תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סקודה
  • סקודה אוקטביה
  • סקודה אוקטביה - מבחן דרך - אבולוציה

    סקודה אוקטביה

    עיצוב בולט יותר, מערכות בטיחות אקטיביות, תא נוסעים משודרג ומנוע חדש וקטן. סקודה אוקטביה עוברת אבולוציה

    • 24-05-2017
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    ב-2013, כשהוצג הדור השלישי של סקודה אוקטביה, היא מיד קיבלה מעיתונאים רבים את תואר ה"משפחתית האולטימטיבית". היא הייתה מרווחת, חסכונית, נוחה ונעימה. אבל בארבע השנים שעברו מאז השתלטו הג'יפונים על שוק המשפחתיות ודחקו הצידה את המשפחתית ה"קלאסית". האם מתיחת הפנים הקלילה שעברה מכונית הלחם והחמאה הצ'כית מספיקה כדי להחזיר אותה לקדמת הבמה?

     

    עושה עיניים

    עיקר השינוי העיצובי של האוקטביה נמצא בחזית. הפנסים המלבניים האלגנטיים התפצלו לשני זוגות של גופי תאורה עם נוכחות חזקה יותר וכך גם הגריל שעוצב ברוח הסופרב והתעגל מעט. מאחור, מעבר לפנסי לד שמחליפים את נורות הליבון לא נראה שיש שינויים, ואם אכן ישנם כאלה, הם מינוריים לחלוטין.

    עיצוב החזית החדש הוא לגמרי עניין של טעם. חלק מהאנשים אהבו אותו בזכות העובדה שהוא פחות "סתמי". אני לא התחברתי ועדיין גורס שהפנסים הפחות יומרניים של הדגם הקודם נאים ונעימים יותר.

    בפנים יש עוד כמה שינויים, אבל גם הם מינוריים יחסית - מערכת מולטימדיה חדשה ואיכותית יותר עם מסך 8 אינץ' וסט פיצ'רים עשיר יותר (בדגם סטייל ומעלה. דגם אמבישן ממשיך עם מערכת 6.5 אינץ' זהה לקודמת), מחוונים בעיצוב מודרני יותר ו... זהו? צריך להשקיע הרבה מאוד זמן של מעבר קדימה-אחורה בין הדגם שלפני מתיחת הפנים לזה החדש כדי לעמוד על עוד עדכונים אם ישנם.

    בסך הכל, גם הדגם שלפני המתיחה היה פשוט ולא מעוצב מי-יודע-כמה, והחדש ממשיך באותה מתכונת. ממש כמו גולף, אבל מעט יותר פשוט.

    המרווח לנוסעים ותא המטען נותרו כמובן ללא שינוי. ארבעה נוסעים יוכלו להתרווח בשמחה וששון עם המון מרווח ברכיים ודי והותר מרווח ראש. החמישי יסבול מתעלת הינע גדולה מאוד באמצע המושב. לא כיף. אבל תמיד תוכלו לשים אותו בתא המטען. הוא עצום ונוח להפליא לשימוש ותוכלו להכניס לתוכו פחות או יותר כל דבר אפשרי, ועדיין יישאר מקום.

     

    (ה)טכנולוגיה מתקדמת

    אחד הדברים הבולטים ביותר במתיחת הפנים של סקודה אוקטביה הוא התוספת של מערכות בטיחות אקטיבית. כבר בדגם הכניסה מציעה האוקטביה מערכת לתיקון סטיה מנתיב - מערכת שכאמור מתקנת את ההגה אקטיבית, אך משום מה לא מתריעה כאשר היא לא מצליחה לתקן את הסטייה. לפני שאתם פותרים את העניין ב"לא חיפשת מספיק", כן חיפשתי. למערכת יש שלושה מצבים - כבוי, תיקון סטיה כאשר המכונית מגיעה לפס (פינג-פונג פסי הפרדה) ושמירת המכונית במרכז הנתיב. באף אחד מהמצבים הללו המערכת אינה מתריעה על הסטיה.

    בגרסת אקסקלוסיב הבכירה מצטרפת לרשימת המערכות גם ניטור שטחים מתים במראות עם התרעה על תנועה חוצה ואפילו בלימת חירום במהירויות חניה בזמן נסיעה לאחור. 

     

    זה סוחב בכלל?!

    השינוי השני המאוד גדול באוקטביה המחודשת הוא המנוע. אחרי שהצליחה לשבור את קונצנזוס ה"אם זה לא אלפששמאות זה לא סוחב את הקסטל" הישראלי המסורתי עם מנועי ה-1.2 ליטר טורבו של הקונצרן, סקודה פונה לקרב נוסף על דעת הקהל עם מנוע קטן עוד יותר ומוסיפה עוד "התנגדות" לקדרה.

