Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

סוג הדלק המומלץ לאימפרזה WRX שנת 2001


רנזי
שימו לב! השרשור הזה בן 5933 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

האם מישהו יודע איזה סוג דלק כדאי לתדלק באמפרזה טורבו WRX שנת 2001 ?

 

תודה לכל העוזרים (סוף סוף קניתי אחת כזאת....)

איפה איפה איפה איפה איפה איפה איפה איפה איפה איפה איפה איפה איפה - העוגה ?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מזל טוב על הקנייה.

דלק אתב יכול למלא 95. אם הייתה צריך למצא סוג אחר היה רשום בספר רכב.

 

חוץ מזה איזה דלק מילאו בה קודם ?

 

דניאל.

Those Who Dance Are Considered Insane By Those Who Can't Hear The Music.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מילאו בה 95.

 

 

אבל חשבתי שאולי צריך 98.

 

אגב, האוטו גם לא שותה כל כך הרבה. לפחות בינתיים.

 

הוא עושה לי 1 ל- 8 בנסיעה משולבת.

איפה איפה איפה איפה איפה איפה איפה איפה איפה איפה איפה איפה איפה - העוגה ?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

דלק אתב יכול למלא 95. אם הייתה צריך למצא סוג אחר היה רשום בספר רכב.

בטח...

מה שרושם היבואן בספר הרכב תמיד נכון, תואם את הוראות היצרן ומדוייק ב-100% (לפחות)...

 

ואח"כ כולם מתפלאים איך ראשי מנוע הולכים על ימין ושמאל בגלל דטונציה במכוניות מוגדשות HPT, ושגירים אוט' הולכים כל שלושה חודשים במוניות..

 

רבותי - ספר הרכב בד"כ (ובמיוחד אחרי ההוראות של הממונה על ההגבלים בצו המוסכם מול יבואני הרכב) לא משקף כלום חוץ ממה שהיבואן היה רוצה שיהיה נכון.

אם רוצים מידע רציני - רק מהיצרן נקודה.

 

לעצם העניין - כבר בשנות ה-80 הוראות היצרן חייבו דלק באוקטן 98 למכוניות מוגדשות HPT, ולאור העובדה שחוקי הפיזיקה לא משתנים עם השנים (בינתיים) ככה זה גם היום.

HFturbo

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בHPT אתה מתכוון לHigh Pressure Turbo?

  

לפני 22 שעות, hans כתב:

שטיפה, אגב, מעולם לא עזרה לי מי יודע מה. גם לא מים רותחים. אין תחליף לחיטוט עד שמשתחרר

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני כמעט ולא מאמין שאני רואה שאלה כזו מבעלים של WRX :shock:!

 

במכוניות בנזין מוגדשות ממלאים רק אוקטן אחד - הכי גבוה שיש בנמצא!

אפשר גם למלא אוקטן נמוך יותר וזה בא על חשבון משהו אחר - התנגדות לדטונציה, ודטונציה במנוע טורבו משמעותה שאורך חיי המנוע הולך להתקצר באופן מאוד דרמטי, הביצועים יורדים בנסיעה כשהדוושה מודבקת לריצפה כשה-EGT עולה מעלה מעלה... עשה לעצמך טובה גדולה ותמלא מה שיותר גבוה.

 

מוטי.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מוטי היקר, אם באוקטן עסקינן אז יש לי את השאלה הבאה.

הרי כמו שידוע לכולנו, מדד האוקטן הוא בעצם התנגדות הדלק לדטונציה....

עכשיו כשאתה אומר התנגדות לדטונציה אתה בעצם אומר שמה? שאם יש לך טורבו בלחץ גבוה אזי יש סיכוי גבוה שהדלק יצית עצמו לפני הניצוץ מהפלאג? בדומה למנוע דיזל? הרי שדבר כזה יתבטא בבקפיירים(למנוסרי הקטליטי מבינינו) הלא כן? ובהרס התזמון של המנוע....?

ועוד שאלה, יכול להיות מצב שבו בגלל האוקטן הגבוה לא תהיה דטונציה בכלל??

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מוטי היקר, אם באוקטן עסקינן אז יש לי את השאלה הבאה.

הרי כמו שידוע לכולנו, מדד האוקטן הוא בעצם התנגדות הדלק לדטונציה....

עכשיו כשאתה אומר התנגדות לדטונציה אתה בעצם אומר שמה? שאם יש לך טורבו בלחץ גבוה אזי יש סיכוי גבוה שהדלק יצית עצמו לפני הניצוץ מהפלאג? בדומה למנוע דיזל? הרי שדבר כזה יתבטא בבקפיירים(למנוסרי הקטליטי מבינינו) הלא כן? ובהרס התזמון של המנוע....?

