תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • וולוו
  • וולוו XC90
  • וולוו XC90 היברידT8 - מבחן דרכים

    וולוו XC90

    גם כביש-שטח גדול וגם ירוק? וולוו 90XC החדש מציע את גרסת הפלאג-אין הייבריד למי שרוצים ביצועים של מכונית ספורט ועדיין לחסוך מזהמים מהסביבה וכסף בתחנת הדלק

    • 28-08-2016
    • מאת: דניאל ספיר ורז מלמד, צילום: דניאל ספיר ורז מלמד

    לפני כחודש פרסמנו את המבחן למאזדה מיאטה MX5. אהבנו אותה, מאוד.

    מכונית ספורט טהורה, מזוקקת. הגדרנו אותה כ-Single Utility Device. מומחית בתחום אחד, ללא פשרות, ובשאר אינה מנסה להצטיין. ייעודה אחד הוא.

    ההפך ממנה הוא כמובן ה-Multi Utility Device. מכשיר שהוא all in one, ורוצה להצליח בהכל.

    נשמע דמיוני.

    כשפרסמנו את המבחן לא ידענו דבר וחצי דבר על העתיד לקרות (זה ביטוי של עמוס אטינגר, לקראת בניית דרמה לאלמנט הפתעה ב"חיים שכאלה") אבל לפני כשבוע התקשר אדם יקר, והציע שנפנה סופ"ש למבחן של הוולוו XC90 החדש ולא סתם אלא גרסת ה-8T הפלאג אין ההיברידית.

    הצגה

    אז מיהו בעצם הוולוו XC90 8T?

    407 כוחות סוס (320 ממנוע בנזין ועוד 87 מהמנוע החשמלי) עם נתון תאוצה של 5.6 שניות מאפס למאה קמ"ש – ממצבת אותו בשורה אחת עם מכוניות ספורט או סאלון / פאר חזקות.

    מומנט של 65.3 קג"מ שם אותו בשורה אחת עם טרקטורים ומנופים.

    זויות גישה ונטישה, ומרווח גחון גבוהים מרימות אותו לשורה אחת עם רכבי שטח.

    מערכת אודיו של Bowers Wilkins עם 19 רמקולים מ"באס"סות אותו בשורה אחת עם חדרי קולנוע פרטיים.

    רמת אבזור גבוהה מאוד, בשילוב עם איכות חומרים, רמת גימור ועיצוב מתקדם מאצילות אותו לרמת רכבי סלון ופאר.

    תוצאות מבחני בטיחות אקטיבי ופאסיבי גבוהות במיוחד ממגנות אותה בשורה אחת עם ממ"דים.

    אפשר להמשיך, אבל העיקרון די מובן – המכונית הזו היא בהחלט multi tasker ומעניין לבדוק מה רמת ההצטיינות שלה בכל תחום.

     

    בחניה

    אז קודם כל, קל מאוד לאתר אותו בחניה.

    רכב כביש-שטח גדול מאוד, מרשים, יפה, ייחודי. המראה סולידי, לא תוקפני ולא מאיים, אך עם זאת, בהחלט משדר כח והדר.

    אהה, כן, הוא גם היחיד שמחובר בכבל חשמלי אל שקע טעינה בקיר. (בגרסת T8 היברידית – גרסת המבחן).

    דעות קדומות שליליות אין על וולוו (כבר נשכחו השרים משנות ה-80), והוא מהוגן ומלכותי, ואיינו מאיים, עד שברמזור העירו לנו ש"האוטו יפיפה".

     ברמה אחת עם ספינות הדגל של מיטב היצרניות.

    בקטגוריית הפאר אין לוולוו מתמודדת מול מרצדס S, אאודי A8, ב.מ.וו סדרה 7 וכו', ה-XC90 כן נראה כמתמודד ראוי בקטגוריית הפנאי-שטח.

    מנתקים את הרכב משקע החשמל, מלפפים את הכבל, ונכנסים למושב הנהג.

    בזכות המנוע החשמלי, ניתן לשבת ברכב הממוזג והמופעל, בשקט, ללא ריח אגזוז בחניה, וללא רעש מנוע, רק זמזום ותחושת נדנוד קלה המורגשת לאחר ההתנעה, תחושת הנדנוד מובנת מיד כשאתה רואה שהרכב, שהייה נמוך בחניה מגביה את עצמו באמצעות מתלי האוויר.

