Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

החלפת מצמד בפיג'ו 309 -תיאור תהליך, עם תמונות.


חנן-ג'יפולוג
שימו לב! השרשור הזה בן 6496 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

החלפת מצמד בפיג'ו 309 1.6 ליטר בנזין, מודל 93 .

 

 

 

ניתקתי מינוס מהמצבר. ניתקתי פלוס. שחררתי את המצבר ממקומו, והוצאתי אותו מתא המנוע.

 

 

 

שחררתי מעט את האומים שבמרכז הגלגלים הקדמיים. מדובר באומים 36 מ"מ שצריך כוח רב מאוד כדי לפתוח אותם. לא מדובר בבוקסה שנפוצה בארגז כלים ממוצע, ולכן חשוב לוודא מבעוד מועד שיש לכם אותה. בהומ-סנטר, ACE ורוזנפלד לא מצאתי את הבוקסה הזו, אלא רק ברח' יצחק שדה בתל-אביב.

 

בשביל לפתוח את האומים אני נזקקתי למוט מאריך באורך של כמטר שישים, וגם עליו נזקקתי להפעיל המון כוח. אל תחשבו לעשות את זה עם כלי כלשהו חוץ מבוקסה טובה וידית כוח עם דרייב חצי אינטש לפחות, לא ראצ'ט.

 

בחלק האחורי של הגיר ישנם שני מנופים שאחראים על העברת ההילוכים. מתחברות אליהם שתי שטנגות שמגיעות מידית ההילוכים. השטנגות האלה מחוברות אל המנופים בלחיצה ומשיכה חזקה, גם בעזרת כלי כלשהו, תנתק אותן מהמנופים.

 

ניתקתי את הקונקטור מחיישן האור רוורס, על ידי החדרת טסטר בין הקונקטור ובין הניצרה המתכתית בצד נוסע של הקונקטור, ומשיכת הקונקטור.

 

בחלק האחורי של הגיר, כמעט בתחתיתו, מחובר הכבל של הספידומטר. הניצרה של הפירוק שלו היא גליל גומי שנמצא צמוד לחיבור של הכבל עם הגיר. צריך לתפוס את גליל הגומי הזה ולמשוך אותו לכיוון צד הנהג. לאחר שמשכתי אותו החוצה, אפשר למשוך את כבל הספידומטר ממקומו.

 

ניתקתי את כבל המצמד מהגיר. זה אומר לפתוח את שני האומים בקצהו, ואז הכול משתחרר, רק צריך לשמור על הסדר של הטבעות השונות שם, ולהחזיר אל הכבל לאחר הפירוק.

 

פירקתי את הסטרטר, על ידי פירוק שלושה ברגי אלן שמחברים אותו אל הגיר. הברגים באורכים שונים וחשוב להחזיר אותם אל הסטרטר מייד בתום הפירוק כדי שלא תשכחו מהיכן כל בורג הגיע.

 

וידאתי ששום דבר נוסף לא מחובר אל הגיר מלמעלה.

 

שחררתי ברגי גלגלים. הרמתי את החלק הקדמי של הרכב גבוה, והנחתי מתחתיו בוקים. פירקתי את הגלגלים.

 

פירקתי לגמרי את האומים 36 מ"מ.

 

פירקתי את בורג הפיבוט הפנימי של זרוע המתלה התחתונה בצד נוסע, וכן את האום שבמרכזה. ניתקתי את זרוע המתלה מחיבורה עם השילדה ועם המוט המייצב, וכך היא נשארה מחוברת רק על טבור הגלגל.

 

משכתי את טבור הגלגל החוצה כמה שיכולתי ואז הציריה השתחררה ממנו. שמתי קערה לשמן מתחת לגיר, בחיבור של הציריה, משכתי את הציריה החוצה מהגיר ושמתי אותה בצד. השמן מהגיר יישפך אל המיכל.

 

בציריה של צד נוסע הפירוק הוא כמו בצד נהג, למעט הבדל אחד: הציריה הזו עשויה משלושה פרקים, בניגוד לציריה בצד נהג שעשויה משני פרקים. זה אומר שיש מיסב נוסף במרכז הציריה שמקבע אותה אל המנוע.

