Jump to content
  • הצטרפו למשפחה

    היי, היי אתה (או את) שם!

    אנחנו יודעים, נחמד להיות אנונימי, ולמי בכלל יש כוח להירשם או להיות עכשיו "החדשים האלה".

    אבל בתור חברי פורום רשומים תוכלו להנות ממערכת הודעות פרטיות, לנהל מעקב אחרי כל הנושאים בהם הייתם פעילים, ובכלל, להיות חלק מקהילת הרכב הכי גדולה, הכי מגניבה, וכן - גם הכי שרוטה, באינטרנט הישראלי. 

    אז קדימה, למה אתם מחכים? בואו והצטרפו ותהיו חלק מהמשפחה הקצת דפוקה שלנו.
     

דיון בשיטות עדכניות למדידת צריכת זרם פרזיטית (פוצל משרשור זליגת זרם בגולף 5)


חיים יוד
שימו לב! השרשור הזה בן 4819 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

פוסטים מומלצים

שלום לכל חברי הפורום ולמנהלים.

מרק צודק ,לא מומלץ \ "אסור" להסיר נתיכים ברכב מתקדם עם תשתית תקשורת ומחשב מרכב (בודי) כדי לבדוק צריכת זרם "פרזיטית"

מפני שאתה עלול "לעבד" קידודים וזיכרונות (מאותה הסיבה שיש להחליף מצבר עם גיבוי) כך שבמקום לפתור בעיה אתה יוצר בעיות חדשות .

השיטה היום לבדיקת צריכת זרם פרזיטי לרכב עם תשתית תקשורת ומחשב מרכב היא ע"י מדידת מפל המתח על כל נתיך בנפרד (לאחר שהמחשבים כבלו פקודה "לכו לישון") וע"פ חוק אום לחלק כל תוצאה בהתנגדות הנתיך ע"פ טבלה (לכל ערך אמפרי של נתיך ישנו ערך התנגדות מוגדר) - התוצאה - אסור לערך הזרם לעבור את ה -80mil/a - 100mil/a ,כך עוברים מעגל מעגל עד מציאת המעגל הסורר .

בברכה.

חיים יוד.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

  • תגובות 41
  • פורסם
  • תגובה אחרונה

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

המגיבים הפעילים ביותר בשרשור

לא הבנתי למה בדגם רכב זה לא ניתן לאתר מעגל חשמלי צורך זרם מעל המותר, באמצעות ניתוק נתיכים עם מתג הצתה סגור.

בטח אם הבדיקה נעשית במוסך, שיכול תוך כמה רגעים לאפס או למחוק תקלות בכל יחידת בקרה שהיא.

אולי למרק יש תשובות?

 

היום כמעט כל הרכבים הם בעלי תקשורת CAN-BUS ובדיוק כמו שיש הנחיה לנתק מצבר לצורך ביצוע עבודה כל שהיא, אני לא רואה בעייה לנתק נתיכים.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שלום לכל חברי הפורום ולמנהלים.

אתה צודק דניאל לכן התנסחתי בזהירות בדברי כי לא לכולם יש סורק מקורי לסוג רכב מסוים המסוגל לקודד ולקנפג ולרובנו המוסכים הכללים יש רק סורקים גנרים כך שבמידה וברכב מסוים לאחר ניתוק מצבר היה צורך ללמד מחדש את חיישן זווית הגה למשל היו כאילה שיוכלו לבצע זאת וכאילו שלא וכבעל מקצוע אתה צריך להיות מודע שתצטרך להתמודד עם בלת מ"ים .

אני מסכים שבמוסך של מותג עם סורק מקורי לא היו את הבעיות האילו לכן התנסחתי בזהירות יתרה.

בברכה.

חיים יוד.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שלום לכל חברי הפורום ולמנהלים.

מרק צודק ,לא מומלץ \ "אסור" להסיר נתיכים ברכב מתקדם עם תשתית תקשורת ומחשב מרכב (בודי) כדי לבדוק צריכת זרם "פרזיטית"

מפני שאתה עלול "לעבד" קידודים וזיכרונות (מאותה הסיבה שיש להחליף מצבר עם גיבוי) כך שבמקום לפתור בעיה אתה יוצר בעיות חדשות .

השיטה היום לבדיקת צריכת זרם פרזיטי לרכב עם תשתית תקשורת ומחשב מרכב היא ע"י מדידת מפל המתח על כל נתיך בנפרד (לאחר שהמחשבים כבלו פקודה "לכו לישון") וע"פ חוק אום לחלק כל תוצאה בהתנגדות הנתיך ע"פ טבלה (לכל ערך אמפרי של נתיך ישנו ערך התנגדות מוגדר) - התוצאה - אסור לערך הזרם לעבור את ה -80mil/a - 100mil/a ,כך עוברים מעגל מעגל עד מציאת המעגל הסורר .

