Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

ניפוץ מיתוסים באחזקת / רכישת רכב


oryo
שימו לב! השרשור הזה בן 2645 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

בשרשור הזה אני מתכוון לנסות להפריך שלושה 'מיתוסים' שחוזרים על עצמם חדשות לבקרים בשלל שרשורים שונים.



אני לא 'ממציא את הגלגל', ייתכן שרוב הטענות (או כולן) ייראו לחלק מהאנשים כטריוויאליות. עם זאת, היות וראיתי אותן חוזרות על עצמן המון פעמים, הן ע"י אנשים שאינם מכירים את שוק הרכב - והן ע"י כאלו שכן, אני חושב שיש מקום להתייחס אליהן במפורט ולנסות להסביר באופן 'קר' (/מחושב) את הרציונל מאחורי ההפרכות.

 

מיתוס 1: מי שרוצה לחסוך כסף - רוכש רכב חסכוני בדלק (או: צריכת דלק היא הגורם הדומיננטי בעלות אחזקת הרכב)

מיתוס 2: רכב חדש עולה כמו (או פחות) מרכב משומש

מיתוס 3: אין סיבה להתנהל (למכור/לרכוש רכב) בשוק הפרטי, תודות למגרשי הרכב ולשוק הליסינג

 

דיסקליימר

אדגיש מראש - איש איש ושיקוליו, אין דבר כזה "החלטה הנכונה לכולם"(!)

אנא, חסכו את הכניסה לשיח של 'מחנות' (חדש VS משומש , חסכוני VS ספורטיבי , פרטי VS מגרש וכו'), אם אינכם מסכימים עם טיעון אשמח לקבל התייחסות לאותו טיעון ולא לאיזושהי הנחת מוצא שרירותית על הטוען או על סאבטקסט שנדמה לכם שהטוען רומז אליו. אציין שוב כי אני לא ממליץ כאן על שום דרך פעולה, ורק מנסה להציג את ההסתכלות הכלכלית (נזילה) נטו. אין כאן סאבטקסט מודע, או מרומז(!) בחיי.

 

 

מבוא - שיווי משקל

לטובת מי שלא מכיר את המושג, חשוב מאוד להבין מהו שיווי משקל בשוק שכן לא רק שמדובר בתופעה חשובה שכדאי להכיר, אלא שתהיה גם התייחסות בשרשור למונח הזה.

בכלליות מדובר במשהו שכנראה רובנו מכירים ברמה האינטואיטיבית, אבל אולי לא לגמרי יודעים 'להגדיר' את זה.

אפשר למצוא מידע רב שכנראה כתוב טוב יותר בגוגל, אבל הנה הנסיון העילג שלי להסביר במה מדובר ככה על קצה המזלג, ע"י דוגמא -

נניח שיש שני מכוני שטיפה לרכב שנמצאים זה לצד זה, שניהם זהים לחלוטין בכל פרמטר (זמן שטיפה, חומרים, מחיר …), אך במכון 'אלכס' בכל סוף שטיפה מיישמים ווקס, במכון 'ברוך' - לא.

היות ויש כאן יתרון מובנה לאחד המכונים, כל עוד שאר הפרמטרים שקולים - יווצר מצב בו מכון 'אלכס' יקבל תזרים לקוחות קבוע ומכון 'ברוך' יישאר כמעט תמיד ריק. זאת מכיוון שהשוק המתואר אינו בשיווי משקל.

בפועל, מה שיקרה זה שהיות ו'אלכס' נותן ערך מוסף (ווקס), 'ברוך' יהיה חייב או לתת ערך מוסף זהה (להתחיל ליישם ווקס), או לתת ערך מוסף שונה (ישאוב את פנים הרכב), או שיפתור זאת ע"י הורדת מחירים ובכך יאזן את הפרמיה שמקבלים הלקוחות של אלכס ע"י מחיר אטרקטיבי יותר.

לאחר הורדת מחירים מתאימה, השוק יכול לחזור לשיווי משקל - חלק מהלקוחות יבחרו לשלם קצת יותר ולקבל טיפול ווקס, חלק אחר לא מעוניין בערך המוסף של הווקס ומעדיפים לחסוך את הכסף וללכת למכון הזול יותר.

