תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סיאט
  • סיאט לאון
  • מסכמים - 3 שנים עם סיאט לאון 1.8 אוטומטית

    סיאט לאון

    אחרי שלוש שנים (שהרגישו כמו הרבה יותר), הגיע זמנה של הלאון להחליף ידיים. עכשיו אפשר לסכם את מה שהיה ואיך שהיה

    • 21-06-2017
    • מאת: Mr_Shankly

    פרולוג:

    את הסיאט לאון שלי קניתי באוקטובר 2013 אחרי 5 שנים עם איביזה FR 3 דלתות ידנית בעלת 150 כ"ס משנת 2008. למה? עמדתי להפוך לאבא, מה שהצריך 5 דלתות, ורציתי שאישתי תנהג גם כן, מה שפסל את הידני.

    הדרישות היו ברורות: 5 דלתות, חזק יחסית (לא רציתי לרדת ברמה אחרי האיביזה FR), טורבו ואוטומטי  שישמש כרכב ראשון (ויחיד) במשפחה.

    אחרי סינונים נותרו על קו הגמר הלאון ואלפא 159, ולבסוף נפלה לידי המציאה הבאה: 1.8 טורבו DSG שנת 2011 יד 1 (פרטית) ברמת איבזור אקסלנס עם פחות מ-19,000 ק"מ על השעון. התפשרתי על הצבע (שחור) ומיהרתי לחטוף אותה.

     

    קצת פרטים טכניים:

    מנוע: 1.8 טורבו TSI עם 160 כ"ס ב-4,500-6,200 סל"ד

    מומנט מירבי: 25.5 קג"מ ב-1500-4200 סל"ד

    תאוצה: 7.8 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש

    תיבת הילוכים: DSG כפולת מצמדים עם שבעה הילוכים

    מידות צמיגים: 205/55/R16

    נפח תא מטען: 341 ליטר

    קיבולת מיכל דלק: 55 ליטר

     

    הלאון שלי הגיעה ברמת הגימור הגבוהה ביותר שנקראה אקסלנס. היום קוראים לזה FR (בישראל. באירופה עדיין קיימת גרסת האקסלנס), ב-2011 ל-FR עדיין היתה משמעות ספורטיבית ולא עיצובית בלבד, וכללה, בין היתר:

    חלון בגג (מהסוג הטוב – זה שבנוסף לחרך גם מסוגל להיפתח לגמרי ולחשוף שמיים)
    מערכת תאורת Coming Home/Leaving Home שמדליקה את הפנסים או משאירה אותם דולקים בפתיחה ונעילה של הרכב
    מראות צד חשמליות מתקפלות אוטומטית עם חימום
    חישוקי מגנזיום
    8 רמקולים
    מערכת מולטימדיה כוללת בלוטות'
    חיישני נסיעה לאחור מקוריים משולבים בפגוש האחורי
    מצלמת נסיעה לאחור
    חיישני אורות
    חיישני גשם
    בקרת אקלים מפוצלת
    בקרת שיוט
    מראה מתכהה אוטומטית
    בקרת יציבות/משיכה
    חיישנים לניטור לחץ אוויר
    מנופים להעברת הילוכים מאחורי ההגה

    את המפרט המלא תוכלו לקרוא כאן.

     

    אחזקה וטיפולים:

    הטיפולים נעשו כל 15,000 ק"מ במוסך מורשה, למרות שהאחריות פגה כבר באפריל 2013.

    טיפול קטן – כ-350 ₪ (לא כולל שמן שרכשתי בעצמי - קסטרול אדג' 5W40).

    טיפול גדול - כ-800 ₪ (כנ"ל).

    חוץ מהטיפולים, נאלצתי להחליף ולטפל בכל המחלות הידועות של הלאון בשנים 2010-2012:

    מצמדים ומכטרוניק - הוחלפו במסגרת ריקול ע"י היד הראשונה. עלות ההחלפה – 0 ₪.

    משאבת מים - הוחלפה בעלות של כ-3000 ₪ למשאבה ממהדורה חדשה. מאז ההחלפה לא תועד איבוד מים.

    מנגנון פתיחת תא מטען (חשמלי) – הוחלף בעלות של 600 ₪.

