Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

טעינה של מצבר חדש?


שי.א
שימו לב! השרשור הזה בן 6023 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

שלום,

קניתי מצבר של בוש לפני כמה ימים. (55 אמפר).

אחרי שהרכיבו לי אותו, בדקו את הטעינה (נדמה לי שקוראים לזה כך) עם מכשיר מסוים

וזה הראה על מספר מסוים (אם אני זוכר נכון זה היה בסביבות ה- 14).

 

השאלה שלי היא מה המספר שאמור להראות המכשיר שצריך להיות למצבר חדש? (האם 14 זה טוב?)

 

תודה.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

הנתון צריך להיות 14.7. הנתון שהתקבל אצלך תקין, סע לשלום.

דרך אגב כמה שילמת על המצבר ?

בברכה

צביקה

צביקה נפטר בדצמבר 2016 ועזב אותנו לעולם טוב יותר. יהי זכרו ברוך

 

ליצירת קשר, בנושא קרבורטורים בלבד , פנה לנייד בלבד:054-4861318

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  1. לא ענית כמה עלה המצבר?
  2. מתח הטעינה אמור להיות תלוי בכימיה של המצבר. מצברי Maintenance free או Low maintenance דורשים מתח טעינה גבוה במעט ממצברים רגילים (Wet flooded cell). בכדי להגיע לטעינה מקסימאלית מספרים כמו 14.5-14.7 כמו שצביקה ציין מתאימים יותר. לצערינו ברוב המכוניות אין אפשרות לכוון את מתח הטעינה ומי שיש לו אלטרנטור של בוש סובל ממתח טעינה נמוך יחסית.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

פעם ראשונה שאני שומע על דבר כזה, גם לגבי המצברים וגם לגבי האלטרנטור של BOSCH! הלו גם מצברים של Low maintenance מוצפים בנוזל.

 

אנא הרחב בנושא.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אין שום בעיה עם מתח טעינה של 13.8 וולט שהינו בדרך כלל הסף התחתון לטעינה מלאה של המצבר, כמובן מתח הטעינה המומלץ תלוי בסוג המצבר כלומר החומרים ממנו מיוצר המצבר או הטכנלוגיה.

 

רוב האלטרנטורים גם ברכבים היפנים והאמריקאיים מתח המוצא של האלטרנטור על-פי נתוני הייצרן שבידי הינו 14.3 פלוס/מינוס 0.3 וולט טמפ' של 20 מעלות צלזיוס.

 

מתח טעינה של 14.7 וולט בטמפ' של 25 מעלות צלזיוס עלול לעלות למתח טעינה של 15.5 וגם 15.8 בטמפ' קיצוניות מה שעלול להזיק למצבר. הטולרנס של מתח המוצא של האלטרנטור בטמפ' קיצוניות הוא די גדול ועלול להגיע 2-2.5 וולט בטמפ' של 20- מעלות.

 

מתח טעינה המומלץ של רוב המצברים בשוק על-פי נתוני הייצרן הינו 13.6 וולט עד 15 וולט.

איזה כייף לי :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לטובת מי שלא מכיר את הנושא אני אתחיל בסקירה קצרה של עולם המצברים לרכב. בהסבר אני לא אגע במצברי VRLA שהם נושא בפני עצמו, כך גם השאלה אם הם מתאימים לרכב. המצברים עליהם אני הולך לדבר הם מצברים רטובים (Wet cell או Flooded).

 

הסיפור מתחיל בכך שהעופרת רכה מידי מכדי שניתן יהיה להשתמש בה לבדה במצברי רכב. באופן מסורתי היו מוסיפים אנטימון (Sb) לחיזוק האלקטרודות. הוספת האנטימון גורמת גם לבעיות, האנטימון מהווה קטליזטור (זרז) לאיבוד מימן וחמצן, כלומר מגביר את אידוי החומרים במהלך השימוש (Outgassing). לכן מילוי מים היה נדרש לעיתים קרובות יותר. בנוסף חיי המדף של סוללות עופרת-אנטימון קצרים יותר בגלל הפריקה העצמית המהירה יותר שלהן.