בברכה.

חיים יוד.

 

חיים, יפה כתבת.

 

לא הבנתי למה לזרם אסור לעבור ערך מסויים שציינת 80 מיליאמפר או 100 מיליאמפר. צריכת הזרם הפרזיטית תלוייה ברמת הגימור של הרכב ובהתקנות מקומיות, כול ייצרן רכב בדרך כלל מציין מהי צריכת הזרם המקסימלית המותרת לרכב X או Y.

 

לדוגמא אצלי ברכב צריכת הזרם היא בסביבות 12 מיליאמפר עם איבוזר מקורי בלבד לכן חריגה משמעותית מערך נניח 30 מילי עשוייה להצביע על תקלה או במילים אחרות שצרכן מסויים צורך זרם מעל המותר.

 

אני בדקתי את ההתנגדות של כול פיוז ברכב שברשותיי לפי קטלוג פיוזים של חברת Littlefuse שהינה ייצרנית פיוזים איכותים ותיקנים גם לתעשיית הרכב.

בטבלות של הייצרן שציינתי ניתן למצוא התנגדות של כול פיוז ולפי ערך זה ניתן לחשב בקלות את הזרם העובר דרך הפיוז ולגלות חריגה בצריכת הזרם של רכיב מסויים.

איזה כייף לי :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שלום לכל חברי הפורום ולמנהלים.

אתה צודק דניאל לכן התנסחתי בזהירות בדברי כי לא לכולם יש סורק מקורי לסוג רכב מסוים המסוגל לקודד ולקנפג ולרובנו המוסכים הכללים יש רק סורקים גנרים כך שבמידה וברכב מסוים לאחר ניתוק מצבר היה צורך ללמד מחדש את חיישן זווית הגה למשל היו כאילה שיוכלו לבצע זאת וכאילו שלא וכבעל מקצוע אתה צריך להיות מודע שתצטרך להתמודד עם בלת מ"ים .

אני מסכים שבמוסך של מותג עם סורק מקורי לא היו את הבעיות האילו לכן התנסחתי בזהירות יתרה.

בברכה.

חיים יוד.

אוקיי קיבלתי, אבל נשארת השאלה מה אתה עושה אם אתה למשל מטפל ברכב כזה תיקון שמחייב ניתוק מצבר כמו החלפת אלטרנטור או לקוח מגיע בגרר עם מצבר פרוק?

ועוד שאלה, איך ממדידת מפל מתח על נתיך תגיד לך כמה זורם צורך אותו מעגל?

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שלום לכל חברי הפורום ולמנהלים.

שלום דניאל.

במידה והשאלה היא אלי אישית אז אני לא מתעסק עם עבודות מכונאות וחשמל כולל מע בטיחות למרות שאני מוסמך מפני שמקום עבודתי בהגדרתו הוא לא מוסך .

אך במידה והשאלה היא כללית לבעלי מקצוע , אתה צודק וכול בעל מקצוע יצתרך להחליט עם מידע ועם מלוו, האם הוא מסוגל להתמודד עם התקלה ועם בלת מים שבאים עם המע המתקדמות .

מניסיוני עם המוסכים הכללים שמסביבי הם עושים הכול גם שאין להם מושג במע מתקדמות ובאים אלי ואומרים , חיים נדלקה לי מנורה.... כך שבמקרה הטוב זה נגמר באיפוס\לימוד ובמקרה הגרוע זה סליל כרית קרוע וכו.

בברכה.

חיים יוד.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא הבנתי בדיוק את השיטה של מדידת הזרם בקריאת המתח על הנתיך (ואני מכיר את חוק אוהם).

 

אפילו עם מודד מתקדם המסוגל לקרוא ולהציג מליוולטים בודדים בדיוק גבוה המדידה תהיה מאוד בעייתית כי התנגדות הנתיך נמוכה מאוד (עשרות מילי-אוהמים?) והזרם הנמדד נמוך גם כן.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

לא הבנתי למה בדגם רכב זה לא ניתן לאתר מעגל חשמלי צורך זרם מעל המותר, באמצעות ניתוק נתיכים עם מתג הצתה סגור.

בטח אם הבדיקה נעשית במוסך, שיכול תוך כמה רגעים לאפס או למחוק תקלות בכל יחידת בקרה שהיא.

