Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

צלחות לווין לבית פרטי - יש למישהו המלצה/הסתייגות לנותן שירות?


Fitch
שימו לב! השרשור הזה בן 6662 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

שלום.

 

מחפשים שירותי טלוויזיה בלווין, אשר יבואו יתקינו וישרתו את המוצר שלהם כל כמה זמן - ע"מ לכוון את הצלחת ללווין.

 

יש המון חברות במרכז, מה מומלץ, מה לא, ולמה?

 

תודה,

ניר.

משכנתא זה קל

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

למה אתה צריך לכוון כל פעם ? לווינים גיאוסטציונאריים לא ממש זזים ממקומם ביחס אליך , אתה יודע.

 

אם כבר - קנה צלחת 1.80 (1.20 תספיק ברוב המקרים , אלא אם יש לך FETISH לערוצים איזוטריים)ממונעת וסגרת את הסיפור. ההשקעה שווה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אבא שלי התחיל להתעניין בזה עכשיו ויש איזה 3 עורצים ישראלים 60 רוסיים ועוד

מגוון רחב בכללי יש איזה 350 ערוצים.

אצלנו רוצים על כיוון הלווין עד 250 שקל ורק כיוון + ממיר שעולה מ-300 שקל ועד 500$.

נראה לי שקוראים ללווין HOTBIRD אבל אל תתפסו במילה.

הכל לרכב

חנות אודיו ואביזרים לרכב

תחפשו אותנו בעמוד הפייסבוק - הכל לרכב

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אם אתם מתכוונים למה שאני חושב, אז יש לי שאלה

 

ידוע שבקפריסין הותקנו מספר כלשהו של מערכות YES.

 

האם אפשר בארץ להתקין שירותי לווין של חברה חיצונית? ארופאית או גרוע מכך, אמריקאית?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

גם לי יש שאלה. אני גר בביניין כאשר דוד שלי מתגורר גם הוא בביניין. הוא התקין צלחת לווין על הגג, כאשר העין מכוונת לכיוון אירופה. אני רוצה להוסיף עין נוספת (וכמובן להגדיל את הצלחת) כדי שאני אוכל לקלוט את אמריקה.

השאלה שלי היא, לכל מדינה יש "ערוצים מקומיים". האם הצלחת תקלוט אותם?

דוגמה, בניו ג'רסי פועלת רשת "YES" (אין קשר לישראלי) אשר משדרת את כל משחקי הקבוצה (לצורך העיניין בNBA). האם הצלחת לווין תקלוט?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הסבר קצר על לווינים , צלחות לווין , ועוד כמה :

 

לוויני תקשורת - זהו גוף מלאכותי המכיל מקלט ומשדר , אשר משמש מעין ממסר בין מקור שידור במקום מסויים על כדור הארץ , למקום שקולט את אותו שידור. כמו בתמונה :

 

sattelite%20copy.jpg

 

האות היוצא ממקור השידור נקרא UPLINK , והאות החוזר מהלווין הוא DOWNLINK.

 

הלווין בנוי ,כפי שכתבתי - ממקלט שקולט את ה-UPLINK , מערכת מגברים ומשדר - שיוציא את ה-DOWNLINK.

 

לא ניכנס כרגע לענייני תדרים וכו' , כדי לשמור על פשטות ההסבר , אבל ישנם כמה תחומי תדרים בהם לוויני תקשורת עובדים.

מלבד הרכיבים הללו , מצוייד הלווין באנטנות , דרכן נקלט ומשודר השידור , מטען דלק , מצברים ותאים סולאריים , אשר מקבלים אור מהשמש והופכים אותו לאנרגיה דרכה מופעל הלווין. כמו כן ישנם מנועים , לטובת ייצוב הלווין והזזתו (תיכף נגיע לכך).

 

רובם המוחלט של לוויני התקשורת מוצבים במסלול סביב ציר קו המשווה של כד"הא ובמרחק של 36,000 ק"מ - מסלול זה נקרא מסלול גיאוסטציונרי והקפה שלו אורכת ללווין - הפלא ופלא - 24 שעות (תיכף נגיע ל-למה זה חשוב).

 

geostationary.jpg

 

את הלווין מציבים במסלול זה מסיבה פשוטה. אם לכד"הא לוקח 24 שעות להסתובב סביב עצמו , וללויין לוקח 24 שעות להקיף את כד"הא , למעשה הלווין נמצא תמיד מול אותה נקודה מול הכדור.

