Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

[מאמר קצר] בנושא קמשאפט חם במערכות ניהול מנוע מודרניות


David A
שימו לב! השרשור הזה בן 7557 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

התקנת קמשפט חם (ואפילו שונה מהמקור) במערכות מנוע ניהול מנוע מודרניות גורר איתו המון בעיות.

נגדיר קודם כל מהו קמשפט חם

קמשפט ש-duration שלו גדול או שווה ל-285 מעלות וה-lift (פרופיל הקמשפט) גבוה מהמקורי, גם קמשפט 276 מעלות בשילוב lift גבוה מהמקורי בעייתי בפאן של מערכת ניהול המנוע.

 

מערכות ניהול מנוע מודרניות עובדות בסרק ובשיוט רגוע בחוג בקרה סגור, כלומר מחשב ניהול המנוע מקבל inputs מחיישן הלמבדה שדוגם את יחס האוויר/דלק ומתקן מידית (עשרות פעמים בשניה) באמצעות שליטה על זמני פתיחת המזרקים וההצתה.

 

כמובן שבחגיגה משתתפים גם חיישן המצערת, מהמאפ סנסור (שדוגם עומס במנוע ע"פי הוואקום בסעפת היניקה) ,חיישן נקישות,חיישן טמפ' אוויר יניקה,חיישן טמפ' נוזל קירור וגם העומס החשמלי נמדד.

 

בתקופת הקרבורציה היה הרבה יותר קל.

התקנה של קמשפט/ים חם/ים דרשה שינויים בקרבורציה (החלפת קרבורטרים ולפעמים גם שינוי דיזה הספיקה) ומשחקים עם התזמון ההצתה באמצעים שונים.

ניתן היה לשמור באמצעים הללו על סל"ד סרק יציב (אם כי שונה) ובא לציון גואל.

 

לא כך הדבר במערכות ניהול מנוע מתקדמות.

בגלל זמני החפיפה השונים בין פתיחת שסתומי היניקה והפליטה יש שינוי בערכי הוואקום בסעפת היניקה.

ואיך זה משפיע ?

 

חיישן המאפ סנסור דוגם עומס במנוע כך שהוא מחובר בצינורית וואקום לסעפת היניקה (בדומה לבוסטר ברקס).

לחיישן המאפ 3 חוטים.

- 5V +

- מינוס

- ערך חוזר

 

המאפ סנסור הוא רסיסטור שמושפע מוואקום והוא משנה ערך reference שמגיע ממחשב ניהול המנוע בערכים של 5.0 וולט ~.

 

במחשב ניהול המנוע צרובים hard coded ערכים שהמחשב מצפה לקבל בתגובה לערכי וואקום ידועים מראש.

וכאן מתחילה הבעיה.

כדוגמה אביא את המקרה הפרטי ברכב שלי, לפני התקנת הקמשפט החם הוואקום בסרק בסעפת היניקה היה כ-0.4 bar , אחרי הקמשפט החם 0.2 bar (מותקן שעון וואקום בתא מנוע)

כתוצאה מכך מחשב ניהול המנוע מקבל בתגובה לערך וואקום שונה טווח מתחים שהוא לא יודע להתמודד עימם, כתוצאה מכך מחשב הניהול בסרק שנמצא בחוג בקרה סוג מתמודד עם כל הנתונים השונים ועם ערך שגוי מהמאפ סנסור שגורם למנוע לעבוד בתערובת מאד עשירה לגמגם בצורה חריפה ולהכבות.

 

פלאגים חדשים פויחו במהירות תעיד על כך החומה מאחורי החניה שלי, שיפרתי את המצב במעט ע"י תיכנות אחת ממפות ההצתה בצ'יפ, והיא מפת הצתה במצערת סגורה - השינוי התבטא בקידום ההצתה בכמה מעלות.

 

עדיין המצב היה לא טוב ונסיעה של כמה דקות הביאה את המחשב לאותת על תקלה במחשב באמצעות נורת check engine.

הבנתי שאת הבעיה יש לפתור עי" שינוי ערכי המתחים שחוזרים מהמאפ סנסור והתאמתם לתחום התקין שאיתו מחשב ניהול המנוע יודע להתמודד.

