Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

מאמר-מדריך הניטרו השלם


שימו לב! השרשור הזה בן 5831 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

  • ספונסר פורום

מדריך הניטרו השלם

 

ניטרו,נייטרוס,נוס,ניטרו אוקסיד וכו הם כולם שמות למערכת הזרקת תחמוצת חנקן(N2O) אל תוך סעפת היניקה.

 

כמה תשובות לשאלות שנתקלתי בהן רבות:

*השימוש בניטרו אפשרי בכל מנוע שקיים,מנועי דיזל,בנזין,מנועי 2 פעימות,מנועים מוגדשים או אטמוספריים.

 

*הניטרו אינו גז נפיץ או דליק,והסכנות בשימוש ובטיפול בו זהות לכל טיפול בגז תחת לחץ.

 

*אפשר להרכיב ניטרו על רכבים בעלי תיבות הילוכים אוטומטיות*,אופנועים,טרקטורונים וסירות.

 

*ניתן להזריק ניטרו בכל הילוך,והוא אינו מיועד רק למיאוצי 0-100,למרות שבהילוכים הנמוכים הסיכוים לנזק למכלולי המנוע\רכב גבוהים יותר עקב העומס המוגבר.

 

*אפשר להחזיק את הכפתור לחוץ עד שיגמר הבלון,אין צורך להקציב מספר שניות,בדרך כלל ההילוך יגמר הרבה יותר מהר.

 

איך זה עובד:

תחמוצת חנקן זוהי תרכובת של חנקן וחמצן שמורכבת מ2 אטומים של חמצן(0) ואטום בודד של חנקן(N),ז"א שבמולקולה אחת של N2O יש כמעט 67 אחוז חנקן ו33 אחוז חמצן לעומת האוויר שמכיל כ21 אחוז חמצן.

כידוע לנו,מנוע הבעירה הפנימית שורף תערובת של חמצן ודלק(לא משנה אם מדובר בסולר או בנזין),ככל שנשרפת יותר תערובת,ככה מתקבל יותר הספק.כאן בדיוק נכנס השימוש בניטרו.

 

כאמור,ככל שנשרוף יותר דלק,נוכל ליצור יותר הספק, הבעיה היא לשמור על יחס תערובת אוויר דלק של12.5 עד 14.7,כדי לשמור על יחס זה,יש להוסיף חמצן.

 

מערכת הזרקת הניטרו בעצם מוסיפה חמצן לתערובת,וע"י תוספת דלק ביחס קבוע מראש,מתקבלת תוספת ההספק.

 

איך זה נעשה?

 

נחלק את המערכות ל2 סוגים:

קיט ניטרו יבש,שבו מזריקים רק ניטרו,ללא תוספת דלק ע"י הקיט

וקיט ניטרו רטוב,שעליו אפרט בהמשך

 

המערכת בנויה ממספר חלקים:

בלון.

 

צנרת לחץ גבוה(מהמיכל לסולנואיד):

 

 

סולנואידים:

 

 

ונקודת הזרקה:

 

 

גז הניטרו מאוחסן בבלון תחת לחץ של כ 1000 PSI בטמפ' החדר,כאשר הוא תחת לחץ זה הוא מצוי במצב צבירה נוזלי,וזה המצב שהוא יהיה בכל שלבי המערכת עד לנקודת ההזרקה.

בתוך הבלון קיים צינור(סיפון) עד לתחתית המיכל ככה שמהברז יוצא נוזל ולא גז,את הבלון מתקינים בזווית מסוימת ואת הברז אל כיוון חזית הרכב, כאשר מאיצים,הנוזל "רץ" אחורה במיכל,וככה הצינור תמיד טבול בנוזל.

בסיום הנסיעה יש לסגור את הבלון,ולרוקן את יתרת הנוזל שנשאר בצנרת,במידה והשסתום ידלוף בלילה,הוא ירוקן את כל הגז אל תוך סעפת היניקה,לא ממש רצוי.

 

הבלון מורכב באיזשהו מקום ברכב,בדרך כלל בתא המטען,דרך צנרת הלחץ הגבוה זורם נוזל עד לסולנואיד שממוקם בתא המנוע קרוב ככל האפשר לנקודת ההזרקה,כאשר הסולנואיד נפתח,הנוזל פורץ החוצה בלחץ ומשנה את מצב הצבירה מנוזל לגז,מצב זה נקרא מצב "רתיחה" בשלב זה הטמפרטורה של הn2o יורדת ל-88 מעלות,מה שמקרר בצורה משמעותית את סעפת היניקה,מה שבתורו מוסיף עוד קצת חמצן לתערובת(אוויר קר יותר רווי יותר בחמצן)

 

במהלך הדחיסה במנוע נוצר חום רב,כאשר הניטרו מגיע לטמפ' של 275 מעלות הוא "מתפרק" לחמצן וחנקן,ומכאן התוספת בחמצן,עכשיו כל שנשאר הוא להוסיף דלק לתערובת.