 

בכדי להתגבר על הבעיות הנ"ל חיפשו יצרני המצברים פתרון ומצאו שהוספת סידן לאלקטרודה במקום אנטימון מקטינה את איבוד הגזים וכן מאריכה את חיי המדף של הסוללה. שתי סוגי סוללות הומצאו בהקשר זה:

  1. סוללת Low maintenance שלעיתים נקראת גם Hybrid type. בסוללה זו רשת האלקטרודה החיובית חוזקה באנטימון והשלילית חוזקה בסידן (הסוללה מסומנת גם כך- Sb/CA).
  2. סוללת Maintenance free בסוללה זו שתי האלקטרודות מחוזקות בסידן (מסומנת- CA/CA). בנוסף קיימת נטיה כיום להוסיף גם כסף לאלקטרודה החיובית וזאת כדי להקטין את הקורוזיה וגם להעלות את יכולת הסוללה לתפקד בטמפ' גבוהות יותר- למשל מצברי silver line של VARTA או בוש. בסוללות אלו יצרנים רבים עשו הבה נתחכמה לו ובנו את הסוללות כך שלא ניתן למלא מים בסוללה. הטענה אומרת שעבור מדינות חמות ישנם יצרנים שמייצרים סוללות כאלו עם אפשרות למילוי מים. לא בדקתי את הנושא וחיפשתי מצברים כאלו.

בנושא הטעינה- מצברי מהסוג הישן (עופרת-אנטימון) היו נטענים לטעינה מלאה במתחים בין 13.56-14.16 בטמפ' 25 מעלות.

מצברי Sb/CA לעומתם דורשים מתח טעינה סביב 14.4 בטמפ' 25 מעלות.

מצברי CA/CA דורשים מתח של 14.8 בטמפ' 25 מעלות.

 

קיזוז המתח הדרוש כתלות בטמפ' הוא 3mV פר תא פר מעלת צלסיוס (סביב 25 מעלות). ז"א שיש להוריד 18mV עבור עליה של מעלה אחת (למצבר 12V יש 6 תאים).

 

בתא מנוע טיפוסי לדעתי המצבר סובל משהו כמו 40-50 מעלות. לכן עבור מצבר CA/CA יש לטעון במתח של 14.35V בטמפ' 50 מעלות.

 

נקודות חשובות שיש לזכור:

  1. טעינה כמו שמתבצעת ברכב הינה טעינה מאד מאד לא אידאלית. אלגוריתם טעינה נכון כולל לפחות 3 שלבי טעינה שבחלקם המצבר נטען במתח קבוע ובחלקם בזרם קבוע. בנוסף מצב הסוללה מנוטר כדי למנוע נזק לסוללה. מה שקורה ברכב הוא התפשרות שמקצרת את חיי המצבר.
  2. המתחים נתונים לויכוחים ותלוי את מי שואלים. הסיבה לכך היא מה שהסברתי בנקודה הראשונה.
  3. המידע שהבאתי הינו מה שמוסכם על רוב יצרני הסוללות והמטענים הגדולים.
  4. מצבר CA/CA יכול להחליף מצברים ברכבים ישנים יותר בהם הטעינה נמוכה. המצבר לעולם לא יגיע לטעינה מקסימאלית ולאורך החים הגבוה ביותר שניתן.
  5. מצברים לרכב הם מצברים מסוג Starting והם שונים בתכנון, במבנה ובתכונות ממצברי Deep cycling (מצברים שמשמשים למשל בקלנועית או קורקינט חשמלי).

לגבי ההערה של מרק על טמפ' קיצוניות- מרק אכן אתה צודק אך שים לב שכאשר הטמפ' עולה המתח שמספק האלטרנטור יורד. מאחר ואנו נמצאים במדינה חמה הבעיה לרוב תהיה מתח נמוך מידי ולא מתח גבוה מידי.

 

ישנו ספר שיכול לשפוך עוד או על הנושא, הוא נקרא:

Motor-Vehicle Batteries and Electrical Systems, by Robert Bosch GmbH. מרק אם תוכל להשיג אותו זה יהיה נחמד.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אביב שלום,

 

כול התאוריה סביב מצברים ומתח טעינה אופטימלי כאשר המצבר מורכב ברכב מוכרת לי וקראתי וחרשתי את האינטרנט בכדי למצוא מידע עדכני ומדוייק כאשר בניתי את המכשיר "מוניטור למצבר הרכב' וגם מטען אחזקה למצברי עופרת (אתה ראית את המטען).