ועוד שאלה, יכול להיות מצב שבו בגלל האוקטן הגבוה לא תהיה דטונציה בכלל??

(בתקווה שמוטי לא יכעס שלקחתי לעצמי חופש לענות לשאלה שהופנתה אליו...):

אוקטן הוא למעשה מעכב בערה ואכן מונע הצתה ספונטנית של התערובת תחת לחץ וחום.

 

מטבע הדברים ככל שהלחץ האפקטיבי בתוך תא הבערה עולה - הסיכוי להצתה ספורדית של התערובת עולה, ולכן ככל שעולים ביחס הדחיסה האפקטיבי (ע"י שינוי יחס דחיסה או הגדשה למשל) נדרש שימוש בדלק בעל אוקטן גבוה יותר.

 

אמנם, מערכות ניהול מודרניות החל מאמצע שנות ה-80 מצויידות לעיתים בחיישן דטונציה שמסייע רבות. אבל חיישן כזה נועד בעיקר לכוונן כיוונון סופי את התערובת כדי למנוע "צלצולים רגילים" הנובעים מתערובת לא מדוייקת.

במצב שבו עושים שימוש בדלק שפשוט לא יכול לעמוד בעומס - החיישן לא ממש יסייע.

 

התוצאה של שימוש בדלק עני אוקטן במנוע בעל יחס דחיסה גבוה תהיה בהתחממות יתר של הבוכנות ושסתומים (בדיוק בגלל זה עושים שימוש בחיישן חום סעפת פליטה), עומס יתר על כלל המערכת והרס של אטם ראש המנוע והראש כתוצאה מהצלצולים.

 

"בקפיירים" כהגדרתך הם תוצאה של תערובת עשירה מדי שלא נשרפת במלואה בתא הבעירה וממשיכה לבעור במערכת הפליטה של הרכב.

 

לשאלתך האחרונה: כן, תיאורטית שימוש בדלק באוקטן גבוה יכול להביא למצב של העדר דטונציה. ברם, דלק כזה קשה מאד להדליק ולכן ספק אם יתאים לשימוש במנועי 4 פעימות קונבנציונאליים.

HFturbo

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני יודע שזה לא כל כך קשור אבל אין סיבה לפתוח נושא חדש.

אצלי באוטו(פג'ו 205 גוניור 1100 שנת 93) רשום באינטרנט בכמה אתרים שאני צריך למלא אוקטן 95 או 98..עכשיו כרגע אני משתמש ב96 כי זה מה שהאישה שהייתה לפני השתמשה בו.

האם אתם חושבים שאני צריך להחליף לסוג דלק אחר..אולי אפילו ל95?

תודה מראש זה חשוב לי כי זה קצת מדאיג אותי.

דניאל.

נ.ב

יש לי אחת ברחוב בדיוק כמו שלי(אני לא בטוח לגבי השנה שלה) ורשום לה על המכסה של המיכל דלק 95.

Polo GTI 2013 APR stage 1

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

צלצולים, דטונציה, אוקטן, עופרת ומה שביניהם

 

יש הרבה בלבול, חוסר ידע והבנה בנוגע למוצר כל כך בסיסי והוא הדלק שאנו משתמשים

יותר אוקטן פחות אוקטן עם עופרת או נטול, עם תוסף או בלי

דלק מרוצים מה זה

מה זה הצלצולים שאנו שומעים מהי דטונציה ואיך כל זה קשור אחד בשני

 

ובכן ננסה לענות על שאלות אלו ולעשות קצת סדר בהנחה שלקוראים קיים מושג בסיסי במכונאות

אך תחילה כמה מושגי יסוד בשפת העם:

אוקטן / octane: היכולת של הדלק להתנגד להצתה עצמית.

טרום הצתה / pre ignition: הצתת התערובת ע"י איזה שהוא גורם לפני יצירת הניצוץ ע"י הפלאג.

דטונציה / detonation: צלצולים הנשמעים כמו נקישות מתכתיות (הסבר בהמשך).

 

 

ראשית עלינו לזכור כמה נתונים לגבי שרפת התערובת במנוע

1.כאשר התערובת נשרפת (ולא מתפוצצת) היא מתחממת ומתפשטת.

2.תהליך שרפת התערובת צריך להסתיים כאשר הבוכנה נמצאת מעט אחרי נקודה מתה עליונה נ.מ.ע (בכדי שכל עוצמת הלחץ יגרום לבוכנה לרדת) מכאן שתהליך שרפת התערובת מתחיל לפני שהבוכנה מגיעה לנ.מ.ע.

3.כאשר אנו דוחסים את התערובת הלחץ והטמפ' שלה עולים.

4.כאשר הפלאג יוצר ניצוץ, התערובת ניצתת ומתפתחת להבה שמתפשטת במהירות דרך התערובת עד שהיא שורפת קליל את כל התערובת. השריפה למעשה יוצרת תערובת חדשה של גזים לוהטים שהם בעלי נפח גדול בהרבה מהנפח המקורי.

