תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • ניסאן
  • ניסאן מקסימה
  • ניסאן מקסימה – מבחן דרכים

    ניסאן מקסימה

    האפשרות לייבא ארצה באופן סדיר מכוניות בתקינה אמריקנית, פתחה בפני יבואנית ניסאן לישראל את האפשרות לשווק אצלנו את אחת מרבות המכר ההיסטוריות שלה בארצות הברית. חן פרחי יצא להיכרות בת יומיים איתה

    • 25-09-2016
    • מאת: חן פרחי, צילום: חן פרחי

    רמת ציפיות נמוכה היא כמעט תמיד מתכון להפתעה לטובה, וזה מה שקרה אחרי יומיים בחברתה של הניסאן מקסימה החדשה. הדור השמיני של המקסימה הוצג באפריל שנה שעברה, ולמרות הדימיון במימדים ובנפח המנוע, לטענת ניסאן מדובר במכונית חדשה לגמרי.

    החל מהדור השני של המקסימה, שהוצג ב 1984, תמיד היו למקסימה, מכונית הסאלון של ניסאן, מנועי V6, מה שלכשעצמו אינו חריג בנפח 3.0, אך מנוע V6  בנפח 2.0 דווקא היה חריג יחסית. המקסימה נודעה תמיד כמכונית עשירה באבזור, בעלת מנועים חלקים ושקטים שזכו בפרסים רבים ועיצוב שמרני למדי. הדור השישי והשביעי של המכונית , שיוצרו בבלעדיות על ידי המפעל האמריקאי של ניסאן בטנסי, ארה"ב, הפגינו יצירתיות עיצובית, ואפילו תעוזה מסוימת, בייחוד בהתחשב בשוק היעד, ובמתחרות העיקריות – שברולט אימפלה וטויוטה קאמרי. הדור השמיני,שבניגוד לשלושת קודמיו, כן יובא לארץ לאחר שקיבל תקינה, כשכאמור הוצג לפני כשנה וחצי לא מהווה העזה עיצובית אלא יותר התפרעות עיצובית, ועל הצד חיובי דווקא.

    הקנקן ומה שיש בו

    המקסימה החדשה עוצבה כמכונית סאלון-קופה גדולה, עם חרטום כוחני ומפוסל, קו מותניים גבוה שהולך ועולה בכיוון הזנב, קימורים שריריים מעל החישוקים הגדולים ותא מטען גבוה. אפשר להתווכח על יופייה, אבל על תשומת הלב שמשכה המכונית בכל מקום, קשה להתווכח. עם אורך של 4.90 ורוחב של 1.86, נכנסת המקסימה, לפחות מבחינת מימדיה, לקטגורית מכוניות הסאלון, וכל שנותר הוא לבדוק אם אכן היא ראויה הן לקטגוריה והן לתג מחירה - 240,000 שקלים.

    לאחר שהתרשמנו מעיצובה החיצוני הנועז של המכונית הגיעה העת לראות האם תוכנה כברה, וכאן ממשיכה המקסימה להרשים. אמנם הנועזות החיצונית נעצרה במפתן הדלתות, אולם תא הנוסעים של המקסימה הוא בהחלט מקום נעים מאד לשהייה, גם ארוכה מאד. דונמים של עור נעים למגע מצפים את המושבים, דיפוני הדלתות, גלגל ההגה הנאה בעל אפשרות החימום ואפילו את לוח המחוונים עצמו. עיצובה הפנימי מודרני ונעים לעין, ונהנה מהנדסת אנוש טובה מאד, גם אם לא מושלמת ( כמה מתגים מפוזרים אקראית), לוח מחוונים שאינו סובל מהתחכמויות יתר אך מצויד כראוי, מערכת בקרת אקלים פשוטה לשימוש ויעילה להפליא, מערכת מולטימדיה מקורית שמסתייעת ב 11 רמקולים של BOSE וקרוסאובר אחורי המפיקה צלילים משובחים, מושבים רחבים ונוחים מאד, כשהקדמיים חשמליים וזה של הנהג נהנה גם מהקשחה חשמלית ותמיכת ירכיים חשמלית, ואפילו גג שמש כפול, כי כידוע גג שמש מרחיב דעתו של אדם, וגג כפול מרחיב כפליים..