    בוכנות, רינגים וטיימינג: בערך לאחר 40,000 ק"מ התחלתי לזהות צריכה חריגה של שמן שהולכת וגוברת. אחרי שהפנמתי שהמצב לא הולך להיות יותר טוב אלא להיפך, בעקבות חרישה מסיבית של פורמים וקריאה מעמיקה הבנתי שאני לא לבד. לאחר שקילת שמן הוחלט על החלפת הבוכנות והרינגים לדגם חדש שצפוי לפתור את הבעיה המעיקה הזו. כשהרכב הגיע ל-63,000 ק"מ הוחלפו הבוכנות והרינגים במנוע, מה שכצפוי פתר את הבעיה לחלוטין ומאז האוטו לא צרך אפילו טיפת שמן. בנוסף, עם החלפת הבוכנות והרינגים, הוחלף גם הטיימינג הבעייתי לאחד מהמהדורה החדשה גם כן (תועדו לא מעט מקרים בהם הטיימינג המקורי גרם לחלק מהמנועים הנ"ל להיהרס עקב שן שקפצה או רצועה שנקרעה).יש לציין שלמרות שדי ברור שקיימת בעיית צריכת שמן מוגזמת שמצריכה החלפת בוכנות ורינגים, ובנוסף טיימינג בעייתי, עד היום לא בוצע שום ריקול, שקט או גורף. תמוה ומכעיס.

    עלות החלפת הבוכנות, הרינגים והטיימינג - כ-5,000 ₪. יש לציין שלא שילמתי על החלפים אלא רק על עבודה, הטיימינג עצמו ודברים מסביב (שמנים ונוזלים למיניהם). רק כדי לסבר את האוזן: מחיר מלא, ללא הנחות, הוא - תחזיקו חזק - 13,000 ₪.

    חוץ מהנ"ל לא היו בעיות מיוחדות ושאר הדברים הוחלפו עקב בלאי כמו: מצבר, צמיגים, 2 סלילי הצתה (קוילים), רפידות בלמים.

     

    צריכת דלק:

    החל מיוני 2014 התחלתי לעקוב אחרי צריכת הדלק בעזרת האפליקציה המצוינתFuel Manager . כל התדלוקים בתקופה המצוינת תועדו (מבלי לפספס אפילו אחד) ולהלן התוצאות (6 יוני 2014 - 19 מאי 2017, סה"כ 47,000 ק"מ):

    מספר תדלוקים: 101

    צריכת דלק ממוצעת: 9.8 ק"מ לליטר

    צריכת הדלק הכי טובה שהושגה: 11.78 ק"מ לליטר

    צריכת הדלק הכי גרועה שהושגה: 8.23 ק"מ לליטר

    מרחק מקסימלי על מיכל דלק אחד: 562 ק"מ

    מרחק מינימלי על מיכל דלק אחד: 371 ק"מ

    סה"כ עלות דלק בתקופה הנ"ל: 29,789 ₪

     

    הערה: רוב הנסועה שלי היא עירונית בתוואי של עליות וירידות (חיפה) ועם אופי נסיעה לא חסכוני במיוחד (לחיצות/האצות מידי פעם).

     

    ביטוח ורישוי:

    את הלאון קניתי ללא אמצעי מיגון מיוחדים (קודנית, עלוקה וכו'), וככה גם השארתי אותה. עם אמצעי מיגון המחירים אף יכלו להיות נמוכים יותר.

    מקיף + חובה לזוג נהגים מעל גיל 30 ללא תביעות, שלילות וכו':

    שנה ראשונה, שנייה ושלישית: כ-4,000 ₪

    שנה רביעית: 4700 ₪

     

    אפילוג:

    הלאון נמכרה לפני זמן קצר, במאי 2017 עם 74,000 ק"מ על השעון.

    כאמור, רוב הנסועה שלי איתה התבצעה בנסיעות עירוניות בתוך חיפה, כאשר לעיתים רחוקות נסעתי בה נסיעות ארוכות ובינעירוניות. למרות היותה יחסית צפופה, המכונית אכלסה בנוחות 4 נפשות (2 מבוגרים, פעוטה ותינוקת שישבו על כסא בטיחות וסלקל בהתאמה). תא המטען סביר אך קטן מידי למשפחה שיוצאת לטיולים וחופשות ורוצה או צריכה להעמיס בבגאז' יותר מטיולון, מחצלת ותיק או שניים.