 

בניתי מעגל פשוט למדי שמאפשר לי לשנות את מתח המבוא (זוכרים ? 5 וולט) למאפ סנסור

אולם לצערי זה לא היה פיתרון טוב, הבעיה נבעה מזה שנדרשה מניפולציה של המתחים הן במאפ סנסור והן בחיישן המצערת.

 

וויתרתי על הרעיון לייצור באופן עצמאי מיד גם אסביר מדוע.

ומצאתי מוצר בשם Ecu signal conditioner פיתוח עצמאי של חברת gmcmotorsport מתמחה כידוע ברכבי PSA.

 

המוצר הינו קופסה קטנה ואטומה עם שני פוטנציומטרים ולד מעל כל אחד מהם.

פוטנציומטר ראשון משנה את הערכים שמגיעים מהמאפ סנסור למחשב הניהול ופוטנציומטר שני קובע באיזה טווח תנועה של פרפר המצערת "יראה" מחשב המנוע את השינויים שנקבעו ע"י הפוטנציומטר הראשון.

 

היום סיימתי להתקין את המוצר, ההתקנה לא פשוטה ודורשת ידע מקדים באלקטרוניקה ובהבנה של מערכות ניהול מנוע.

מדובר בחיווט רב והלחמות של חוטים רבים למחשב ניהול מנוע למאפ סנסור לפוטנציומטר מצערת ועוד.

המקום שמצאתי עבור הקופסה הקטנה לא פחות ממושלם, בתיבת הפיוזים בתא המנוע מוגן מחום ומליכלוך ויציאה עבור כל החיווט, נהדר.

 

לצערי gmcmotorsport שפכו לתוך הקופסה על המעגל אפוקסי כך שלא ניתן לראות מה מבנה המעגל או חשוב מזה לתקנו במידה ויהיה צורך.

 

רשמים לאחר ההתקנה-

המוצר הזה לא פחות ממבריק ! הוא פתר את הבעיה והסרק יציב בכל התנאים גם עם מזגן

וזה עם קמשפט 285 מעלות וליפט גבוה משמעותית מהמקורי.

תצוגת הלדים חשובה מאד ועוזרת להגיע לכיול הנדרש וצריך להיות סבלניים כי זה לוקח זמן.

 

אני מאד מרוצה 8)

P8087732.JPG

P8087731.JPG

P8087730.JPG

P8087723.JPG

http://www.motorica.net - מוטוריקה.נט

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

דבר ראשון תתחדש.

 

דבר שני, אני שמח לשמוע שנפתרה הבעיה.

 

מזל טוב וסימן טוב! :D

"הדבר זר לרוחנו. המשיכה לתיירות לארצנו היא בכותל המערבי, בקברי אבותינו, במערת המכפלה ובקבר רחל. לא מסלול מירוצים!"

-1970, ח"כ מנחם פורוש אל שר התיירות, בנוגע לקיום גרנד פרי ישראלי ראשון.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

נשמע מקצועי מאוד, קבל ח"ח. עם זאת אני לא בטוח שחבר'ה בלי רקע באלקטרוניקה יכולים להבין לעומק חלקים ממנו (אפילו לי היה קשה :oops: ).

 

מה ז"א תכנות המפות בצ'יפ ? ז"א תיכנות ROMים או משהו בסגנון ? אשמח לשמוע על כך ביתר פירוט, כיצד זה נעשה וכו'.

 

מעניין מאוד לדעת איך המעגל של GMC מתוכנן, חבל שסגרו אותו :? .

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אומר החלפת הרכיב המקורי שמכיל את המפות שצרובות במפעל ברכיב מסוג eprom במקרה הפרטי שלי 27c512. במקרה של הראלי אין צורך בהלחמת socket היא מגיעה כבר socket מוכן לאפשר החלפת רכיבים מהירה.

 

מפה מתחיל תהליך של reverse engineering באמצעות emulator שמתממשק באמצעות flat cable ל-socket של מחשב ניהול המנוע ומשם ל-laptop עם תוכנה מתאימה שאליה אני טוען את התוכנה שצרובה בצ'יפ המקורי.

 

כלומר, אני מריץ את המנוע כשהגישה לתוכנה בצ'יפ היא למעשה במחשב הנייד ולא בצי'פ כלשהו.

כך אני יכול לבצע trace ולבדוק לאילו כתובות בזיכרון המחשב ניגש ולגלות בעצם באילו טווח ערכים נמצאת כל מפה ומפה (ויש לא מעט).