    אבזור עשיר בכל הנוגע לנוחות ופינוק, אך לא כך בסעיף מערכות הבטיחות המתקדמות

    לעומת זאת, אבזור הבטיחות בהחלט לוקה בחסר, ולמעט מערכת התראת סטייה מהנתיב, אין מערכות בטיחות אקטיביות, כמותן יש היום בכל קורולה או ספורטאז', וזה מוזר למדי ולא לעניין. המרחב הפנימי מכובד בהחלט, אך הסעת מבוגר במושב האחורי האמצעי אינה אפשרית, יען כי ראשו ייחבט בגג הנמוך, מה שבין היתר גורם ליושבי המושב האחורי הנוח תחושה של ישיבה באמבט שנובעת מקו החלונות הגבוה. כמובן שמחזיקי כוסות פזורים בכל עבר, בסגנון לוחץ-קופץ, מה שמאפשר פתיחת בר אקטיבי במכונית. איכות הגימור מצוינת כמו גם איכות החומרים, והאבזור השופע בהחלט גורמים ליושבים בה תחושה של מכונית סאלון ראויה. עד שנתקלים בבלם היד, או נכון יותר בלם הרגל הדוחה, שמופיע כאן בצורת רגלית, כמו בטנדר שברולט עתיק יומין, מה גם שתפעולו מסורבל.

    העיצוב החיצוני המרהיב גובה את מחירו לא רק בתחושה הצפופה האמורה במושבים האחוריים אלא גם בצורת תא מעטן בנפח 405 ליטר, מעט קטן עבור קבוצתה, ובנוסף לכך המבנה הפנימי שלו בעייתי משהו.

    יוצאים לסיבוב

    המפרט הטכני אינו מבטיח גדולות ונצורות, לפחות לא מבחינה טכנולוגית. אין תיבה מרובת הילוכים ומצמדים, המנוע אינו מוגדש ואפילו מערכת STOP  & START אין בה. אבל יש לה מנוע V6 בנפח מכובד של 3.5 והספק של 300 כ"ס ותיבה רציפה מפוקחת אלקטרונית, שלטענת אנשי ניסן מרגישה כמו תיבה פלאנטרית "רגילה" בשל חלוקה ל-7 "הילוכים". ההנעה מתבצעת על ידי מתג התנעה שממוקם ליד ידית ההילוכים הקצרה והנאה. צלילו הבשרני מבשר טובות, ושילוב ל-D מביא עימו את ההפתעה הגדולה. המכונית הגדולה מזנקת בחריקת צמיגים אמריקנית טיפוסית, ולמרות ששיא ההספק והמומנט מגיעים בסל"ד גבוה יחסית ( 6,400 ו-4,400 בהתאמה) התאוצה מהירה מאד, והנתון הרשמי גורס שהמיאוץ הרשמי ל-100 קמ"ש מתבצע תוך 5.9 שניות, מאשש זאת. גם תאוצות הביניים מהירות להפליא, ומסתיעות בתיבה רציפה מעולה, הטובה ביותר שחוויתי עד היום ( יחד עם זאת של הסובארו VX). למעט בהאצה ממש איטית או בדריכה מלאה על הדוושה ביציאה מהמקום, אין שום הרגשה של "מצמד מחליק" שמאפיינת תיבות אלו, וההרגשה נעימה וטבעית, ובנוסף נעדרת היללה האופיינית המעצבנת. בשימוש ידני, התיבה מחולקת כאמור ל-7 שלבים שמדמים "יחסי העברה", מה שמאפשר שימוש יעיל בכביש מפותל, ורק משוטים מאחורי גלגל ההגה מעט חסרים. המנוע הנהדר מטפס בחדווה לסל"ד גבוה וגם סמוך לקו האדום אין תחושת מחנק. נהדר.