 

ההנחה היא שבשוק משוכלל עם תחרות, מטבע הדברים השוק ישאף להגיע לשיווי משקל. ההנחה הזו חשובה מאוד, וממנה אפשר לגזור כל מיני מסקנות (ועוד על כך - בהמשך).

 

מיתוס 1: מי שרוצה לחסוך כסף - רוכש רכב חסכוני בדלק (או: צריכת דלק היא הגורם הדומיננטי בעלות אחזקת הרכב)

זה אחד המיתוסים הכי נפוצים, אם לא ה-

 

חדשות לבקרים נפגוש בפורום אדם הטוען שמטרת העל שלו היא לרכוש רכב זול לאחזקה ולכן הוא בוחר ברכב חדש (הרבה פעמים - יד0) כאשר הפרמטר העיקרי הוא צריכת דלק היות וחשוב לו שעלויות האחזקה יהיו נמוכות. זה נובע מהמיתוס שגורס כי צריכת דלק היא ה-גורם הדומיננטי בעלות אחזקת הרכב.

 

אבל זה כאמור - מיתוס, ובמקרה השכיח (רכב בן 0-5, נסועה סטנדרטית) הוא לא נכון. הגורם הדומיננטי בעלות האחזקה הוא קודם כל (ומעל הכל) ירידת הערך של האקזמפלר, אך מכיוון שמדובר ב"גורם וירטואלי" אנחנו נוטים להזניח אותו. אני מאמין שזה קורה מכיוון שבניגוד לעלויות הדלק, אנחנו לא משלמים על ירידת הערך כל שבוע/יים/חודש - אלא אך ורק פעם אחת, במכה אחת, ועד שהיא קוראת אז גם לא ניתן לדעת מהו אותו תשלום.

 

דוגמא להמחשה:

טויוטה קורולה חדשה, נניח עלות על הכביש 120,000 ש"ח, ונניח צריכת דלק של 12 קמ"ל, נניח מחיר של 6 ש"ח לליטר דלק, ונסתכל על העלויות לאחר שלוש שנים:

עלות דלק - במקרה ונסענו מעט (10K ק"מ בשנה) העלות היא סד"ג של 15,000 ש"ח, במידה ונסענו יותר (20K ק"מ בשנה) העלות תהיה 30,000 ש"ח.

עלות ירידת ערך - במקרה ושפר עלינו מזלנו וערך הרכב ירד רק ב30% מדובר ב36,000 ש"ח. במקרה היותר סטנדרטי נניח 40% ירידת ערך ונגיע ל48,000 ש"ח.

 

אפשר לראות שגם אם לוקחים את מקרה הקיצון (הרכב נסע הרבה, אבל הערך איבד מעט) - עדיין עלות הדלק היא שולית יחסית לעלות אחזקת הרכב. זה לפני שמתחילים לדבר על מה הולך בשוק המשומשות, על רכבים עם שוק חלש שמאבדים ערך בצורה חזקה יותר, וכו' וכו'.

שווה לקחת בחשבון ששני הגורמים האלו אינם בלתי-תלויים - שכן רכב שנוסע הרבה (ולכן הוצאות הדלק שלו גבוהות) גם יאבד יותר ערך (ולכן 'הוצאות ירידת הערך' שלו יגדלו).

 

דוגמא שניה:

סיאט איביזה חדשה, נניח עלות על הכביש 75,000, צריכת דלק 15 קמ"ל, נסתכל על העלויות לאחר שלוש שנים עם אותה חלוקה ממקודם:

עלות הדלק - 12,000 / 24,000

ירידת ערך - 22,500 / 30,000

 

ניתן לראות שככל שערך הרכב יורד, כך עלות ירידת הערך שלו קטנה - זאת בזמן שעלות הדלק נשארת זהה כי את המשאבה לא מעניין בן כמה האקזמפלר שלנו.

