תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סיאט
  • סיאט לאון
  • סיאט לאון - מבחן דרך - תמורה וביצועים

    סיאט לאון

    סיאט לאון עברה מתיחת פנים וקיבלה עדכון קטן לעיצוב, מנועים חדשים, ובעיקר תג מחיר אטרקטיבי. יצאנו לבדוק

    • 07-06-2017
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    בשנת 2013 נחת בישראל הדור הנוכחי של סיאט לאון. המשפחתית הספרדו-גרמניה עברה לפלטפורמה קלת משקל, קיבלה עיצוב זוויתי שהפך אותה ממשהו שנראה קצת כמו מיניוואן נמוך במיוחד למכונית סקסית ונחשקת ובזכות תג מחיר אטרקטיבי היא הפכה לרבת מכר.

    לאחרונה עברה הלאון מתיחת פנים שעל פניו הייתה אמורה ליישר קו עם הטרנד החם של עולם הרכב - בטיחות. אבל מערכות הבטיחות נשארו בחו"ל ואנחנו קיבלנו מכונית שעברה עדכון קוסמטי קל שבקלים. כדי לפצות על כך, השיקה סיאט ישראל גרסת 1.4 אוטומטית עם חמש דלתות שנעדרה מההיצע עד כה, וגם מחיר אטרקטיבי שהופך אותה - אולי - לקניה הביצועיסטית המעניינת ביותר בקטגוריה.

     

    מה חדש?

    בתמונות שלפניכם אתם רואים את סיאט לאון המחודשת. לא, באמת. זאת היא. אם אתם עדיין בטוחים שאנחנו עובדים עליכם, נגיד למען ההגינות שאתם לא לבד. גם לי ולמובילי הדעה שלנו היה לא פשוט למצוא את ההבדלים בין הלאון היוצאת לזו הנכנסת. למעשה, אפילו הנציג שמסר לי את הרכב סיכם את השינויים ב"מערכת חדשה, קצת משהו בפנסים (תאורת יום מבוססת לד) וזהו".

    אז כן, כמעט הכל נותר ללא שינוי. אזור פנסי הערפל קיבל קצת פלסטיקה שחורה, החישוקים הוחלפו, ו... זהו פחות או יותר. שאר הלאון, איך שהייתה - נשארה. והאמת היא שזה לאו דווקא דבר רע. גם הלאון הקודמת וגם זו הנוכחית מכוניות נאות יחסית, עם צדודית ספורטיבית ויציבה נמוכה.

    בפנים השינויים קטנים במידה דומה - בלם היד המכאני הוחלף בחשמלי, ההגה מעט שמנמן יותר ואיכות החומרים מעט גבוהה יותר. השינוי הגדול ביותר גם הוא לא ממש רציני, מערכת המולטימדיה הוחלפה לאחת חדשה ואיכותית יותר, אבל היא עדיין לא נמצאת בשורה הראשונה של המערכות המוצעות היום בגלל מסך באיכות נמוכה ותגובה איטית יחסית.

    התחושה בתא הנוסעים היא שהלאון התקדמה במסגרת מתיחת הפנים בכל הנוגע לאיכות הביצוע, אבל לא מספיק. איכות החומרים טובה כשלעצמה, אבל לא יוצאת דופן. גם המחסור במערכות בטיחות אקטיביות צורם. לפני ארבע שנים הלאון הושקה והיתה אחת העסקאות המשתלמות ביותר בשוק, היום, בהיעדר המערכות הללו, לגיטימי לפסול אותה. כנראה שמה שהיה טוב ב-2013 כבר לא מספיק טוב ב-2017.

    מבחינת מרווח ותא מטען, הלאון החדשה, כמו היוצאת, תספק מספיק מרווח לארבעה מבוגרים. החמישי יאלץ - כמו בשאר האחיות לפלטפורמה - להילחם על מרווח רגליים עם תעלת הינע מגודלת שגוזלת הרבה מקום. תא המטען, עם נפח של 380 ליטר, גדול מספיק, אבל לא משהו לרוץ לספר לחבר'ה.

     

    רציני, נו. מה חדש?

    איכות הנסיעה בלאון טובה בסך הכל. המתלים מצליחים להתמודד טוב עם רוב השיבושים למעט החדים והקשים ביותר ובידוד הרעשים מצליח להשאיר בחוץ את רוב רעשי הרוח. רק רעשי כביש על כבישים לא סלולים היטב מצליחים באמת לחדור את מעטה הבידוד.

    גם מבחינת התנהגות כביש קשה לעמוד על הבדלים משמעותיים ביחס לדגם היוצא. האחיזה טובה, ההגה אילם לחלוטין וקל מכדי להיות מהנה. היא יכולה לנסוע מהר בכבישים מפותלים, אבל אתם לא תהנו מזה. כצפוי, כשהאחיזה נגמרת, הלאון תצא לתת היגוי מדוד שניתן לתקן בלי יותר מדי בעיות או דרמה.

     

    זה חדש!

    ועכשיו מגיעים לדובדבן שבקצפת של מתיחת הפנים של סיאט לאון. המנוע. בדגם הקודם, היצע המנועים של הלאון היה מוזר משהו. יכולתם לקבל תיבה אוטומטית עם מנוע 1.2 או 1.8 ליטר, ה-1.2 היה בסדר, אבל חלש מדי בשביל להצדיק את המוניטין הספורטיבי של סיאט, וה-1.8 היה יקר מכדי להתחרות עם משפחתיות רגילות אחרות. יכולתם גם לקבל את ה-1.4, אבל רק עם תיבת ידנית ורק בשלוש דלתות. למה? שאלה טובה.