    מכונית גמיאת מרחקים נהדרת

    תאוצות הביניים מהירות כברק ומאפשרות עקיפות בזק, וכוחו של המנוע מאפשרות טיפוס בעליות תלולות, כמו זו שעולה מעין גדי לכיוון ירושלים, במהירויות שיכניסו אתכם לראש מהדורות החדשות. למרות המחסור בממבו ג'מבו הטכנולוגי העכשווי, צריכת הדלק עמדה על נתון של 8.6 ק"ל לליטר בנסיעה מעורבת, מכובד בהחלט, ובנסיעה בין עירונית רגועה ניתן גם לראות נתון של 14 ק"מ לליטר. המוצא האמריקני, כמו גם שוק היעד העיקרי שלה, שלא לדבר על יכולתה של המתמודדת העיקרית שלה, השברולט אימפלה, יצרו רמת ציפיות נמוכה בתחום התנהגות הכביש ואפילו נוחות הנסיעה. וגם כאן הופתעתי לטובה, מאד אפילו. ניסאן כיילו את מתלי המכונית מצוין, בכל קנה מידה. אחיזת הכביש גבוהה מאד, ההגוי מהיר ( 2.5 סיבובים מנעילה לנעילה) ואפילו מרגיש מחובר לגלגלים והבלמים מצוינים ועמידים, עם תחושה טבעית בדוושה. בל נטעה, אין מדובר במכונית ספורטיבית וזה גם אינו ייעודה, אולם יכולת הכביש גבוהה בהחלט ומאפשרת אפילו ליהנות מהמכונית. כמו בכל מכונית גדולה, בפניות הדוקות מורגש סרבול אופייני, ובכביש היורד מדרום רמת הגולן לכיוון חמת גדר נדרשה לא מעט עבודת ידיים על מנת לשמור על המכונית בנתיבה, אולם גם כאן היא שמרה על תכונותיה הטובות. בין המושבים מצוי בורר נורמל-ספורט שאמור לחדד את תגובות התיבה ולהקשיח את ההגה, אולם המעבר בין המצבים לא ממש הורגש, בוודאי לא בגרסה זו שאינה מצוידת במתלים אדפטיביים. כיול המתלים המוצלח נותן אותותיו גם בנוחות הנסיעה הטובה מאד, ולמעט נדנודי אורך מעט מורגשים מידי, אין טענות לנוחות, שמשתלבת היטב ברמת השקט הגבוהה, מה שיוצר איכות נסיעה מצוינת.

    ציפיות, תוצאות ומסקנות

    עכשיו ברשותכם נחזור לפתיח; שוק היעד של המכונית, מתחרותיה ואפילו ארץ ייצורה, יצרו אצלי רמת ציפיות נמוכה למדי. תיארתי לי שאקבל עוד רכיכה מוטורית שמתפזרת על מתליה חסרי הריסון, תא נוסעים בדקורציה של סניף של KFC באהרלם וצריכת דלק שתשמח את בית המלוכה הסעודי, והופתעתי לטובה. המקסימה החדשה מציעה אופי אירופי לחלוטין, ורק בלם הרגל המרגיז והספרור המקביל למיילים במד המהירות, מעידים על מוצאה האמריקני. המקסימה מציעה ביצועים מעולים, התנהגות כביש טובה מאד ואפילו מהנה פה ושם, נוחות נסיעה טובה מאד, אבזור עשיר ומקיף ותחושה יוקרתית. בצד השלילה מככבים היעדר מערכות בטיחות אקטיביות, המימדים הגדולים שהופכים נהיגה עירונית צפופה למסורבלת וה.. שם שלה. לניסאן אין מוניטין בתחום מכוניות הסאלון, ולמרות תג מחיר נוח של 240,000 שקלים לא מצפים לה חיים קלים, אבל אלו שיבחנו אותה כאפשרות, בהחלט יתרשמו ממנה.

    המימדים הנדיבים מורגשים בעיקר בתמרון עירוני

    ניסאן מקסימה

    מנוע, הנעה

    בנזין, 6V, קדמית

    נפח

    3,498

    הספק/סל"ד

    6,400/300

    מומנט/סל"ד

    4,400/36

    תיבת הילוכים

    רציפה

     

     

    מידות

    אורך (ס"מ)

    490

    רוחב (ס"מ)

    186

    גובה (ס"מ)

    144

    בסיס גלגלים (ס"מ)

    278

    תא מטען (ליטרים)

    405

    משקל (ק"ג)

    1,606

     

     

    מתלים, בלמים,צמיגים

    מתלים קד'/אח'

    מק'פרסון/רב חיבורי

    בלמים קד'/אח'

    דיסק מאוורר/דיסק מאוורר

    צמיגים

    245/45 R18

     

     

    יש לכם שאלות לכותב המבחן? בואו לפגוש אותו בפורום

    dddd