 

יחס הניטרו שמוזרק ותוספת הדלק למנוע מחושבים מראש ע"י טבלה.

 

האויב היחיד שבשימוש בניטרו הוא דטונציה,ויש להימנע ממנה בכל מצב,דטונציה או הצתה מוקדמת נגרמות כאשר ישנו חוסר בדלק(תערובת עניה) או כאשר הניצוץ מופיע מוקדם מידי,בשימוש בניטרו ישנה סכנה להגיע למצב של "ניתוק הצתה" שברוב רובם של המנועים,מצב זה הוא בעצם ניתוק הזרקה,משמע,הגבלת הסל"ד היא תוצאה של הפסקת זרימת הדלק למנוע,במצב זה,כאשר הדוושה עדיין לחוצה,וזורם אל הסעפת ניטרו ודלק מהקיט,ללא תוספת ממערכת ההזרקה של הרכב,נוצר מצב של תערובת עניה,ומפה ועד נזק למנוע הדרך קצרה מאוד

 

כדי להישאר "בצד הבטוח" רצוי להחליף למצתים(פלגים) קרים יותר בדרגה או שתיים,וכמו כן לאחר את ההצתה בכמה מעלות,במערכות בהן זה אפשרי.

יש לבדוק את ספיקת משאבת הדלק,במידה והספיקה נמוכה ואינה מצליחה לשמור על לחץ תקין יש להחליפה למשאבה בעלת ספיקה גבוה יותר.

 

לא מומלץ להתקין מערכת הזרקת ניטרו ברכבים שבהם מורכב "צ'יפ" או שידרוג תוכנה למחשב ניהול המנוע,אלא אם כן הצ'יפ הנ"ל תוכנן לעבוד עם ניטרו,מהסיבה הפשוטה שכל הצ'יפ שמורכבים למנועים אטמוספריים מקדמים את ההצתה בכמה מעלות,מה שיכול לגרום לדטונציה הרסנית בשימוש בניטרו.

 

לאחר שהבנו איך זה עובד,נעבוד לשאלה,כמה כוח אפשר לקבל מניטרו?

אז התשובה היא,אינסוף!

ניטרו יכול להוסיף כמה הספק שרק נרצה,המגבלה היחידה היא חוזק המנוע ושאר המכלולים,אפשר להוסיף 50 כ"ס ואפשר להוסיף 500 כ"ס,רק שהמנוע לא יעמוד בזה,ככלל אצבע,מנוע במצב תקין יכול להחזיק בבטחה עד כ-40 אחוז תוספת מההספק המקורי.

 

חלק מהקוראים בטח שואל את עצמו עכשיו,"אז למה לא להזריק חמצן נקי?"

מכמה סיבות,החמצן בבלון נמצא במצב צבירה גז,ולא נוזל,מה שלא מאפשר להכניס כמות גדולה של חמצן כמו בשימוש בניטרו,החמצן הינו גז נפיץ ומסוכן לשימוש.

והסיבה המשמעותית ביותר היא,שהחנקן אינו נשרף,אך הוא לא חסר תפקיד,החנקן שמתפרק מN2O סופח אליו חום בתהליך השריפה,מה שגורם לשמירה על טמפרטורת בעירה בגדר הסביר.

 

לשימוש בניטרו יתרונות רבים,הוא מספק הכי הרבה כוח סוס לשקל,הוא מאפשר שימוש יום יומי ברכב,עם תצרוכת דלק שפויה,הוא אינו מצריך שינוים גדולים במנוע,אינו מהווה בעיה בטסט השנתי(במידה והותקן בחוכמה),ועדין,מאפשר להוסיף מעט "פלפל" למנוע כשצריך.

 

היום ישנם הרבה מוצרים שמייעלים את המערכת,כמו מחמם לבלון,מחשב ניטרו או פולס קונטרולר,פורק לשאריות ניטרו בין השסתום למיכל,הזרקת ניטרו דו או תלת שלבית וכו..