זאת ועוד: הרי השאלה האמיתית אינה "כמה נשלם על דלק" או "כמה נשלם על ירידת ערך" באופן אבסולוטי - השאלה האמיתית היא: בהינתן שני אקזמפלרים, מהו ההפרש בעלויות האחזקה בין האקזמפלרים באופן רלטיבי. הדרך הנכונה (כלכלית) להשוות בין שתי אופציות - היא למדוד את ההפרשים ביניהן. רק כשבוחנים את זה מגלים עד כמה האפקט הזה משמעותי ועד כמה תתגמד עלות הדלק שחסכנו ע"י מעבר מרכב ישן שלוגם 10 קמ"ל אל מול רכב חדש שלוגם 13 קמ"ל. ביטוח, טיפולים, תחזוקה ובעיקר ירידת ערך - יהוו את ההפרש (הכלכלי) המרכזי.

 

כמובן שאפשר לשחק עם זה עוד הרבה, רכב משפחתי משומש, רכב חדש שמוחזק בבית עשור - וכו' וכו'. אבל במצב ה'גנרי' עבור הרוכש ה'רגיל', צריך להיות ברור: ירידת הערך היא כנראה הגורם החזק ביותר בתוך סך עלות אחזקת הרכב, לכן מי שמחפש בראש ובראשונה רכב 'חסכוני' צריך להתבונן לא רק על עלות הדלק, אלא על סך עלויות האחזקה.

 

אם היינו צריכים כל חודש להכנס ל'תחנת הירידת-ערך', ולשלם את עלות ירידת הערך החודשית המשוערת של הרכב שלנו - אני בטוח שהפקטור הזה היה מקבל הרבה יותר חשיבות ממה שיש לו כיום. ההשפעה הפסיכולוגית של הוצאות הדלק היא אמיתית, מוחשית, וגם בתכלס הגיונית - ולכן אנשים מתעסקים הרבה יותר בצריכת דלק מאשר בירידת ערך. כך סטודנט תפרן עלול לחשוב שעדיף לו לרכוש מיני חדשה מאשר מיני משומשת, ולא להצדיק זאת בראשו בגלל פרמטרים כמו אחריות, בטיחות, אבזור או כל מיני פרמטרים בהם באמת עלול להיות הבדל - אלא בגלל צריכת הדלק העדיפה של הדגם החדש.

 

ולסיום אחזור ואדגיש - אין הנ"ל אומר שרכב משומש / זול (לרכישה) הוא עדיף. רכב חדש יגיע לרוב עם אבזור עשיר יותר, בטיחות גבוהה יותר, אחריות שיכולה לחסוך טיפולים ו/או עוגמת נפש, וכן הלאה וכן הלאה יתרונות. That being said, ברמה הכלכלית נטו וללא שקלול 'עלות זמן' של אינדיוידואל כזה או אחר, רכב שעבר את ה'מכה' הראשונה בירידת הערך יהיה, כנראה, זול יותר לאחזקה לעומת אחיו הזהה, החדש, עם האחריות והניילונים - ועוד על כך במיתוס 2.



מיתוס 2: רכב חדש עולה כמו (או פחות) מרכב משומש

זו טענה שגובלת באבסורד, היות וע"מ לטעון אותה צריך לטעון ששוק הרכב אינו שוק משוכלל. בעוד שניתן לטעון שיבואני הרכב פועלים כפסאודו-קרטל (לאו דווקא מסכים, אבל ניחא) - אי אפשר לטעון ברצינות ששוק הרכב עצמו אינו שוק משוכלל.

בהינתן שוק משוכלל, ובהינתן תופעת שיווי המשקל - לטעון שעלות רכב חדש זהה לעלות רכב משומש זו טענה מאוד, מאוד בעייתית. או אפילו - פרדוקסלית.

 

קודם כל - לרכב חדש יש חתיכת פרמיה רצינית על היותו חדש (אחריות, ניילונים, שקט נפשי, מימון ואשראי).

לכן - ואני חוזר כאן לעניין שיווי המשקל - אם נניח כי רכב חדש אכן זול מרכב משומש, ובהינתן הפרמיה שלו על עצם היותו חדש, אזי שאין שום סיבה רציונלית לרכוש רכב משומש (בעיקר כאשר לוקחים בחשבון את תופעת המימון). אם אין שום סיבה לרכוש רכב משומש, אבל קיים היצע של רכבים משומשים, אזי שחובה עליהם להתאים את המחירים עד לנקודה בה יהיה כדאי לרכוש אותם - נקודת "שיווי המשקל" … וכאן אנחנו סותרים את ההנחה הראשונית.

