Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

אייפקס - מה זה?


aa123
שימו לב! השרשור הזה בן 6542 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

  • תגובות 34
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

תמונות שפורסמו בשרשור

אייפקס=הנקודה שבה אתה נפגש עם הפניה

כלומר יש אפקס מוקדם בוא אתה נכנס לפניה מוקדם יש אפקס רגיל שהוא הנהיגה הקלאסית ואפקס מאוחר כשמו כן הוא לגעת בפניה כשאתה כבר בכיוון היציאה ממנה.

 

זה בערך ההסבר שאני יכול לתת.

to finish first first you have to finish

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אייפקס הוא כמו שציינו המשיבים הקודמים - שיא הפנייה.

מובן?

.

.

.

.

לא במיוחד..

 

ננסה שוב.

עקרונות הפניה הנכונה (שהם הדרך לביצוע הפניה במהירות המקסימלית) מושתתים על העובדה הפשוטה שניתן לסוע יותר מהר בקו ישר מאשר בפניה :idea:.

אי לכך ובהתאם לזאת, אם אנחנו מסתכלים על פניה נורמלית, הקו הכי ישר שניתן לבצע בו פניות יבוסס על העיקרון הפשוט שתחילת הפניה צריכה להתבצע ברדיוס החיצוני וגם להסתיים בו כשמרכז הפניה יעבור דווקא ברדיוס הפנימי של הפניה, בפשטות - מהבחוץ נכנסים פנימה ושוב יוצאים החוצה.

 

מבולבל?

בוא ניקח פניה לדוגמא, 90 מעלות ימינה סטנדרטית לגמרי, סתם לשם המחשה.

על הפניה מצויירים שלושת האייפקסים האפשריים - מוקדם, נייטרלי ומאוחר, כשהמכונית שמופיעה בצבע קיווי היא זאת שמבצעת את ההפניה הראשונית, מה שנקרא בשפה המקצועית Turn-in.

ההפניה הראשונית מתבצעת במקום שמופיע בו החץ הכחול על הכביש.

 

האייפקס המוקדם (Early Apex) -

הוא בד"כ נחלת חלקו של הנהג המתחיל - אתה רואה פניה, נלחץ ומתחיל להפנות את ההגה הרבה יותר מדי מוקדם.

המגע שלך בחלק המרכזי של הפניה - האייפקס (שמופיע כחץ כתום), מוקדם יותר ממרכז הפניה שמופיע בקו ה-45 מעלות.

 

מה הבעיה של האייפקס המוקדם?

מכיוון שזווית הגישה שלך לפניה לא חדה מספיק מראש, כשאתה כבר נוגע באייפקס עדיין לא ביצעת את מירב ההפניה של האוטו, מה שיצריך ממך להאיט את הרכב כי אתה עומד להפנות אותו בצורה חדה יותר כדי לא לעוף מהכביש, הרי המסלול שלך הוא מסלול שקו ההפניה שלו לא מספיק חד כדי לבצע את שארית הפניה... בשרטוט, המכונית הרביעית היא זאת שלמעשה תשא במירב ההפניה וזה כמובן יבוא על חשבון מהירות... זוכר? נוסעים מהר יותר בקו ישר... החץ הירוק מבטא את המקום שתוכל לחזור בו לגז, במקרה זה, אחרי שיצאת מהפניה.

 

עוד בעיה של האייפקס המוקדם היא שמכיוון שעקרונות הבלימה הנכונה מדברים על בלימה בקו ישר ולא תוך כדי הפניית ההגה, הרי שאתה מפנה את ההגה מוקדם מדי ולכן גם יש סיכויים רבים שתבלום מוקדם מדי.

 

 

האייפקס הנייטרלי (Neutral Apex) -

הוא זה שנהגים עם ניסיון של נהיגה מתקדמת ברמה התחלתית ייבחרו בו באופן טבעי למדי.