 

geoorb.gif

 

אם הלווין נמצא מול אותה נקודה - אפשר תמיד לקלוט אותו עם אנטנה קבועה , גם אם הקרן שהיא קולטת צרה מאוד. לו היה הלווין "זז" מול כד"הא , היה צורך לרוץ אחרי הקרן המשודרת ממקומות שונים.

 

למרות האמור לעיל , המסלול אינו מדוייק ב-100 אחוז , ויש תזוזות מסויימות של הלווין. באנטנות גדולות , יש צורך במערכת שתעקוב אחרי השינויים במסלול ע"י הזזת האנטנה . מערכת זו נקראת מערכת עקיבה והיא מזיזה את האנטנה ימינה שמאלה ולמעלה למטה (TILT ו- ELEVATION).

כאמור - הבעייה רק באנטנות גדולות (2.4 מ' ומעלה) בהן ריכוז הקרן גדול (ככל שהאנטנה גדולה - הקרן צרה יותר). באנטנות ביתיות (עד 1.8 מ' ,לרוב פחות) האלומה הנקלטת רחבה יותר (תיכף נגיע לאלומה) , ואפשר לחיות עם תזוזות הלווין בלי להזיז את האנטנה.

 

איך וכמה קולט ומשדר הלווין?

אם אתם זוכרים שיעורי גיאומטריה - נקודה כלשהו מול עיגול יכולה לתת זווית מקסימלית של 120 מעלות.

לפיכך לווין יכול לכסות שטח מכסימלי של שליש מכד"הא כמו בתמונה למעלה).

 

אבל - וזה אבל גדול - מכיוון שמקור השידור יכול להשקיע כמות מסויימת של אנרגיה בשידור (הספק שידור) , ככל שנפזר את הקרן על שטח גדול יותר , ההספק הנקלט באנטנה יהיה קטן יותר. ככל שנשדר על שטח קטן יותר - אפשר להשקיע פחות הפסק בשידור ולבזבז פחות אנרגיה (או , לחילופין , להשתמש באנטנה קטנה יותר - גם זה יבוא).

 

בתמונה יש המחשה של קרן רחבה , ושתי קרניים צרות:

fig2.jpg

 

 

בקרן הרחבה צריך להשקיע הרבה יותר הספק , או שעוצמת הקליטה באנטנות תהיה קטנה יותר.

ניתן לשים על לווין מספר משדרים - שילוב של קרניים רחבות ,צרות , או אחת מכל סוג.

כמו כן - ניתן עם כמה קרניים צרות - לכסות מספר אזורים על כדור הארץ.

 

דוגמא לכך - הלווין הישראלי "עמוס". קרן אחת שלו מכוונת לשדר לכיוון המזרח התיכון , עם דגש על ישראל , וקרן שנייה מכוונת לכיוון מז' אירופה. אין קשר בין שתי הקרניים מלבד העובדה שהן יושבות על אותו לווין (הכוונה - המשדרים והמקלטים יושבים על אותו לווין) . הן יכולות לקלוט מקורות שידור שונים מכד"הא ולשדר אותם הלאה ללא קשר ביניהם.

 

 

איך הלווין נע בשמיים ?

בעת השיגור (מתבצע קרוב ככל האפשר לקו המשווה , כדי לתת לטיל הנושא את הלווין למקומו קו ישר ככל האפשר) יוצא הלווין מקופל בקפסולה ומותקן על טיל. הטיל נושא את הלווין עד קרוב למקום בו ייכנס למסלול הגיאוסטציונרי, ואז נפרד ממנו.

 

כעת נכנס הלווין למסלול הזה (בעזרת מנועים רקטיים) , ובו למעשה כח הכבידה הפועל על הלווין הוא אפס , והוא נשאר במסלול קבוע פחות או יותר. כאמור , זמן ההקפה של כד"הא במרחק זה הוא 24 שעות.

 

למרות האמור - הרי שישנן סטיות קטנות של הלווין מהמסלול , וכדי לתקנן מופעלת מתחנת הבקרה על כד"הא מערכת מנועים (אותה מערכת ששימשה להכנסת הלווין למסלולו) בזמנים קצרים , כדי להחזיר את הלווין למסלול המדוייק.

מכיוון שמנועים צורכים דלק , וכמות הדלק מוגבלת (דלקן 2000 לא פועל בחלל) - זהו הגורם העיקרי המגביל את אורך חיי הלווין (יחד עם אורך חיי הסוללות וכו').