 

זה ההסבר ה'תאורטי' מדוע המיתוס הזה מופרך מהיסוד, ההסבר המעשי מתקשר למיתוס 1: ההפרש בין ירידת הערך של רכב בן 0 לרכב בן 3, גדול מחיבור ההפרש בעלויות התחזוקה (טיפולים יקרים יותר למשומש) ועוד ההסתברות לכשל יקר כפול העלות שלה.

 

האם זה אומר שטוב יותר לרכוש משומש? מה פתאום(!!!)

יש אנשים שעצם השקט הנפשי בידיעה שאף אחד לא נגע ברכב קודם שווה עבורם את הפרמיה, לאחרים החשש מתקלה וההשלכות שלה (נניח: אדם עם לו"ז מאוד קשיח) מצדיק את הפרמיה, נוספים מעוניינים באבזור החדיש ביותר ו/או אביזרי הבטיחות המתקדמים ביותר, וכן הלאה וכן הלאה.

אך מי שטוען שהוא רכש רכב חדש בגלל שהוא רצה לחסוך כסף... איך אמר אסי כהן:

40200398.jpg

מיתוס 3: אין סיבה להתנהל (למכור/לרכוש רכב) בשוק הפרטי, תודות למגרשי הרכב ולשוק הליסינג



עוד מיתוס נפוץ, וכמו מיתוס 2 גם הוא יופרך בפשטות יחסית על ידי מי שמבין את ההנחה לשיווי משקל, וכאן שווה גם לשקלל פנימה הנחה נוספת שקשורה לשוק הזה ספציפית.

 

נתחיל בשיווי המשקל: היות והרבה יותר נוח להגיע למגרש רכב, לאסוף אקזמפלר שאהבת, ולחזור הביתה (לעיתים אף עם אחריות לפרק זמן כלשהו) - אזי ששוב עקב עקרון שיווי המשקל עבור תמורה זהה חובה על שוק המגרשים להיות יקר יותר מהשוק הפרטי. לא ייתכן מצב אחר, שכן אז השוק הפרטי היה חייב להוריד מחירים עד להגיעו בשנית למצב של שיווי משקל.

 

בנוסף יש לזה גם הסבר מעשי - שכן אם נניח כי סוחר הרכב לא עושה את העבודה שלו מתוך תחושת שליחות בלבד, אלא גם תחת הרצון להרוויח, אזי שכל רכב שאתה קונים ממנו הוא בהכרח במחיר יקר יותר מהמחיר שהבעלים היה מוכן למכור בעדו.

לסוחר/מגרש רכב יש שלל עלויות, והם מוכרחים לשקלל אותם לתוך המחיר. צריך להיות מאוד נאיבי בכדי להאמין שהעלויות האלו יכולות להיכנס במרווח שבין מחיר השוק הטוב יותר בו הסוחר רכש את הרכב (כי הוא מתמקח טוב יותר, כי היו מוכנים להתפשר מולו יותר, וכן הלאה וכן הלאה). האמת היא שהן הבעלים הקודמים והן הבעלים החדשים משלמים את השכר של הסוחר - ובצדק - אני בטוח שלהחזיק מגרש רכב זה לא דבר זול במיוחד.

 

דבר נוסף ששווה לשקול: אני שומע הרבה מאוד פעמים את הטענה "בשוק הפרטי אתה לא יודע על מי אתה נופל", וכאן שווה אולי להזכיר משהו - בשוק המגרשים אתה יודע על מי אתה נופל, על פאקינג סוכן רכבים משומשים. אני לא יודע מי הנחיל את התזה הזו כאילו האדם הפרטי הממוצע 'מסוכן' יותר בענייני חתול בשק מאשר סוכן רכב שליטרלי מתעסק בתחום הזה למחייתו, אבל זו בהחלט תזה תמוהה. בכ"א, כמו שלא יודעים על איזה אדם פרטי נופלים - כך גם לא יודעים על איזה סוחר נופלים. ההסתברות ליפול על נוכל מדופלם בשוק האנשים הפרטיים נראית לי נמוכה יותר באופן די מובהק - אבל איש איש ואמונתו.