 

אכן אתה צודק שיש אי הסכמה בין הייצרנים לבין המהנדסים והפרופסורים לגבי מתח טעינה אופטימלי אשר יאריך את חיי המצבר.

 

ייצרני המצברים, ייצרני האלטרנטורים וייצרן הרכב שמגדיר את הדרישות ומחליט מה יותקן ברכב לא מנותקים אחד ממשנהו והם עובדים יחד בהרמוניה ומשתדלים לתת את הפיתרון הטוב ביותר והזול.

 

אם תסתכל בדפי נתונים של רוב המצברים תראה שמתח טעינה מומלץ הינו בין 13.6-15.1 לכול סוגי המצברים שרשמת קודם לכן.

 

איך יודעים אם המצבר טעון באופן מלא או SOC ? בודקים את מתח ההדקים או/גם את המשקל הסגולי של האלקטרוליט במצברים רטובים, מתח קטבים של 12.6-12.7 = 100 אחוז מצבר טעון, עד כאן בסדר ?

 

אני בניתי מטען אחזקה שבו ניתן לכוון את מתח הטעינה בין 13.6-14.4 וולט בתלות בטמפ' החיצונית. אצלי ברכב מותקן מצבר של וורטא ללא אחזקה מסוג Pb/Ca, פירקתי את המצבר מהרכב וחיברתי את המטען שבניתי למצבר וכיוונתי את מתח טעינה ל-13.8 וולט, לאחר מספר שעות ניתקתי את המטען וחיברתי אליו מנורה של 20W למשך מספר דקות בכדי להסיר את 'טעינה משטחית'surface charge והמתח הנמדד היה בול 12.7 וולט.

 

בשלב השני רוקנתי את המצבר על-ידי חיבור של מנורה בעלת הספק של 55W למשך 30 דקות וחיברתי את המטען שוב פעם אבל הפעם כיוונתי את המתח ל-14.4 וולט בסוף הניסוי המצבר הגיע למתח טעינה של 12.7 וולט ולא יותר מזה.

כלומר מתח טעינה גבוה יותר לא יטעין את המצבר ב-110 אחוז כי אין דבר כזה.

 

בכול מקרה אצלי ברכב (גולף 2006) מתח הטעינה הינו בין 14.3-14.0 וולט שלא יורד או עולה ביותר מ-0.2 וולט גם אם מפעילים את כול הצרכנים ברכב, המצבר הוא מסוג עופרת/קאלציום.

 

בכול מקרה למידע נוסף מומלץ לקרוא פה (או שכבר חרשת את האתרים האלה)

http://www.batteryfaq.org/

עדיף כאן

http://www.batteryuniversity.com/index.htm

 

הפתגם הידוע .....ראה תמונות בזמן הנסיונות שביצעתי לפני שנה או יותר וניתן לראות שמתח הטעינה הוא 14.1 וולט (נראה לך שרכב מודל 2006 הייצרן לא תכנן את הטעינה שתתאים בצורה אידאלית לכול סוגי המצברים (חוץ מאשר מצברי AGM)

Picture 024 (Large).jpg

Picture 031 (Large).jpg

איזה כייף לי :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מרק הסיבה לתופעה שראית היא לדעתי שהמטען שלך עושה שימוש בזרם קבוע. ואין לו את הפאזה של מתח קבוע. בשיטת טעינה זו אין אפשרות להגיע ל-100% ובוודאי לא למעל 100%.

 

בכל מקרה גם הנתון שציינת- (SOC (State Of Charge משתנה בין סוגי המצברים במעט, ובוודאי שהוא תלוי בטמפ'. אפילו בקישור שציינת מופיעות הטבלאות:

http://jgdarden.com/batteryfaq/carfaq4.htm#soc

 

בטמפ' 25 מעלות הערך הוא 12.65 לסוללות Sb/Sb ו- Sb/CA ולעומת זאת 12.78 לסוללות CA/CA.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 6023 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • תוכן חדש...