אולי למרק יש תשובות?

 

היום כמעט כל הרכבים הם בעלי תקשורת CAN-BUS ובדיוק כמו שיש הנחיה לנתק מצבר לצורך ביצוע עבודה כל שהיא, אני לא רואה בעייה לנתק נתיכים.

 

כמה הארות מנסיוני עם גולף דור 4/5.

 

1. אין שום בעיה לנתק את כבל המינוס של המצבר 10 פעמים בשעה או להחליף מצבר ללא חיבור מצבר גיבוי ושום נזק לא ייגרם.

דרך אגב גם תיכנות תחנות הרדיו נשמר (בגולף דור 5) כול הנכתב נכון לרכב עם איבזור מקורי.

 

2. לאחר חיבור המצבר מחדש המנוע יעבוד בטורים יחסית גבוהים לפרק זמן קצר והדבר יסתדר מעצמו לאחר כמה התנעות ונסיעות.

 

בקשר לבדיקת צריכת זרם פרזיטי אכן קיימת בעיה לבדוק צריכת זרם פרזיטי בשיטה הישנה והמקובלת של הוצאת פיוז פיח והחזרתו.

 

ברכבים מודרנים החל משנת 2000 של ייצרן הרכב VAG ובמיוחד בגולף דור 5 כמעט כול מערכות האיבזור החשמלי של הרכב עוברים דרך ערוץ CAN וערוץ LIN כגון:

חיישן גשם, יחידת הבקרה של ווישרים, תאורה חיצונית ועוד...

 

לאחר חיבור מד-זרם בטור לקוטב השלילי והמתנה של לפחות 10 דקות כול המחשבים וגם הערוץ עצמו נכנסים למצב 'שינה' קרי צריכת זרם של מיקרואמפרים.

 

שאלה ? מה קורה ברגע שמוציאים פיוז של אביזר שיושב על ערוץ CAN גם כאשר המפתח מחוץ לסווי'ץ ?

 

תשובה: ערוץ CAN BUS עשוי להתעורר לחיים וצריכת הזרם תעלה במידה ניכרת לכן בדיקת צריכת הזרם כבר לא רלוונטית בצורה זו.

 

לא קיים בסיס נתונים של ייצרן הרכב גם בסורק המקורי מהיא צריכת הזרם אם מוציאים פיוז של מאוורר או של תאורה ראשית כאשר ערוץ ה-CAN BUS מתעורר לחיים.

 

שאלה ? איך בכול זאת ניתן לבדוק צריכת זרם ברכב זה ?

 

תשובה: אני פשוט לקחתי דף נתונים של ייצרן הפיוזים Littelfuse או של חברת

Cooper Bussmann שמייצרים פיוזים לפי תקן DIN/VDI והתנגדות הפיוז מצויינת בדף הנתונים (מצורף דף נתונים) ובדקתי את מפל המתח על מספר פיוזים ולפי חוק אוהם חישבתי את הזרם העובר דרך הפיוז.

 

דוגמא:

 

פיוז בצבע אדום בעל ערך נקוב של 10 אמפר בעל התנגדות של 7.4 מיליאוהם לפי הטבלה המצורפת.

מדדתי מפל מתח של 1 וולט על הפיוז.

הזרם העובר דרך הפיוז לפי חוק אוהם מתח לחלק להתנגדות=זרם

1 וולט=1000 מיליוולט לחלק ל-7.4 מיליאוהם = 135 מיליאמפר כלומר צריכת זרם גבוהה של צרכן המחובר דרך הפיוז.

Pages from automotive Fuse.pdf

איזה כייף לי :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מרק התכוונת אולי שמדדת על הפיוז 1mV כיוון שאם היה נופל על הפיוז 1V זה היה אסון. הרי לא הגיוני שפיוז של 10A, כאשר זורם בו רק 135 מיליאמפר יגרום למפל מתח של 1V?!

 

אם אכן היה על הפיוז 1V משמע שזורם דרכו 135A.

למרות שזו בהחלט דרך מקורית למדוד זליגת זרם לדעתי הבדיקה הזו קצת בעייתית:

  1. אני לא בטוח שהתנגדות פיוז של יצרן מסויים מייצגת.
  2. רשום שהנתון הוא כשהפיוז קר, כשזורם דרכו זרם ההתנגדות משתנה.
  3. מאחר ומפלי המתח הם קטנים מאד רגישות של רב מודד רגיל לא מספקת. לדעתי הפלוק שלך לא מודד ברזולוציה קטנה מ-1mV ושלך זה עוד מודד טוב. המשמעות היא שהקריאה שתתקבל היא בקפיצות של 135mA שזה הרבה למדידת זרם פרזיטי. גם אם יהיה חצי מיליוולט הפלוק יראה 1mV...