 

האם כל זה אומר שכדאי להתנזר ממגרשים/ליסינג? מה פתאום(!!!)

מגרש רכב יכול לחסוך שעות של חיפוש תודות להיצע, במגרש אפשר בד"כ לקבל תנאי מימון במקום שזה נוח עבור מי שחשוב לו העניין (sidenote: גם בשוק הפרטי זה אפשרי, דרך הבנק), במגרש אפשר לראות כמה אקזמפלרים 'במכה' ולחסוך זמן - ואף לחוש אותם 'על רטוב' ולהקל בתהליך הרכישה. יש שלל יתרונות למגרשים, פשוט לטעון שהם מייתרים את השוק הפרטי זה חטא למציאות.

 

אפילוג

אנחנו הישראלים אוהבים להסתכל על העולם דרך 'פריזמת הפראייר': מי שעשה כמוני הוא חכם, מי שעשה אחרת הוא פראייר.

לכן אני מדגיש שוב, אין בכל העיל טענה או רמיזה שמי שעשה כך הוא חכם ומי שעשה כך פראייר, הנחת שיווי-המשקל היא דו-כיוונית, וממנה ניתן לגרוס שמי שבחר באפיק כלשהו במודע, תוך הבנת מערך היתרונות-חסרונות של אפיק זה כנגד האלטרנטיבות - הוא לא פראייר ולא נעליים.

המטרה של השרשור היא לנסות להסביר את מערך השיקולים שכדאי לנו, כלקוחות, להבין טרם ביצוע החלטה. רק כשיש בידינו מידע מלא אפשר לקבל החלטה מושכלת.

 

כך שאם זה עזר או חידש משהו אפילו לאדם אחד בלבד, היה שווה את ההשקעה.

 

בהצלחה!

--

אור

“Never wrestle with a pig - you'll both get dirty, but the pig likes it"

Model 3 P | Atom 3 | Palisade Calligraphy | Sportster Iron 883 | Monster 1200

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • תגובות 33
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

תמונות שפורסמו בשרשור

אתה ממש לא בסדר! בגללך אנשים יפסיקו לקנות מכוניות חדשות ביוקר ולהציף את השוק במשומשות במחיר נח וירידת ערך קטנה (כדי שאני אקנה).

 

ברצינות, אני מסכים לגמרי. ההנחה שאנשים פועלים באופן רציונלית היא שגוייה. הרבה מהמיתוסים נובעים משכנוע עצמי / שיווק אגרסיבי.

 

גם כשאני רואה את הפרסומת של אלקטרה (נדמה לי) שמציעה למי שיש לו מזגן בן 7 שנים (ותקין) להחליף אותו במזגן חדש וחסכוני, אני מחייך.

:turn-l:
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

רק תיקון קטן- עלות הדלק הכוללת היא מאוד משמעותית ביחס לסך ההוצאות על רכב. לפי הדוגמאות שלך, היא העלות השניה בגודלה אחרי ירידת ערך ויכולה להגיע לכ- 50%-70% מהיקף ירידת הערך, לא שולי בכלל.

מה שכן שולי היא הדלתא, ההפרש בין צריכות דלק שונות, וזה הנתון שאליו צריך להתייחס- הרי בכל מקרה תהיה צריכת דלק כלשהי. אם בוחנים את הדלתא בין צריכה של 1 ל- 10 לצריכה של 1 ל- 13, כמו בדוגמה שלך, בנסועה של, נגיד, 20 א' ק"מ, ההפרש הוא כ- 2,770 ש"ח שזה כבר סכום שאינו גבוה כל כך. אגב, באותה צורת החישוב צריך להתייחס גם לירידת ערך- לבחון את ההפרש בין ירידות ערך של האופציות, רק שפה ההפרש יכול להיות משמעותי יותר מההפרש בצריכת הדלק.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

נכון מאוד לגבי הדלתא בצריכת הדלק . דוגמה : מיצובישי לאנסר עד 2009 "אין לו שוק כי הוא שתיין"

 

אבל למי שמחפש בתקציב נמוך הוא אמין ? בטיחותי ? אם כן , למה לשלם על קורולה או הונדה באותו גיל הרבה יותר ?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

רק תיקון קטן- עלות הדלק הכוללת היא מאוד משמעותית ביחס לסך ההוצאות על רכב. לפי הדוגמאות שלך, היא העלות השניה בגודלה אחרי ירידת ערך ויכולה להגיע לכ- 50%-70% מהיקף ירידת הערך, לא שולי בכלל(1).

