תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • מאזדה
  • מאזדה CX-5
  • מאזדה CX-5 החדש בישראל - נהיגה ראשונה

    מאזדה CX-5

    נהיגה ראשונה על הדור השני של מאזדה CX-5 שהושק בישראל - איכותי יותר, מעוצב יותר, מאובזר יותר, ועדיין לא זום זום

    • 13-07-2017
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: רונן טופלברג

    אם יש משהו שאי אפשר לקחת ממאזדה, זה את האופי המיוחד שלה. ישנן לא מעט יצרניות יפניות, רק חלקן משווקת מכוניות בישראל, ובהרבה מאוד מובנים - להדיוט לפחות - אופיין של רבות מהן לא באמת שונה מהותית אחת מהשניה. סובארו או מיצובישי, ניסאן, סוזוקי או טויוטה, שימו סמל של אחת על מכונית של השניה, ויש סיכוי טוב שזה יעבור בלי יותר מדי גבות מורמות.

    לא מאזדה. חוץ משנות ה-90, בהן המכוניות העממיות של מאזדה התחרו באפרוריות של האפורות ביותר, היצרנית הקטנה מהירושימה תמיד ניסתה לעשות משהו "קצת אחרת". מאז ומעולם, וכיום יותר מתמיד, מאזדה מנסה למצב את עצמה מעל המותגים שנתפשים כמתחרים שלה. היא יצרנית קטנה, עם כושר ייצור מוגבל, אז במקום להתחרות ביצרניות האחרות במגרש שלהן, היא מתמקדת באיכות במקום בכמות.

    אתמול הושק בישראל הדור השני של מאזדה CX-5, עם הבטחות למוצר שכבר אפילו לא מסתכל על מכוניות דוגמת טויוטה ראב4 או סובארו פורסטר כמתחרים, אלא שם את הכוונות שלו על דגמים כמו פולקסווגן טיגואן וב.מ.וו X1. פועל יוצא מכך הוא שהמילה "פרימיום" נזרקה לאוויר יותר מפעמים בודדות.

    ה-CX-5 החדש מגיע בארבע גרסאות - שלוש רמות גימור למנוע ה-2.0 ליטר וגרסה בכירה עם מנוע 2.5 ליטר והנעה כפולה. ההספקים נותרו ללא כמעט שינוי - 165 כ"ס (זהה) ו-195 כ"ס (3 יותר) במנוע הקטן והגדול בהתאמה, ונתוני המומנט לא השתנו בכלל, עם 21.4 ו-26.1 קג"מ.

    גם במידות השינויים לא יותר מסמליים - פחות חצי ס"מ באורך (455) עוד ס"מ בודד בגובה (חצי ס"מ בגרסת הבסיס - 168). הרוחב (184) ובסיס הגלגלים (270) נותרו ללא שינוי. למרות זאת, תא הנוסעים הרוויח מעט במרווח, בזכות הורדה משמעותית במרווח הגחון - מ-21.5 ס"מ בגרסת ההנעה הקדמית - 21 ס"מ בהנעה הכפולה ל-18.5 ס"מ בגרסת הבסיס ו-19.3 ס"מ באחרות. נפח תא המטען גדל גם הוא באופן סמלי - מ-403 ל-442 ליטר.

    מאידך, המשקל העצמי עלה, ולכן הביצועים של הדגם החדש פחות טובים - עם האצה של 10.1 שניות למאה קמ"ש עם מנוע ה-2.0 ליטר (9.1) או 8.9 עם מנוע ה-2.5 ליטר (8.6).

    האבזור שופר משמעותית, ועומד כעת בקו אחד עם - ואפילו קצת מעל - הרשימות של שאר הדגמים. כדי לא להעמיס, את המפרט המלא תוכלו לראות כאן (החדש - הישן), ונתייחס רק לאבזור הבטיחות האקטיבית. דלק מוטורס החליטו להתקין מערכת מובילאיי בכל הגרסאות, אולם לא במקום המערכות המקוריות איתן מגיע ה-CX-5, אלא בנוסף. ובמצב בו קיימת מערכת מקורית, זו של מובילאיי לא תתפקד.

    תנו לי להסביר. ה-CX-5 מגיע עם בלימת חירום אוטונומית עד 80 קמ"ש עם זיהוי הולכי רגל (סטנדרט), אז התראה שמירת המרחק של המובילאיי לא תעבוד, אלא תתריע המערכת המקורית של הרכב. גרסת פרימיום (הבכירה) מגיעה עם התראה ותיקון סטייה מנתיב, אז בגרסאות אלו התרעת הסטיה של מובילאיי תנותק, אך בגרסאות הבסיסיות יותר (אקזקיוטיב ולקשרי) היא תפעל.

