תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • טויוטה
  • טויוטה יאריס
  • מבחן דרך: טויוטה יאריס החדשה 1.3 ליטר אוטומט

    טויוטה יאריס

    איך מצליחה טויוטה יאריס, היפאנית הקטנה, להתמודד עם התחרות מקוריאה ומאירופה בלי מנוע מוגדש ותא מטען ענק? מבחן דרך קטן למכונית קטנה.

    • 28-06-2012
    • מאת: אלירן אברזל

    אומרים שטויוטה יאריס 2012 היא מכונית חדשה. האמת היא שעוד לא התחלתי את המבחן והיא כבר מרגישה לי קצת כמו הישנה. אז נכון, היא יושבת על פלטפורמה חדשה, היא קיבלה עיצוב חדש (מבחוץ אבל בעיקר מבפנים) והיא אפילו קיבלה תיבת הילוכים חדשה שהחליפה את התיבה הרובוטית. אבל משהו ביאריס החדשה מרגיש ממש כמו היאריס הישנה. רכבי הסופר-מיני של טויוטה תמיד היו קצת יותר קטנים מהמקובל בשוק וגם טויוטה יאריס החדשה שומרת על אותו הקונספט. טויוטה סטארלט, הסופר-מיני הראשונה של טויוטה שהגיעה ארצה, הייתה נחשבת למכונית מיני בקריטריונים של היום והנמק שהיה עלול לגרום המושב האחורי שלה בוודאי זכור לאלו שישבו בו. אחריה הגיעו ארצה שני דורות של יאריס, שהיו מעט גדולים יותר ובכל זאת היו קטנים יחסית לקטגוריה. זה גם המקרה עם היאריס הנוכחית, שהיא אמנם גדולה וארוכה מהיאריס הקודמת אך עדיין קטנה בהשוואה לסופר-מיני אחרות (כמו קיה ריו, למשל).

    טויוטה יאריס

    המימדים הקטנים הללו של טויוטה יאריס באים לידי ביטוי בעיקר בחלק האחורי של המכונית. המושב האחורי של היאריס הוא לא מהמרווחים שפגשתי ולמרות שמרווח הברכיים ליושבים מאחור מספק, שאר המרווחים לא ממש מלהיבים. גם בחור ממוצע-גובה שכמותי גילה כי שאריות שיער ראשו משפשפות מעדנות את תקרת המכונית. תא המטען גם הוא קטן בקנה מידה מודרני, בעיקר בגלל החלטה מוזרה של טויוטה להגביה את רצפת תא המטען הרבה מעבר לנדרש. זה יוצר חלל ריק בין הגלגל הרזרבי לרצפת ההטענה, שלא נראה שהיה מיועד לאכסון. למעשה, נראה שהמרווח הזה הוא סוג של הכנה לאכסון הסוללות של היאריס ההיברידית.

    גם בנושא איכות החיים בתא הנוסעים לא שוברת היאריס מוסכמות. מעניין לציין שטויוטה עשתה כנראה לא מעט שיעורי בית ולמדה בדיוק היכן אפשר לעגל פינות והיכן לא. חלקי תא הנוסעים אותם פוגש הנהג באופן תדיר מרגישים מצוין. והשאר? ובכן, קצת פחות. דוגמאות יש למכביר -
    גלגל ההגה עטוף עור נעים למגע, קטום בחלקו התחתון וכולל גם כפתורים נוחים לשליטה על מערכת השמע. הוא באמת מרגיש לי נהדר בין האצבעות, עד ששיר קצבי ברדיו מעודד אותי לתופף קלות על ההגה ולגלות פלסטיק חלול ומעט רופף בחלקו התחתון.
    הדלתות מדופנות בפלסטיקים שחורים וקשיחים. אבל בנקודה אחת בכל זאת תמצאו ספוג רך שעטוף בבד נעים - זאת הנקודה בה פוגש המרפק את דיפון דלת. כל השאר נשאר קשיח.
    חלונות חשמל? יש גם יש. אבל במילא רוב הזמן נוסע ברכב אדם אחד, מקסימום שניים. מאחור אפשר להתקין צמד חלונות ידניים. מתי בפעם האחרונה פתחתם חלון במושב האחורי? יש אחלה מזגן!