מה שכן שולי היא הדלתא, ההפרש בין צריכות דלק שונות, וזה הנתון שאליו צריך להתייחס- הרי בכל מקרה תהיה צריכת דלק כלשהי. אם בוחנים את הדלתא בין צריכה של 1 ל- 10 לצריכה של 1 ל- 13, כמו בדוגמה שלך, בנסועה של, נגיד, 20 א' ק"מ, ההפרש הוא כ- 2,770 ש"ח שזה כבר סכום שאינו גבוה כל כך. אגב, באותה צורת החישוב צריך להתייחס גם לירידת ערך- לבחון את ההפרש בין ירידות ערך של האופציות, רק שפה ההפרש יכול להיות משמעותי יותר מההפרש בצריכת הדלק(2).

 

אולי הניסוח שלי היה מבלבל(?)

שכן הדברים שרשמת אינם תיקון - הם תואמים את הדברים שנאמרו בפוסט...

 

1. לא נטען כי עלות הדלק שולית (אדרבא: ברכבים ישנים יותר שאיבדו את רוב ירידת הערך, היא כנראה תהיה מרכזית), נטען שהיא שולית יחסית לעלות ירידת הערך עבור ה'אקזמפלר הנפוץ'

...אפשר לראות שגם אם לוקחים את מקרה הקיצון (הרכב נסע הרבה, אבל הערך איבד מעט) - עדיין עלות הדלק היא שולית יחסית לעלות אחזקת הרכב. (*הכוונה באחזקת הרכב כאן היא בעיקר לירידת הערך, טעות ניסוח, כשקוראים בקונטקסט זה אולי ברור יותר)



 

2. זה כבר נשמע לי כמעט מילה במילה כמו פסקה שנרשמה במקור:

ניתן לראות שככל שערך הרכב יורד, כך עלות ירידת הערך שלו קטנה - זאת בזמן שעלות הדלק נשארת זהה כי את המשאבה לא מעניין בן כמה האקזמפלר שלנו.

זאת ועוד: הרי השאלה האמיתית אינה "כמה נשלם על דלק" או "כמה נשלם על ירידת ערך" באופן אבסולוטי - השאלה האמיתית היא: בהינתן שני אקזמפלרים, מהו ההפרש בעלויות האחזקה בין האקזמפלרים באופן רלטיבי. הדרך הנכונה (כלכלית) להשוות בין שתי אופציות - היא למדוד את ההפרשים ביניהן. רק כשבוחנים את זה מגלים עד כמה האפקט הזה משמעותי ועד כמה תתגמד עלות הדלק שחסכנו ע"י מעבר מרכב ישן שלוגם 10 קמ"ל אל מול רכב חדש שלוגם 13 קמ"ל. ביטוח, טיפולים, תחזוקה ובעיקר ירידת ערך - יהוו את ההפרש (הכלכלי) המרכזי.

כך שכמובן שיש בינינו הסכמה.

“Never wrestle with a pig - you'll both get dirty, but the pig likes it"

Model 3 P | Atom 3 | Palisade Calligraphy | Sportster Iron 883 | Monster 1200

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בהחלט יש בינינו הסכמה, אבל הניסוח שעלות הדלק היא שולית ביחס לירידת ערך בעייתי בעיני- 50-70% זה ממש לא שולי. זה פשוט לא רלוונטי מבחינת השיקולים כי צריך להסתכל על ההפרש ולא על הסכום עצמו.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

נחמד מאוד, תודה על ההשקעה.

 

אני קניתי חדשה כי לא היתה לי ברירה, הדגם שרציתי היה הדגם החדש שיצא באותה שנה (2016) והדגם הקודם היה ממש מכוער. על הדרך גם קיבלתי מימון מטורף של ריבית פריים מינוס 0.3 אבל מצד שני אם הייתי קונה רכב יד שניה לא הייתי צריך מימון בכלל.