 

ברגע שיש לי טווח של כתובות ב-hex שמתארות כל מפה ומפה בזיכרון הצ'יפ אפשר לטעון את הערכים לתוכנה אחרת שכתבתי ב-#C שמאפשרת לי באמצעות גרפים להציג את הנתונים באופן ויזואלי שמקל על שינוי הערכים שכתובים אגב ב-signed hex.

 

עכשיו יש לי מפה חדשה של ערכים שיש לבדוק בנסיעה אבל צריבת הערכים לרכיב eprom בשלב זה לא מספיקה ולמעשה המחשב ניהול מנוע לא יקבל את התוכנה החדשה וזאת בגלל חישובי checksum שמבצע יצרן מחשבי ניהול המנוע כדי למנוע שינויים בתוכנה.

ופה יש לא מעט עבודה עד שפורצים את הקוד הנכון, טכניקות החסימה קשות יותר משנה לשנה וקשות במיוחד ברכבים בהם מותקן אימובילייזר.

 

כמובן שאת כל השינויים ניתן לבצע לא רק offline אלא גם באמצעות התוכנה והאמולטור שרץ ב-laptop וזה חוסך כמובן תהליך של תכנות הרכיב , מחיקת ה-eprom צריבת הרכיב והרכבתו במחשב ניהול וחוזר חלילה (ויש הרבה חוזר חלילה :) )

 

וזה באמת תיאור מאד כללי.

 

לגבי הקופסה מ-gmc , מדובר למעשה במעגל יחסית פשוט מאפשר וויסות של שני ערוצי מתח שונים ובלתי תלויים והצגת חיווי באמצעות לדים כשהערך שנקבע תקף.

אין לי ספק שיכולתי לבנות את המעגל בעלות נמוכה יותר (זה עלה לי כ-800 ש"ח) אבל בגלל שכבר ניסיתי ובניתי מעגל לערוץ אחד, הבנתי שהרחבת המעגל והוספת ממסרים וכל מה שנדרש ידרוש מארז גדול יחסית לעומת מעגל באמת קומפקטי והתוספת של הלדים לכיול קסמה לי ואכן עזרה לי מאד.

 

 

הנה פירוט החיווט

1) THROTTLE ANGLE SENSOR

2) MAP SENSOR INPUT

3) MAP SENSOR OUTPUT

4) SWITCHED 12 VOLT

5) + 5 VOLT FROM MAP SENSOR

6) BATTERY +

7) BATTERY (EARTH) 0 VOLT

http://www.motorica.net - מוטוריקה.נט

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

נשמע מקצועי מאוד, קבל ח"ח. עם זאת אני לא בטוח שחבר'ה בלי רקע באלקטרוניקה יכולים להבין לעומק חלקים ממנו (אפילו לי היה קשה :oops: ).

 

מה ז"א תכנות המפות בצ'יפ ? ז"א תיכנות ROMים או משהו בסגנון ? אשמח לשמוע על כך ביתר פירוט, כיצד זה נעשה וכו'.

 

מעניין מאוד לדעת איך המעגל של GMC מתוכנן, חבל שסגרו אותו :? .

 

מצטרף לדעה...

 

זה רק מראה שעולם השיפורים עולה על כל דמיון, ומה דורש רכב " סטנדרטי" על מנת להביא אותו לקצה יכולתו.

 

כל הכבוד, תמשיך להביא לנו סקירות מצקועית כאלו גם בעתיד.

 

קראתי את המאמר כבר שלוש פעמים ואני הבנתי רק על קצה המזלג. :oops:

 

הרמן.

ליום יום: מחפש את המיועדת.... כרגע הצעצוע VTR סקסו 1997

לאשה ולסופ"ש: פורסטר 2016 X ממוגן עם הגבהה

 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

דויד אתה חאפר :!:

 

סל"ד סרק יציב זה לנקבות :!:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מדהים...לא פחות :!:

Cars roll off the assembly line with a body,It's our mission to give it a soul

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

נהנתי לקורא.

כמה כ"ס התווספו לדעתך לאחר התקנת הקאמשפט?

 

אדם.

האמת היא שאין לי מושג :?