 

המיסב הזה מאובטח למקומו על ידי שני ברגים שהראש שלהם הוא לא משושה אלא אסימטרי, עם צד אחד בולט. הצד הזה מהדק את המיסב למקומו. על מנת לשחרר את המיסב צריך לפתוח את האומים מספיק כך שהברגים יוכלו להישלף מספיק לכיוון צד הנוסע ואז מסובבים את ראשי הברגים ב180 מעלות, והמיסב כבר לא מאובטח. כדאי להצטייד בבוקסה 11 מ"מ עמוקה, כשני ס"מ עומק, כי אחרת צריך לעשות את זה עם מפתח רינג, וזה מתיש למדי.

 

לאחר משיכת הברגים וסיבובם ניתן לשלוף את הציריה.

 

פירקתי את שני הברגים התחתונים שמחברים בין הגיר למנוע. בצד האחורי מדובר בבורג אלן, ובצד הקדמי מדובר בבורג 5/8 .

 

שמתי ג'ק עגלה מתחת לגיר. מלמעלה פירקתי את האום של תושבת הגיר. התושבת נמצאת על פחית שנושאת עליה את המצבר. הורדתי כמה ס"מ את הגיר בעזרת הג'ק. יש בתושבת הגיר עוד שני ברגים, ואז ניתן להוציא התושבת ממקומה. עכשיו צריך לפרק את כל הפחית של תושבת הגיר והמצבר. מדובר בארבעה ברגים שכדי להגיע אל התחתונים בהם, צריך להוריד טיפה את הגיר למטה. החיבור של הגיר אל התושבת הוא על ידי בורג גבוה ועבה, שצריך לפרק אותו עם בוקסה 5/8 עמוקה. בוקסה של פלאגים במידה הזו עושה את העבודה מצוין.

 

ניתקתי את העיגונים של צינור המזגן שעובר מתחת לגיר. הרמתי מעט את הגיר והזזתי את הצינור לכיוון צד הנוסע כך שיעבור מתחת למנוע ולא מתחת לגיר, ולא יפריע להורדת הגיר.

 

בתחתית הגיר בצד המנוע יש פחית שמכסה על גלגל התנופה מקדימה ומחוברת על שלושה ברגים 10 מ"מ. פירקתי אותה.

 

שמתי עוד ג'ק מתחת לקרטר של המנוע, בפינה של צד הנהג, כאשר בינו ובין המנוע מפריד קרש, על מנת לחלק את הלחץ על הקרטר העדין.

 

פירקתי את הברגים העליונים שמחברים את הגיר אל המנוע.

 

הורדתי קצת את הגיר, כדי שיוכל לעבור מתחת למרכב, משכתי אותו החוצה בעזרת חבר, תוך כדי שאני מקפיד שהגיר לא יהיה באלכסון למנוע עד שהוא מתנתק ממנו לגמרי. בצד האחורי של הגיר, נמצא הדיפרנציאל, ולאחר הניתוק הראשוני של הגיר מהמנוע, צריך לסובב את הגיר קצת, כך שהדיפרנציאל יעלה מעט למעלה, ולא יפגע בשילדה.

 

שחררתי בצורה הדרגתית, את ששת ברגי המצמד, והוצאתי את המצמד ממקומו.

 

בשלב הזה צריך לוודא שגלגל התנופה לא שרוט בצורה קיצונית, אחרת צריך לפרק אותו ולשלוח אותו לחריטה. כדאי גם להסתכל במרכז גלגל התנופה ולראות שהתותב במרכזו לא הרוס, אחרת צריך להחליף אותו.

 

מיסב הלחץ מתנתק בקלות משתי הזרועות שמחזיקות אותו, וההחזרה של המיסב החדש גם נעשית בקלות, ויש שם שני קליפסים שמחזיקים אותו במקומו.

 

ההרכבה היא בסדר הפוך לפירוק, כאשר צריך לציין את הנקודות הבאות:

 

החלק הבולט בדיסקית החיכוך של המצמד הולך לכיוון הגיר. לא שניתן להתבלבל בזה כי אם תשימו את הפוך, דיסקית החיכוך לא תוכל להיצמד אל גלגל התנופה.