 

 

עד כאן ההסבר על הלווין , ועכשיו אל הצד השני. זה שנמצא על כדור הארץ - האנטנה (או , בשמה העממי "צלחת". לא טאסה , צלחת - תודה על השאלה).

 

אנטנה לווינית , כיוון שהיא מקבלת אות ממקום מוגדר מאוד (נקודה ספציפית בשמיים) - תקלוט בצורה טובה יותר אם תהיה קעורה , ותרכז את כל האות לנקודה אחת:

הקערה משמשת כעין מחזיר של הקרן (רפלקטור) , ומחזירה אותו לרכיב שהופך את האות האלחוטי לזרם חשמלי (זהוי למעשה האנטנה ,ולא הצלחת):

istockphoto_355556_sattelite_receiver_with_clipping_path.jpg

 

הרכיב הנ"ל מגביר את האות הנקלט ומעביר אותו למקלט כלשהו . במקלטים ביתיים ממירים את התדר הנקלט מהלווין לתדר נמוך יותר , עקב בעיית דעיכת האות על כבלים רגילים בתדר גבוה. לא ניכנס ל-למה , אבל תאמינו לי. אותו רכיב שקולט וממיר נקרא (LNB (LOW NOISE BLOCK.

יש גם רכיבים דומים שלא ממירים את התדר (LNA) ו/או מיועדים למגוון תדרים , אבל עזבו . ברוב הבתים תיתקלו ב-LNB .

 

גודל הצלחת - ברמת העיקרון , ככל שאנטנה גדולה יותר , היא יכולה לקלוט אות חלש יותר (כלומר , ה-GAIN שלה (שבח ,בעברית) גבוה יותר). לעומת זאת - ככל שהיא גדולה יותר , גם יכולתה לקלוט אות הופכת לקטנה יותר , יותר נכון - היא מסוגלת לקלוט תחום צר יותר של הקרן מהאוויר

 

dole2.jpg

 

כיוון שהאנטנה הגדולה היא יותר צרה מבחינת קליטה , עושים לאנטנה מערכת מנועים שהיא מערכת העקיבה שהזכרתי קודם , והיא מזיזה את האנטנה אל מול מיקומו המדוייק של הלווין בשמיים.

 

אחרי כל זה , ניתן לנסות להבין מדוע משתמשים בגדלי אנטנה שונים מול הלווין.

אנטנה קטנה - תהיה בעלת יכולת קליטה של קרן רחבה , ולא תושפע בהרבה משינויי מיקום של הלווין , אך בצד השלילי - עוצמת הקליטה שלה תהיה חלשה , והאות עשוי שלא להיקלט כראוי.

 

אנטנה גדולה - תוכל לקלוט רק קרן צרה , תושפע בקלות משינויי מיקום של הלווין (ולפיכך תצטרך מערכת עקיבה יקרה) , תהיה יקרה לייצור (ומורכבת ממספר חלקים ,חומרים יקרים יותר ועוד) ולתחזוקה.

לעומת זאת - אנטנה גדולה תוכל לקלוט אותות חלשים בהרבה.

(על השאלה מדוע לא לקחת אנטנה קטנה ולשים מגבר על האות שנקלט - אענה במושג - יחס אות לרעש. אם האות המבוקש לא חזק מספיק מהרעש (רעש הוא ההגדרה לאות שאינו מכיל את המידע הרצוי , יכול להיות רעש סביבתי , אות אחר באותו תדר ,ועוד) , אז אם נגביר את האות , נגביר איתו את הרעש ועדיין לא נוכל לפענח את המידע המבוקש מהאות החשמלי).

 

היחס הוא זהה בשידור אותות. אנטנה קטנה תוכל לשדר אות רחב אך השבח (GAIN) שלה יהיה קטן ויהיה צורך לשדר בעוצמה חזקה יותר , ואילו אנטנה גדולה תשדר אות צר ומדוייק , אך לא יהיה צורך במגבר חזק.

 

לפיכך , כלל האצבע הוא :

בשידור נתוני תקשורת - עדיף להשקיע באנטנה גדולה ויקרה , שמאפשרת להוציא שידור איכותי ע"י השקעת מעט הספק באופן יחסי , ואז יגיע אל הלווין אות מספיק לקליטתו , הגברתו ושידורו מחדש.

(דוגמא - אנטנות כמו של "בזק" בעמק האלה. למרות ששם יש עוד משתנים בגללם נבחר הגודל העצום (32 מ' קוטר !)

