדיקות:

יש לבצע בדיקות דחיסה ולאחר מכן בדיקות עם אויר דחוס ולוודא אטימה של הבוכנות.

 

 

 

 

הרכבה מחדש:

את התמונה הבאה - אני מבקש - לא לבעלי לב חלש. יש צורך שהמבנה יוכנס כשכוח המשיכה שומר שהקלאצ'ים לא יצאו ממקומם (רנו!!!). שוב המוח היהודי ממציא לנו פטנטים. מה שעשיתי - זה למעשה הארכה של השולחן. שני קרשים מחזיקים את התיבה ובאמצע אמור להיכנס המיכלול. אח"כ אפשר לדחוף בחזרה לשולחן והמכלול ישאר בפנים. לא לנסות בבית... ;)

 

 

YsRpr.jpg

 

כן -- התיבה באויר... כמעט...

 

maIug.jpg

 

 

ולבסוף - סגירה של החלק האחורי (לפי סדר וטורק - כמובן!)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שלב 6 - valve body:

 

בבית השסתומים החלפתי את כל הגומיות, שמתי שני שסתומים שחורים מקוריים (pressure modulation evm, converter pressure modulation evm) והחלפתי את הפילטר הקטן.

 

E23dz.jpg

 

אין סתימות או שמן קשה כנראה בזכות החלפה יזומה של השמן בערך פעם בשנתיים.

 

jp0sl.jpg

 

כל הגומיות של כל השסתומים הוחלפו בחדשות:

YAQop.jpg

 

 

החלפת הגומיות:

 

 

dp0055.jpg

 

ידית הסלקטור חזרה במקומה:

 

dp0054.jpg

 

 

 

ולבסוף סגירה עם גומיה חדשה (אטם שחור). היות והחלפנו את השסתומים - חובה לעדכן את התוכנה - ניסיתי בעצמי ולאחר מספר כשלונות נתתי את האוטו לידיים הנאמנות של המוסך המורשה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שלב 7 - סגירה של החלק העליון:

לא נגעתי בדיפרציאל ולא במערכת גלגלי השיניים. בנוסף - לא נגעתי במשאבה.

dp0056.jpg

 

 

 

לאחר הרכבת הדיפרנציאל וגלגל החיבור:

dp0057.jpg

 

 

פשוט הנאה לראות את המורכבות ההנדסית שיש בתיבה הזו. זו הסיבה העיקרית ששיתפתי - לכמה אנשים יצא לראות איך תיבת הילוכים מורכבת מבפנים? אני מאד הייתי רוצה לראות תמונות עוד לפני שאני פותח את התיבה.

 

לאחר הרכבת ידית ה-parking במקומה:

 

dp0058.jpg

 

 

band brake F1 חדש:

 

dp0059.jpg

 

עם האטם, המשאבה והפילטר במקומם (גם הבוכנה בצד כבר הוכנסה וננעלה עם ה-circlip שלה)

 

dp0060.jpg

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שלב 9 - הרכבת הכיסוי החיישנים והעברת התיבה בחזרה לאוטו:

בשלב זה לא צילמתי הרבה. כל החיישנים נוקו בקפידה, הוחלפו כל הגומיות וכל האטמים ורוב מחזירי השמן שמתי כיסויים חדשים להגנה על החוטים שלא יהיו חשופים.

שמתי 6 ליטר שמן מקורי של רנו (אלוהים - המחיר!)

 

dp0061.jpg

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שלב 10 - התקנת התיבה בחזרה באוטו:

שוב, עוד רעיון שלי - מתקן הרמת גיר - זה בעצם דיי פשוט - שני ג'קים מחוברים למדף. את שני הג'קים אני מעלה ביחד עד שאני מצליח להכניס בחזרה את הברגים. פשוט.

dp0062.jpg

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שלב 11 - הפעלה ראשונית:

התיבה יצאה מהאוטו ב-park וחזרה בחזרה ב-park. יש 6 ליטר שמן בתיבה. הטורק חדש ואינו מכיל עדיין שמן.

האוטו נדלק בהנעה ראשונה. נתתי לטורק קצת זמן והתחלתי לשלב הילוכים. ודאתי שכל ההילוכים משתלבים בלי בעיה (חבר הציע להעלות סרט ליוטיוב של אוטו שמאיץ בשינה מאפס למאה). לא היו תקלות בשלב הזה - עבר חלק ונתן הרגשה טובה של שיפוץ טוב ונכון.

 

זהו. נכון להיום התיבה חזרה לתפקוד רגיל. לאחר העדכון יש הרגשה של זרימה - ההילוכים עוברים יפה וחלק התיבה מגיבה יפה.

בהמשך: לאחר התלבטויות לא מעטות אני החלטתי לעבור לקולר שמן חיצוני. אני רוצה לשמור על חיי התיבה וחיי השמן (היקר!) בתיבה.

 

תודות:

לחבר הפורום היקר יוני על כל התמיכה ועזרה עם בחירה של נוזלים נכונים

לאחי - על האוטו החלופי

לחברי הטוב שבא לעזור לי להוריד את התיבה מהאוטו.

לטורבו טק על הסבלנות והיחס החם

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כל הכבוד, תודה על השיתוף ועל התעוד.

מוסיף קישור לשירשור זה בדף הפרוייקטים של הפורום.

 

כמה זמן זה לקח לך?

 

אם תוכל לחלק לשני חלקים - כמה שעות עבודה נטו וכמה ימים בסה"כ, מתחילת העבודה ועד לסיום.

 

אם תרשום את עלות החלקים, יהיה נחמד.

 

תודה.

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 3985 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...