 

הרכבתי את דיסקית הלחץ ודיסקית החיכוך על גלגל התנופה והידקתי את ששת הברגים בכוח יד בלבד. וידאתי על ידי סיבוב גלגל התנופה ובחינה ויזואלית של מיקום דיסקית החיכוך מול השטח המבריק בגלגל התנופה ובדיסקית הלחץ שדיסקית החיכוך לגמרי ממורכזת. אם היא לא תהיה ממורכזת לא תוכלו להרכיב את הגיר במקומו.

 

הידקתי את ברגי המצמד בהצלבה, ובהדרגה, כל פעם חצי סיבוב, עד למומנט הנקוב בספר.

 

שמתי מעט גריז עמיד בחום גבוה על ציר הגיר, עם השיניים שעליו, על השרוול שמיסב הלחץ רץ עליו, על שתי השיניים שדוחפות את מיסב הלחץ ועל השטח במיסב הלחץ שיבוא למגע עם ה"שמש" – השיניים שבמרכז דיסקית הלחץ.

 

חיברתי את הגיר אל המנוע תוך כדי שהקפדתי על מקביליות שלו ושל המנוע. חשוב להוביל אותו ביד עד הוא נושק למנוע ממש, ולא להגיע למרחק של כמה מ"מ מהמנוע ואז להדק עם ברגים, כי בצורה הזו אתם עלולים לפספס משהו שנכנס בין הגיר למנוע, או שקצה הגיר לא נכנס אל הפיילוט בושינג, וההידוק יגרום לנזק.

 

לאחר הידוק האומים 36 מ"מ של הציריות אבטחתי אותם על ידי מכת דורן על הפח שסובב אותם לתוך החריץ שבציריה.

 

לאחר הורדת הרכב אל הקרקע מילאתי שמן 15-40 דרך החור של הבורג הגדול שנמצא במכסה בצד נוסע של הגיר, מאחורי הגלגל השמאלי קדמי, עד שהשמן הגיע לגובה שהוא התחיל להישפך מהחור הנ"ל.

 

הערות כלליות:

 

חובה לעבוד עם ספר טיפולים צמוד, כדוגמת היינס, צ'ילטונ'ז וכו'.

 

כדאי להחזיר כל אום ובורג למקומם מיד לאחר פירוק החלק שהם מהדקים, על מנת שלא להישאר בסוף העבודה עם פיילה מלאה בשייבות וברגים שאין לכם מושג מהיכן הגיעו.

 

חובה לעבוד עם ידית מומנט, וכלים מתאימים לעבודה.

 

 

 

בהצלחה.

IMG_3277.JPG

IMG_3278.JPG

IMG_3279.JPG

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תמונה מימין- טבור הגלגל.

תמונה מרכזית- ציריה צד נהג.

תמונה שמאלית- הגיר, לאחר הפירוק. ניתן לראות כאן את הציר של הפעלת המצמד עם שתי הזרועות שדוחפות את מיסב הלחץ.

IMG_3280.JPG

IMG_3281.JPG

IMG_3282.JPG

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתמונה הימנית- זרוע המתלה התחתונה כשהאום במרכזה, שמחבר אותה למוט המייצב, כבר משוחרר.

בתמונה השמאלית- הגיר. שימו לב למיסב הלחץ החדש כבר מותקן כששתי האוזניים שלו כבר מחוברות לזרועות שמגיעות מציר הפעלת המצמד.

IMG_3283.JPG

IMG_3284.JPG

IMG_3285.JPG

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתמונה הימנית- רואים את הזרוע התחתונה של המתלה כשבורג הפיבוט שלה, זה שקרוב למנוע, עדיין לא משוחרר.

בתמונה המרכזית-קשה להבחין, אבל מאחורי הגרמושקה של הציריה, בצד ימין, רואים את הראש של הבורג שמחזיק את המיסב המרכזי של הציריה בצד נוסע.

בתמונה השמאלית- בוהקים הראשים של שני המנופים שיוצאים מהגיר ואחראים על הברירה בין ההילוכים השונים.