    (במצב ספורט הוא יישאר נמוך עם מרכז כובד נמוך, במצב נסיעה יומיומי או בשטח הוא יתרומם יותר בהתאמה).

    עיצוב הפנים מתקדם, עם צג גדול ( 12.3 אינץ') כלוח מחוונים ומינימום מתגי הפעלה בקונסולה. במקומם מסך מגע מרכזי גדול (9 אינץ') המאפשר שליטה בכל האפשרויות. ויש הרבה. הרבה מאוד.

    בתא הנוסעים של ה-XC90 יש הכל, מהכל והרבה (צילום: יצרן)

    לחובבי הגאדג'טים המסך הזה הוא עולם ומלואו, לשאר המשתמשים – ריבוי האפשרויות והתפריטים יראה מאיים, ולמאותגרים טכנולוגית – יהיה מעיק ומלחיץ.

    מערכת הסאונד נפלאה, אבל מתעקשת להציג את שמות השירים בעברית הפוכה... רמת הגימור בתא הנוסעים גבוהה מאוד, כל החומרים נעימים למגע, והעיצוב נעים למבט.

    למעט מנגנון כיוונון ההגה, (שנותר משום מה מכני) והעדר מיזוג לישבן ולגב מתוך המושב, הכל מחושמל.

    המושבים מתכווננים חשמלית עם ריבוי אופציות (זיכרון גם למושב הנוסע), ובהמשך יתגלו כנוחים מאוד, גם בנסיעות ממושכות.

    מסעדי המושבים הקדמיים בולטים בעוביים (הדק...), גם אלגנטי וגם משאיר יותר מקום לברכי הספונים מאחור. בד"כ ברכבים ברמות המחיר האלו גב המושב עבה, על מנת ליצור תחושת יציבות ומסה. הפעם הגב הדק אינו פוגם בתחושה, נראה חטוב ויעיל, ועם זאת עדיין מפואר ונח.

    גג פנורמי ענק, עם וילון המבודד היטב קרינת שמש ישירה, מעניק תחושה אוורירית ואביבית בתא הנוסעים.

    טוב. יוצאים לדרך.

    בעיר ובחוץ

     

    בזכות המנוע החשמלי, ניתן לבצע נסיעות עירוניות בשימוש המנוע החשמלי בלבד (הנעה נפרדת לגלגלים האחוריים) בוולוו מדברים על טווח של כ-40 ק"מ במצב חשמל בלבד.

    גאדג'טים ובטיחות כבר אמרנו? ניתן לעבור למצב "טייס אוטומטי", והמכונית תעקוב אחרי מכונית מובילה ותנהג עצמונית.

    היא עדיין לא אוטונומית לחלוטין, אבל במקרה של היסח דעת, או חוסר ריכוז, המערכת יכולה להציל מתאונה. נוסיף לזה יכולת קריאת שלטי מהירות וזיהוי תמרורים וחיווי תואם בלוח המחוונים, בקרת סטייה מנתיב, יישור אקטיבי של הרכב לנתיב, בלימה בחירום, זיהוי הולכי רגל / רוכבי אופניים, ונגלה נסיעה נינוחה, שלווה, רגועה ובטוחה.

    כשמגיעים ליעד, מנגנון חניה אוטומטי מאפשר ל-90XC לחנות את עצמו. לגמרי. "תראה, בלי לגעת בהגה".

    והכל בלחיצה על מסך המגע, כשכל המערכות שקטות לחלוטין ומופעלות על ידי המנוע החשמלי.

    חוויה עתידנית.

    מפריעה לאווירה המושלמת תחושה ספוגית ולא ליניארית בדוושת הבלם, שבעצירה מהירה של הרכב, השוקל כמעט 2.4 טון, גורמת לתנועת נדנוד, ולוקח זמן להיזכר שהרכב הקליל והשקט הזה בתחושותיו הוא בעצם כבד וגבוה.

     

    למרות נתוני ההספק והמומנט המרשימים, מנוע הבנזין בן ארבעה הצילינדרים בלבד (למרות השם המתעתע T8) , בשילוב עם תיבת הילוכים אדישה משהו במצבה הרגיל מנפק תחושת עצלות מסוימת, עם השהיית טורבו מורגשת היטב.

    במעבר למצב ספורט מתגלים ביצועים מפתיעים, ואתה נזכר שגם היפופוטם יודע לרוץ מהר כשצריך.