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

אביב,

 

בטעות רשמתי 1 וולט (צריך להיות 1 מיליוולט), ציינתי קודם לכן שזו רק דוגמא לשם המחשת החישוב שביצעתי.

 

1. התנגדות הפיוזים בדף הנתונים שצירפתי מחייבת כול ייצרן פיוזים המצהיר שהפיוזים שלו עומדים בתקנים UL/SAE/CSA...לא כולל פיוזים תוצרת סין או הנמכרים באוטודיפו.

אני מציע לך לבדוק לפחות עוד שני ייצרנים בכדי להיווכח שהתנגדות הפיוזים של ייצרנים שונים שווה.

 

2. ברור שהתנגדות של הפיוז משתנה עם עליית הטמפ' או ירידה של הטמפ' אבל בזרמים נמוכים של 10-50 מילי לא נראה לי שהפיוז מתחמם במידה כזו שההתנגדות שלו משתנה במידה קיצונית שתשפיע על הבדיקה.

 

3. הרזולוציה של הפלוק שברשותיי היא 0.1 מיליוולט + 0.1 אחוז סטייה מהערך הנמדד בטמפ' שבין 18-28 מעלות צלזיוס ואכן זה קצת בעייתי כפי שכתבת. כלומר אם מפל המתח הינו 0.16 מיליוולט הפלוק יציג 0.2 מיליוולט (נראה לך שזה בעייה ?).

 

האם אתה מכיר שיטה יותר מקצועית למדידת זרם פרזיטי ברכבים עם CAN-BUS ?

 

אם אין לחם אוכלים עוגות :idea:

איזה כייף לי :)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מודד שיכול למדוד ברזולוציה של 0.1mV זה לא דבר שגרתי, אני מניח שלא מצוי ברשות הרוב. גם ברזולוציה כזו הוא יוכל למדוד ברזולוציה של 13.5mA וזה בלי לקחת בחשבון את הסטיה שלו. לא מדהים להערכת זליגת זרם אבל סביר.

 

אין לי רעיון טוב יותר לאיתור מקור הזליגה, אך לבדיקת צריכת הזרם הכוללת אני עדיין מעדיף חיבור מד זרם טורי למצבר (והסברתי בעבר איך ניתן לעשות זאת מבלי לגרום לניתוק המצבר ומבלי לגרום נזק למודד עצמו).

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מרק קבל תיקון- בדקתי בפלוק 79 וראיתי שבסקאלה של 40mV הרזולוציה היא 0.01mV, שזה בהחלט מספיק טוב לבדיקה.

אני מניח שבעלי מקצוע שירצו להשתמש בשיטה זו יצטרכו לרכוש מכשיר מדידה מאיכות טובה ולשים לב ספציפית לרזולוציה במדידת המתח.

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

מרק, השיטה שלך מוקצנת להחריד.

 

-רוב חשמלאי הרכב לא מחזיקים רב מודד כל כך מדויק. (בפעם האחרונה שעברתי אצל חשמלאי רכב ראיתי כי משתמשים שם ברב מודד אנאלוגי.)

-ואפילו אם כן, רב מודד ידני מדויק מאוד (4-4.5 ספרות) ידרוש כיול שנתי כדי להישאר כזה.

-סטיות בסדר גודל של עשרות מיקרו וולטים יגרמו ע"י רעש ושגיאות נוספות (צומת קלווין, מתח אלקטרו-כימי כתוצאה ממגע ועוד)

שיתוף קישור לתגובה
שיתוף באתרים אחרים

שימו לב! השרשור הזה בן 4819 ימים, שזה ממש ממש הרבה. נא המנעו מהקפצה שלו והקפיצו אותו אך ורק אם אתם פותחי השרשור ו/או יש לכם עדכון רלוונטי לנושא. אם יש לכם שאלה, נא פתחו שרשור חדש.

הצטרף לדיון

ניתן לפרסם הודעה כעת ולהירשם לאתר מאוחר יותר. במידה וכבר יש לך חשבון בפורום, התחבר כעת בכדי לפרסם באמצעות החשבון שלך.

Guest
הגב לנושא זה...

×   התוכן שהדבקת מסוגנן.   הסר סיגנון

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית בגוף ההודעה.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר.   ניקוי העורך

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • תוכן חדש...