תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • מאזדה
  • מאזדה CX-5
  • מאזדה CX-5 (פרימיום 2.5 ל' 4x4) - מבחן דרך

    מאזדה CX-5

    הדור החדש של מאזדה רוצה לגעת בפרימיום, אז הוא מקבל תא נוסעים איכותי, שקט ונוח יותר. האם זה מספיק כדי להצדיק את המחיר הגבוה?

    • 02-11-2017
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    מה זה

    את הדור החדש של מאזדה CX-5 כבר פגשתי בהשקת הנהיגה המקומית ביולי האחרון. מאזדה סיפרה לנו איך היא ממשיכה בקו של היצע דגמים שהולך ומשתפר ביחס למתחרים שלו, ומטפס במדרגות ההיצע. היא רוצה לעבור לשחק במגרש של הגדולים, של האיכותיים, של היוקרתיים. מאזדה רוצה פרימיום.

    ה-CX-5 שגילינו הוא אכן צעד בכיוון הנכון, בוודאי ביחס לקודם שהיה אמנם איכותי, אבל נטול כל "ניצוץ" פרימיומי עם תא נוסעים שחור, איכות חומרים טובה אבל לא באופן בולט, ו"איכות נסיעה" (או NVH לגיקים) שהזכירה ששוק היעד העיקרי של הקרוסאובר של מאזדה הוא צפון אמריקה ולא צפון תל אביב. הדור החדש נתן את דעתו על רוב הסעיפים האלה עם תא נוסעים ש"נפתח" (למרות שלא נרשם שיפור במרווח) בזכות שפע של עור לבן שמחליף בד ופלסטיק שחור, אבל נותר עם אותה איכות נסיעה אמריקאית.

    הפעם החלטנו ללכת עד הסוף, ולראות אם מאזדה באמת יכולה לשחק בשוק הפרימיום, או שהשם הזה - פרימיום - שהיא הדביקה לדגם ה-2.5 ליטר עם ההנעה הכפולה הוא סתם ניסיון להוביל את הקונים הפוטנציאליים לפתוח את הארנק על סמך לא הרבה בשטח (הבנתם? שטח? זה רכב פנאי?).

     

    איך זה נראה

    בחוץ, ה-CX5 שיעלה לכם 215,000 ₪ לא נראה שונה משמעותית מזה שיעלה 48,000 ₪ פחות. למעשה, למעט חישוקים אחרים ומעט גדולים יותר, שגם אותם תקבלו כבר ברמת הגימור השניה (מתוך 4) שניהם נראים זהים לחלוטין. באופן כללי, אני פחות מתחבר לפרונט החדש עם הסמל הבולט והחזירי, ולרווח בין פס הכרום בגריל למכסה המנוע. אבל משיחות עם אנשים לא מעטים נראה שאני די לבד בדעה הזאת.

    גם בפנים השינויים מינוריים, אולם פה הם גם פונקציונליים - מחשב הדרך מפורט יותר, מערכת השמע נושאת תגי BOSE ומתהדרת בעשרה רמקולים במקום שישה, יש מעט יותר חיפויי עור ופס הקישוט בדלתות והדשבורד מגומר ב"עץ מתכתי בשילוב פס כרום", בניגוד לסתם "כסוף" שתקבלו בגרסאות הפשוטות.

     

    מה יש בזה

    רשימת האבזור של ה-CX5 הבכיר טובה מאוד, אבל לא מצוינת. ברמת מחירים שלו - 212 אלף ₪, במיוחד במותג שנתפס כעממי ולא יכול לדרוש פרמיית מחיר על הסמל - הייתי רוצה לראות מערך בטיחות אקטיבית מאוד מתקדם. בפועל, לא רק שחסרים פה אביזרים שקיימים ב-6 הזולה יותר (בקרת שיוט אדפטיבית) אלא שגם כאן יש לנו קצת סלט, אבל פה הוא הרבה יותר מרגיז, ובאופן מפתיע הכעס בכלל לא מכוון כלפי מאזדה או אפילו היבואנית שלה.