    הנתונים לא מביישים מכונית ספורט, ובמהירויות גבוהות התחושה הספוגית בדוושת הבלם לא מורגשת, והבלמים מתפקדים ללא רבב. הנסיעה שלנו בוצע רובה ככולה בכבישים בין עירוניים, כך שצריכת הדלק לא הביאה לידי ביטוי את היתרון של המערכת ההיברידית וההנעה החשמלית, על פי נתוני המעבדה של היצרן הצריכה היא 47 ק"מ לליטר, גם אם נחתוך אותו בחצי או אפילו בשליש  – עדיין מספרים מדהימים לרכב בגודלו ויכולותיו.

    המיזוג מעט רועש (פתחי המיזוג קטנים יחסית) ולא תמיד הצלחנו להגדיר מצב, כי המערכת חזרה למצב ברירת המחדל גם כשלא רצינו.

    המעבר בין מנוע הבנזין למנוע החשמלי מורגש (בדומה לרכבים היברידיים נוספים שנהגנו בהם) ואינו רהוט, אך גם כשמנוע הבנזין מתאמץ, השקט בתא הנוסעים נשמר, רעשי צמיגים ורוח כמעט ואינם מורגשים, וניתן לנהל שיחה נינוחה עם ששת הנוסעים (אהה, כן, יש לו שבעה מקומות ישיבה), או להאזין למוזיקה ערבה גם במהירות גבוהה.

     

    בהר ובכביש המפותל

     

    ה-90XC הזה אוהב להיות בקו ישר, ואת זה הוא עושה בצורה שקטה ובטוחה.

    למרות ביצועיו המרשימים, ולמרות השינוי לטובה במצב ספורט (הנמכת והקשחת מתלי האוויר, משקל טוב יותר להגה שהיה קל מידי בשאר המצבים, ושמירה על סל"ד גבוה בהילוך נמוך) עדיין לא מדובר במכונית ספורטיבית, ולמרות שהוא נמרץ מאוד, הוא מעדיפה כבישים אחרים.

    בכביש המפותל בהר (שישי בלילה, רמת הגולן) מתגלה טכנולוגיה נוספת מופלאה במכונית.

    בנסיעה מהירה בכבישים מפותלים מערכת זיהוי השלטים מתריעה בחיווי בלוח המחוונים גם בכביש חשוך, הפנסים עוקבים באלומת אור צרה לכיוון פיתול הכביש / הפניית ההגה, ובמעבר לתאורת דרך ("אור גבוה") המערכת יודעת לזהות תנועת רכבים אחרים ומסיטה האלומה על מנת לא להפריע להם. לא השתמשנו בפונקציה זו, כיוון שבאור גבוה אין הפניית תאורה בפניה, ותאורת הלד הרגילה מספיקה בהחלט.

    כמו כן החוויה ב"טייס אוטומטי" בנסיעה עירונית, ועם חניה אוטומטית, גם החוויה של תאורה עוקבת פניה ברמה כל כך גבוהה בכביש מפותל חשוך לחלוטין היא עתידנית, והלב מתמלא גאווה על הקדמה הטכנולוגית הזו.

     

    סיכום

    אם בשנות ה-80 הדגש בתעשיית הרכב היה על ביצועים, בשנות ה-90 על בטיחות, בשנות ה-2000 חסכון בדלק ובשנות ה-2000 ועשרה, על גאדג'טים ומולטימדיה אז בוולוו הזו יש הכל מכל הדברים האלו, הרבה מזה וטוב.

    ביצועים מרשימים במיוחד, בטיחות גבוהה (אקטיבית ופאסיבית), מנוע חסכוני (בשילוב עם מנוע חשמלי), ג'אדג'טים ומולטימדיה – בפרצוף שלך.

    לא עוד קוביה משעממת, הגיונית ואנמית, אלא וולוו מחשמלת עם שיק וסטייל. קולית. multi tasker אמיתי שמצטיין בהרבה תחומים.

    במחיר של 590 אלף שקלים הוא לא יכול להיחשב זול במיוחד, עד שמסתכלים על רמות המחירים של מכוניות דומות בסגמנט שלו כמו אודי 7Q, ב.מ.וו 5X ומרצדס GLE ומגלים שהוא מעיף להן נוקאאוט לא רק בייחודיות שלו כרכב יוקרה ירוק וטכנולוגי, אלא גם בסעיפי הביצועים, המרווח והאבזור. וולוו 90XC 8T הוא רכב חכם מאוד שמתגלה גם כקניה חכמה לא פחות.

     

     

    dddd