 

 

 

בעיה ראשונה (pre ignition)

 

באו ננסה לנתח את הסיבות העיקריות להצתת התערובת ליפני בו הניצוץ מהפלאג: (ואת הדרכים לתקנם)

1.המנועים החדישים / משופרים מגיעים ליחסי דחיסה גבוהים ולכן הטמפ' והלחץ הנוצרים בצילינדר מגיעים לרמה כזו שהם עלולים להצית את התערובת (לא בזמן ובתזמון הכל כך חשוב למנוע).

ואת זאת נתקן בעזרת דלק בעל אוקטן גבוה יותר.

2.במידה וקיימת נקודה חמה/לוהטת בחלל תא השריפה היא עלולה לגרום להצתת התערובת טרם זמנה. הסיבות שיכולות לגרום לנקודה חמה הם: א. משקעי פיח שנוצרים במנועים "אוכלי שמן". ב. לאחר השחזת שסתומים שלא לפי הוראות יצרן יכולה להיווצר פינה חדה בשפת השסתום שגם היא עלולה להתלהט ולהצית את התערובת. ג. פלאג בעל דרגת חום לא מתאימה.

את בעיות אלו נתקן בעזרת סילוק החלק המתלהט (פיח, קצה חד, וכו...)

3.מנוע חם מאוד עקב תערובת עניה או מערכת קירור לא תקינה.

 

Pre ignition היא תופעה מאוד מסוכנת שעלינו להימנע ממנה בכל מחיר מכיוון שבמקום שלחץ השריפה יינתן בזמן המתאים ביותר בכדי להמשיך בפעולה רציפה וחלקה של גלגל התנופה הוא ניתן ליפני הזמן ואף הפוך לכוון הסיבוב וכך למעשה יוצר לחצים אדירים על הבוכנה, טלטל, מסבי גלגל התנופה ועוד... עד כדי הרס משמעותי במנוע.

 

המזל שתופעה זו יחסית קלה לאבחון:

אם כאשר אנו מכבים את המנוע הוא ממשיך עדיין לעבוד ואפילו מקרטע זה סימן ברור לכך שתופעת הpre ignition קיימת במנוע שלנו. תופעה זו לרוב (אך לא תמיד) מלווה עם רעשי צלצולים / נקישות.

אבל החיים לא כל כך קלים,יש לשים לב לכך שישנם מנועים בעלי קרבורטור עם סונולויד שסוגר דלק בזמן לחיצה על ה"קיל סוייטש" או כמובן מנועים המצוידים במערכת הזרקת דלק (למזלנו זה עדיין לא הגיע לאופנועי שטח J).

 

 

 

בעיה שניה דטונציה / (detonation)

 

כשמגיע זמן הניצוץ (ליפני נ.מ.ע) הפלאג מצית את התערובת וכעת מתחיל תהליך השריפה כדלהלן

חזית הלהבה רק מתחילה לעשות את דרכה, חלקה הרחוק של התערובת נדחסת עוד ועוד (עקב המשך עליית הבוכנה ועקב תחילת יצור הגזים השרופים מהלהבה שמתחילה את השריפה) עד להצתתה העצמית (בגלל הלחץ והחום הנוספים). אם כך כרגע יש לנו שתי להבות המתפשטות בחלל תא השריפה!!! , כאשר שתי חזיתות הלהבה פוגעות אחת בשניה נוצר למעשה פיצוץ שנגרם עקב עליה פתאומית וחדה מאוד של הלחץ והוא הוא אותו צלצול / נקישה מתכתית מפורסמת הנקראת דטונציה.

הבעיות העיקריות הם למעשה א. הלחץ המרבי מגיע כרגע לא לאחר נ.מ.ע (כמו שצריך) אלא לפניו. ב. העלייה הפתאומית והמאוד חדה בלחץ עלולים לגרום לנזק רב למכלולי המנוע.

 

הדטונציה למעשה נגרמת בגלל: א. דלק בעל אוקטן נמוך מדי ב. לחץ גבוה מדי ג. חום רב מדי

כמובן שהפרמטרים של חום ולחץ מושפעים מיחס הדחיסה, איכות התערובת, הטמפ' הסביבתית, העומס על המנוע, וכו..

 

דרכי טיפול בתופעת הדטונציה:

1.דבר ראשון יש לעבור לדלק בעל אוקטן גבוה יותר

2.אם ובמידה וזה לא עזר יש לבדוק מערכת קירור תקינה

3.אם ביצעתם שינוי כל שהוא ביחס בדחיסה כגון השחזת ראש לאחר "אוברול" יש להחזיר המצב לקדמותו בעזרת אטם עבה או כפול.