IMG_3286.JPG

IMG_3287.JPG

IMG_3288.JPG

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתמונה הימנית- רואים אום אחד מהשניים שמחזיקים את הברגים שמאבטחים את המיסב המרכזי של הציריה בצד נוסע.

בתמונה המרכזית- רואים את צינור המזגן שיושב מתחת לגיר ועלול להפריע בפירוק שלו. רואים גם את פלטת הכיסוי התחתונה של בית המצמד-הבלהאוזינג.

בתמונה השמאלית- אין לי מושג למה צילמתי את זה...

IMG_3295.JPG

IMG_3296.JPG

IMG_3297.JPG

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

עבודה מקצועית , הסבר מצויין ומוקפד עד לפרטים הקטנים, כרגיל אצלך חנן, כל הכבוד!

הערה ושאלה בצידה, האם אתה בטוח שזה צמיגות השמן המתאימה לתיבת ההילוכים?

והמצמד שלך נקרא מצמד שמש ללא אצבעות לכוון.

ברכות

צביקה

צביקה נפטר בדצמבר 2016 ועזב אותנו לעולם טוב יותר. יהי זכרו ברוך

 

ליצירת קשר, בנושא קרבורטורים בלבד , פנה לנייד בלבד:054-4861318

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתמונה הימנית- בחלק הקדמי של הגיר ישנו מכסה פלסטיק שניתן לשליפה, ודרכו ניתן לראות שהאוזן של מיסב הלחץ יושבת יפה על הזרוע של ציר ההפעלה של המצמד. לדעתי כדאי להסתכל על זה לאחר ששמים את הגיר, כי במהלך המלחמה בהרכבה של הגיר, המיסב עלול לצאת מהמקום. לא כדאי לגלות את זה מאוחר מדי. קשה להכניס לשם את הראש, ולכן צילמתי עם המצלמה והסתכלתי על התוצאות כדי לבחון אותן. יש גם מכסה פלסטיק כנ"ל בתחתית הגיר.

בתמונה המרכזית-זרוע ההפעלה של המצמד וצמוד אליה בצד ימין- החיישן של אור הרוורס.

בתמונה השמאלית- השטנגה של העברת ההילוכים וצמוד אליה-החור של כניסת כבל הספידומטר.

IMG_3298.JPG

IMG_3299.JPG

IMG_3309.JPG

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בתמונה הימנית-שלושת ברגי האלן של הסטרטר.

בתמונה המרכזית-מילוי בגרביטציה של שמן בגיר.

בתמונה השמאלית-המצמד הישן.

IMG_3317.JPG

IMG_3318.JPG

IMG_3319.JPG

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

צביקה, תודה.

 

לצערי, לא היה לי את ההיינס השלם לרכב הזה, וקיבלתי קטעי צילומים מהדפים הרלוונטיים. ממה שראיתי שם 15-40 זה השמן הנכון לגיר. יתכן שלא ראיתי את התמונה השלימה של הספר, והשמן הזה מיועד לדגם אחר, אולי כזה שבו שמן המנוע והגיר משותפים. היה פעם סידור כזה בפיג'ו , לא? בכל מקרה, אם זה לא השמן הנכון, הוא יוחלף בהמשך.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הערה נוספת:

 

אני קיבלתי את הרכב הזה לשימוש זמני, ולכן לא השקעתי באדיקות דתית, בהחלפת כל החלפים המתכלים שפגשתי בדרך.

אם הרכב הזה היה נשאר אצלי, אז על הדרך הייתי מחליף את הגרמושקות בציריות, שכן זו עבודה קלילה לאחר שהציריות ביד. את מחזירי השמן בגיר ובמנוע, שגם זה לא עבודה קשה מדי. יש סיכוי טוב שהייתי חורט את גלגל התנופה, שזו פרוצדורה זולה מאוד, רק בשביל להיות בצד הבטוח. ובכלל, הייתי בוחן את כל המכלולים בקפידה רבה, על מנת לנצל כמו שצריך את העבודה הקשה והארוכה הזו.

 

מדובר בכחמש שעות עבודה כולל הכול בשביל פעם ראשונה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 6496 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...