 

הביטוח שהשגתי היה פחות מהביטוח ששילמתי בשנה הקודמת על רכב בן 8 שנים. הכל ענין של מיקוח מול הגופים המבטחים. ככה שאני לא רואה הוצאות מיותרות חוץ מהמחיר ששילמתי ברכישה.

 

בכל מקרה אני חושב שלקנות רכב בן שנתיים זאת העסקה המשתלמת ביותר, כמובן מאדם פרטי ובמחיר מציאה. ככה אתה רוקד על כל החתונות.

 

לגבי מה שכתבת על עלות צריכת הדלק, זה לא שייך בכל רכב. אבל ראיתי את זה ברכב שלי שהגירסה ההיברידית שלו עולה 50K יותר. החיסכון במקרה הזה יהיה זירו בריבוע. אם יהיה רכב היברידי באותו מחיר, יהיה שווה להיכנס להרפתקאה הזו.

עריכה אחרונה על ידי outlander

  

בתאריך 8.6.2023 בשעה 13:37, discoTD5 כתב:

כל פעם שיש לך דעה מוצקה על משהו, תרשום בדיוק את ההיפך. ככה תטעה פחות. 

 

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

בהחלט יש בינינו הסכמה, אבל הניסוח שעלות הדלק היא שולית ביחס לירידת ערך בעייתי בעיני- 50-70% זה ממש לא שולי. זה פשוט לא רלוונטי מבחינת השיקולים כי צריך להסתכל על ההפרש ולא על הסכום עצמו.

 

במקור שקלתי להראות את ההפרשים המשוערים בין שני רכבים זהים האחד משומש השני לא, לא נכנסתי לזה בגלל שמדובר ב'קופת שרצים': ההשוואה של דלק כנגד ירידת ערך בלבד אינה הוגנת כי יש לשקלל פנימה גם השוואה בטיפולים נוספים (יישור קו למשומשת, תחזוקה יקרה יותר) וכו' וכו', והפוסט בלאו הכי ארוך.

 

אבל לצורך העניין, היות והתחשיב כבר קיים:

בהשוואה בין קורולה משומשת וחדשה (לצורך ההמחשה) על פני 3 שנים -

חדשה: 120,000 ש"ח, ירידת ערך 40%, צריכת דלק 12 קמ"ל

משומשת: 70,000 ש"ח, ירידת ערך 35%, צריכת דלק 10 קמ"ל

עבור נסועה של 15,000 ק"מ -

ההפרש בעלויות הדלק נסכם ל 4,500 ש"ח

ההפרש בירידת הערך נסכם ל 23,500 ש"ח

 

חוזר ומדגיש כי ההשוואה חלקית בלבד (כמובן): צריך לשקלל פנימה הפרש בעלויות תחזוקה (משומשת יקרה יותר), הפרש בביטוח (חדשה יקרה יותר), אין להתעלם מהפרמיה של 'שקט נפשי' ברכב חדש והכיף של הניילונים - וכן הלאה וכן הלאה...

אבל לדידי אין ספק שבאופן יחסי, החסכון של רכב חסכוני בדלק הוא זניח כלכלית (שוב, יחסית) לחסכון ברכב שספג את המכה המרכזית של ירידת הערך, ושירידת הערך היא הפרמטר הכי דומיננטי כאשר מתייחסים לאספקט הכלכלי/חסכוני של רכישת רכב.

עריכה אחרונה על ידי oryo

“Never wrestle with a pig - you'll both get dirty, but the pig likes it"

Model 3 P | Atom 3 | Palisade Calligraphy | Sportster Iron 883 | Monster 1200

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

כל הכבוד על ההשקעה, אבל יש אי דיוקים וגם ציון פרמטרים מסויימים וסטירות שלהם.

 

מיתוס 1 של צריכת דלק.

 

לעיתים לא קיים שיקול חדש מול משומש. לעיתים השיקול הוא בחירה ברכב מקטגוריה מסויימת (לרוב המחירים דומים). כאן השיקול של צריכת דלק מאוד משמעותי.