4.בדוק תקינות תערובת (תערובת עניה מדי גורמת להתחממות המנוע). בדוק דליפת אוויר מסעפת יניקה.

5.בדוק פלאג (תחום טמפ' מתאים).

6.בדוק המצאות משקעי פיח רבים על הבוכנה ו/או על ראש המנוע. (כמות גדולה של משקעי פיח מגדילה את יחס הדחיסה וכמוכן מונעת מעבר חום יעיל מחלל השריפה למערכת הקירור מים או אוויר).

7.בדוק כוון הצתה האם מישהו שינה והקדים הצתה (סיבב סלילים ?). הצתה מוקדמת מדי גורמת לעליה מהירה מדי בלחץ.

 

הערה: נקישות או צלצולים קלים מאוד הנשמעים במצבים קיצוניים של חום ומאמץ גבוהים יכולים להיות נסבלים ולא דורשים טיפול כל שהוא. אך כשזה מעבר לכך יש לטפל בבעיה ולא להזניח.

 

 

 

אוקטן / octane

 

בפרק הקודם ראינו שכדי למנוע הצתה עצמית של הדלק עקב טמפ' ולחצים גבוהים אנו צריכים להשתמש בדלק בעל אוקטן גבוה, ובכן האוקטן הוא למעשה מס' אמפירי (שהוא למעשה ממוצע של ron+monחלקי 2) שמראה את התנגדות הדלק להצתה, ככל שהאוקטן גבוה כך קשה להציתו וההיפך (ולא כמו שהרבה חושבים – יותר אוקטן יותר דליק).

האוקטן הגבוה נחוץ למעשה כדי למנוע pre ignition ו detonation במנועים מתקדמים / משופרים בעלי יחס דחיסה גבוה.

מס' האוקטן המתקבל בזיקוק רגיל אינו גבוה מספיק לשימוש במנועים בעלי יחס דחיסה גבוה ויש להעלות את מס' האוקטן, הדבר נעשה עד לא מזמן ע"י הוספת עופרת (ועל כך בפסקה הבאה) כיום קיימים תוספים אחרים כדי להעלות את רמת האוקטן.

דלק בעל אוקטן גבוה בוער במהירות נמוכה מעט מדלק באוקטן נמוך כך שלמעשה שימוש בדלק בעל אוקטן גבוה יותר מאשר המנוע זקוק לו, לא יעזור אלא אפילו יכול לגרום לירידה קלה בביצועי המנוע.

 

 

 

 

עופרת בדלק (96) או נטול עופרת (95 / 98)

 

אם כן אמרנו שהשימוש בעופרת בדלק נבע מהצורך להעלות את האוקטן.

אך השימוש בעופרת נבע גם מהצורך לשכך (שיכוך) את המכה שנגרמת בזמן סגירת השסתום (בין השסתום למושב השסתום) ולסכך (סיכה) את תושבות השסתומים שהיו עשויות כחלק אנטגרלי מראש המנוע (ראשי המנוע היו עשויים פעם מברזל יציקה) שהוא חומר רך יחסית.

כיום כל המנועים מיוצרים עם מושבי שסתומים ומובילי שסתומים מחוסמים כך שהצורך בשימוש בעופרת בגלל סיבה זו לא קיימת עוד.

מכוון שגילו שעופרת הוא חומר מאוד רעיל יש מגמה לעבור לדלקים נטולי עופרת ובעתיד אף נראה מעבר לדלק 96 עם תוספת אשלגן במקום עופרת (כדי להמשיך לתמוך במנועים הישנים).

 

 

 

דלק מרוצים Racing fuel

 

הוא למעשה דלק באוקטן גבוה (שמתאים לטמפ' וללחצים הקיימים במנועים אלו) שעבר זיקוק ברמה גבוה יותר מה שגורם לו להיות נדיף יותר (הדלק חייב להיות בצורת גז כדי לבעור) וכך למעשה נוצרת בעירה אחידה, רציפה ויעילה יותר.

כמוכן הדלק נקי יותר מחומרים שעלולים לייצור שאריות פסולת במנוע.

כל זה כמובן מספק עוד כמה סוסונים למנוע.

Omnia mea mecum porto

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כנראה שאני לא יכול לרשום עוד בתגובה שרשמתי אז אני יוסיף כך.

החלטתי לעבור ל95(מקווה שזה טוב) איך עושים את זה...?

מחכים שהמיכל יתרוקן כמעט לחלוטין, וממלאים מיכל חדש של 95.

 

אבל אם הרכב שלך משנת 93, משמע ללא הזרקת דלק, אין סיבה שלא תשתמש בבנזין 96.

מחפש סוזוקי ג'ימני סטיישן 1,600 סמ"ק אוטומט

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 5933 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...