ההבדל די משמעותי והמנוע מ-4500 סל"ד מושך משמעותית טוב יותר, כך שיש רצועת כח מענגת מאד מ-4000 סל"ד ועד המנתק ב-7,500.

הערכה שלי שעקומת המומנט הוסטה כ-1500 סל"ד כלפי מעלה, שוב רק הערכה

עדיין יש מספיק מומנט מ-2000 סל"ד כדי למשוך יפה בהילוכים 2-3-4 וזה תודות לאופיו הבסיסי של המנוע שהינו גמיש מטבעו.

 

התקנת הקמשפט החם והעלאת יחס הדחיסה שיחררה את הפוטנציאל שהיה גלום כתוצאה מכל שאר השינויים שבוצעו בעבר.

http://www.motorica.net - מוטוריקה.נט

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

נהנתי לקורא.

כמה כ"ס התווספו לדעתך לאחר התקנת הקאמשפט?

 

אדם.

האמת היא שאין לי מושג :?

ההבדל די משמעותי והמנוע מ-4500 סל"ד מושך משמעותית טוב יותר, כך שיש רצועת כח מענגת מאד מ-4000 סל"ד ועד המנתק ב-7,500.

הערכה שלי שעקומת המומנט הוסטה כ-1500 סל"ד כלפי מעלה, שוב רק הערכה

עדיין יש מספיק מומנט מ-2000 סל"ד כדי למשוך יפה בהילוכים 2-3-4 וזה תודות לאופיו הבסיסי של המנוע שהינו גמיש מטבעו.

 

התקנת הקמשפט החם והעלאת יחס הדחיסה שיחררה את הפוטנציאל שהיה גלום כתוצאה מכל שאר השינויים שבוצעו בעבר.

והאם כאן מסתיימת הרפתקאת השיפורים?

מה עוד אתה יכול לשפר מבחינת כח מנוע ולהשאר אטמוספרי?

 

בהצלחה,

אדם.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

נהנתי לקורא.

כמה כ"ס התווספו לדעתך לאחר התקנת הקאמשפט?

 

אדם.

האמת היא שאין לי מושג :?

ההבדל די משמעותי והמנוע מ-4500 סל"ד מושך משמעותית טוב יותר, כך שיש רצועת כח מענגת מאד מ-4000 סל"ד ועד המנתק ב-7,500.

הערכה שלי שעקומת המומנט הוסטה כ-1500 סל"ד כלפי מעלה, שוב רק הערכה

עדיין יש מספיק מומנט מ-2000 סל"ד כדי למשוך יפה בהילוכים 2-3-4 וזה תודות לאופיו הבסיסי של המנוע שהינו גמיש מטבעו.

 

התקנת הקמשפט החם והעלאת יחס הדחיסה שיחררה את הפוטנציאל שהיה גלום כתוצאה מכל שאר השינויים שבוצעו בעבר.

והאם כאן מסתיימת הרפתקאת השיפורים?

מה עוד אתה יכול לשפר מבחינת כח מנוע ולהשאר אטמוספרי?

 

בהצלחה,

אדם.

 

בתוכנית החלפת סעפת היניקה לאלומיניום מתוצרת פיג'ו ספורט(נוכחית מפלסטיק) ושידוך מצערת גדולה יותר (קוטר 60 מ"מ)

החלפת מזרקים לטיפה גדולים יותר, כרגע המזרקים עובדים ב-dutycycle 80-90%

וכמובן הרבה עבודת ECU כי יש עוד מה לשפר

ובזה די מיציתי את המנוע בתצורה הזאת, גם חלק השינויים שפירטתי לא יבוצעו מיידית אני מודה אני עייף ואני רוצה להנות מהרכב לפני שאני נכנס לפרויקטים נוספים.

 

וזהו. אני חושב שצריך לדעת מתי לעצור.

המטרה שעמדה לעיני עוד לפני כשנתיים הייתה לבנות מכונית שתהיה בראש ובראשונה נהיגה ומתאימה לשימוש יום יומי, אמינה ככל האפשר ובמיגבלות באמת קטנות גם חוקית.

כל שלב במהלך הפרויקט תוכנן כך שתמיד תהיה לי אופצית נסיגה למצב הקודם והיה ואם התוצאה לא נראית לי, גם במחיר רכישת רכיבים נוספים.