    במסגרת ההשקה, הוזמנו לנהוג על הרכבים במשך יום שלם בו הספקנו לגמוע כמה מאות קילומטרים במסלול שלקח אותנו מזיכרון יעקב לאיזור ראש הנקרה דרך רמת הגולן. בצעד יצירתי למדי, מאזדה סיפקו לנו רכבים מהדור היוצא ביום שקדם להשקה, כדי לקבל בסיס טוב וטרי להשוואה, ובמהלך ההשקה הזדמן לנו (בגלל אילוצים) לנהוג רק על דגם ה-2.0 ליטר ברמת הגימור הבסיסית.

    ניכר שמאזדה שיפרו את הרכב בצורה משמעותית. אולם עיקר השיפור מופיע בכל הפרמטרים ה"לא מאזדיים" שלו - הוא נוח, איכותי ושקט באופן מוחשי מהדגם היוצא. המרווח דומה בכל הרכב, אך מושב הנהג מציע טווח כוונון רחב יותר ויתאים יותר לבני אדם גדולים יותר. באופן כללי, התא של הדגם החדש מרגיש יותר אוורירי ופחות "סגור" מזה של הדגם היותר, בעיקר בזכות ריפודי העור הבהירים שמגיעים כסטנדרט (קיימת אופציה לריפוד בד).

    דווקא בפרמטרים אותם מאזדה משווקת - הנאה מנהיגה, ביצועים, התנהגות, או בקיצור - זום זום - הוא לא מציג שיפור משמעותי אם בכלל. זוויות הגלגול נשלטות, אך עדיין קיימות, וההגה זריז אך חסר תחושה יחסית.

    המנוע טוב, אבל - כמו בשאר הדגמים - לא מספיק גמיש ודורש נהיגה אגרסיבית ושמירה על סל"ד גבוה כדי להפיק קצב התקדמות טוב. צריכת הדלק נעה סביב 10 ק"מ לליטר במהלך היום, אבל הרכבים היו כמובן חדשים לגמרי, והנהיגה התבצעה בתנאים לא קלים רוב הזמן. כך שקשה לייחס משיבות כלשהי למספר הזה, שבוודאי יהיה טוב יותר בתנאים שפויים יותר.

    ואיך הוא ביחס למתחרים? בגלל הממדים הקטנים שלה, וכושר היצור המוגבל יחסית, מאזדה פונה לשיפור האיכות ולא הכמות. היא מנסה למצב את עצמה כמותג יוקרתי, והאמת היא שבחלק מהדגמים היא ממש לא רחוקה מהמציאות. אבל דווקא עם ה-CX-5 אני מתקשה לראות את זה. ולא כי הוא רע או לא איכותי - להיפך, הוא עונה על כל הקריטריונים האלה בלי שום בעיה - אלא כי קשה מאוד להגיד שדגמים עממיים יחסית שמתחרים בו בגזרת המחיר נופלים ממנו.

    אין ספק שמבחינת איכויות תא נוסעים הוא עולה על מכוניות כמו יונדאי טוסון, קיה ספורטאז' או ניסאן קשקאי, ובוודאי שהוא איכותי הרבה יותר מ"ג'יפוני ה-140 אלף" דוגמת סיאט אטקה. אבל קשה לי להגיד שהוא מרגיש "פרימיומי" יותר מאשר פולקסווגן טיגואן או פיג'ו 3008, בכל אופן, הוא הרבה יותר קרוב אליהם מאשר למכוניות כמו מרצדס GLA, אאודי Q2 או לקסוס NX. ה-CX-5 החדש עדיין לא שם, אבל מאזדה כמכלול ללא ספק בדרך הנכונה.

    היות ושוק היעד העיקרי של ה-CX-5 הוא צפון אמריקה, הוא מציג את האופי "הכי פחות מאזדאי" מבין הדגמים שנמכרים בישראל, אבל בסך הכל, הרושם מה-CX-5 החדש הוא מאוד חיובי. הוא אמנם לא שובר מוסכמות כמו שאר ליין הדגמים של מאזדה או מציע תמורה אדירה כמו ה-3. אבל הוא לוקח את המתכון של הדגם היוצא ומשפר אותו פחות או יותר בכל תחום שחשוב ללקוחות הפוטנציאליים.

    מחיריו של מאזדה CX-5 החדש לא השתנו באופן מהותי מאלו של הדגם היוצא:
    2.0 אקזקיוטיב - 167,000 ש"ח (התייקרות של 2,000 ש"ח).
    2.0 לקשרי - 179,000 ש"ח (התייקרות של 1,000 ש"ח).
    2.0 פרימיום - 192,000 ש"ח (לא היה דגם מקביל).
    2.5 פרימיום הנעה כפולה - 215,000 ש"ח (ללא שינוי).

    dddd