 

*הבעיה בהתקנה בתיבה אוטומטית,זהה להגה לניתוק הצתה,כאשר תיבת ההילוכים מחליפה הילוך,לרוב מערכת ניהול המנוע תפסיק את זרימת הלק לרגע,מצב מסוכן שעלול להביא לדטונציה,מתקין מנוסה פותר בעיה זו בעזרת מעגל אלקטרוני פשוט

 

אין במאמר הנ"ל המלצה כלשהי,והינו בגדר מידע בלבד.

 

אורן בן סימון

 

 

 

 

 

אשמח לתגובות\הארות\הערות.

אורן בן סימון

מדריך הניטרו השלם.doc

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • תגובות 48
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

תמונות שפורסמו בשרשור

תקשיב אורן אתה תותח ....

 

אני לוקח לך את זה לעבודת גמר שלי ..... צוחק צוחק

יפה מאוד אבל יכולתה להוסיף הסבר על ההתקנה שלו בקרבורטור כשיש את הצלחת מניקל במקום התושבת מכיר?

ראיתי את זה פעם באיזה תערוכה ....

 

 

אסי

לעולם אל יתבייש אדם להודות בטעותו.הוא רק אומר בכך שהיום הוא חכם יותר משהיה אתמול.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • ספונסר פורום

תודה אסי,ישנם הרבה סוגי נקודות הזרקה,פלטה לקרבורטור,מזרק אחד,מזרק לכל צילנדר,זוג מזרקים,זה לא משנה,העיקר שמחדירים את התערובת לסעפת.

אורן

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

נחמד...

בכול מקרה זה נשמע טוב תשמור את הזכויות שלך ..

לעולם אל יתבייש אדם להודות בטעותו.הוא רק אומר בכך שהיום הוא חכם יותר משהיה אתמול.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אורן עוד שאלה לי אלייך

תייעץ לי

יש לי אונו 100 מנוע דיי עייף

אני רוצה להשים לו את המיני טורבינה החשמלית הקטנה ולהגדיל איזה דיזה בקרבורטור

 

מה אתה אומר ?

5f97_1.jpg

לעולם אל יתבייש אדם להודות בטעותו.הוא רק אומר בכך שהיום הוא חכם יותר משהיה אתמול.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • ספונסר פורום

תעשה חיפוש,זה כוסות רוח למת.ובוא נשאיר את השרשור בהקשר המקורי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

קראתי, ונהנתי לקרוא.

מאמר מצויין ומספק המון מידע למי שמעוניין בתוספת כוח מסוג זה.

 

רק תוכל לפקוח את עיניי, ולהסביר איך בפועל משפיע הקידום והאיחור הצתה למניעת דטונציה?

 

אביחי

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • ספונסר פורום

ישנם 2 גורמים לצלצולים,הראשון הוא דטונציה,שזוהי התלקחות עצמית של הדלק והופעת גל בעירה נוסף לפני הופעת הניצוץ,וישנה הצתה מוקדמת,שנזרקיה זהים לדטונציה,אם הניצוץ יגיע לפני שהבוכנה הגיע לנמ"ע וזרוע הטלטל עברה לצד השני,יווצר מצב דומה מאוד לדטונציה,שיגרום לחום רב וללחצים אדירים.

אורן בן סימון

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

ישנה הצתה מוקדמת,שנזרקיה זהים לדטונציה,אם הניצוץ יגיע לפני שהבוכנה הגיע לנמ"ע וזרוע הטלטל עברה לצד השני,יווצר מצב דומה מאוד לדטונציה,שיגרום לחום רב וללחצים אדירים.

אורן בן סימון

 

אורן, לא ברורה לי כוונתך: האם הכוונה היא שבמנועים בהם הותקן ניטרו ההצתה מתוזמנת לאחרי TDC?

106GTI - Deus ex machina

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • ספונסר פורום
אורן, לא ברורה לי כוונתך: האם הכוונה היא שבמנועים בהם הותקן ניטרו ההצתה מתוזמנת לאחרי TDC?

 

לא,הניצוץ מגיע לפני נקודה מתה עליונה,רק באיחור של כמה מעלות מהסטנדרט לאותו מנוע.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

נהנתי לקרוא,כל הכבוד על ההשקעה.

כל עינין הנייטרו נשמע מענין ואחלה שיפור ביחס לכסף.

ועכשיו לשאלה:

במידה והמנוע שלי תקין ואני מעונין בקיט שכזה שיספק לי 20-25 כ"ס נוספים ,זה ידרוש ממני לשנות משהו במנוע ?

הרכב פג'ו 106 XS 1400 הזרקה חד נקודתית,ידנית.

ניראה לי כדאי להשים בדביק

Seat Ibiza Cupra 07:twisted:

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 5831 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...