    עכשיו המצב השתנה לחלוטין והוא הרבה יותר מתאים לאופן השיווק של יבואניות אחרות. את התיבה הידנית תקבלו רק עם ה-1.2, שהיה המנוע הכי קטן ביום ההשקה (כיום נמכרת גרסת 1.0 ליטר עם תיבת אוטומטית), גרסת 3 דלתות משווקת רק עם מנוע ה-1.8 ליטר - כדי להצדיק את אותו מוניטין ספורטיבי, ושאר הגרסאות כולן מחומשות דלתות ועם תיבות אוטומטיות. בדיוק כמו רכב המבחן.

    אבל לא רק היצע הגרסאות השתנה - אלא גם המנועים עצמם. לפני מתיחת הפנים הפיקו המנועים 105 כ"ס, 125, ו-180 כ"ס. עם מתיחת הפנים הוחלפו כל המנועים למעט הבכיר בגרסאות המחודשות שלהם. מנוע ה-1.2 ליטר מפיק כעת 110 כ"ס וה-1.4 מפיק 150. בינתיים כאמור הצטרף גם מנוע 1.0 ליטר (שכנראה יחליף את ה-1.2) שמפיק 115 כ"ס.

    מנוע ה-1.4 ליטר מרגיש מאוד "נכון" על הלאון. היא מאיצה חזק מספיק כדי לגרום לכם לחייך כשאתם משאירים את רוב המכוניות מאחור ברמזור ויכולים להתהדר בנתון האצה של 9 שניות למאה קמ"ש. "אוטו ספורט". הוא גם חסכוני יחסית בזכות טכנולוגיית ניתוק הצילינדרים שמעבירה אותו להשתמש בשני צילינדרים בלבד בשיוט נינוח ובסוף המבחן רשמנו 12.2 ק"מ לליטר למרות שלא ממש ניסינו לנהוג בעדינות.

    תיבת ה-DSG של פולקסווגן היא משהו מדהים. היא מצליחה לגרום למנועים שעל פניו נשמעים סתמיים לגמרי וחלשים להחריד, להרגיש כאילו יש להם פי כמה וכמה מכמות הכוח שיש  להם באמת. דוגמה טרייה היא אוקטביה 1.0 ליטר, שהרגישה כאילו "זה בטוח ה-1.4". יתרה מזו, בכל מכונית בה אני נוהג, ה-DSG מרגישה יותר טובה מהקודמת. עד עכשיו.

    תיבת ההילוכים של הלאון, בהיעדר מילה אחרת, עצלה. העברות ההילוכים איטיות, כדי לגרום לה להוריד הילוך צריך ממש לטמון את הדוושה בשטיח ותמיד יש תחושה כאילו היא פשוט הייתה מעדיפה להיות במקום אחר. טהיטי או משהו כזה, לשבת וללגום קוקטיילים על בסיס שמן גיר.

    בסך הכל הביצועים טובים, אבל עם תיבת ההילוכים כאן הייתה מתנהגת כמו בשאר מכוניות הקונצרן שבחנתי בשנים האחרונות, הביצועים היו יכולים להיות מצוינים.

     

    תמורה וסיכום

    מה שמביא אותה לשורת התמורה. אם קראתם הכל עד עכשיו, זה אולי נראה כאילו לא ממש התרשמתי מהלאון המתוחה. ואל תבינו אותי לא נכון, באמת לא התרשמתי ממנה. אבל אז נזכרים בעובדה שהיא עולה 124,000 שקלים. זה זול יותר ממאזדה 3 בסיסית, זול יותר מפורד פוקוס, מטויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה ופחות או יותר כל משפחתית "מלאה" אחרת בישראל.

    למעשה, המחירים של הלאון קרובים יותר לאלו של מכוניות כמו יונדאי i20 והונדה ג'אז, או תת משפחתיות כמו סקודה ראפיד וניסאן אלמרה. ואם זאת המשוואה, התשובה די פשוטה.

    סיאט לאון היא מכונית טובה. באמת. היא פשוט לא התקדמה מספיק במהלך ארבע השנים בהן אחיותיה קיבלו מערכות מולטימדיה סופר מתוחכמות ומערכות בטיחות חשובות מאין כמוהן. היא שיפרה קצת את איכות החומרים, וקצת את רשימת האבזור, והרבה מאוד את המנוע. וזאת בעצם הפכה לסיבה העיקרית לקנות אותה - המנוע.

    אם מצליחים להבליג על המחסור במערכות בטיחות, לא קשה לראות שהלאון המחודשת מציעה חבילת ביצועים חסרת תחרות לחלוטין. עצם זה שהיא בין החזקות ביותר בקבוצה - לצד אופל אסטרה, פורד פוקוס, מאזדה 3 וכמובן האחיות לבית סקודה ופולקסווגן - מספיק כדי להמליץ עליה, אבל כשמשקללים פנימה את המחיר, היא הופכת לסוג של מובן מאליו למי שרוצה משפחתית זריזה.

    אם אתם לא יכולים לוותר על מערכות הבטיחות, והמנוע מבחינתכם משני - הלאון של 2017, בניגוד מוחלט לזו של 2013, לא ממש רלוונטית. 

     

    רוצים לקרוא מה חשבו מובילי הדעה שלנו על סיאט לאון החדשה? יש לכם שאלות שאתם רוצים לשאול אותנו? הצטרפו לשיחה בפורום.

    dddd