בקליטה תהיה בד"כ אנטנה קטנה וזולה (לפחות כאשר מדובר במס. משתמשים גדול , אז עלות האנטנה הופכת לקריטית) , ויידרש הספק גדול מהלווין כדי לספק לה אות מתאים).

(דוגמא - אנטנות הפח/פיברגלס המצחיקות של YES. (גודל של 60/80 ס"מ).

 

 

ובתשובה לשאלה -

ניתן לקלוט לווין מסויים בתנאי שהאלומה (BEAM) שלו משדרת בכלל לכיוון ישראל , וקוטרה ייקבע על פי האות הנקלט באיזור (ככל שהאות יותר חלש נדרשת אנטנה גדולה. בד"כ לא נהוג לשים בבתים יותר מ-1.8 מ' , כאשר הממוצע הוא בין 90 ל-1.20 מ' קוטר).

 

ניתן גם לקלוט עם אנטנה אחת כמה לווינים , וזאת מכיוון שכולם נמצאים באותו קו ובאותו מיקום מול האנטנה

 

satnet-small.jpg

 

ואז אפשר פשוט להזיז את האנטנה ממקום למקום (מלווין ללווין) בעזרת 2 מנועים - אופקי ואנכי . זו האנטנה הממונעת אותה הזכרתי באחת ההודעות הקודמות (לא מדובר על מערכת עקיבה , אלא על מערכת שמזיזה את האנטנה באופן אוטומטי אל מול לווין אחר).

 

אחרי כל הבלגן הזה - אסור לשכוח גם שיש צורך בממיר המתאים לשידור. ניתן לשדר בצורה אנלוגית ("הלבשת" מידע מסויים , אשר מיוצג ע"י שינויי מתח , על גל בתדר גבוה יותר) , כמעט שלא בשימוש היום , או בצורה דיגיטלית , בה ממירים את המידע למידע ספרתי , ואז ניתן לדחוס אותו באמצעות שימוש באלגוריתמים מתימטיים מסובכים. כמו כן יש צורות קידוד שונות ,המחייבות לקנות מנוי כדי "לפתוח" את השידור. לא פשוט.

 

אלה היו שישים שניות על לווינים ושידורי לווין.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא מקרין קרינה כל השיט הזה?

אנטנות שקולטות (YES ודומותיה) - אינן מייצרות קרינה.

אנטנות משדרות - מקרינות , אך ברוחב צר מאוד , ולכיוון השמיים.

 

עדיין מודאג ?

אתה בטח יודע שקרינה אלקטרו-מגנטית פוגעת קודם כל בתאי זרע זכריים , ורק אח"כ בנקביים.

 

בחברה בה עבדתי (היו אנטנות שמשדרות , ועוד איך) - נולדו לטכנאי השטח שהיו בקירבת האנטנות - רק בנים זכרים.

היחיד שנולדה לו בת - היה סוכן המכירות , שראה אנטנה רק בתמונות.

 

:-D

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שמר - כל הכבוד על ההסבר.

 

ממש סיכמת שנה שלמה של לימודי טכנאות אלקטרוניקה לכדי הודעה אחת ארוכה.

אתה עושה גם שיעורים פרטיים? :roll:

מחפש סוזוקי ג'ימני סטיישן 1,600 סמ"ק אוטומט

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אז אולי אפשר לבדוק מה יכולות להציע חברות כמו "יס" ב120 המעלות שכוללות את ישראל....

 

ואם הבנתי נכון, יס אפשר לקלוט בלי בעיה באיזורים שנכנסים לטווח ה120 מעלות של עמוס (אם זה עמוס כמובן)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא הבנת נכון...

הזווית המקסימלית של עמוס היא 120 מעלות, אבל הוא לא משדר בזווית כיסוי כזאת. המתכננים של הלווין העדיפו לרכז את האלומות שלו אל אירופה וישראל, כך שכל מה שלא בתוכם יקבל רק "שאריות".

 

קפריסין, ירדן ושאר החברים באזור נמצאים בתוך הכיסוי של ישראל, ולכן שם ניתן להנות בקלות משידורי יס. קנה לך ממיר, אנטנה וחצובה טובה, וצא לקלוט שידורים בכיף.

מחפש סוזוקי ג'ימני סטיישן 1,600 סמ"ק אוטומט

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

צביקה , לא צריך חצובה. עמוד 2 צול מקובע לקיר/גג - מספיק טוב.

 

FITCH - פנורמה היא חברה וותיקה מאוד בתחום. נמצאת בנחלת יצחק פינת עליית הנוער בגבול ת"א/גבעתיים.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

×
×
  • תוכן חדש...