    אם נפחו של המנוע החדש - 1,000 סמ"ק, לא מספיק לכם כדי להתפלץ ולעבור לאולם התצוגה הצמוד תוך נחירות בוז ווקאליות, שלושת הצילינדרים שלו בוודאי יספיקו כדי "לסגור לכם את הפינה הזו". נתוניו של המנוע החדש אולי דווקא יגרמו לכם לחזור על עקבותיכם - 115 כ"ס ו-20.3 קג"מ (110 כ"ס ו-17.8 קג"מ).

    אחת הטענות להקטנת המנוע היא כמובן שיפור צריכת הדלק, אבל בסיום המבחן הראתה האוקטביה 14.3 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת ולא כסאחיסטית. לא רחוק מנתוני מבחן של מנוע ה-1.2 ליטר היוצא (13.8 ק"מ לליטר). המסקנה היא שכל עוד מדובר באותה שיטת הזנה (טורבו בנזין הזרקה ישירה במקרה הזה) ואותה תיבת הילוכים, מה שמשפיע על צריכת הדלק הוא בעיקר הספק המנוע ואופי הנהיגה, ולא 200 סמ"ק יותר או פחות.

    אז החלטנו לעשות מעשה, ובנסיעות המבחן שביצעו מבילי הדעה שלנו, לא סיפרתי להם איזה מבין שלושת המנועים איתם נמכרת האוקטביה יושב בחזית מכונית המבחן.

    התגובות כמובן לא איחרו, אחד טען ש"אין מצב שזה ה-1.2, זה יותר חזק ויותר חלק"; אחד אחר גרס ש"זה מרגיש כמו ה-1.4, אבל טיפה יותר חלש"; אבל מעל כולם - כרגיל - ניצבה בוחנת-העל, זוגתי שתחייה, שטענה שהמכונית "ממש סבבה. היא לא חלשה בכלל ואין לה את הרעידות המעצבנות האלה של ה.... נו הפיציות האלה עם המנועים הקטנים".

    אם לא מחפשים בנרות, המנוע הזה - בהיעדר מילה אחרת - מדהים. אל תצפו לכוח של ה-1.8 ליטר, וגם לא לצריכת הדלק של מנועי הדיזל. אבל את העבודה שלו הוא עושה בצורה נפלאה וללא שום סימן של נחיתות למול מנועי ה"אלפששמאות" או מנועי הטורבו הקטנים-אבל-עדיין-גדולים-יותר.

    האוקטביה משייטת בנינוחות גם ב-120 ו-130 קמ"ש בלי מאמץ מיוחד. הייתי בטוח שבמהירויות כאלה היא תרגיש חלשה ותיבת ההילוכים תצטרך לפצות באמצעות ריצה מתמדת בין ההילוכים, אבל כאשר האוקטביה נדרשה לעקיפה בכביש מהיר (ומישורי) התיבה לא היססה להוריד גם שלושה הילוכים באופן כמעט מיידי ולא הורגש שום מחסור בכוח.

    אחד הדברים שתורמים לתחושת הקלילות הוא הבידוד הכמעט מוחלט של תא הנוסעים ממנו. בידוד הרעשים בכלל מוצלח יחסית ומאפשר שיחה נינוחה ב-120 קמ"ש, אבל בידוד רעשי המנוע כל כך מוצלח שגם ב-5,000 סל"ד אפשר לשכוח שהוא שם.

    החלק השני במשוואת הבידוד הוא העלמת הרעידות האינהרנטיות של מנועי שלושה צילינדרים. כמו שבטח כבר הבנתם, הבידוד טוב. אבל הוא לא רק "טוב", אלא מוחלט. אין שום זכר או אפשרות להבין כמה צילינדרים יש מתחת למכסה המנוע.

    הדבר היחיד שהפריע, וגם הוא מינורי יחסית, הוא השיהוי המוכר של מנוע טורבו שמשודכים לתיבות רובוטיות ומערכת עצור וסע בזינוק מהמקום. סדר הפעולות שהמכונית צריכת לעשות הוא לא קצר, ואם אתם רוצים שהוא ייעשה בצורה חלקה ולא יבעט לכם בגולגולת בכל פעם שהרמזור מתחלף לירוק, זה לוקח קצת זמן. אבל התחושה היא שפה, תהא הסיבה אשר תהא, זה לוקח קצת יותר זמן. ואם לא מזנקים באגרסיביות מהמקום, אתם גם עלולים להשתהות שתיים-שלוש שניות ואולי אפילו לקבל איזו צפירה מרומזת מחסרי הסבלנות שמאחוריכם.