 

בסופו של דבר, על אחד והאקסל שלו עם השיקולים הרלוונטיים רק לו. אי אפשר להכליל שיקולים בצורה גורפת.

 

מיתוס 3 של מכירת הרכב לפרטי.

 

זמן עולה כסף. למכור רכב עולה גם בבריאות. כאשר מוכרים רכב משומש ולוקחים ימי חופש כדי להפגש עם קונים (חלקם לא רציניים, רק רוצים נסיעת מבחן, מתלבטים למניהם, כאלה שאין להם את הכסף, כאלה שצריכים להפגש איתך 10 פעמים, כל פעם מביא פחח, מכונאי, דוד, רפד וכד').

כמו כן, תלוי כמה זמן לוקח למכור את הרכב? לא כל רכב אפשר למכור ביום או שבוע. באותו זמן הערך יורד, עובר זמן, אולי חולף מבצע על הרכב שרצית.

נניח מכרת. צריך לקחת רכב שכור, זה גם עולה אלפי שקלים.

כדי למכור מהר כניראה צריך לתת את המחיר הנמוך ביותר כי האנשים מחפשים מציאות. כמה המחיר הנמוך ביותר באמת יהיה שונה מהמחיר שתקבל בטרייד אין (יש גם טרייד אין במחיר מחירון בלי התחשבות במועד עליה בדרך כלל)?

 

לגבי מה שכתבת על עלות צריכת הדלק, זה לא שייך בכל רכב. אבל ראיתי את זה ברכב שלי שהגירסה ההיברידית שלו עולה 50K יותר. החיסכון במקרה הזה יהיה זירו בריבוע. אם יהיה רכב היברידי באותו מחיר, יהיה שווה להיכנס להרפתקאה הזו.

לגבי הייבריד, ספציפית באוטלנדר זה היה מאוד יקר. אבל למשל ביונדאי או טויוטה זה די קרוב למחיר של רכבים הרגילים שלהם. וזה כבר שווה אם אתה נוסע הרבה.

עריכה אחרונה על ידי tzvipper

כיצד לחסוך דלק? להאיץ לאט, לצבור תנופה לקראת עליות, לחזות מהלכים של נהגים אחרים בכביש, לא לעבור על המהירות המותרת, להמנע מגז-ברקס אלא לגלוש כמה שיותר ולהתאים נסיעה לתנאים

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אני קניתי חדשה כי לא היתה לי ברירה, הדגם שרציתי היה הדגם החדש שיצא באותה שנה (2016) והדגם הקודם היה ממש מכוער. על הדרך גם קיבלתי מימון מטורף של ריבית פריים מינוס 0.3

אתה לא צריך לתת הסברים למה קנית רכב חדש.

:turn-l:
שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מסכים עם הניתוח - ובסופו של דבר אפשר להכניס את כל האופציות לאקסל, לראות מה ההפרש בין האופציות בכסף ואז להחליט אם ההפרש הזה שווה את היתרונות שלא ניתן לכמת בכסף (שקט נפשי, הנאה מחדש, בטיחות משופרת וכו'). לכל אחד זה שווה סכום אחר.

זה אקסל פשוט יחסית שמאפשר לחשב, אפשר לשים בכל עמודה פרמטרים של רכב אחר ולראות את ההבדלים בקלות. אין יותר ממחיש מזה לדעתי.

 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xLwKihO3-lGMh4HtLyhBKHcvm41rWBuaiz2bW45ni3g/edit#gid=884692287

Tesla model Y RWD

Mazda Miata NC1 2008

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אחלה אקסל, אבל עצת ייעול:

הפוך אותו ל read-only / comment-only, ותאפשר לאנשים לשכפל אותו לדרייב האישי שלהם לטובת עריכה.

ככה קובץ המקור יישמר, לעומת המצב הנוכחי בו כל אחד יכול להכנס ולשנות אותו עד לנק' בה המקור נהרס...

“Never wrestle with a pig - you'll both get dirty, but the pig likes it"

Model 3 P | Atom 3 | Palisade Calligraphy | Sportster Iron 883 | Monster 1200

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 2645 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...