    טויוטה יאריס

    אני יכול לשבת עוד כמה דקות ולמצוא עוד כמה תלונות על טויוטה יאריס החדשה אבל למען האמת יש גם לא מעט דברים טובים. לדור הראשון של היאריס היה קסם שהפך אותה לאחת מהסופר-מיני הנמכרת בזמנה ועיון בטבלת המכירות של 2012 מוכיח שהקסם הזה, או לפחות חלקו, הגיע גם אל היאריס הנוכחית. היאריס אולי לא מובילה את הסגמנט בכל הנוגע לאיכות החומרים אך היא בהחלט מכונית שקל ונעים לנהוג בה. תנוחת הנהיגה טובה, הראות מלפנים טובה והתפעול של כל מערכות הרכב מאוד אינטואיטיבי. גם מערכת השמע החדשה עם מסך המגע מתגלה כנוחה לשימוש, וזה לא משהו שאפשר בדרך כלל להגיד על מערכות שמע עם מסך מגע.

    ויש את עניין הגיר, נקודה כואבת בטויוטה יאריס מהדור השני (משנת 2006 ועד 2011). מי שהכיר את הגיר הרובוטי של היאריס הקודמת יופתע לטובה מהגיר הרציף החדש. הרכות בה הגיר הרציף (לא) מעביר הילוכים פשוט זוהרת בהשוואה לטלטולים שהיה גורם הגיר הקודם. אני אוהב גירים רציפים והגיר המצוין הזה של היאריס רק מוכיח לי למה. הוא מאפשר ליאריס לספק ביצועים טובים מבלי לפגוע משמעותית בצריכת הדלק, העברת ההילוכים הידנית שלו (שמתבצעת גם באמצעות  מנופים שממוקמים מאחורי ההגה) מהירה ולמעשה הוא סובל משתי מגרעות עיקריות - השהייה קטנה מרגע הלחיצה ועד לרגע שילוב ההילוך ורעש מנוע גבוה בזמן האצות חדות.

    פרסומת: טויוטה יאריס החדשה בסוכנות משנה בכור כהן מוטורס. לחצו כאן ובואו לנסיעת מבחן

    טויוטה יאריס

    אותם הממדים הצנומים של טויוטה יאריס החדשה עליהם הלנתי קודם מתגלים דווקא לחיוב בסמטאות הצרות של נווה צדק. לא צריך להתאמץ כדי לתמרן אותה בזריזות ברחובות צרים וכשנוסעים לאחור מגלים מצלמת רוורס מקורית שמובנית במערכת השמע. מצלמת רוורס מקורית לא תמצאו גם בסופר-מיני הקוריאנית המפנקת ביותר. ההגה קל, במיוחד במהירויות עירוניות ותורם לקלות ההשתחלות בסמטאות הצרות. הממדים הצנומים תורמים גם הם לצריכת הדלק, שמתגלה כטובה בהתחשב בתנאי הנסיעה  - 13.8 קילומטרים לליטר גמעה היאריס שלנו בנסיעה משולבת לא רחמנית עם מזגן שדלק כל הזמן.

    מחוץ לעיר מתגלה היאריס החדשה כטובה קצת פחות. היא משייטת על 110 ועל 120 קמ"ש בלי שום בעיה, לא מרגישה לרגע שחסר לה אוויר. אבל ההגה שהיה קל מאוד בתוך העיר נותר קל גם במהירויות גבוהות ופוגע בתחושת הביטחון. רעשי רוח מצטרפים במהירות של 100 קמ"ש ומעלה, בעיקר מכיוון המראות. בפיתולי הנגב הצפוני מפגינה היאריס התנהגות כביש בטוחה אך מאוד משעממת. אינני יודע אם טויוטה מתכננת להציג גרסת TS ספורטיבית לדור הזה של טויוטה יאריס, אבל אם כן צפויה להם לא מעט עבודה כדי להפוך אותה לטובה.

    טויוטה יאריס

    סיכום

    אז מה היה לנו כאן? סופר-מיני שאינה מהגדולות או מהמאובזרת בקטגוריה אך עושה לא מעט דברים נכון. בעידן שבו קיה ריו מעניקה הרבה יותר פח תמורת אותו הסכום, הונדה ג'אז מעניקה מרווח פנים עדיף (וגם מערכת הנעה היברידית) תמורת אותו הסכום והאירופאים יוצאים עם מבצעי הוזלות לקראת החלפת דגמי הסופר-מיני הותיקים שלם - טויוטה יאריס נשארת רלוונטית למרות כל אלו ואולי דווקא בגללם. היא לא מתאימה לאלו שמחפשים את הסופר-מיני הכי מרווחת, הכי מאובזרת או הכי חסכונית. היא מתאימה לאלו שמחפשים סופר-מיני זריזה וקלה לתפעול, נטולת גימיקים ונטולת הפתעות. ממש כמו היאריס הישנה, הטובה.

    טויוטה יאריס - קטלוג
    טויוטה יאריס - בקטלוג הרכב של CarsForum.

    טויוטה יאריס

    טויוטה יאריס

    dddd