    העצלנות הזו ממשיכה במידה מסוימת גם לאופי התיבה עצמו. אבל כאן זה כבר לא עניין של סקודה עצמה. בכמה מכוניות האחרונות של הקונצרן, יש תחושה כאילו תיבת ההילוכים כוילה לחסכון באופן מוגזם, וכדי לכפר על כך, מצב ספורט של התיבה התמתן מעט. אם בעבר מצב ספורט לא היה מכיר בקיומו של ההילוך השביעי והיה דואג לשמור את הסל"ד בסטרטוספרה גם בשיוט על 80 קמ"ש בכביש החוף, הרי שעכשיו הוא הרבה יותר חכם ושמיש. במצב ספורט ה"חדש" תגובות התיבה נעשות זריזות יותר, אבל אם דוושת הגז לחוצה רק במעט התיבה לא תהסס ותעלה הילוך כדי לשמור על סל"ד שפוי יותר ובסופו של דבר גם תגיע להילוך השביעי. התובנה המתבקשת מכל הסיפור הזה היא שמצב "ספורט" הוא המקום הטבעי והרצוי של בורר ההילוכים.

     

    ה-משפחתית

    האוקטביה הקודמת הוכתרה לא פעם כ"משפחתית האולטימטיבית". היא הייתה נוחה, מרווחת, חסכונית, ונעימה מאוד לשהייה. בכל הנוגע לנוחות, זו החדשה משפרת את המתכון הזה בנגיעות עדינות. היא מאוד נוחה, אבל לא כמו מובילות הקטגוריה - פיג'ו 308, סיטרואן C4 וגם יונדאי אלנטרה תהיינה נוחות ממנה. יחד עם זאת, הדרך בה משולבת הנוחות (הטובה בסך הכל) עם הבידוד המעולה יוצרת מכונית מאוד נעימה ונינוחה, גם אם לפעמים חוטפים איזו זפטה מבור גדול או שבר חד בכביש.

    מבחינת התנהגות, למען האמת אין יותר מדי מה לחדש או לספר, האוקטביה היתה ונשארה רחוקה מלהיות מכונית שמדרבנת נהיגה מהירה. אם, במקרה, כבר מצאתם את עצמכם נוסעים מהר באיזה כביש מפותל היא תאחז מצוין, ואם תגזימו היא תצא לתת היגוי שקל מאוד לתקן, אבל כל הדרך היא תדאג ללחוש לכם באוזן "באמאש'ך, מה הבאת אותי לכאן?".

     

    אבולוציה

    מיצרן סובייטי עלום שם - לשם עולמי בקטגוריית המכוניות ההגיוניות, מתיחת הפנים של סקודה אוקטביה מביאה אותה עוד צעד לכיוון שיטת הפעולה הפולקסווגנית - שינויים זעירים והדרגתיים שישפרו את המוצר עבור לקוחות חדשים אבל לא יכעיסו או ירחיקו לקוחות קיימים.

    התוצאה היא מכונית מצוינת בכל אמת מידה, וגם לא פורצת דרך בשום אמת מידה. יש נוחות ממנה, יש מאובזרות ממנה, יש זולות, חסכוניות, ומתנהגות ממנה, ויש עם תאי מטען גדולים משלה (בסדר, לא בסדאן, אבל יש). אבל מעטות המכוניות שמצליחות לשלב בכזו אלגנטיות את כל הדברים האלה יחד, וגם אם היא לא 100% באף תחום, 90% בכולם זה לגמרי סבבה.

    ומילה על הג'יפונים. אם נשווה שקל-לשקל, נראה שבמחיר של רכב המבחן (1.0 ליטר אקסלנס - 140,000 ש"ח) נקבל במקרה הטוב את הגרסאות הזולות והחלשות ביותר של הג'יפונים הקומפקטיים, ומלבד תנוחת ישיבה גבוהה, האוקטביה תכה את כולם שוק על ירך. בין אם זה בנוחות, באבזור, בצריכת הדלק, במרווח, בביצועים, וגם בנפח תא המטען. כך שיוצא שהמכונית שקוראים לה "משפחתית" היא עדיין הבחירה הנבונה יותר עבור מי שצריך מכונית למשפחה.

    יש לכם שאלות על סקודה אוקטביה החדשה? רוצים לקרוא מה חשבו עליה מובילי הדעה שלנו? הצטרפו לדיון בפורום.

    dddd