    כל הגרסאות מגיעות עם מערכת מובילאיי, אבל גם עם מערכות מקוריות. אז מה הקטע? המובילאיי נמצאת שם רק כדי "לחפות" על חוסרים במערכת המקורית. כך למשל - לרכב יש מערכת בלימת חירום אוטונומית, אך היא אינה כוללת התרעה על אי-שמירת מרחק, את זה עושה המובילאיי. הוא גם מציג תמרורי מהירות, זאת למרות שמערכת הניווט עושה את אותו דבר (היא זאת אחרת, אבל התוצאה זהה - תצוגת תמרור). העניין הוא שהמערכת המקורית אינה מוגדרת כ"מערכת בטיחות" (אלוהים יודע למה לא), אז התוצאה היא נתונים סותרים, לא מלאים או סתם כפולים ומיותרים. הרחבה על המערכת של מובילאיי ועל השאלות שהיא העלתה תוכלו לקרוא כאן.

    באופן כללי, בעוד בגרסאות הבסיס עניין המובילאיי-בנוסף-למערכות-המקוריות עוד יכול איכשהו לעבור בשקט, כי שם חלק מהמערכות המקוריות באמת אינן קיימות, ועדיף משהו על שום דבר, פה העניין קצת מורכב יותר - עם מערכת מובילאיי שמגיעה בנוסף למערכות המקוריות של הרכב ואינה באמת תורמת לבטיחות - למעט תרומתה ל"דירוג הבטיחות" המשונה משהו של משרד התחבורה.

    מעבר לבטיחות, גם אבזור הנוחות שם את ה-CX5 בדיוק בוואקום הזה שבין עממי לפרימיום, ריפודי עור, פנסי לד, הנעה כפולה, מנוע גדול וחזק.

    המרווח לנוסעים ולמטען ב-CX5 הבכיר כמובן זהה לחלוטין לזה שבגרסאות שבדקנו בהשקה - בסדר גמור. יש מספיק מרווח ברכיים והמון מרווח ראש, אבל הוא לא מהגדולים בקטגוריה שלו - כך למשל הונדה CRV או טויוטה ראב4 יהיו מרווחים ממנו, אבל הוא יהיה נעים ומרווח יותר מאשר ניסאן קשקאי או פיג'ו 3008.

     

    איך זה נוסע

    העניין ב-CX5 פרימיום הנוכחי הוא כמובן במנוע והנעה הכפולה. הוא מגיע עם אותו מנוע 2.5 ליטר כמו במאזדה 6, ועכשיו כשחושבים על זה הוא היחיד בקטגוריה למעט הטויוטה ראב4 ההיברידי שמציע מנוע כל כך גדול - היחיד שמתקרב אליו הוא האקווינוקס של שברולט (2.4).

    ההספק עומד על 195 כ"ס נאים, מהגבוהים בקטגוריה, ונמוך מזה של הפורסטר XT של סובארו שמפיק 240 כ"ס ושני ההיברידיים - ראב4 עם 200 כ"ס ואאוטלנדר PHEV עם 203. מצד שני, יש כאן רק 26.1 קג"מ. לא מספר מרשים במיוחד ונמוך מכמעט כל הג'יפונים עם מנועי ה-1.6 טורבו ובוודאי פחות משל הדיזלים.

    והמספרים היבשים האלה מיתרגמים בשטח בדיוק למה שאפשר להבין מהמספרים - אופי אטמוספרי של מנוע שיכול להאיץ, אבל צריך טיול קטן למעלה הסל"ד בשביל לעשות זאת בקצב טוב. לצורך ההשוואה, 3008 או ספורטאז' עם מנוע 1.6 ירגישו זריזים יותר וידרשו מכם הרבה פחות סחיטה של הדוושה הימנית. יש מצב ספורט שמשפר מעט את זמינות הכוח הודות להעברות הילוכים מאוחרות יותר בתיבת ששת ההילוכים האוטומטית, אבל הוא שומר את הסל"ד גבוה גם בשיוט ויכול להתחיל להציק אחרי זמן מסוים.

    בדור הקודם, מאזדה הציעה את המנוע הגדול גם עם הנעה קדמית, וחבל שהיא אינה עושה זאת הפעם. מנוע ה-2.0 ליטר מרגיש מעט חלש על ה-CX5 והמנוע הגדול פותר את הבעיה הזו, רק שלא כולם רוצים את ההנעה הכפולה או האבזור הנוסף שמתלווה אליו, או רוצים לשלם עליהם עשרות אלפי שקלים.