מדובר בקו כניסה זהה לקו היציאה, שמצייר אייפקס שעובר בדיוק בקו אמצע הפניה - קו ה-45 מעלות (החץ הכתום).

 

לאייפקס זה יתרונות על פני האייפקס המוקדם - מכיוון שמדובר בקו נייטרלי אין צורך להאיט פעם שנייה בתוך הפניה כי רדיוס הפניה נשמר... גם החזרה לגז מן הסתם תתבצע יותר מוקדם כמו שאתה רואה במיקום של החץ הירוק.

כמובן שהעובדה שהכניסה יותר מאוחרת אומרת שניתן לבלום יותר מאוחר לפניה גם כן.

החיסרון - הקו הנייטרלי הוא לא המהיר ביותר מסביב לפניה, הקו המהיר ביותר הוא ה-

 

האייפקס המאוחר (Late Apex) -

זה שלוקח זמן לתרגל אותו, זה שלוקח אותך למגבלות שלך כנהג, זה שמעמיד את הרכב שלך בתנאים הקשים ביותר :twisted:.

אתה ממשיך לסוע ישר עד שאתה ממש רואה את הפניה מגיעה אליך מהצד, בולם הכי מאוחר שרק אפשר, מפנה את ההגה בזווית חדה תוך שמירה על תנועה עגולה שנדרש בשבילה תרגול כדי לדעת איך עושים את זה כמו שצריך (לא, לא "שוברים" את ההגה לתוך הפניה במכה..) ואז מגיע התגמול לביצוע הנכון -

 

עוד לפני שנגעת באייפקס הקו שלך כבר יחסית מיושר לכיוון הישורת הבאה ואפשר לחזור לגז (שים לב איפה החץ הירוק)!

הנגיעה באייפקס מתבצעת מאוחר יותר ממרכז הפניה (אחרי קו ה-45 מעלות) וניתן להאיץ מוקדם יותר - הרבה פעמים לפני שבכלל נגעת באייפקס עצמו!

 

לשם השוואה, אתה יכול לראות כמה האייפקס המאוחר יותר מהיר אם אתה מסתכל על הפרשי המרחקים בין החץ הכחול לחץ הירוק בכל השרטוטים :idea:.

יש מבין?

 

מוטי.

Apex-Early.jpg

Apex-Neutral.jpg

Apex-Late.jpg

  • אהבתי 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אוף מוטי

 

 

כמה שיודעים את החומר, פשוט מענג לקרוא את ההודעות שלך :-)

"its one of the most magical letters in the world of performance automobiles, its the latter M, and with combinning with the number 3 causes uncontrollable envy hatred and despair for those who will never experience the view from the cockpit." Web Riders Shoot Out

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מילה אחת למוטי...!!!

 

תודה!!!

 

שאלה אחת למוטי.. :)

 

מוטי, הבנתי שהגז חוזר בחץ הירוק אבל מאיזה שלב הרגל יורדת מהגז?

מהשלב שהההגה מתחיל את הפניה, כלומר עם החץ הכחול?

 

 

אלירן

אלירן לוק

Citroen ZX Volcane

למכירה :(

0526599998

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הקו הכחול מציין כבר את ההפניה של ההגה.

 

אתה אמור לדאוג להפחתת מהירות שתתאים להפניה עוד קודם, כלומר הבלימה הרצינית שלך (ומן הסתם 'הורדת הרגל מהגז') היא עד לקו הכחול (בלימה בקו ישר).

 

גם עניין ה-'חזרה לגז' הוא לא נקודתי כל-כך. בכל מקרה לא מדברים פה ב-on/off של דוושות הגז/ברקס, יש לדוושות האלה רגישות ואתה אמור לנצל את זה.

אם נקח לדוגמא את האייפקס הנייטרלי אז אתה הרי עובר את כל הסיבוב בצורה אחידה ואמור לשמור על מהירות דומה לאורך הפניה ולכן אתה עם גז מתון לשמירה על המהירות (אני מניח שהסיבוב לא קצר עד כדי כך שלא מגיעים לזה בכלל).