כך גם היה בפרויקט המצערות שהחלטתי שאני נסוג ולא מוכן לוותר על מזגן וניסור תושבת מנוע מאילוצי מקום.

http://www.motorica.net - מוטוריקה.נט

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתוכנית החלפת סעפת היניקה לאלומיניום מתוצרת פיג'ו ספורט(נוכחית מפלסטיק) ושידוך מצערת גדולה יותר (קוטר 60 מ"מ)

החלפת מזרקים לטיפה גדולים יותר, כרגע המזרקים עובדים ב-dutycycle 80-90%

וכמובן הרבה עבודת ECU כי יש עוד מה לשפר

ובזה די מיציתי את המנוע בתצורה הזאת, גם חלק השינויים שפירטתי לא יבוצעו מיידית אני מודה אני עייף ואני רוצה להנות מהרכב לפני שאני נכנס לפרויקטים נוספים.

 

וזהו. אני חושב שצריך לדעת מתי לעצור.

המטרה שעמדה לעיני עוד לפני כשנתיים הייתה לבנות מכונית שתהיה בראש ובראשונה נהיגה ומתאימה לשימוש יום יומי, אמינה ככל האפשר ובמיגבלות באמת קטנות גם חוקית.

כל שלב במהלך הפרויקט תוכנן כך שתמיד תהיה לי אופצית נסיגה למצב הקודם והיה ואם התוצאה לא נראית לי, גם במחיר רכישת רכיבים נוספים.

כך גם היה בפרויקט המצערות שהחלטתי שאני נסוג ולא מוכן לוותר על מזגן וניסור תושבת מנוע מאילוצי מקום.

מרשים!,

אדם.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אומר החלפת הרכיב המקורי שמכיל את המפות שצרובות במפעל ברכיב מסוג eprom במקרה הפרטי שלי 27c512. במקרה של הראלי אין צורך בהלחמת socket היא מגיעה כבר socket מוכן לאפשר החלפת רכיבים מהירה.

.

.

.

.

כמובן שאת כל השינויים ניתן לבצע לא רק offline אלא גם באמצעות התוכנה והאמולטור שרץ ב-laptop וזה חוסך כמובן תהליך של תכנות הרכיב , מחיקת ה-eprom צריבת הרכיב והרכבתו במחשב ניהול וחוזר חלילה (ויש הרבה חוזר חלילה :) )

 

וזה באמת תיאור מאד כללי.

 

לגבי הקופסה מ-gmc , מדובר למעשה במעגל יחסית פשוט מאפשר וויסות של שני ערוצי מתח שונים ובלתי תלויים והצגת חיווי באמצעות לדים כשהערך שנקבע תקף.

אין לי ספק שיכולתי לבנות את המעגל בעלות נמוכה יותר (זה עלה לי כ-800 ש"ח) אבל בגלל שכבר ניסיתי ובניתי מעגל לערוץ אחד, הבנתי שהרחבת המעגל והוספת ממסרים וכל מה שנדרש ידרוש מארז גדול יחסית לעומת מעגל באמת קומפקטי והתוספת של הלדים לכיול קסמה לי ואכן עזרה לי מאד.

 

 

הנה פירוט החיווט

1) THROTTLE ANGLE SENSOR

2) MAP SENSOR INPUT

3) MAP SENSOR OUTPUT

4) SWITCHED 12 VOLT

5) + 5 VOLT FROM MAP SENSOR

6) BATTERY +

7) BATTERY (EARTH) 0 VOLT

 

וואו... הרבה עצבים כל העסק הזה :?

 

עכשיו אני מבין למה אתה רוצה TS עם טורבו :wink:

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

וואו... הרבה עצבים כל העסק הזה :?

 

עכשיו אני מבין למה אתה רוצה TS עם טורבו :wink:

 

אכן. מאד קשה לשפר באופן משמעותי מנוע אטמוספרי, אם זה בזמן,כסף והרבה עבודה וזה כשעובדים לבד.

כשמדובר בגדישות קל משמעותית להגיע להספקים גדולים וכמו שאמר לי פעם tuner שבאמת יודע לעבוד, "מה שלא גודש, לא נוסע" :wink:

 

ועדיין נכון להיום לא הייתי מחליף את הרכב שלי ב-TS ואפילו מוגדשת :D

http://www.motorica.net - מוטוריקה.נט

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 7557 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...