    על הכביש שומר המאזדה CX5 על אופיו של קודמו. הוא מרגיש גדול ומאסיבי, כמו שהאמריקאים אוהבים. בפניות מהירות או אגרסיביות הוא ירכון על המתלים הרכים, שמשום מה לא מצליחים לתרגם את הרכות הזו לנוחות ובמעבר על שיבושים קטנים או בנסיעה על כביש באיכות ירודה ה-CX5 מרגיש עסוק.

    שדה הראיה טוב, אבל לא שונה מהותית מזה של הדור היוצא, שכן שטח החלונות וצורתם כמעט ולא השתנו. בידוד הרעשים מעולה. חוץ מאשר מעט רעשי מנוע בהאצות חזקות, תא הנוסעים נותר שקט ונטול רעשי כביש או רוח. ההגה טוב - המשקל טוב, הדיוק מצוין, ואפילו אפשר למצוא פה ושם מעט תקשורת. רק חבל שזו לא הסיבה שמישהו יקנה את ה-CX5, בטח לא כשההתנהגות שעליה שולט ההגה לא מרגשת.

     

    ואיך זה בשטח

    איפה שה-CX5 הצליח להשאיר עלי הרבה מאוד רושם היה בשטח. לא, אל תקפצו, הוא לא הולך לעשות את מעלה עשוש מחר בבוקר, ואנחנו לא הולכים להשוות את כישורי השטח שלו לדאצ'יה דאסטר בקרוב. אבל ה-CX5 כן הצליח להרשים אותי במעלה קטן ולא מאוד קשה, אבל אחד שהייתי בטוח שהולך לפגוש את הגחון בנקודה כזו או אחרת ובטח שלא הייתי חושב על לקחת לשם קרוסאובר כביש רך אחר. המאזדה טיפס בלי להשמיע ציוץ ותוך נסיון אחד.

    מאחור יותר, הוא הרשים גם בשביל חצץ מאובק-אך-מהודק. שם הוא עשה זאת בזכות ניהול טוב של הכוח שעבר לגלגלים, מערכות בקרת האחיזה והיציבות, והבלמים. הוא הצליח להאיץ מהמקום חזק ובלי שום דרמות או סבסוב גלגלים, לפנות מצוין בלי שום איבודי אחיזה מורגשים ולבלום חזק ונחוש מבלי להכניס את ה-ABS (ואת הנהג) לפאניקה. זה לא משהו מיוחד, ולא מדובר בכישורי שטח יוצאי דופן, אלא פשוט שימת דגש על הדברים החשובים באמת לרוכשים הפוטנציאליים של הרכב - משפחות עם ילדים שרוצות לצאת לטייל.

     

    מה בסוף

    בבסיסו, האופי האמריקאי משהו של ה-CX5 לא השתנה גם בגרסה הזו. הוא עדיין מרגיש מאסיבי ולא מצליח (אם הוא בכלל מנסה) להסתיר את הממדים והמשקל שלו. זה בסדר, כי לשם הוא מכוון, אבל זה פחות בסדר כשהוא מתחרה מול רכבים מעודנים יותר כמו פולקסווגן טיגואן או פיג'ו 3008.

    מה שגרסת העל של ה-CX5 כן עושה, זה משהו מאוד מעניין. היא במידה מסוימת מצליחה לעשות איזשהו מיש-מאש בין גרסאות העל הג'יפונים העממיים ה"רגילים" (קיה ספורטאז' GT, פורד קוגה טיטאניום), לבין גרסאות הכניסה של ג'יפוני היוקרה המקבילים בגודלם (במוו X1, אאודי Q2) ולתבל את זה בדיוק ביכולות השטח שלקוחותיו עשויים לרצות. התוצאה הסופית היא אחת משניים, תלוי בנקודת המבט שלכם - כמעט כל היתרונות של שתי הקטגוריות, בלי החסרונות של אף אחת מהן. או להיפך.

    רוצים לשאול אותנו שאלות או לקרוא מה חשבו מובילי הדעה שלנו על מאזדה CX5? הצטרפו לדיון בפורום.

    dddd