תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • פיאט
  • פיאט טיפו
  • מיני מבחן - פיאט טיפו האצ'בק (1.6 אוטומט)

    פיאט טיפו

    מצד אחד - מחיר גבוה משל הסדאן. מצד שני - אבזור בטיחות טוב יותר. ומצד שלישי - שילובי מנוע/גיר לא ממש ברורים. האם המתכון של פיאט טיפו האצ'בק עובד?

    • 23-04-2017
    • מאת: יוליאן פרייליך

    פעם, לפיאט הייתה טיפו ספורטיבו, לאחר מכן הגיעה הבראבו עם שבלול (ככה חולי רכב קוראים לטורבו. אל תשאלו), היום לפיאט שוב יש את הספורטיבו שהגיעה לא מזמן לארץ. הפעם - היא יותר קרובה לבראבו מאשר לטיפו ההיא, כלומר משפחתית די רגילה ולא גרסה ספורטיבית ומגניבה.

    המנוע אמנם לא מלהיב כמו שהיה לספורטיבו "ההיא", אבל האם יש לה דברים אחרים להציע?

     

    האח הקטן

    גרסת ארבע הדלתות של הטיפו לטעמי יפה מאוד, במיוחד ברמת הגימור המאובזרת ועם הסלון הנעים לשהיה. גרסת ההאצ'בק מציעה את אותה החזית, אבל את עיצוב הישבן פחות אהבתי - הוא ניראה פשוט מדי, והצבע הלבן של רכב המבחן גם לא הוסיף.

    אבל בפנים - כמו בסדאן - נעים מאוד, החלק עליון עשוי מחומרים טובים ומהאמצע עד למטה פלסטיק פשוט יותר. לא טוב, אבל גם לא מפתיע, כמו בשאר הרכבים במחיר זה.

    הרכב מגיע מאובזר מאוד, לחיוב המסך המולטדמיה (7 אינץ לעומת 5 אינץ בסדאן) בציפוי מט שעוזר נגד השתקפויות בשמש. גם המזגן עשה עבודה טובה מאוד ויפה שפיאט ישראל מציעה גם מערכות בטיחות כמו בקרת שיוט אדפטיבית ובלימה אוטונומית כחלק מהאבזור הסטנדרטי.

    תנוחת נהיגה נמצאה בקלות אבל המושבים מרגישים קשיחים ובמשך כל הנסיעה הרגישו לא נוחים. מעבר לאחור מגלה מרווח טוב לברכיים, מה שחושף את אחד משני היתרונות הגדולים שלה על פני הסופר מיני שזולות בכמה אלפים. היתרון השני הוא תא המטען, שמציע 380 ליטר של נפח וגדול בכ-100 ליטר לפחות מתא המטען של סופר מיני ממוצעת.

     

    איפה ספורטיבו?

    חיפה היא לדעתי מקום מצוין לבדוק נוחות. ספיגת שיבושים, שברי כביש, לא חסר שם כאלה. הטיפו מרגישה נוקשה ומעבירה יותר מידי אל תוך הנוסעים. המושבים הנוקשים לא תורמים לנוחות וכך מתקבלת נוחות נסיעה בינונית.

    המתלים כנראה מכוונים יותר לנהיגה דינמית כפי שהשם מרמז, אבל עם מנוע 1.6 ליטר ותיבת 6 הילוכים פלנטרית הקצב די עצל. על מנת להאיץ לצורך עקיפה בכביש בין עירוני דרושה לחיצה בריאה אשר מקפיצה את מחוג הסלד לכיוון 4,000 סל"ד ולפעמים אפילו צפונה. רק שגם אז אין תאוצה חזקה, ומה שמקבלים זה בעיקר רעש ופגיעה בצריכת הדלק.

    הפספוס הגדול כאן לדעתי הוא שילוב המנועים ותיבות ההילוכים. הגרסה הידנית מציעה מנוע טורבו בשרני ונמרץ יותר שהיה עושה פלאים לגרסה האוטומטית שאמורה להיות זו שנמכרת הכי הרבה. בצד השני יש את גרסת הדיזל שמגיעה עם תיבת ההילוכים האוטומטית הטובה יותר - TCT כפולת מצמדים עם שישה הילוכים.

    דווקא בנהיגה רגועה המנוע שקט וגם אין רעשי רוח חריגים, לאבא שלי הפריעו מעט רעשי הכביש אבל לי פחות.

    סיכום

    במסגרת ההשקה פיאט טיפו האצ'בק האוטומטית נמכרת במחיר של 110,000 שקלים - שהוא בעצם המחיר המלא של הגרסה הידנית. המחיר המלא של האוטומטית הוא 116,000 שקלים, מה שהופך אותה ליקרה יותר מגרסת ארבע הדלתות. 10,000 שקלים יותר מגרסת קומפורט הבסיסית ו-5,000 יותר מהלאונג' המאובזרת.

    למרות שהסדאן מחסירה את מערכות הבטיחות שיש להאצ'בק, הטיפו לא הרשימה אותי. במחיר של 116,000 שקלים היא לא מציעה תמורה שמצדיקה תג מחיר כזה, היא לא זריזה, לא חסכונית והאמת גם לא נוחה. ממש לא ספורטיבו.

    השם ספורטיבו צריך להיות מגובה בהנאה מנהיגה, ולצערי לא מצאתי זאת בטיפו. וזה חבל, כי לפיאט יש את המנוע הנכון שיתאים לנהג הדינמאי רק שהוא משודך לתיבה ידנית. יש גם תיבה רובוטית כפולת מצמדים רק שהיא משודכת לדיזל, משהו שעדיין לא פופולארי אצל הנהג הממוצע.

    מצד שני היא מאובזרת ומרווחת, אבל כך גם הסדאן, ושם יש גם תא מטען גדול יותר ומחיר נמוך יותר. מי שמחפש רכב למשפחה וצריך מרווח ותא מטען גדול יכול לחסוך 5,000 שקלים ולבחור בגרסת הסדאן תוך ויתור על מערכות בטיחות. מה יותר משתלם? קשה לומר, וזה כבר לשיקול דעתו של כל אחד ואחד, אך ההרגשה שלי בסיום המבחן היא שיש פה פספוס.

    הכתבה אולי נגמרה, אבל השיחה רק התחילה. בואו להגיד מה דעתכם על פיאט טיפו האצ'בק או לשאול אותנו עוד שאלות.

    dddd