    בסופו של יום (או יותר נכון, סופה של תקופה) אני נותר עם הרגשה שלא באמת נהנתי מספיק ושלא ניצלתי את כל מה שיש למנוע הזה להציע, בגלל אופי הנסועה שלי. כל פעם כשהייתי צריך לנסוע רחוק והרבה קיבלתי תזכורת למה שאני מפספס כמעט באופן קבוע.

    אמנם סה"כ היא היתה אצלי כ-3.5 שנים, אך לי זה מרגיש כאילו עברתי איתה הרבה יותר:

    כשרק קניתי אותה היינו (אישתי ואני) זוג ללא ילדים בדירה שכורה, ובזמן הבעלות על הלאון קנינו דירה משלנו,  נולדה לנו בת ואח"כ עוד אחת ועכשיו אנחנו במקום אחר בחיים. ממש מרגיש כאילו הלאון התבגרה ביחד איתנו.

    לטעמי הלאון נתנה ועודנה נותנת תמורה שקשה לנצח עבור המחיר – משפחתית מהירה (אך לא ספורטיבית) ויעילה שתביס כמעט כל משפחתית קומפקטית אחרת ביציאה מהרמזור ובהאצות ביניים. שילוב של מנוע טוב, תיבת הילוכים מהירה כברק, שימושיות טובה, עיצוב פנים פונקציונלי ואיכותי (יחסית לסיאט) ונוכחות נאה (לדעתי הלא אובייקטיבית – הלאון מהדור שלי, MK2, היא היפה ביותר מכל הדורות. רק לדעתך. העורך) אך לא מוחצנת מידי. בגרסת האקסלנס היא גם מציעה איבזור שלא נגמר, שגם היום חלק נכבד מהדגמים בסגמנט שלה ואף מעל לא מציעים כסטנדרט.

    למרות המנוע החזק והנפלא שמושך יפה מיציאה מהמקום ועד מהירויות שהשתיקה יפה להן מבלי לאבד אוויר ולהיחנק והמתלים שמכוילים על הצד הקשיח, כיאה ל"ואגית", ההתנהגות היא לא ממש ספורטיבית. ההיגוי חשמלי, מלאכותי אך סביר; האחיזה טובה למדי אך מנגד יש המון תת-היגוי (שמטופל במהירות ויעילות ע"י מערכת ה-ESP המצוינת).

    המושבים הקדמיים נוחים ואוחזים היטב, ולא קרה לי שיצאתי מהאוטו גם אחרי נסיעות רצופות של מאות קילומטרים עם כאבי גב או הרגשה של לימון סחוט. גם אישתי וגם אני מצאנו בקלות תנוחת נהיגה טובה בזכות המושבים שמתכווננים לגובה ולמרחק, וההגה שניתן לכיוונון לעומק ולגובה.

    המזגן לטעמי מצוין – מקרר מהר וביעילות בזכות מערכת בקרת האקלים המצוינת, ומונע מריבות עם האישה בזכות היותו מפוצל. חיסרון משמעותי שעד שלא הפכתי לאבא לא חשבתי עליו: אין פתחי מיזוג ליושבים מאחורה, מה שמצריך כיוון בלתי-פוסק של פתחי האוורור הקדמיים והמתנה של מספר דקות עד שגם יושבי המושב האחורי זוכים למעט אוויר קר ונעים בימי הקיץ החמים.

    אין לי ספק שאילולא אילוצים משפחתיים מתוך מחשבה לעתיד ושימושיות שכבר לא מספיקה - הייתי משאיר אותה אצלי לעוד המון שנים, בטח אחרי שכל מחלות הילדות נפתרו ותוקנו על-ידיי לאורך התקופה.

    למרות שאיך שלא נסובב הזה, לצד כל היתרונות, ההנאה והשבחים, הלאון לא הפגינה אמינות מושלמת בגלל הסיבות שפורטו מעלה. אבל - גם היום, למי שלוקח בחשבון את כל מחלות הילדות (או שמוצא אחת שכבר נפטרה מהן) ובטוח ברצונו להיות בעלים של ואגית שכזו הייתי ממליץ עליה בחום רב.

    So long and thanks for all the fish.

    יש לכם שאלות על הסיאט לאון של Mr_Shankly? יש לכם לאון משלכם שאתם רוצים לספר לנו עליה? הצטרפו לשיחה בפורום.

    dddd