הקו הירוק מציין שאתה יכול 'לתת' גז. שוב, אין פה קטע גס של הכל או כלום.

 

אני מניח ששרטוט יכל לעזור פה אבל באופן כללי פניות נלקחות כך שאתה בולם חזק לפני הכניסה עצמה, מפחית עוצמת בלימה לתוך הפניה, עובר לגז מתון (לשמירת מהירות בלבד) וכשאתה כבר יכול להתיישר (הקו הירוק) אתה נותן גז.

(זה כבר ממש מתקשר למושג של מעגל האחיזה של הצמיג)

 

נ.ב. מקווה שמוטי לא יכעס שעניתי, בכל זאת שאלת אותו :wink:

  • אהבתי 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מוטי, הבנתי שהגז חוזר בחץ הירוק אבל מאיזה שלב הרגל יורדת מהגז?

מהשלב שהההגה מתחיל את הפניה, כלומר עם החץ הכחול?

בנהיגת מסלול השימוש בדוושות שונה משימוש בכביש הרגיל, כשאתה מאיט לפני פניה אתה מחכה ממש לרגע האחרון ואז לוחץ על הבלמים בחוזקה ומשתמש במקסימום כוח התאוטה שניתן לייצר לפני שהגלגלים ננעלים.

מכיוון שלפי עקרונות הנהיגה הנכונה בלימה אמורה להתבצע בקו ישר, הקו הכחול יכול גם לייצג את הנקודה שאתה משחרר את הבלם, כלומר - עד למקום שבו מופיע החץ הכחול אתה כבר מאיט, בד"כ יש השהיה קצרה ביותר (עניין של כמה חלקיקי שניה) שבה הרכב חוזר לאיזון כי בזמן הבלימה העברת את המשקל קדימה, ואחרי שהרכב מתאזן מחדש אתה חוזר לדוושת התאוצה בליטוף שמתגבר לאט לאט.

במקום שמופיע החץ הירוק בשרטוט אתה כבר אמור להיות עם דוושת התאוצה לחוצה עד הסוף ומקסימום התאוצה האפשרית, וכמו שאמר ניר - החזרה לגז היא לא כמו כפתור ON/OFF, לא יורדים עליו במכה, אתה "מגלגל" את הרגל שלך למטה.

 

מוטי.

  • אהבתי 1
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני מניח שבקורס נהיגה מתקדמת כלשהו... כלומר זה בכל זאת קשור לנהיגה נכונה וספורטיבית...

 

 

ומוטי כל הכבוד על המאמר... למדתי משהו חדש...

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

איפה אפשר ללמוד את הדברים האלה ?

 

פה למשל :lol:

ובאמת, את המידע הזה אתה יכול להשיג מפורומים ובכלל מהרבה אתרים ברחבי הרשת וכמובן שבקורסי נהיגה שונים תקבל את כל הדברים האלה גם אבל עם התוספת המאוד חשובה של תרגול ויישום של כל התיאוריה הזאת.

אני חושב שספציפית הנושא הזה של קווי פניה ואייפקס זה החלק התיאורטי העיקרי שיש בקורס קארטינג (לעומת זאת, נושאים חשובים אחרים כמו העברות משקל כנראה שלא תקבל שם :wink:).

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

תודה רבה מוטי!! הכל מובן וברור, למעט משהו קטן:

 

כפי שציינת, אייפקס הוא שיא הפנייה.

 

אם ניקח את התמונה האחרונה לדוגמא, ניתן לראות שהפניית ההגה החדה ביותר מתבצעת הרבה לפני החץ הכתום. איך זה מתיישב עם מה שאמרת? - הרי החץ הכתום (האייפקס) הוא בהחלט לא נק' הפנייה הכי חדה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 6542 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...